Kipróbáltuk: Sony Alpha DSLR-A900 teszt

0

Képminőség

Fájlformátumok

Fényképezés során JPEG vagy RAW formátumot is használhatunk, valamint lehetőség van a RAW képek mellé közvetlenül JPEG képek mentésére is. A RAW formátumból tömörítetlen és tömörített változat is rendelkezésre áll. A két mód nem befolyásolja a sorozatok sebességét, valamint a képtartalomtól független fájlméretekből adódóan nagy valószínűséggel feltételezhető, hogy a tömörítés is veszteségmentes.
A RAW képek egyébként a nagy felbontás miatt igencsak nagy méretűek, a tömörített változat is közel 25 MB-os.

JPEG képeket három féle tömörítéssel menthetünk: Extra Finom, Finom és Normál. Előbbi igen részéletes, minimálisan tömörített képet jelent. A szokványos 2-1-1 mintavételezésű JPEG fájlnál ekkora méretet még a 100%-os minőség sem adna, ebből is látszik, hogy nagyon kicsiny veszteséggel és tökéletes színreprodukcióval van dolgunk. A finom 98%-os, míg a normál mód 95%-os minőségűnek felel meg (2-1-1).

A hagyományos 3:2 arányú képek mellett 16:9 oldalaránnyal is készíthetünk fotókat.

A képeket a gyári Image Data Converter v3-mal, valamint az Adobe Lightroom 2.1-gyel konvertáltuk. Előbbit a dobozban megtalálható CD-n mellékelik, s részletes beállítási lehetőségeket kínál, úgy mint világosság, kontraszt, fehéregyensúly, kiégett és bebukott, valamint színtéren kívüli részek, dinamika optimalizálás, színtelítettség és színezet eltolás, peremsötétedés kompenzáció, élesítés, zajszűrés, gradációs görbe módosítás.
A képek konvertálása a nagy méret miatt jelentős időt vesz igénybe, ráadásul nem tudunk kötegelt konvertálást végezni, csak egyenként. Az egyébként jól beállítható program ez utóbbi miatt válik igen kényelmetlenné.

Képzaj

A teljes képkocka méretű szenzorral szerelt Sony Alpha DSLR-A900 képzaj szintje igen alacsony, jóllehet, magas érzékenységnél egy fokkal nagyobb képzajra kell számítanunk, mint a konkurens gyártók hasonló termékeinél.
A nagy képérzékelőn elhelyezett mintegy 25,7 millió képpont bizony már viszonylag kevés előnyt nyújt, így komoly feladat elé állította a mérnököket a jó kép/zaj arány szempontjából. Ez a felbontás közelítőleg hasonló, mint APS-C szenzoron a 14-15 Mpixel.

Nagyon fontos tudnunk, hogy az ilyen nagy felbontású gépeknél már másként kell a képzajra tekinteni, mint régebben. Lehet, hogy a képzaj jobban látszik, de az is biztos, hogy kinyomtatva olyan hatása lesz, mint amikor egy sokkal finomabb szemcsézettségű filmmel fotózunk. Biztosan nem lesz annyira feltűnő. Nem mindegy tehát, hogy a kép méretéhez képest milyen méretű a zaj. Krumpli, bab, vagy mákszem.

A képzaj így sem problémás, ISO100 és ISO200 között nem igazán vehető észre különbség. Ennek vélhetőleg az az oka, hogy a gép alapérzékenysége ISO200, így a kisebb fényérzékenységű ISO100-as módnál már nem jobb a jel/zaj arány, s gyanítható, hogy a dinamika-átfogás sem jobb.
ISO400-nál az erős élesítésű gyári RAW képeken felfedezhetünk már bizonyos mértékű képzajt, amely elsődlegesen luminancia zaj, valamint kicsiny színzaj is, főként a szokásos kék csatornában. Ez azonban jól szűrhető, így JPEG képeken alig látható. S itt bizony eszünkbe kell jutni annak, hogy nagy felbontású képnél csak nagy méretű nyomat esetén válik komolyan láthatóvá a zaj.
ISO800-nál kezd látható lenni a zajszűrés hatása, annak ellenére, hogy a tesztképeket kikapcsolt állású zajszűrés mellett készítettük. A képzaj a zajszűrésnek köszönhetően JPEG képeknél szinte nem is nő, a RAW formátumból készült képeknél azért már észrevehető a zaj növekedése. Ez a szint azonban még mindig olyan, amire azt mondhatjuk: nagyon jó!
Az ISO1600 érzékenység zajszűrése tovább csökkenti a részleteket a JPEG képeknél, míg RAW fájloknál egyre inkább láthatóvá válik a zaj. Hogy ez még elfogadható-e, az mindig az adott feladattól függ. Alapvetően ez a zaj még nem kell, hogy gondot okozzon.
ISO3200-nál már jól látható a mosottság, amely persze még mindig hagy meg részleteket, de jelentősen kevesebbet, mint ISO800-nál. Véleményem szerint ezt az érzékenységet már csak RAW-van érdemes használni , ahol a képzaj még mindig elviselhető szintű, de a részletek megmaradnak. A jelentős színzaj mellett bizony a világosságbeli zaj is látható.
ISO6400-as maximális érzékenységnél a JPEG képek kezdenek egy kompakt gépből kijött fotóhoz hasonlítani, míg a RAW képek zajjal telítettek. Főként a színzaj okozhat problémát, amely már közepes méretű nyomatoknál is apróbb foltok megjelenését vonja maga után.

