Optika I.
A Sony Alpha DSLR-A100-at kétféle kitben vásárolhatjuk meg. Az alap kit objektív a KonicaMinolta Dynax 5D-nél már megismert 18-70-es, míg a duplaobjektíves kitben egy 75-300-as teleobjektívet s kapunk. Ezzel néhány képet már készítettünk a Dynax 5D tesztnél, az ott leírtak itt is érvényesek.
Valójában a 18-70-es kit objektív csak apró eltéréseket mutat a KonicaMinolta változattal.
A DT jelzés mutatja, hogy ezt csak APS-C érzékelőméretű géppel használhatjuk. Az optika 11 lencsetagot tartalmaz 9 csoportba rendezve, köztük egy rendhagyó szórású (AD) és egy aszférikus taggal. A bajonett itt már fémből készült. A zoomoláshoz széles gyűrű áll rendelkezésre, de az élességállítás már csak a frontlencse előtti keskeny gyűrű elforgatásával lehetséges. A frontlencse egyébként automatikus élességállítás során is elfordul, így polárszűrő használata nehezebb, valamint a gyárilag mellékelt napellenző is ebből kifolyólag kör alakú (s nem szirom, mint a belső élességállítású modelleknél).
Sajnos azt tapasztaltuk, hogy a 18-70-es kitobjektív meglehetősen lágy, jó képet csak igen erős élesítés után ad (bár akkor már a képzaj is erősebben érezhető). 10 Mpixel elé – ha szabad így fogalmazni – szégyen ilyen kit optikát helyezni. Persze az árát ez is megéri, hisz alig több, mint 10e Ft-tal drágább a kit változat, mint a csak vázat tartalmazó doboz (a kit optika külön megvásárolva 55e Ft). De ha ki is szeretnénk használni a 10 Mpixel adta lehetőségeket, akkor érdemes valami komolyabb optika után nézni (avagy objektívebb optika?).
Kromatikus aberráció
A kromatikus aberráció nem jelentős, elsősorban nagylátószögnél lehet rá számítani. 18 mm-nél nyitott blendével még jól látható, de a rekesz szűkítésével a hatás csökkenthető. 70 mm-es állásban már nyitott blendénél is alig látszik a színi hiba. A nagylátószögnél jelentkező kromatikus aberráció mértéke alacsonynak mondható, a 10 Mpixeles képeken legrosszabb esetben 7-8 pixeles elszíneződést találunk, amely 10×15 cm-es papírképen kb. 0,3 mm elszíneződést okoz csak, hangsúlyozzuk: a legrosszabb esetben!
Az alsó két fotó a természetes környezetben előforduló kromatikus aberrációt próbálja szemléltetni, bár inkább csak annak kis mértéke látszik.
Zoom
Az optika 18-70 mm-es fókusztávolságához, az 1,5x-es képkivágás faktorral számolva kb. 77,5-23 fokos látószöget érhetünk el (megfelel kb. 27-105 mm-es optikának).
A két végállásban termszetesen erősebben érezhető a képek lágyulása. Tűéles képeket nem nagyon szabad várni tőle, még +1 élesítésnél sem (amelyet mi is használtunk tesztjeink során). A másik objektívünkkel (Sigma 24-70mm/F2,8 EX DG) már +1 élesítésű JPEG-nél is igazán pompás fotókat kaptunk.