Sigma 40mm f/1,4 DG HSM Art – teszt

0
1 040

Képminőség

Színhiba

Bár igen nagy fényerejű objektívről van szó, az alkalmazott alacsony szórású tagoknak köszönhetően sikerült szinte nullára csökkenteni a laterális (transzverzális) kromatikus aberrációt, így még az igencsak kemény tesztábránk sem tudott előcsalogatni látványosabb színhibát.

Színhiba (laterális)

Most sem maradt el az axiális (longitudinális) színhiba próbája. Ezt a lencsék hullámhossztól függő eltérő gyújtótávolsága okozza és képközépen is jelentkezik, főként a fókusz előtti és mögötti területeken lenne tetten érhető pirosas és zöldes elszíneződésként. A helyzet azonban az, hogy ezt is tökéletesen korrigálták, így ezzel a típusú színhibával sem kell számolnunk. Elképesztő egyébként ez a minőség, amit a Sigma 40mm f/1,4 FG HSM Art hoz, hiszen a szintén Art szériás 50mm f/1,4-nél nyitott blendén azért jelentkezik némi axiális kromatikus aberráció-

Színhiba (axiális)

Bokeh

Mivel nagy fényerejű, kis mélységélességet is kínáló, közel standard látószöget adó objektívvel van dolgunk, így az is érdekes kérdés lehet, hogy milyen a fókuszon kívüli fényfoltok, azaz a bokeh formája, megjelenése.
Nyitott blendénél a képsarkokban körkörösen lencseszerű formát figyelhetünk meg, amely különleges képi hatást kölcsönöz. A rekesz 9 lekerekített lamellából épül fel, így szűkebb blendénél is kevésbé szögletes bokeh-ra számíthatunk.
A tesztkép alapján azonban jól látszik, hogy már F4-től kezdenek szögletessé válni a háttér fényfoltjai, míg F5,6-nál már jól látható a szűk rekesz hatása. Ezen azonban nagyon nincs mit csodálkozni, általában 3-4 fényértéknyit szűkítve a blendén, bármilyen objektívnél megjelenik a szögletesedés.

Összességében szép háttérelmosást és finom bokeh-t kapunk a Sigma 40mm f/1,4 DG HSM Art objektívtől, s ha szűkebb rekeszt is választunk, akkor is hangulatos fotókat készíthetünk a háttérben lévő fényfoltok felhasználásával. Az igazán szűk blende hatása a tesztfotóink között található esti tesztképen figyelhető meg.

Kontrasztvesztés, becsillanás

A Sigma 40 mm f/1,4 DG HSM Art eddig szépen teljesített, de az ellenfényben való fotózás itt is megnehezíti a dolgunkat. Nem csak becsillanás jelentkezik, hanem jelentős kontrasztvesztés is. Nyitott blendén ráadásul nem csupán kör formájú, de kóma szerű jelenség is felüti a fejét. A kontrasztvesztés még mindig könnyebben javítható, mint egy ilyen, hosszúkás, UFO szerű jelenség.

A lenti tesztképeket ellenfényben készítettük, majd a nyitott blendés zársebességgel megegyező értékkel árnyékban is készítettünk egy referencia képet.

Becsillanás ellenfényben

Geometriai torzítás

A 40 mm-es gyújtótávolságtól igen enyhe nagylátószöget kapunk, amely miatt nem számítunk komoly geometriai torzításra. A tesztkép után kapott eredmény a várakozásoknak megfelel, hiszen nincs látványos torzítás.

Geometriai torzítás

Peremsötétedés

Más kérdés a vignettálás, hiszen a nagy fényerejű, full-frame szenzorra tervezett objektíveknél nagyon ritka, hogy ez a jelenség ne üsse fel a fejét. Itt sincs ez másként, ráadásul nyitott blendénél a képsarkok több, mint 50%-kal sötétednek be, mint a képközép, ez pedig bőven az átlag felett van. Rekeszeléssel persze csökkenthető a peremsötétedés hatása, F2-nél már csak igen enyhe vignettálás látható, míg F4-nél gyakorlatilag jelentéktelenné válik a sarkok besötétedése.

