Sigma 14-24mm f/2,8 DG HSM Art – teszt

0
2 123

Felépítés

Az egyik legjobban sikerült Sigma nagylátószögű zoom, a 12-24mm f/4 DG HSM Art, a nyár elején már járt nálunk, és igen pozitív benyomásokat szereztünk róla. Relatív magas ára miatt vélhetően csak a profik, vagy a tehetősebb haladó amatőrök engedhetik meg maguknak.

Viszont remek nagylátószögű zoomból nem csak f/4 fényerejűt kínál a Sigma, de f/2,8-ast is, amely asztrotájképek és éjszakai fotók készítéséhez sokkal kedvezőbb paraméterekkel rendelkezik, mint az előbb említett 12-24mm f/4-es. Ráadásul a dupla fényerőért nem kell dupla árat fizetni, sőt, valójában még olcsóbb is.

A 14-24mm-es gyújtótávolság tartomány persze kicsit szűkebb, mint a 12-24-esé, ráadásul mint tudjuk, pont a nagylátószög az, ahol nagyon sokat számít 1-2 mm. Konkrétan a 12-24mm-es f/4-es objektív maximális látószöge 122 fok, ezzel szemben cikkünk tárgyáé max. 114 fok. Bár nem elképesztően nagy az eltérés, előfordulhat, hogy pont az a 8 foknyi kellene ahhoz, hogy minden ráférjen a képünkre. Ha azonban tájképezünk, legtöbbször van lehetőségünk előre/hátra mozogni.

Érdekes, hogy bár dupla fényerőt kínál ez az objektív, az enyhébb látószög miatt a frontlencsének nem kellett nagyobbnak lennie. Illetve maga az objektív sem jelentősen nagyobb és nehezebb, mint a 12-24mm f/4. Minden bizonnyal egyébként ez az oka annak is, hogy az árcédulán nem látunk brutálisan magasabb számokat.

Az 50 Mpixelnél is nagyobb felbontás kiszolgálására tervezett objektívben három szuper alacsony szórású (ebből egy aszférikus), három F-típusú alacsony szórású (FLD) és két további aszférikus tagot is alkalmaztak, így a képminőség minden bizonnyal remek lesz. Ez az objektív is a teljes zoomtartományban fix fényerőt kínál, amit ezúttal is úgy érnek el, hogy teljes nagylátószögű állásban a rekesz kissé beszűkül.
Fel lehetne tenni a kérdést, hogy mi értelme ennek, hiszen talán optikailag egy f/2,4-2,8 fényerővel rendelkező objektívet készített a Sigma, amit fix f/2,8-ra állított be. A választ a gyakorlat oldaláról kapjuk meg, miszerint teljes nagylátószögnél teljesen nyitott blendén valószínűleg jelentősen lágyabb képet kapnánk, amely a DSLR-ek autofókusz rendszerét megtéveszthetnék: lágy rajzú objektívvel mindig bizonytalanabb a fókusz, hiszen a gép nyitott blendén fókuszál. Ha eleve 1/3 blendével szűkebb az elérhető maximum rekesznyílás, az jótékony hatású a fókusz pontosságára, ugyanakkor fényerőben sokat nem vesztünk.

Az élességállítást nem meglepő módon gyűrűs ultrahangos motor végzi, amely a gyártó által közölt információk szerint 1,3× nagyobb nyomatékú, mint a korábbiak, ez pedig elméletben gyorsabb élességállítást jelenthet. Persze a nehezebb objektívek miatt előfordulhat, hogy nem lesz gyorsabb az élességállítás, mint egy átlagos objektívnél. A fókuszálás mindenesetre csendes és a sebességre is igen jó.

Az objektív belső élességállítású, így a frontlencse se nem fordul el, se nem mozog előre-hátra élességállítás során. A zoom használatakor azonban az első lencsetag kis mértékben hátra mozdul, bár az integrált napellenző miatt ez az objektív hosszát nem befolyásolja.

A frontlencse itt is igen nagy méretű, mintegy 76 mm átmérőjű, előtte integrált szirom formájú napellenző található, amelyre a mellékelt védőkupak húzható rá. A napellenző fizetős szolgáltatás keretén belül szervizben lecserélhető rövidebbre, hogy a több kamerás felvételkészítés esetén se lógjanak be ezek az árnyékolók egyik kamera képébe se.
Az objektívhez ezen kívül egy gyöngyvászon tokot is kapunk, amelyet övre ugyan nem fűzhetünk fel, de vállpántot kapunk hozzá.

A frontlencse elé szűrőt nem tekerhetünk fel és hátsó szűrőtartót sem alakítottak ki.

A specifikáció a Sigma 14-24mm f/2,8 DG HSM A adatlapján tekinthető meg.

Használati tapasztalatok

Külső tekintetében ugyanazokat mondhatjuk el, mint a Sigma 12-24mm f/4 DG HSM Art esetében. Az igényes kialakítás mellé komoly tömeg társul, ami részben jó, részben nem annyira. Jó, mert így biztosak lehetünk benne, hogy nem spórolta ki az üveget a gyártó, illetve a mérnökök, rossz viszont, hogy abban is biztosak lehetünk, hogy fárasztó lesz egy teljes napos fotózás ezzel az objektívvel, nem csak a csuklónknak, de a vállunknak is, ha épp a táskánkban hordjuk.

A precíz bajonett csatlakozó körül az időjárásálló szigetelésre utaló gumi szigetelést találunk. Szigetelés egyébként nem csak ide került, de a zoom és fókuszgyűrűk köré, valamint a frontlencse mögé is.

A zoomgyűrű a vázhoz közelebb esik, így kényelmesen használható. Szélessége kb. 1 cm, bordázottsága sűrű. A fókuszgyűrű hasonlóan sűrű bordázatot kapott, viszont dupla szélességű, és az objektív elejéhez került közelebb.
A teljes zoomtartomány bejárásához 70 fokkal kell elforgatnunk a zoomgyűrűt, míg az élességállítás teljes tartománya a fókuszgyűrű 120 fokos elfordításával járható be.

A közeli témákat leszámítva az objektív kvázi parfokális működésű, azaz a 24 mm-es állásban fókuszált helyzet rögzítését követően 14 mm-re állva is megmarad az élesség. Jó lehetőség ez akár esküvőkön is pl. tánc fotózásánál, hiszen elegendő egyszer beállítani a fókuszt, utána kézi fókusz módban rögzítve az élességet ugyanarról a pontról különböző zoomállásokban is készíthetünk fotókat anélkül, hogy újra kellene fókuszálnunk.

Az élességállító gyűrű HSM objektívről lévén szó, bármikor elfordítható, akár automatikus élességállítást követően is van lehetőség kézi finomhangolásra, persze csak akkor, ha nem követő fókuszmódot állítottunk a gépen, ehhez ugyanis az objektíven a MO (manual override) kapcsolóállásnak is elérhetőnek kellene lenni.

Távolságskálát a zoom és fókuszgyűrű között találunk, ezen méterben és lábban tüntették fel a fontosabb tárgytávolságokat, mint a 26 cm-es közelpont, a 30 cm, a 40 cm, a 60 cm, az 1 méter, valamint a végtelen.

Kapcsolóból mindössze egy található az objektíven, ez pedig az automatikus vagy manuális fókuszt állító AF/MF kapcsoló.

Videózásnál lehet fontos kérdés a fókuszlégzés (focus breathing) jelenség, amely itt is jelentkezik, méghozzá úgy, hogy közelpontra állított élességnél kicsivel nagyobb látószögünk van, mint végtelen tárgytávolságnál.

Látószög változás a tárgytávolság függvényében