Kipróbáltuk: Sony Alpha (ILCE)-6000 teszt

2
18 649

Bevezetés, újdonságok

Ami egykor csúcskísérlet volt, ma már csak középkategória. Pár éve a Sony NEX-7 modell még a japán cég csúcs MILC gépének számított, a mellette megjelent NEX-6 pedig közeli rokonnak. Az időközben megjelent, fullframe-es Alpha7 széria azonban mindkét gépet a tisztes középkategóriába nyomta, ami persze cseppet sem kisebbíti érdemeiket.

Idén év elején aztán bekopogtatott az Alpha-6000: A név ne tévesszem meg senkit, bizony a NEX-6 utódjáról van szó, ugyanis a Sony dobta a NEX sorozat nevét és minden cserélhető objektíves gépet kizárólag Alpha névvel hozza ki. Ez a jelölés már a NEX szérián is megvolt. A gyártó MILC gépei az ‘ILCE’ kódnevet is magukon viselik, de elég csak rápillantani az Alpha-6000-re és nyilvánvaló, hogy mely alomban született.

Az új gép tehát a NEX-6 továbbfejlesztése, de sok tulajdonságát az eggyel nagyobb 7-es modelltől kapta. Ilyen például a felbontás és a manuális videó módok bevezetése. Már csak amiatt is tekinthetjük a két gép összegyúrásának, mert pillanatnyilag ez a gyártó APS-C szenzorral szerelt rendszerkompaktjainak legtöbbet tudó darabja, és egyelőre nem tudni, hogy a Sony tervez-e valódi NEX-7 örököst, vagy e gép fölött már csak az Alpha7-ek trónolnak.

A Sony Alpha (ILCE)-6000 főbb tulajdonságai:

  • Fém és műanyag borítás
  • APS-C méretű 24 Mpixeles CMOS szenzor
  • ISO100-25600 érzékenység
  • BiONZ X feldolgozórendszer
  • Automatikus szenzortisztítás
  • Továbbfejlesztett ‘Hibrid AF’ rendszer (179 fázis-, és 25 kontraszt-alapú AF ponttal)
  • Új fókuszmódok
  • Kézi élességállítási lehetőség
  • 7 programozható funkciógomb
  • Dönthető, 16:9 oldalarányú 3″-os LCD, 921 ezer képponttal
  • Elektronikus OLED kereső, 1,44 millió képponttal
  • Beépített felpattanó vaku
  • Vakupapucs és kiegészítő csatlakozó
  • Max. 11 kép/mp sebességű sorozat, automatikus expozíció sorozatok
  • AVCHD (FullHD) videofelvétel, 60/50 kocka/mp sebességgel és sztereó hanggal
  • Manuális és félmanuális videó módok
  • Objektív hibák automatikus, szoftveres korrekciója (torzítás, színhiba, peremsötétedés)
  • Automata portré vágás funkció
  • DRO és HDR mód
  • Képi effektusok (képfeldolgozási beállításokkal)
  • Sweep Panorama (panorámakészítés a gép egyszerű körbeforgatásával)
  • Beépített Wi-Fi és NFC szolgáltatás
  • Szoftverek telepítése
  • Arcfelismerés, mosoly-expozíció és bőrlágyítás
  • InfoLithium akkumulátor százalék pontos töltöttség kijelzéssel
  • SD/SDHC/SDXC és MemoryStick Pro-HG Duo HX memóriakártyák támogatása

balra: NEX-6; jobbra: Alpha-6000

Az alábbi táblázatban a NEX-6-hoz hasonlítottuk a gépet, kizárólak a különbségeikre koncentrálva.

