Kipróbáltuk: Sony Alpha DSLR-A700 teszt

0

Képminőség I.

Fájlformátumok

Hát, ezekből van bőven. Először is a JPEG tömörítési fokok száma 3-ra nőtt. Extra finom, Finom és Standard beállítás között választhatunk. Az extra finom mód valóban hű a nevéhez. Meglehetősen nagy képméretet produkál, minimális tömörítéssel. Cserébe Az ilyenkor fellépő hibáktól mentes, jó minőségű JPEG képet kapunk. A finom fokozat adja azt a 98%-os tömörítést, amit más fényképezőgépek legjobb beállítása. Akár ezzel is nyugodt szívvel végigfotózhatunk mindent. A Standard beállítás 96%-os tömörítése, már érezhetően kisebb fájlméretet, de még mindig jó képminőséget ad. Kibővült a RAW formátumok köre is. A korábbi ARW (RAW) mellé bekerült a kb. 30%-ban tömörített cRAW. Mindkettő használhatjuk önállóan és JPEG mentéssel kombinálva is.

Képméretből 3 áll rendelkezésre. A legnagyobb felbontás a 4288 x 2856 pixeles RAW, vagy cRAW. JPEG-ben 4272 x 2848 képpontos fotót készíthetünk. Ezt követi a közepes, 3104 x 2064 pixeles, és a kis, 2128 x 1424 képpontos felbontás. Újdonság a 16:9-es oldalarány megjelenése, amelynél szintén három méretben készülhetnek a képek (4272 x 2400, 3104 x 1744, 2128 x 1200)

Képzaj

A 12 megapixeles APS-C szenzor már-már az a kategória, ami óvatos hümmögésre inti a megfontoltabbakat. A gyártók jól láthatóan évről évre, modellről modellre egyre komolyabb óvintézkedéseket tesznek a zaj ellen, amit a felfokozott megapixel versenyben bizony nehezen tudnak kordában tartani. A Sony Alpha 700 Exmor CMOS érzékelője teljesen új fejlesztésű, többlépcsős zajszűréssel próbálja útját állni a digitális fotók képminőségét romboló konfettiesőnek. Nem is sikertelenül. Alacsony érzékenységeken a zajszint valóban elég visszafogott. A kezdőértéknek számító ISO100 beállításon a papírforma érvényesül. A közel kiegyensúlyozott színzaj csupán a kék csatornánál jelent kisebb gondot és a zöldnél a legkevesebbet, ahogy elvárható. Az érzékenység emelésével fokozatosan emelkedik a világossági zajszint is, kicsit nagyobb az ugrás ISO200-nál, míg azt követően, egészen ISO1600-ig jószerével azonos mértékkel nő. Az ISO400-on tapasztalható zaj duplája az induló érzékenységnél láthatónak, míg ez az érték kb. 3 lépés után, ISO3200-nál duplázódik újra. Az ISO 6400-nál tapasztalható zajosodás egy külön világ. Itt már jelentős az ugrás az előző állapothoz képest, de ebben a tartományban már a zajszűrés is igen aktív és meglehetősen sikeresen végzi a feladatát. Kicsit túlzásba is viszi, mivel magas érzékenységeknél elég sok részlet is távozik a zajjal együtt, köszönhetően a szűrésnek. A legmagasabb érzékenységi fokozat problémáját elsősorban a színzaj jelenti. Főleg a vörös és kék csatornák zaja szabadul el.

A menüben három fokozatban szabályozhatjuk a magas érzékenységen végbemenő szűrést. Az Alacsony, Normál és Magas értékeknek csak ISO1600-tól van hatása, kisebb mértékben a világossági zajra (hiszen ez amúgy sem túl magas) és jobban a színzajra. Az Alacsony és Normál beállítás közötti különbség nagyon kicsi, kb. 5-10% közötti mértékben erősödik a szűrés az utóbbi javára. A Magas beállítás már jobban nekilendül, az Alacsonyhoz képest a világossági zaj szintje csak kb. 10%-ot javul, de a színzaj aránya – főleg a vörös csatornán – kb. 30%-kal csökken és a kék csatorna is több mint 20%-kal jobb képet mutat.