A tesztfotókat kikapcsolt zajszűrés mellett végeztük, cRAW+JPEG beállítást használva. A RAW fájlokat a gyári Image Data Converter SR v3-mal (RAW végződés) és Adobe Lightroom 2.0-val (RAW-LR végződés) konvertáluk. Előbbinél alapértelmezett módban dolgoztunk, kivéve a zajszűrést, amelyet kikapcsoltunk. A Lightroomnál a szokásos módon minden alapértelmezett volt.

Érzékenység – képzaj



ISO100; F6,3 1/5 mp


ISO100; F6,3 1/5 mp; RAW – Image Data Converter SR v3


ISO100; F6,3 1/5 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO200; F6,3 1/10 mp


ISO200; F6,3 1/10 mp; RAW – Image Data Converter SR v3


ISO200; F6,3 1/10 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO400; F6,3 1/20 mp


ISO400; F6,3 1/20 mp; RAW – Image Data Converter SR v3


ISO400; F6,3 1/20 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO800; F6,3 1/40 mp


ISO800; F6,3 1/40 mp; RAW – Image Data Converter SR v3


ISO800; F6,3 1/40 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO1600; F6,3 1/80 mp


ISO1600; F6,3 1/80 mp; RAW – Image Data Converter SR v3


ISO1600; F6,3 1/80 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO3200; F6,3 1/160 mp


ISO3200; F6,3 1/160 mp; RAW – Image Data Converter SR v3


ISO3200; F6,3 1/160 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO6400; F6,3 1/320 mp


ISO6400; F6,3 1/320 mp; RAW – Image Data Converter SR v3


ISO6400; F6,3 1/320 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO100; F6,3 1/5 mp


ISO100; F6,3 1/5 mp; RAW – Image Data Converter SR v3


ISO100; F6,3 1/5 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO200; F6,3 1/10 mp


ISO200; F6,3 1/10 mp; RAW – Image Data Converter SR v3


ISO200; F6,3 1/10 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO400; F6,3 1/20 mp


ISO400; F6,3 1/20 mp; RAW – Image Data Converter SR v3


ISO400; F6,3 1/20 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO800; F6,3 1/40 mp


ISO800; F6,3 1/40 mp; RAW – Image Data Converter SR v3


ISO800; F6,3 1/40 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO1600; F6,3 1/80 mp


ISO1600; F6,3 1/80 mp; RAW – Image Data Converter SR v3


ISO1600; F6,3 1/80 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO3200; F6,3 1/160 mp


ISO3200; F6,3 1/160 mp; RAW – Image Data Converter SR v3


ISO3200; F6,3 1/160 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO6400; F6,3 1/320 mp


ISO6400; F6,3 1/320 mp; RAW – Image Data Converter SR v3


ISO6400; F6,3 1/320 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO100; F6,3 1/5 mp


ISO100; F6,3 1/5 mp; RAW – Image Data Converter SR v3


ISO100; F6,3 1/5 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO200; F6,3 1/10 mp


ISO200; F6,3 1/10 mp; RAW – Image Data Converter SR v3


ISO200; F6,3 1/10 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO400; F6,3 1/20 mp


ISO400; F6,3 1/20 mp; RAW – Image Data Converter SR v3


ISO400; F6,3 1/20 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO800; F6,3 1/40 mp


ISO800; F6,3 1/40 mp; RAW – Image Data Converter SR v3


ISO800; F6,3 1/40 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO1600; F6,3 1/80 mp


