Képminőség
Fájlformátumok
Fényképezés során JPEG vagy RAW formátumot is használhatunk, valamint lehetőség van a RAW képek mellé közvetlenül JPEG képek mentésére is. A RAW formátumból tömörítetlen és tömörített változat is rendelkezésre áll. A két mód nem befolyásolja a sorozatok sebességét, valamint a képtartalomtól független fájlméretekből adódóan nagy valószínűséggel feltételezhető, hogy a tömörítés is veszteségmentes.
A RAW képek egyébként a nagy felbontás miatt igencsak nagy méretűek, a tömörített változat is közel 25 MB-os.
JPEG képeket három féle tömörítéssel menthetünk: Extra Finom, Finom és Normál. Előbbi igen részéletes, minimálisan tömörített képet jelent. A szokványos 2-1-1 mintavételezésű JPEG fájlnál ekkora méretet még a 100%-os minőség sem adna, ebből is látszik, hogy nagyon kicsiny veszteséggel és tökéletes színreprodukcióval van dolgunk. A finom 98%-os, míg a normál mód 95%-os minőségűnek felel meg (2-1-1).
A hagyományos 3:2 arányú képek mellett 16:9 oldalaránnyal is készíthetünk fotókat.
A képeket a gyári Image Data Converter v3-mal, valamint az Adobe Lightroom 2.1-gyel konvertáltuk. Előbbit a dobozban megtalálható CD-n mellékelik, s részletes beállítási lehetőségeket kínál, úgy mint világosság, kontraszt, fehéregyensúly, kiégett és bebukott, valamint színtéren kívüli részek, dinamika optimalizálás, színtelítettség és színezet eltolás, peremsötétedés kompenzáció, élesítés, zajszűrés, gradációs görbe módosítás.
A képek konvertálása a nagy méret miatt jelentős időt vesz igénybe, ráadásul nem tudunk kötegelt konvertálást végezni, csak egyenként. Az egyébként jól beállítható program ez utóbbi miatt válik igen kényelmetlenné.
Képzaj
A teljes képkocka méretű szenzorral szerelt Sony Alpha DSLR-A900 képzaj szintje igen alacsony, jóllehet, magas érzékenységnél egy fokkal nagyobb képzajra kell számítanunk, mint a konkurens gyártók hasonló termékeinél.
A nagy képérzékelőn elhelyezett mintegy 25,7 millió képpont bizony már viszonylag kevés előnyt nyújt, így komoly feladat elé állította a mérnököket a jó kép/zaj arány szempontjából. Ez a felbontás közelítőleg hasonló, mint APS-C szenzoron a 14-15 Mpixel.
Nagyon fontos tudnunk, hogy az ilyen nagy felbontású gépeknél már másként kell a képzajra tekinteni, mint régebben. Lehet, hogy a képzaj jobban látszik, de az is biztos, hogy kinyomtatva olyan hatása lesz, mint amikor egy sokkal finomabb szemcsézettségű filmmel fotózunk. Biztosan nem lesz annyira feltűnő. Nem mindegy tehát, hogy a kép méretéhez képest milyen méretű a zaj. Krumpli, bab, vagy mákszem.
A képzaj így sem problémás, ISO100 és ISO200 között nem igazán vehető észre különbség. Ennek vélhetőleg az az oka, hogy a gép alapérzékenysége ISO200, így a kisebb fényérzékenységű ISO100-as módnál már nem jobb a jel/zaj arány, s gyanítható, hogy a dinamika-átfogás sem jobb.
ISO400-nál az erős élesítésű gyári RAW képeken felfedezhetünk már bizonyos mértékű képzajt, amely elsődlegesen luminancia zaj, valamint kicsiny színzaj is, főként a szokásos kék csatornában. Ez azonban jól szűrhető, így JPEG képeken alig látható. S itt bizony eszünkbe kell jutni annak, hogy nagy felbontású képnél csak nagy méretű nyomat esetén válik komolyan láthatóvá a zaj.