Hozzá kell azért tenni, hogy a vignettálás az az optikai hiba, amit egy minimális képzaj növekedés árán igen könnyen, akár profil alapon, automatikusan is könnyű korrigálni, ehhez pedig a Lightroom is kínálni fog profilt, így egyetlen kattintással kioltható lesz a képsarki vignettálás.

Peremsötétedés

Makró, közelfényképezés

A 40 cm-es közelponttal rendelkező objektív képe viszonylag széles területtel fedhető le, ez nyilván nem csupán a relatív nagy tárgytávolságból adódik, de az enyhe nagylátószögből is következik. A legkisebb tárgytávolságnál 18 cm munkatávolsággal dolgozhatunk (frontlencse és téma távolsága), ez pedig 200 mm szélességű terület lefedését teszi lehetővé. Jóllehet, ez nem túl komoly leképezési arányt jelent (1:5,6), de legalább a képsarkok élessége is rendben van, még sík témánál is. A torzítás ilyen közeli fókusznál sem jelentős.

Képminőség

Nyitott blendén is jó rajzolatú képet kapunk a Sigma 40mm f/1,4 DG HSM Art-tól, de a rekeszt F2-re szűkítve még részletgazdagabb fotókat készíthetünk. Ennél gyakorlatilag már az F2,8 és az F4 sem hoz látványosan több részletet. Szokatlan módon pedig már F5,6-tól indul a szűk rekesz okozta diffrakció kellemetlen hatása (fényszóródás).

De nem csupán a képközép, hanem a sarkok is jó rajzolatot adnak, igaz, ez nyitott blendén az erős vignettálás miatt kevésbé érzékelhető.
Felbontás tekintetében az új 40 mm-es tehát hozza azt, ami elvárható tőle, ráadásul a homogenitással sincs baj, asztigmatizmusnak nincs nyoma.

Értékelés

A Sigma 40mm f/1,4 DG HSM Art igen érdekes egy darab. Nem csupán azért, mert full-frame rendszerben kicsit szokatlan ez a gyújtótávolság, de azért is, mert mérete és tömege is elég jelentős. Képminősége remek, a nyitott blendénél jelentkező erős vignettálást leszámítva nem igen van olyan tényező, amit komoly negatívumként említhetnénk. Ugyanakkor a szintén Art szériás 50mm f/1,4 felbontásánál nem nyújt láthatóan többet, viszont azt színhibától és asztigmatizmustól mentesen teszi (az 50 mm-es nyitott blendén jól látható laterális és axiális színhibát is mutat, ráadásul a kóma is igen jelentős a képsarkokban).

A színhiba- és kómamentességért viszont komoly árat kell fizetnünk, nem csak a jóval nagyobb tömeggel, de az árcédulán szereplő összeg is sokkal magasabb, mint az 50 mm-es verzióé.
Persze fel lehet tenni a kérdést, hogy miért mindenáron az 50 mm-essel hasonlítjuk össze, hiszen gyújtótávolságban sokkal közelebb van a 35 mm-eshez. A válasz nagyon egyszerű: az 50mm f/1,4 pont a 40 mm f/1,4 tesztjével egyidőben járt nálunk, a 35mm f/1,4-et pedig egyelőre még nem próbáltuk ki. De ami késik, nem múlik. Mindenesetre ha már szóba került, akkor elmondjuk, hogy a Sigma 35mm f/1,4 DG HSM Art is csak 20 ezer Ft-tal kerül többe, mint az emlegetett 50 mm-es. Egészen pontosan a 35mm f/1,4 Art és az 50 mm f/1,4 Art ára rendre 270 ezer Ft és 250 ezer Ft, míg cikkünk tárgyáé 400 ezer Ft.

A Sigma 40mm f/1,4 DG HSM (A) Canon EF, Nikon F, valamint Sigma bajonettes változatokban vásárolható meg DSLR-ekhez, illetve E bajonettel Sony MILC-ekhez is.