ISO1600; F6,3 1/80 mp; RAW – Image Data Converter SR v3


ISO1600; F6,3 1/80 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO3200; F6,3 1/160 mp


ISO3200; F6,3 1/160 mp; RAW – Image Data Converter SR v3


ISO3200; F6,3 1/160 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO6400; F6,3 1/320 mp


ISO6400; F6,3 1/320 mp; RAW – Image Data Converter SR v3


ISO6400; F6,3 1/320 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO100; F6,3 1/5 mp


ISO100; F6,3 1/5 mp; RAW – Image Data Converter SR v3


ISO100; F6,3 1/5 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO200; F6,3 1/10 mp


ISO200; F6,3 1/10 mp; RAW – Image Data Converter SR v3


ISO200; F6,3 1/10 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO400; F6,3 1/20 mp


ISO400; F6,3 1/20 mp; RAW – Image Data Converter SR v3


ISO400; F6,3 1/20 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO800; F6,3 1/40 mp


ISO800; F6,3 1/40 mp; RAW – Image Data Converter SR v3


ISO800; F6,3 1/40 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO1600; F6,3 1/80 mp


ISO1600; F6,3 1/80 mp; RAW – Image Data Converter SR v3


ISO1600; F6,3 1/80 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO3200; F6,3 1/160 mp


ISO3200; F6,3 1/160 mp; RAW – Image Data Converter SR v3


ISO3200; F6,3 1/160 mp; RAW – Adobe Lightroom 2


ISO6400; F6,3 1/320 mp


ISO6400; F6,3 1/320 mp; RAW – Image Data Converter SR v3


ISO6400; F6,3 1/320 mp; RAW – Adobe Lightroom 2

A fotók 25 °C hőmérsékletű szobában készültek.

A Sony Alpha DSLR-A900-nál több lépésben változtatható meg a zajszűrés foka. Kikapcsolt, alacsony, normál és magas értékeket választhatunk. Fontos azonban tudni, hogy a „kikapcsolt” zajszűrés során is van látható képzajcsökkenés, legalábbis a nagyobb érzékenységeken.

Emelt szintű zajszűrésnél méginkább csökken a képzaj, de emellett a részletek is fogyatkoznak.
Az emelt zajszűrés csak ISO1600 vagy nagyobb érzékenységnél lép működésbe.