ISO800-nál kezd látható lenni a zajszűrés hatása, annak ellenére, hogy a tesztképeket kikapcsolt állású zajszűrés mellett készítettük. A képzaj a zajszűrésnek köszönhetően JPEG képeknél szinte nem is nő, a RAW formátumból készült képeknél azért már észrevehető a zaj növekedése. Ez a szint azonban még mindig olyan, amire azt mondhatjuk: nagyon jó!
Az ISO1600 érzékenység zajszűrése tovább csökkenti a részleteket a JPEG képeknél, míg RAW fájloknál egyre inkább láthatóvá válik a zaj. Hogy ez még elfogadható-e, az mindig az adott feladattól függ. Alapvetően ez a zaj még nem kell, hogy gondot okozzon.
ISO3200-nál már jól látható a mosottság, amely persze még mindig hagy meg részleteket, de jelentősen kevesebbet, mint ISO800-nál. Véleményem szerint ezt az érzékenységet már csak RAW-van érdemes használni , ahol a képzaj még mindig elviselhető szintű, de a részletek megmaradnak. A jelentős színzaj mellett bizony a világosságbeli zaj is látható.
ISO6400-as maximális érzékenységnél a JPEG képek kezdenek egy kompakt gépből kijött fotóhoz hasonlítani, míg a RAW képek zajjal telítettek. Főként a színzaj okozhat problémát, amely már közepes méretű nyomatoknál is apróbb foltok megjelenését vonja maga után.
A tesztfotókat kikapcsolt zajszűrés mellett végeztük, cRAW+JPEG beállítást használva. A RAW fájlokat a gyári Image Data Converter SR v3-mal (RAW végződés) és Adobe Lightroom 2.0-val (RAW-LR végződés) konvertáluk. Előbbinél alapértelmezett módban dolgoztunk, kivéve a zajszűrést, amelyet kikapcsoltunk. A Lightroomnál a szokásos módon minden alapértelmezett volt.
Érzékenység – képzaj
A Sony Alpha DSLR-A900-nál több lépésben változtatható meg a zajszűrés foka. Kikapcsolt, alacsony, normál és magas értékeket választhatunk. Fontos azonban tudni, hogy a „kikapcsolt” zajszűrés során is van látható képzajcsökkenés, legalábbis a nagyobb érzékenységeken.
Emelt szintű zajszűrésnél méginkább csökken a képzaj, de emellett a részletek is fogyatkoznak.
Az emelt zajszűrés csak ISO1600 vagy nagyobb érzékenységnél lép működésbe.
Zajszűrés – JPEG
A zajszűrés a Sony Alpha gépeinél nem csak a JPEG képekre vonatkozik, hanem a RAW formátumra is. Igaz, itt a hatás nem olyan erős mértékű, mint a JPEG képek esetén, hatása azonban magas érzékenységnél mégis érezhető.
Lenti dobozunkban ISO6400 érzékenységgel készült RAW képeket mutatunk be, melyeket úgy készítettünk, hogy a fényképezőgépben kikapcsolt, alacsony, normál és magas zajszűrést állítottunk be. A fotókat Lightroomban konvertáltuk át JPEG-gé, ezzel is kizárva, hogy esetleg beágyazott metaadat utasítsa a gyári konvertert a zajszűrésre.
A tapasztalatok itt is hasonlóak, mint a korábbi Alpha gépeknél: a zajszűrés csak igen nagy érzékenységnél érezhető, s ott is elfogadható mértékű, nem eltúlzott, így bizonyos szituációkban bizony hasznos lehet.
Zajszűrés hatása a RAW képekre
Hosszú expozíció
A Sony Alpha DSLR-A900 igen jól teljesített a hosszú expozíciós idejű tesztben. A CCD-s gépekkel szemben a kis fogyasztású CMOS bizony itt mutatja meg komoly előnyét. Sötétzaja minimális, s ez is homogén eloszlású, nem láthatók sarkokban erősebb melegedés nyomai.
