Felépítés I.
Találkozás egy régi ismerőssel. Szinte így éreztem, mikor szeptemberi megismerkedésünk után – immár hosszabb időre – kezembe vehettem a Sony új büszkeségét, mely egyben első, cserélhető objektíves, középkategóriás DSLR fényképezőgépük. A gép néhány hónapja kellemes benyomást tett rám, kivéve talán a kissé elnagyoltra sikerült JPEG feldolgozást. Szerencsére időközben a gyártó kiadott egy új firmware-t ennek orvoslására, és a hosszabb tesztre kapott példány már ezzel érkezett a szerkesztőségbe.
Változások
A legközelebbi rokon – gyártón belül maradva – a Sony Alpha 100, amely másfél éve jelent meg és a belépő DSLR szegmensben alapozta meg a Sony pozícióját. Az Alpha 700-zal való összevetés kicsit igazságtalan, de gyártón belül egyelőre ez a legközelebbi rokon. Előhozhatnánk még a Konica-Minolta Dynax 7D-jét, mint szellemi elődöt, de digitális fényképezőgép léptékkel mérve 2004 már olyan régen volt, hogy hasonlóan unfair lenne a modellek összevetése.
A fontosabb változásokat az alábbi táblázatban szedtük össze:
A Sony Alpha 100 és Alpha 700 közötti főbb különbségek |
||
---|---|---|
Sony A100 | Sony A700 | |
Érzékelõ | 23,6 x 15,8 mm CCD | 23,5 x 15,6 mm Exmor CMOS |
Teljes képpontszám | 10,8 megpixel | 13,05 megapixel |
Tényleges felbontás | 10,2 megapixel | 12,25 megapixel |
Képméretek | 3872 x 2592 2896 x 1936 1920 x 1280 |
4288 x 2856 (RAW) 4272 x 2848 (JPEG) 3104 x 2064 2128 x 1424 4272 x 2400 (16:9) 3104 x 1744 (16:9) 2128 x 1200 (16:9) |
Formátumok és tömörítések | RAW RAW+JPEG Fine (JPEG) Standard (JPEG) |
RAW RAW+JPEG cRAW cRAW+JPEG Extra Fine (JPEG) Fine (JPEG) Normal (JPEG) |
Super SteadyShot stabilizátor | 2-3,5 Fé elõny | 2,5-4 Fé elõny |
Érzékenységek | ISO100-1600 (Lo80, Hi200), 1 Fé lépésenként | ISO100-6400, 1/3 Fé lépésenként |
Keresõ | pentatükrös lefedettség: 95% nagyítás: 0,83x betekintési távolság: 20 mm |
pentaprizmás |
Dioprtia szabályzás | -2,5…+1,0m | -3,0…+1,0m |
AF rendszer | 9 pontos | 11 pontos |
Fénymérési tartomány | +1 Fé – +20 Fé (szpot: +4 Fé -+20 Fé) |
0 Fé – +20 Fé (szpot: +2 Fé – +20 Fé) |
Fehéregyensúly | Auto, napsütés, árnyék, felhõs, izzó, fénycsõ, vaku, színhõmérséklet szabályozás (Kelvin), egyéni mód |
Auto, napsütés, árnyék, felhõs, izzó, |
Záridõ | 30-1/4000 mp, Bulb | 30-1/8000 mp, Bulb |
LCD | 6,2 cm, 230 000 pixel | 7,5 cm, 921 600 pixel továbbfejlesztett tükrözõdésmentes bevonattal és nagyobb kontrasztátfogással |
Vakuszinkron idõ | 1/160 mp (stabilizátor nélkül) 1/125 mp (stabilizátorral) |
1/250 mp (stabilizátor nélkül) 1/200 mp (stabilizátorral) |
Vakumódok | ADI, P-TTL | ADI, P-TTL, kézi vezérlés (1/1-1/16 teljesítmény) automata vaku sorozat (3/5 képig) vakuszinkron csatlakozó vezeték nélküli külsõ vaku vezérlés |
Vaku kompenzáció | +/- 2 Fé | +/- 3 Fé |
Expozíció kompenzáció | +/-2 Fé | +/- 3 Fé |
Expozíció sorozat | 3 kép, 0,3 és 0,7 lépésközzel | 3/5 kép, 0,3; 0,5 és 0,7 lépésközzel |
