Különlegességek
Nagy mélységélességű kép fókusz sorozatból (focus-stacking)
A profi makrósoktól ellesett trükk a fókusz-sorozat készítés, majd abból a nagy mélységélességű kompozit kép összeállítása. A modern fényképezőgépek fejlett processzorai lehetővé teszik, hogy ilyen számításigényes feladatokat is elvégezhessenek, mint a cca. 10 képből összeillesztett nagy mélységélességű kép (focus-stacking).
A módszert bonyolítja, hogy az objektívek rendelkeznek ún. fókuszlégzéssel (focus breathing), amely a közelebbi és távolabbi témákra való fókuszálásnál kicsivel kisebb vagy nagyobb látószöget ad.
A gépnek ezt is figyelembe kell venni a képek összeillesztésénél.
Ezzel nincs is komoly baj, ami inkább aggasztó, hogy mindenáron nagy érzékenységgel akarja a fotókat készíteni, mintha fel sem tételezné, hogy a gépet állványra is helyezhetjük (nem mintha a kézből való ide-oda lengést a nagyobb zársebesség kiküszöbölné…).
Emiatt aztán a képminőség általában gyengébb a zajszűrés miatt, mint ha nem fókuszillesztett képet készítenénk.
A focus-stacking csak mikroszkóp üzemmódban érhető el.
Egy képes szupermakrók és fókuszsorozatból összeállított nagy mélységélességű képek
Fókusz sorozat
Különleges képességnek számít a fókuszsorozat lehetősége, amelyet csak menüből indíthatunk el, de ez rekesz-előválasztás módnál is elérhető. E módban 10, 20 vagy 30 felvétel készül nagyobb, kisebb, vagy közepes fókusz eltolással. Ennek segítségével nehezen fókuszálható statikus témáról is készíthető fókuszhelyes felvétel.
Milyen érdekes, hogy hiába van külön fókuszsorozat, amit minden módban használhatunk (nem úgy, mint a mikroszkóp módnál elérhető focus-stacking), e sorozat képeiből azonban a gép nem állít össze egy nagy mélységélességű képet, itt csak a sorozat elkészítésére van mód, illetve csak magának a sorozatnak a lehetősége számít különlegesnek.
Panoráma
Panoráma felvételt csak témamódban készíthetünk, ahol sem az érzékenységet, sem a fehéregyensúlyt nem adhatjuk meg. A panorámák függőlegesen és vízszintesen is készíthetők, de csak három képből állhatnak. A gép segít a következő kép helyének jelölésével, egy célkeresztbe kell mozgatnunk az LCD-n lévő jelzést, akkor a TG-6 automatikusan elkészíti a panoráma következő képkockáját. A három képet automatikusan összefűzi a gép egy nagy felbontású panorámává.
HDR
HDR képet csak témamódból készíthetünk, ez esetben három képből készít a gép egy kicsit nagyobb dinamika átfogású fotót. A végeredmény nem rossz, de igazság szerint egyetlen RAW képből is lehet hasonlót, vagy akár jobbat is létrehozni utómunkával (Lightroom autotone + egyetlen ecsetvonás a kép közepére):
HDR mód nélkül, HDR móddal és HDR egy képes RAW-ból Lightroomban
Time-lapse videó és képkockák
Szintén nem megszokott egy kompakt fényképezőgépnél (igaz, egy akciókameránál igen), hogy támogatja a time-lapse készítést, mindezt pedig úgy, hogy nem csak videó készíthető, de a képkockákat is elmenti a gép, akár RAW formátumban is.
Time-lapse videó Full HD és Ultra HD felbontásban is létrehozható gépen belül, azonban a képfrissítési sebesség felbontástól függ. Ultra HD-ben max. 5 kép/mp érhető el, míg Full HD-nél 5, 10 és 15 kép/mp is. Mindez egyébként a gyorsítás sebességét is befolyásolja természetesen. Nem teljesen érthető, hogy miért kell itt a 4k time-lapse-et direkt lassúra készíteni, ha 10 vagy 15, esetleg 30 kép/mp lejátszási sebességet állítana be a gép, akkor sem igényelne több processzor teljesítményt a videó létrehozása.
A TG-5-tel felvett korábbi videók:
RAW konvertálás
Ahogy a következő oldalon lévő táblázatos összefoglalóban is olvasható, a TG-6 támogatja a gépen belüli RAW konverziót, ennek használata azonban egy kicsit túlkomplikált. A konvertálás paramétereit ugyanis nem tudjuk képenként módosítani, csak az aktuális beállításokkal van lehetőségünk a JPEG-gé átalakításra, így ha fehéregyensúlyt vagy képmódot akarunk váltani, azt a RAW konvertálás előtt kell megtennünk a menü (vagy Ok gombbal a helyi menü) beállításaiban.
Ez azonban egy újabb problémát is felvet, hiszen ez azt is jelenti, hogy nem lehet az expozíciót sem állítani, márpedig a RAW formátum könnyű utólagos fehéregyensúly beállításán kívül az expozíció kis mértékű (kb. max. 1 Fé-es) korrekciója is az előnyére volna írható, így azonban ez a lehetőség csak utólagos, számítógépes feldolgozás esetére érvényes.
GPS, geocímkézés, útvonal mentése
A beépített GPS segítségével nem csupán a képek geocímkézésére van lehetőség, a gép felső részén elhelyezett kapcsolóval egyszerűen indítható és állítható le az útvonal rögzítése.
A lenti példánkban a GPS nyomkövetés funkciójának eredménye látható, amelyből könnyen kivehető, hogy a 30 mp-enkénti adatmentés már kerékpározás esetén sem nyújt kellően részletes útvonalat, a hirtelen irányváltoztatásokat, pl. egyik utcából másikba váltást már nem tudja követni. Történik mindez annak ellenére, hogy a gépben beállítható, hogy a mentésnél a GPS pontosság legyen elsődleges, vagy az akku kímélés és mi a GPS pontosságot állítottuk be.
A képen kéken látható a TG-6 által mentett nyomvonal, míg zölddel a valódi megtett út.
Torzítás korrekció, peremsötétedés csökketés
Mint tudjuk, az optikai hibák korrekciójára ma már remek algoritmusok léteznek, amelyek az objektív profilja alapján képesek az automatikus torzítás csökkentésre, a vignettálás mérséklésére, vagy adott esetben a színhibák javítására is.
A TG-6 a torzítást javítja, illetve a peremsötétedést is csökkenti. A peremsötétedés javítása (pontosabban annak kikapcsolása) akkor lesz látható, ha slow-motion videót készítünk. A 120 és 240 kép/mp-es felvételeknél ugyanis egyszerűen nincs idő a peremsötétedés korrekciójára.
A torzítás korrekcióra pedig akkor derül fény, ha a gépben a tartozékok közül kiválasztjuk a FCON-T02 halszem előtétet, ugyanis ebben az esetben a gép kiiktatja a torzítás csökkentést.
Az alábbi példán jól látható, hogy az alapértelmezett esetben (nem aktivált kiegészítő előtéttel) minimális a geometriai torzítás, ha kiválasztjuk, hogy halszem előtétet szeretnénk használni, akkor a gép kikapcsolt torzítás korrekcióval már jelentősebb hordótorzítást mutat. Egyetlen esetben lehet érdekes a torzítás ilyen módú kikapcsolása, ha épp csak egy hajszálnyi híja van, hogy minden a képbe férjen. Így egy kis torzítás árán nagyobb látószöget kapunk.