Zajszűrés – JPEG



ISO800; F6,3 1/40 mp; zajszűrés ki


ISO800; F6,3 1/40 mp; zajszűrés: alacsony


ISO800; F6,3 1/40 mp; zajszűrés: közepes


ISO800; F6,3 1/40 mp; zajszűrés: magas


ISO1600; F6,3 1/80 mp; zajszűrés ki


ISO1600; F6,3 1/80 mp; zajszűrés: alacsony


ISO1600; F6,3 1/80 mp; zajszűrés: közepes


ISO1600; F6,3 1/80 mp; zajszűrés: magas


ISO3200; F6,3 1/160 mp; zajszűrés ki


ISO3200; F6,3 1/160 mp; zajszűrés: alacsony


ISO3200; F6,3 1/125 mp; zajszűrés: közepes


ISO3200; F6,3 1/160 mp; zajszűrés: magas


ISO6400; F6,3 1/320 mp; zajszűrés ki


ISO6400; F6,3 1/320 mp; zajszűrés: alacsony


ISO6400; F6,3 1/320 mp; zajszűrés: közepes


ISO6400; F6,3 1/320 mp; zajszűrés: magas


ISO800; F6,3 1/40 mp; zajszűrés ki


ISO800; F6,3 1/40 mp; zajszűrés: alacsony


ISO800; F6,3 1/40 mp; zajszűrés: közepes


ISO800; F6,3 1/40 mp; zajszűrés: magas


ISO1600; F6,3 1/80 mp; zajszűrés ki


ISO1600; F6,3 1/80 mp; zajszűrés: alacsony


ISO1600; F6,3 1/80 mp; zajszűrés: közepes


ISO1600; F6,3 1/80 mp; zajszűrés: magas


ISO3200; F6,3 1/160 mp; zajszűrés ki


ISO3200; F6,3 1/160 mp; zajszűrés: alacsony


ISO3200; F6,3 1/125 mp; zajszűrés: közepes


ISO3200; F6,3 1/160 mp; zajszűrés: magas


ISO6400; F6,3 1/320 mp; zajszűrés ki


ISO6400; F6,3 1/320 mp; zajszűrés: alacsony


ISO6400; F6,3 1/320 mp; zajszűrés: közepes


ISO6400; F6,3 1/320 mp; zajszűrés: magas


ISO800; F6,3 1/40 mp; zajszűrés ki


ISO800; F6,3 1/40 mp; zajszűrés: alacsony


ISO800; F6,3 1/40 mp; zajszűrés: közepes


ISO800; F6,3 1/40 mp; zajszűrés: magas


ISO1600; F6,3 1/80 mp; zajszűrés ki


ISO1600; F6,3 1/80 mp; zajszűrés: alacsony


ISO1600; F6,3 1/80 mp; zajszűrés: közepes


ISO1600; F6,3 1/80 mp; zajszűrés: magas


ISO3200; F6,3 1/160 mp; zajszűrés ki


ISO3200; F6,3 1/160 mp; zajszűrés: alacsony


ISO3200; F6,3 1/125 mp; zajszűrés: közepes


ISO3200; F6,3 1/160 mp; zajszűrés: magas


ISO6400; F6,3 1/320 mp; zajszűrés ki


ISO6400; F6,3 1/320 mp; zajszűrés: alacsony


ISO6400; F6,3 1/320 mp; zajszűrés: közepes


ISO6400; F6,3 1/320 mp; zajszűrés: magas


ISO800; F6,3 1/40 mp; zajszűrés ki


ISO800; F6,3 1/40 mp; zajszűrés: alacsony


ISO800; F6,3 1/40 mp; zajszűrés: közepes


ISO800; F6,3 1/40 mp; zajszűrés: magas


ISO1600; F6,3 1/80 mp; zajszűrés ki


ISO1600; F6,3 1/80 mp; zajszűrés: alacsony


ISO1600; F6,3 1/80 mp; zajszűrés: közepes


ISO1600; F6,3 1/80 mp; zajszűrés: magas


ISO3200; F6,3 1/160 mp; zajszűrés ki


ISO3200; F6,3 1/160 mp; zajszűrés: alacsony


ISO3200; F6,3 1/125 mp; zajszűrés: közepes


ISO3200; F6,3 1/160 mp; zajszűrés: magas


ISO6400; F6,3 1/320 mp; zajszűrés ki


ISO6400; F6,3 1/320 mp; zajszűrés: alacsony


ISO6400; F6,3 1/320 mp; zajszűrés: közepes


ISO6400; F6,3 1/320 mp; zajszűrés: magas

A zajszűrés a Sony Alpha gépeinél nem csak a JPEG képekre vonatkozik, hanem a RAW formátumra is. Igaz, itt a hatás nem olyan erős mértékű, mint a JPEG képek esetén, hatása azonban magas érzékenységnél mégis érezhető.
Lenti dobozunkban ISO6400 érzékenységgel készült RAW képeket mutatunk be, melyeket úgy készítettünk, hogy a fényképezőgépben kikapcsolt, alacsony, normál és magas zajszűrést állítottunk be. A fotókat Lightroomban konvertáltuk át JPEG-gé, ezzel is kizárva, hogy esetleg beágyazott metaadat utasítsa a gyári konvertert a zajszűrésre.
A tapasztalatok itt is hasonlóak, mint a korábbi Alpha gépeknél: a zajszűrés csak igen nagy érzékenységnél érezhető, s ott is elfogadható mértékű, nem eltúlzott, így bizonyos szituációkban bizony hasznos lehet.