Akkumulátor | NP-FM55H lítium-ion | NP-FM500H InfoLítium (%-os teljesítmény visszajelzéssel) |
DRO módok | Off, Standard, Advanced | Off, Standard, Advanced Auto, Advanced Level (5 fokozatban) DRO sorozat (3 képig) |
Szín effektek (Creative Style) | Standard, Vivid, Portrait, Landscape, Sunset, Night View, B&W, Adobe RGB (mindnél kontraszt, telítettség, és élesség állítás +/-2 fokozatban) |
Standard, Vivid, Neutral, Adobe RGB, Clear, Deep, Light, Portrait, Landscape, Sunset, Night View, Autumn leaves, B&W, Sepia (kontraszt, telítettség, élesség, világítás és zóna összevetés állítása +/-3 fokozatban) |
Sorozat | 3 kép/mp (RAW: 6 képig, RAW+JPEG: 3 képig, JPEG: 15 képig) |
3 és 5 kép/mp (RAW: 18 képig, cRAW: 25 képig, RAW+JPEG: 12 képig, JPEG (XFine): 16 képig, JPEG (Fine/Standard): kártya kapacitásáig |
Távvezérelhetõség | vezetékes | vezetékes, vezeték nélküli, és PC távvezérlés |
Tömeg | 545 g | 690 g |
Méret | 133,1 x 94,7 x 71,3 mm | 141,3 x 104,8 x 79,7 mm |
Egyéb |
idõjárásálló magnézium váz |
A Sony ringben maradva az Alpha 100-zal kapcsolatban számos előrelépést tapasztalhatunk. Ilyen mondjuk a felbontás, amely 10-ről 12 megapixelre nőt, valamint az új érzékelő, amely a CCD architektúra helyett a CMOS technológiát erősíti. Mérete ugyan egy leheletnyit kisebb, de a jelentéktelen hátrányt vélhetően orvosolja majd az Exmor technológia hatásosabb zajszűrése.
A fájlformátumok között egy-egy JPEG és RAW tömörítési fokot köszönthetünk. A választható képméretekben pedig megjelent a 16:9-es oldalarányú fotók lehetősége. A SteadyShot szenzor-eltolásos elven alapuló stabilizátor már az előző modellből is ismerős, most azonban ennek továbbfejlesztett változatát kapjuk, amely bármely viszonyok között 0,5 fényértéknyi többletet jelenthet. Több a választható érzékenység is. Egyrészt azért, mert nem csak egész fényértékenként, de 1/3-onként is emelhetjük, másrészt a plafon ISO 6400-ig emelkedett. Sokkal szabadabban állíthatjuk be az automata érzékenységek körét is, mivel meghatározható a minimális és maximális érték.
Egyértelmű előny a nagyobbra nőtt kereső, amelynek bevonatos pentaprizmája és finomabb mattüvege kiváló világosságot és sokkal pontosabb kézi élességállítást ígér. Az automata élességállítás két újabb mezőt kapott, így 11 pontos, a fénymérési tartomány pedig +1 fényértékkel nagyobb (szpot módban +2-vel). A különféle korrekciós lehetőségek is kiszélesedtek. Az expozíció és vakukorrekció +/- 3 Fé között szabályozható. Több lehetőségünk van a fehéregyensúly beállítására is, hiszen minden gyári értéket +/-3 fokozatban finomhangolhatunk és 3 egyéni mentési helyünk is van. A „hosszabb, nagyobb…” szlogen jegyében kiterjesztették egy fényértékkel a záridőt is. A legrövidebb érték immár 1/8000 mp. Szintén rövidült a vakuszinkron idő is, maximum 1/160 mp-ről, 1/250-re. A vakuzásnál kapunk szinkroncsatlakozót és kézi teljesítményszabályozást is, de ha vezeték nélkül akarjuk elvillantani külső vakunkat, erre is mód nyílik.