ISO6400
(High ISO NR: alacsony)

ISO6400
(High ISO NR: magas)

Sajnos a Sony Alpha 700-hoz hasonló, 12 megapixeles APS-C érzékelős gép, még nem járt nálunk hosszabb teszten, de talán hamarosan össze tudjuk vetni egy Nikon D300-zal. Addig is egy gyors pillantást vetettem a Canon EOS 40D ISO sorozatára és nyugodt szívvel kijelenthető, hogy a Sony a nagyobb felbontás ellenére is elég jól állja a sarat. ISO100-nál a két gép, fej-fej mellett halad, majd a Canon egy kicsit elhúz. Kb 4-5% köztük a különbség, amit a Sony némileg kisebb érzékelőhelyei indokolnak. ISO800-tól aztán változik a felállás, és az Alpha 700 kerül orrhossznyi előnybe. Ez az imént is emlegetett erősebb zajszűrésnek tudható be. A zajszint ugyan alacsonyabb, de a részletvesztés is nagyobb a 10 megapixeles konkurensnél.



ISO100; F7,1; 1/6 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO100; F7,1; 1/6 mp


ISO200; F7,1; 1/15 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO200; F7,1; 1/15 mp


ISO400; F7,1; 1/25 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO400; F7,1; 1/25 mp


ISO800; F7,1; 1/50 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO800; F7,1; 1/50 mp


ISO1600; F7,1; 1/100 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO1600; F7,1; 1/100 mp


ISO3200; F7,1; 1/200 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO3200; F7,1; 1/200 mp



ISO6400; F7,1; 1/400 mp



RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO6400; F7,1; 1/400 mp


ISO100; F7,1; 1/6 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO100; F7,1; 1/6 mp


ISO200; F7,1; 1/15 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO200; F7,1; 1/15 mp


ISO400; F7,1; 1/25 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO400; F7,1; 1/25 mp


ISO800; F7,1; 1/50 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO800; F7,1; 1/50 mp


ISO1600; F7,1; 1/100 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO1600; F7,1; 1/100 mp


ISO3200; F7,1; 1/200 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO3200; F7,1; 1/200 mp



ISO6400; F7,1; 1/400 mp



RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO6400; F7,1; 1/400 mp


ISO100; F7,1; 1/6 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO100; F7,1; 1/6 mp


ISO200; F7,1; 1/15 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO200; F7,1; 1/15 mp


ISO400; F7,1; 1/25 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO400; F7,1; 1/25 mp


ISO800; F7,1; 1/50 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO800; F7,1; 1/50 mp


ISO1600; F7,1; 1/100 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO1600; F7,1; 1/100 mp



ISO3200; F7,1; 1/200 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO3200; F7,1; 1/200 mp



ISO6400; F7,1; 1/400 mp



RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO6400; F7,1; 1/400 mp


ISO100; F7,1; 1/6 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO100; F7,1; 1/6 mp


ISO200; F7,1; 1/15 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO200; F7,1; 1/15 mp


ISO400; F7,1; 1/25 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO400; F7,1; 1/25 mp


ISO800; F7,1; 1/50 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO800; F7,1; 1/50 mp


ISO1600; F7,1; 1/100 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO1600; F7,1; 1/100 mp


ISO3200; F7,1; 1/200 mp



RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO3200; F7,1; 1/200 mp



ISO6400; F7,1; 1/400 mp



RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO6400; F7,1; 1/400 mp

A fotók 21 °C hőmérséklet mellett készültek.

Hosszú expozíció

Birdie kollégám valahogy úgy kezdte a Canon EOS 40D ugyanezen fejezetét, hogy kíváncsian várjuk a Sony Alpha 700 eredményeit, hiszen újra egy CMOS érzékelőt köszönthetünk a digitális tükörreflexes világban. Nos, az új Exmor szenzor eredményei elég felemásak.

Ismét ISO200-ban fogtuk vallatóra a gépet, mégpedig 10 percig tartó (Bulb) expozícióval, letakart frontlencsével és keresővel. Az alábbi táblázat első képpárán látható, hogy az átlaghoz képest elég sok hotpixel keletkezett. A jó hír az, hogy termikus zajnak, vagy sávosodásnak nyoma sincs. A következő két képen hisztogram széthúzással emeltük ki az alig látható részeket.