Zajszűrés hatása a RAW képekre



ISO6400 RAW; F6,3 1/320 mp; zajszűrés ki


ISO6400 RAW; F6,3 1/320 mp; zajszűrés: alacsony


ISO6400 RAW; F6,3 1/320 mp; zajszűrés: közepes


ISO6400 RAW; F6,3 1/320 mp; zajszűrés: magas


ISO6400 RAW; F6,3 1/320 mp; zajszűrés ki


ISO6400 RAW; F6,3 1/320 mp; zajszűrés: alacsony


ISO6400 RAW; F6,3 1/320 mp; zajszűrés: közepes


ISO6400 RAW; F6,3 1/320 mp; zajszűrés: magas


ISO6400 RAW; F6,3 1/320 mp; zajszűrés ki


ISO6400 RAW; F6,3 1/320 mp; zajszűrés: alacsony


ISO6400 RAW; F6,3 1/320 mp; zajszűrés: közepes


ISO6400 RAW; F6,3 1/320 mp; zajszűrés: magas


ISO6400 RAW; F6,3 1/320 mp; zajszűrés ki


ISO6400 RAW; F6,3 1/320 mp; zajszűrés: alacsony


ISO6400 RAW; F6,3 1/320 mp; zajszűrés: közepes


ISO6400 RAW; F6,3 1/320 mp; zajszűrés: magas

Hosszú expozíció

A Sony Alpha DSLR-A900 igen jól teljesített a hosszú expozíciós idejű tesztben. A CCD-s gépekkel szemben a kis fogyasztású CMOS bizony itt mutatja meg komoly előnyét. Sötétzaja minimális, s ez is homogén eloszlású, nem láthatók sarkokban erősebb melegedés nyomai.
Az ISO200 érzékenységen 10 percig tartó expozíció során persze keletkezik jópár hotpixel, de ezek nem hatnak túlzottan zavaróan, ráadásul a darkframe elvű hotpixel kivonással együtt készített felvételeken már jóval kevesebb fehér képponttal találkozunk.
A hosszú záridős felvételek tehát jó minőségben elkészíthetők a Sony csúcskategóriás tükörreflexesével.

Utólag, képszerkesztő szoftverrel kiemeltük a sötétebb részeket, jelentősen növelve a kontrasztot, így még jobban láthatók a problémás részek. A hotpixelek nagyon finom pettyezettségben vannak jelen és csak néhány helyen tűnnek fel komolyabb pixelhibák.

A szintállítás során a 0-25 világosságértékeket húztuk szét 0-255 tartományra.

Memória kapacitás

Ahogy már megszokhattuk, tükörreflexes géphez nem jár memóriakártya. Talán nem is baj, hiszen így magunk dönthetjük el, hogy mekkora és milyen sebességű változatot szeretnénk.

A fájlméreteket és a felbontást figyelembe véve minimum 2-4 GB-os kártyát érdemes venni, de nagyobb éhségű fotósok a 8 GB-ot is gyorsan megtölthetik, így számukra ajánlott mobil háttértár beszerzése is.

Az egyes felbontásokhoz és tömörítési fokokhoz tartozó fájlméreteket a következő táblázat mutatja:

Fájlméretek és tárolható képek száma
Felbontás, tömörítés méret* 1 GB-os kártyán* 4 GB-os kártyán*
6048×4032 RAW 37109 KB 27 110
6048×4032 cRAW 25195 KB 40 162
6048×4032 Extra finom 19601 KB 52 208
6048×4032 Finom 9875 KB 103 414
6048×4032 Normál 7094 KB 144 577
4400×2936 Extra finom 11413 KB 89 358
4400×2936 Finom 6101 KB 167 671
4400×2936 Normál 4532 KB 225 903
3024×2016 Extra finom 6614 KB 154 619
3024×2016 Finom 3700 KB 276 1106
3024×2016 Normál 2866 KB 357 1429
6048×3408 (16:9) Extra finom 17125 KB 59 239
6048×3408 (16:9) Finom 8772 KB 116 466
6048×3408 (16:9) Normál 6445 KB 158 635
4400×2472 (16:9) Extra finom 9502 KB 107 431
4400×2472 (16:9) Finom 5381 KB 190 761
4400×2472 (16:9) Normál 4121 KB 248 993
3024×1704 (16:9) Extra finom 5293 KB 193 773
3024×1704 (16:9) Finom 3227 KB 317 1269
3024×1704 (16:9) Normál 2734 KB 374 1497
3984×2656 (APS-C) RAW 16709 KB 61 245
3984×2656 (APS-C) cRAW 11448 KB 89 357
3984×2656 (APS-C) Extra finom 9567 KB 107 428
3984×2656 (APS-C) Finom 5081 KB 201 806
3984×2656 (APS-C) Normál 3770 KB 271 1086
2896×1928 (APS-C) Extra finom 5754 KB 177 711
2896×1928 (APS-C) Finom 3325 KB 307 1231
2896×1928 (APS-C) Normál 2552 KB 401 1605
1984×1320 (APS-C) Extra finom 3414 KB 299 1199
1984×1320 (APS-C) Finom 2137 KB 479 1916
1984×1320 (APS-C) Normál 1754 KB 583 2335

*JPEG esetén a tényleges fájlméret, illetve a kártyán tárolhatófotók száma erőteljesen függ a használt érzékenységtől, illetve a fotózott témától!