A Sony Alpha 700 gyorsabb 3 helyett 5 kép/mp-es képsorozatot és több kép mentését ígéri (RAW-ban 3x annyit), de készíthetünk expozíció, vaku, fehéregyensúly és DRO sorozatokat is. Apropó, DRO! A kiterjesztett dinamika tartományt kínáló mód jobban szabályozható, mint az elődnél. Most már 5 lépésben állíthatjuk. Ugyanígy kiterjesztették a színstílusokat is. Több fokozatban állíthatók és jóval több van belőlük.
Az enyhe mellberúgással egyenértékű LCD felbontás a korábbival össze sem hasonlítható. A 3”-os képátlójú kijelző minden tekintetben übereli elődjét és a jelenlegi mezőny nagy részét. Szintén nem egy ligában játszik a két gép a kialakításukat illetően sem. Az Alpha 700 nagyobb, magnézium váza időjárásálló szigetelésű, zárszerkezete pedig 100 000 expozícióra tervezett (az Alpha 100-nál nem adják meg). Használhatunk hozzá portrémarkolatot, vezeték nélküli kioldót, köthetjük PC-re, vagy akár HDMI kimeneten nagy felbontású TV-re is. A beállítások szabadon menthetők 3 programhelyre és a kezelőszervek is szabadabban konfigurálhatók.
Képérzékelő
A 23,5 x 15,6 mm-es (APS-C méretű) Exmor CMOS szenzor teljesen új fejlesztés. Körülbelül 13 053 000 pixel található rajta, melyből 12 246 000 képpontot fordít hasznos képalkotásra a készülék. Az új érzékelőhöz új, 3 rétegű AA szűrő is készült, további érdekessége pedig a szenzoron belüli analóg jelzaj szűrés, melyet egy további digitális zajcsökkentés követ. A konvertált digitális jel csak ezután kerül a szintén továbbfejlesztett Bionz processzor „kezei alá” került. A folyamat könnyebb értelmezésében talán segít a jobbra lévő ábra, melyet a Sony hivatalos katalógusából vettünk. Fent látható az Alpha 700 jelfeldolgozása a töltés konverziójától a szenzor és a képfeldolgozó processzor munkáján át a végső képig. Alul egy hagyományos feldolgozási metódus kísérhető figyelemmel.
Magas, vagyis ISO1600 fölötti érzékenységnél az Alpha 700 automatikus zajszűrést is végez, de a Bionz processzor munkáját ezen kívül is szabályozhatjuk a menüben. Három érték állítható be: Magas, Normal, Alacsony szűrési fokozattal.
Az érzékenység automatikus és a felhasználó által meghatározott lehet. Automatikus beállításnál meghatározhatjuk a maximum (ISO400-1600) és a minimum (ISO200-400) értékeket. Kézi szabályozásnál az érzékenység 1/3-ad fényértékes lépésekben ISO100-6400 között határozható meg.
Szenzortisztítás
Az automatikus érzékelőtisztítás nem újdonság a Sony kínálatában. Már az Alpha 100-ban debütált a rendszer, amely a CCD-shift rendszerű stabilizátor elmozgathatóságát használta ki és a gép kikapcsolásakor egy rövid vibrációval mintegy lerázta magáról a kevésbé makacs szennyeződéseket. A rendszer hatásosságát korábban már egy külön tesztben kipróbáltuk.
A Sony Alpha 700 megoldása nem igazán változtatott a korábbi módszeren. A nem kívánatos szennyeződések ellen három lépcsőben védekezhetünk. Az első a CMOS szenzor előtti low-pass szűrő réteg, amely antisztatikus bevonatot kapott, így a porszemek nehezebben tapadnak meg rajta. A második a már említett rázós módszer. A fényképezőgép kikapcsolásakor az elmozdítható érzékelő finom függőleges vibrációval próbálja lerázni a rárakódott porszemeket. Végül a komolyabb, makacsabb szennyeződésekhez ott a hagyományos „Magad, uram, ha szolgád nincs” módszer. A menüben aktiválhatjuk a folyamatos tükörfelcsapást és zárnyitást, majd pumpás, ecsetes, vagy egyéb manuális megoldással gyürkőzhetünk neki az érzékelőtisztításnak. A kézi tisztítás csak abban az esetben kezdeményezhető, ha az akkumulátor töltöttségi szintje 50% fölött van. Itt is jól jöhet a portaszító low-pass szűrő, melyről így könnyebb lefújni a konokabb porszemet. A tisztítás végeztével a gép kikapcsolásával állítható alaphelyzetbe a tükör és a zár.