Az ISO200 érzékenységen 10 percig tartó expozíció során persze keletkezik jópár hotpixel, de ezek nem hatnak túlzottan zavaróan, ráadásul a darkframe elvű hotpixel kivonással együtt készített felvételeken már jóval kevesebb fehér képponttal találkozunk.
A hosszú záridős felvételek tehát jó minőségben elkészíthetők a Sony csúcskategóriás tükörreflexesével.
Utólag, képszerkesztő szoftverrel kiemeltük a sötétebb részeket, jelentősen növelve a kontrasztot, így még jobban láthatók a problémás részek. A hotpixelek nagyon finom pettyezettségben vannak jelen és csak néhány helyen tűnnek fel komolyabb pixelhibák.
Hosszú expozíciós sötétzaj
Memória kapacitás
Ahogy már megszokhattuk, tükörreflexes géphez nem jár memóriakártya. Talán nem is baj, hiszen így magunk dönthetjük el, hogy mekkora és milyen sebességű változatot szeretnénk.
A fájlméreteket és a felbontást figyelembe véve minimum 2-4 GB-os kártyát érdemes venni, de nagyobb éhségű fotósok a 8 GB-ot is gyorsan megtölthetik, így számukra ajánlott mobil háttértár beszerzése is.
Az egyes felbontásokhoz és tömörítési fokokhoz tartozó fájlméreteket a következő táblázat mutatja:
Fájlméretek és tárolható képek száma | |||
---|---|---|---|
Felbontás, tömörítés | méret* | 1 GB-os kártyán* | 4 GB-os kártyán* |
6048×4032 RAW | 37109 KB | 27 | 110 |
6048×4032 cRAW | 25195 KB | 40 | 162 |
6048×4032 Extra finom | 19601 KB | 52 | 208 |
6048×4032 Finom | 9875 KB | 103 | 414 |
6048×4032 Normál | 7094 KB | 144 | 577 |
4400×2936 Extra finom | 11413 KB | 89 | 358 |
4400×2936 Finom | 6101 KB | 167 | 671 |
4400×2936 Normál | 4532 KB | 225 | 903 |
3024×2016 Extra finom | 6614 KB | 154 | 619 |
3024×2016 Finom | 3700 KB | 276 | 1106 |
3024×2016 Normál | 2866 KB | 357 | 1429 |
6048×3408 (16:9) Extra finom | 17125 KB | 59 | 239 |
6048×3408 (16:9) Finom | 8772 KB | 116 | 466 |
6048×3408 (16:9) Normál | 6445 KB | 158 | 635 |
4400×2472 (16:9) Extra finom | 9502 KB | 107 | 431 |
4400×2472 (16:9) Finom | 5381 KB | 190 | 761 |
4400×2472 (16:9) Normál | 4121 KB | 248 | 993 |
3024×1704 (16:9) Extra finom | 5293 KB | 193 | 773 |
3024×1704 (16:9) Finom | 3227 KB | 317 | 1269 |
3024×1704 (16:9) Normál | 2734 KB | 374 | 1497 |
3984×2656 (APS-C) RAW | 16709 KB | 61 | 245 |
3984×2656 (APS-C) cRAW | 11448 KB | 89 | 357 |
3984×2656 (APS-C) Extra finom | 9567 KB | 107 | 428 |
3984×2656 (APS-C) Finom | 5081 KB | 201 | 806 |
3984×2656 (APS-C) Normál | 3770 KB | 271 | 1086 |
2896×1928 (APS-C) Extra finom | 5754 KB | 177 | 711 |
2896×1928 (APS-C) Finom | 3325 KB | 307 | 1231 |
2896×1928 (APS-C) Normál | 2552 KB | 401 | 1605 |
1984×1320 (APS-C) Extra finom | 3414 KB | 299 | 1199 |
1984×1320 (APS-C) Finom | 2137 KB | 479 | 1916 |
1984×1320 (APS-C) Normál | 1754 KB | 583 | 2335 |