A Sony NEX-6 és Alpha-6000 közti
különbségek
Sony Alpha NEX-6 Sony Alpha (ILCE)-6000
Szenzor APS-C Exmor CMOS
16,1 megapixel
APS-C Exmor CMOS
24,3 megapixel
Érzékenység Kézi: ISO 100-25600, 1 Fé lépésben
(videónál max. ISO6400)
Kézi: ISO 100-25600, 1/3 Fé lépésben
(videónál max. ISO12800)
Feldolgozórendszer BiONZ (?) BiONZ X
Autofókusz Hibrid AF (fázis és kontraszt alapú)
Fáziskülönbség elvén alapuló, 99 pontos
Kontraszt alapú, 25 pontos
Hibrid AF (fázis és kontraszt alapú)
Fáziskülönbség elvén alapuló, 179 pontos
Kontraszt alapú, 25 pontos
Fókuszmódok Egyszeri AF
Folyamatos AF
Közvetlen MF
Kézi (MF)
Egyszeri AF
Automatikus AF
Folyamatos AF
Közvetlen MF
Kézi (MF)
Fókuszterület módok Többmezős
Közép
Rugalmas pontszerű (kézi szpot)
Széles
Terület
Középpontos
Rugalmas pontszerű (kézi, 3 méret)
Fókusznagyítás nem állítható állítható
AF tartás nincs ki-, és bekapcsolható
Videó AF sebesség nem állítható 3 érték
Videó követő AF sebesség nem állítható 2 érték
Sorozat Normál: 3,5 kép/mp
Sebesség prioritású: 10 kép/mp
Lassú: 2,5 kép/mp
Normál: 6 kép/mp
Gyors: 11 kép/mp
Expozíciós lépésköz csak 1/3 Fé 1/3, vagy 1/2 Fé
Expozíció kompenzáció +/-3 Fé, 1/3 fényértékenként (videónál: +/-2 Fé) +/-5 Fé, 1/3 fényértékenként (videónál: +/-2 Fé)
Vaku expo kompenzáció +/-2 Fé +/-3 Fé
Elektronikus kereső (EVF) 1,09x nagyítású OLED
2,36 millió képpont
-4,0 – +1,0 dipotriakorrekció
1,07x nagyítású OLED
1,44 millió képpont
-4,0 – +3,0 dipotriakorrekció
EVF beállításai világosság: +/-1 érték
színezet: –
világosság: +/-2 érték
színezet: +/-2 érték
Elektronikus horizont van nincs
Kiégés jelzése élőképen (zebra) nincs van
Manuális videó módok nincs van (P, A, S, M)
Tiszta video jel HDMI-n keresztül igen
4K állókép TV-re igen
Saját képbeállítások egyéni mentési helye 3 mentési hely
Képi effektusok Játékfényképezőgép, Élénk szín, Színcsökkentés, Retro, Lágy high key,
Részleges szín, Nagy kontrasztú fekete-fehér, Lágy fókusz, HDR hatás, Gazdag
tónusú mono, Miniatűr
Játékfényképezőgép, Élénk szín, Színcsökkentés, Retro, Lágy high key,
Részleges szín, Nagy kontrasztú fekete-fehér, Lágy fókusz, HDR hatás, Gazdag
tónusú mono, Miniatűr, Vízfesték, Illusztráció (3 erősségi érték)
Saját beállítások mentése nincs 3 mentési hely
Fn gombhoz rendelhető funkciók száma 15 25
Programozható gombok száma 3 7
Wi-Fi/NFC csak WiFi WiFi és NFC
Indexképek visszajátszásnál 6 vagy 12 db 12 vagy 30 db
Lejátszás hangereje 0-7 érték 0-15 érték
Egyéb

– Távvezérelt sorozat

– PC távvezérlés
– Többképes zajcsökkentés
– Elmosódás elleni témamód
– Víz alartti automatikus WB mód
– Kikapcsolható AF mező kijelzés
– Elő-AF
– Tárcsa és kerék funkciók állítása
– MTP USB mód

A névcserék miatt kissé kaotikusnak tűnhet a Sony jelenlegi MILC szegmense, de az utóbbi idők megjelenéseit követve lassan körvonalazódik a kép, hogy melyik modellt, melyik korábbi gép utódjának szánták. Pillanatnyilag így fest a kínálat:

Sony rendszerkompaktok (1 éven
belül megjelentek)
belépő szint Alpha-3000
haladó szint NEX-5T
Alpha-5000
középkategória Alpha-6000
felső kategória Alpha-7
Alpha-7r
Alpha-7s

Árban és tudásban, de főleg kinézetben jelenleg a Panasonic Lumix DMC-GX7 modellt tenném mellé. A GX7 hasonló méretű, és ugyanúgy EVF keresővel ellátott fényképezőgép, igaz 90 fokban felhajtható és felbontása is nagyobb. A két modell nagyon hasonló ISO tartományt (max. ISO25600), videofelvételi képességet (AVCHD, 1080/60p), valamint Wi-Fi és NFC szolgáltatást tudhat magáénak. A Sony gépe nagyobb szenzort és képfelbontást, a Panasonic sötétben is érzékenyebb AF-rendszert kapott. Azt azért hozzá kell tennünk, hogy az A-6000 jelen pillanatban néhány tíz ezer forinttal olcsóbb.

Hozzászólások

hozzászólás

2 HOZZÁSZÓLÁS