Sorozat fényképezés
Egy-két évvel ezelőtt még felkaptuk volna a fejünket az 5 kép/másodperces képsorozatra, de ma már csak annyit mondhatunk, hozza az elvárható szintet. A közelmúltban főleg kiéleződött a megapixel-verseny melletti sorozatsebesség-verseny, de a Sony úgy tűnik egyelőre nem akar beszállni a játékba. Mondjuk itt azért 12 megapixelről van szó, amihez azért elég komoly számítási sebesség kell. A gép Drive menüjében kétféle sebességet állíthatunk A „Hi” érték gyárilag megadott maximuma 5 kép/mp, a „Lo” pedig 3 kép/mp-cel ontja a képeket. A különböző fájlformátumoknál eltérhet a sorozatban menthető képek száma, melyről a következő táblázat tájékoztat:
A Sony Alpha 700 képsorozatainak gyári értékei |
||
---|---|---|
sebesség | készíthetõ képek száma | |
RAW | 3 és 5 kép/mp |
18
|
cRAW | 3 és 5 kép/mp |
25
|
RAW+JPEG | 3 és 5 kép/mp |
12
|
cRAW+JPEG | 3 és 5 kép/mp |
12
|
JPEG (XFine) | 3 és 5 kép/mp |
16
|
JPEG (Fine) | 3 és 5 kép/mp |
kártya kapacitása
|
JPEG (Standard) | 3 és 5 kép/mp |
kártya kapacitása
|
A méréseket, szokásunk szerint, mi is elvégeztük. A mentéshez a SanDisk Extreme IV sorozatú, 4 GB-os CF memóriáját használtuk.
A Sony Alpha 700 általunk mért sorozat értékei (SanDick Extreme IV 4 Gb CF kártyával) |
||
---|---|---|
sebesség (zárójelben a betelt pufferrel elért sebesség) |
készíthetõ képek száma | |
RAW | 2,95 és 4,45 kép/mp (2 kép/mp) |
Hi: 21
Lo: 33 |
cRAW | 2,95 és 4,45 kép/mp (2 és 3 kép/mp) |
Hi: 32
Lo: 90 |
RAW+JPEG | 2,95 és 4,45 kép/mp (2 kép/mp) |
Hi: 19
Lo: 33 |
cRAW+JPEG |
2,95 és 4,45 kép/mp |
Hi: 28
Lo: 90 |
JPEG (XFine) | 3 és 4,85 kép/mp (Hi sebességnél 3,71 kép/mp) |
Hi: 45
Lo: kártya kapacitása |
JPEG (Fine) | 3 és 4,85 kép/mp |
Hi/Lo: kártya kapacitása
|
JPEG (Standard) | 3 és 4,85 kép/mp |
Hi/Lo: kártya kapacitása
|
Sima képsorozatok mellett automata sorozatok is lőhetők. A megszokott expozíció sorozatnál választhatunk, hogy 3 vagy 5 képet szeretnénk. A köztük lévő lépésköz 1/3, 1/2 vagy 1 fényérték lehet. Készíthetünk fehéregyensúly sorozatot is, 3 fotó erejéig, vagy DRO sorozatot, szintén ilyen hosszban. A DRO az Alpha 100-nál megismert Dynamic Range Optimizer mód rövidítése, amely itt továbbfejlesztett változatban éledt újjá, és a Képminőség fejezetben bővebben is bemutatjuk.
Az önkioldó szintén a gép Drive menüjében állítható, mégpedig 10 és 2 másodperc késleltetésre.