A Sony Alpha 700 menüjében hosszú záridős hotpixel szűrést is bekapcsolhatunk, amely 1 mp-es expozíció felett kezd dolgozni. Ilyenkor a záridővel megegyező ideig kell még várnunk a kivonási műveletre, vagyis egy 10 perces expozíciónál 20 percbe telik a kép elkészítése és mentése. A harmadik képpár mutatja a hotpixel szűrés eredményét. A nem kívánt színes pixelek jó része eltűnt, de nem tökéletes a végeredmény. Egyéb képhibával itt sem találkozni.

Az utolsó képeken a szűrt változat látható hisztogram széthúzással kiemelve. Hangsúlyozom, ez nem a mindennapi helyzetekben tapasztalható állapot, csupán szoftveres manipuláció, a jobb láthatóság kedvéért.

Hosszú záridejű felvétel (ISO200, 10 perc)

teljes kép
képkivágás
hotpixel szűrés nélkül
hotpixel szűrés nélkül, hisztogram széthúzással kiemelve
darkframe hotpixel szűréssel
darkframe hotpixel szűréssel, hisztogram széthúzással kiemelve

A hisztogram széthúzás során a 0-25 világosságértékeket húztuk szét 0-255 tartományra.

Memória kapacitás

A belső memória nem jellemző a DSLR szegmensre, így kénytelenek leszünk külön memóriakártyákat vásárolni a géphez, mégpedig minél nagyobbat. Alkalmi kattintgatók megkísérelhetnek 1 GB-os MS Duo, vagy CompactFlash kártyával is létezni, de a fájlméretek ennél egy kicsit többet kívánnak. A legerősebben tömörített JPEG 96%-os, ami legnagyobb felbontásban is 4 MB körüli méretet jelent képenként. Egy kombinált RAW+JPEG kettősnél pedig simán elérhetjük, vagy meghaladhatjuk a 25 MB-ot, minden kattintásnál. Az általunk javasol, ideális kártyakapacitás 4 GB. Ez már nem annyira drága, hogy egy Alpha 700 mellé ne érné meg és RAW-ból is ráfér pár száz darab.

Az egyes felbontásokhoz és tömörítési fokokhoz tartozó fájlméreteket a következő táblázat mutatja:

Fájlméretek és tárolható képek száma
Felbontás, tömörítés méret* 1 GB-os kártyán (MS Duo)* 4 GB-os kártyán (MS Duo)*
4288 x 2856 RAW 20,1 MB 50 199
4288 x 2856 cRAW 13,6 MB 73 293
4288 x 2856 RAW + JPEG 26,1 MB 38 153
4288 x 2856 cRAW + JPEG 19,6 MB 51 204
4272 x 2848 XFine 11,1 MB 89 358
4272 x 2848 Fine 6 MB 167 669
4272 x 2848 Standard 4,1 MB 245 982
4272 x 2400 XFine (16:9) 9,5 MB 105 420
4272 x 2400 Fine (16:9) 5,2 MB 193 773
4272 x 2400 Standard (16:9) 3,6 MB 280 1120
3104 x 2064 XFine 6,5 MB 154 617
3104 x 2064 Fine 3,5 MB 175 1099
3104 x 2064 Standard 2,6 MB 385 1536
3104 x 1744 XFine (16:9) 5,6 MB 178 713
3104 x 1744 Fine (16:9) 3,2 MB 312 1248
3104 x 1744 Standard (16:9) 2,3 MB 429 1712
2128 x 1424 XFine 4 MB 256 1024
2128 x 1424 Fine 2,3 MB 435 1737
2128 x 1424 Standard 1,8 MB 566 2262
2128 x 1200 XFine (16:9) 3,4 MB 294 1175
2128 x 1200 Fine (16:9) 2,1 MB 484 1933
2128 x 1200 Standard (16:9) 1,6 MB 625 2497

*JPEG esetén a tényleges fájlméret, illetve a kártyán tárolhatófotók száma erőteljesen függ a használt érzékenységtől, illetve a fotózott témától!