Élességállítás, sorozat, videó
Élességállítás
Ahogy a sorozat összes fényképezőgépében, a GH2-ben kontraszt alapú automata élességállítást kapunk. A Panasonic komoly eredményeket ért el ezzel a rendszerrel, napjaink leggyorsabbját megkonstruálva. Az új modell első látásra ugyanazt kapta mint elődje, de ez csak a beállítások többségére igaz. A legfontosabb változás, hogy a gyártó megduplázta az AF meghajtás felbontását 60-ról 120 fps-re. Ez elméletben az igen gyors élességállítást még gyorsabbá tette. A gyakorlatban a Mért értékek oldalon foglalkozunk az AF sebességgel. Megmaradt továbbá az úgynevezett Pre-AF, vagy magyarul Elő-AF, mely egy kicsit szűkebb tartományt használ, ezzel is tovább gyorsítva a rendszert.
Beállítások terén jobbára ugyanazt kapjuk, mint korábban. A terület szerinti AF beállítások és a fókuszmódok a készülék bal oldalán lévő dupla tárcsával választhatók ki. A tárcsa felső részével az alábbiak állíthatók be:
- 1-mezős: A képernyő középső kétharmadának szinte bármely részét kijelölhetjük fókuszmezőként, attól függően, hogy mekkora a fókuszterületünk. Négy méret állítható be, melyek közül a legkisebb 67 x 49 menüpozíciót a legnagyobb pedig 23 x 5-öt jelent. A gép ezután az ide erő témára állít élességet. Az AF-mező pozíciója a navigációs gombokkal, vagy érintéssel választható ki.
- 23-mezős automata: A GH2 összesen 23 AF mezőt használ, melyek között automatikusan választja ki a legmegfelelőbbe(ke)t – többségében azokat, melyek kontrasztos képterületre esnek.
- Követő-AF: Bármely témára ráirányítva a fókuszkeretet, majd az exponáló gombot félig lenyomva rögzíthetjük a követő fókuszt. Ezután a téma vagy a gép elmozdulását folyamatosan leköveti majd a fókuszmező. A szolgáltatás elég gyorsan, és egy normál sebességgel elmozgó téma esetén pontosan működik. A fényképezőgép gyors elrántásával, vagy villámgyors mozgásnál azonban elvesztheti a téma helyzetét.
-
Arcfelismerő: A fényképezőgép AF-rendszere legfeljebb 15 emberi arcot képes egyszerre felismerni a képmezőben, majd ezekhez igazítani az élességet és az expozíciót. A készülék emberi arcvonásokat keres a képmezőben és ezekhez igazítja a fókuszt, valamint az expozíciót. Ez azt is jelenti, hogy ha a felismert arcok egymástól eltérő távolságra helyezkednek el, akkor a gép szűkebb rekeszt állít be, hogy a növekvő mélységélességgel az összes arcot élesen tartsa. Az Arcfelismerés beállításával automatikus vörösszem eltávolítást is kapunk.
A GH2 arcfelismertetést is kínál, melynél 6 ember arcvonásai és alap adatai (pl. a neve) raktározhatók el. A későbbi élességállítás során a gép elsődlegesen ezekre az arcokra koncentrál majd és legfeljebb három nevet képes megjeleníteni mellettük az LCD-n. Beállíthatunk automatikus arcregisztrációt is, melynek érzékenysége három fokozatban működik.
Az AF-rendszer 0-18 fényérték tartományon belül működőképes. Rossz megvilágítási helyzetben a gép bal oldalán lévő, vörös AF segédfényt villantja fel, mely nagyjából egy szobányi távolságon belül (max. 3-4 méter) biztosít hatásos megvilágítást. A fényképezőgép hátulján lévő AF/AE LOCK gombbal rögzíthető a beállított élesség és/vagy az expozíciós értékeket.
Igen komoly előnyhöz juttatja a gépet, hogy az AF pont kiválasztás és egyéb funkciók az érintőképernyő segítségével is kiválaszthatók. A lassú gombos megoldás helyett elég csak bármikor ráböknünk a képernyő egy pontjára és a fókuszkeret azonnal odaugrik. Ezzel a módszerrel ugyanúgy legfeljebb 67 x 49 mező választható, a fókuszmező nagyságától függően. Az érintőképernyővel a mező mérete is befolyásolható, mivel ilyenkor a képernyő jobb szélén egy skála jelenik meg, melyen az említett négyféle méret választható.
Még érdekesebb funkció a fókuszálás, zárkioldás és az érintőképernyő kombinálása. Felvételi üzemmódokban a kijelző jobb szélén lévő kis ikonnal engedélyezhetjük. Ezután ha megérintjük a képmező bármely pontját a fókuszkeret azonnal odaugrik, a gép villámgyorsan beállítja az élességet, majd rögtön exponál. A képmezőben folyamatosan elmozgó téma esetén rendkívül gyors, kényelmes és látványos megoldás. Pillanatnyilag nem is tudnék elképzelni ennél felhasználóbarátabb fókuszbeállítást. A szolgáltatás automata expozíció sorozat és sima sorozatmód alatt is használható.
A fókuszmód tárcsa alsó részén, a működési mód választható ki:
- AF-S: Egyszeri AF-mód, melynél a kioldó gomb félig lenyomásakor aktiválható a fókuszrendszer és a gomb nyomva tartása alatt a beállított élesség végig azonos távolságon marad.
- AF-C: Az élességállítás folyamatosan működik, változtatva a távolságát.
- MF: Kézi (manuális) élességállítás.
Manuális élességállításhoz az objektív fókuszgyűrűjét használhatjuk. A gyűrű megmozdításakor azonnal nagyított nézetre vált a kép közepe. Ez valódi nagyítás, nem csak interpolált, így a képernyőn is jól látható az élesség. Ha az automatikus, 5x-ös nagyítás kevésnek bizonyulna, a kijelző bal alsó sarkában lévő érintőikonnal 10x-esre válthatunk. A képkivágás a navigációs gombokkal görgethető. Az LCD alján egy fókuszskálát is láthatunk, mely ugyan nagyon finom kijelzésű és a legkisebb fókuszgyűrű elmozdulást is mutatja, de csak hozzávetőlegesen állapítható meg róla az élességállítás távolsága.
Sorozatfelvétel
A sorozatokból többet kapunk mint az elődben, sőt többet, mint a nem olyan rég kiadott G2-ben. Ez most négy sorozat módot jelent, az előd kettő és az említett márkatárs három üzemmódjához képest. A legfőbb újdonság a szuper gyors (SH) mód, mely másodpercenként 40 képet rögzít, igaz csak 4 megapixelen. A menthető fotók száma is 40, tehát 1 másodperc alatt lezavarja a gép a sorozatot.
Ezen felül kapunk egy gyors (H), közepes (M) és lassú (S) sorozatot is. A gyors mód sebessége viszonylag nagyot lépett előre, hiszen 5 kép/mp-et ígér a gyártó, a memóriakártya kapacitásáig. A 3 kép/mp-es sorozat itt már csak közepesnek számít, pedig az elődben még gyors volt. Végül a 2 kép/mp-es lassú sorozat az utolsó lehetőségünk. Mindhárom esetében akár teljes felbontásban, vagy RAW-ban is fényképezhetünk. RAW formátumot választva legfeljebb 7 felvétel készülhet egyhuzamban.
A Panasonic által ígért és az általunk mért sorozat sebességek az alábbi táblázatokban olvashatók.
Sorozat sebességek (JPEG, Fine) |
||||
---|---|---|---|---|
sebesség (gyári érték) |
készíthetõ képek száma (gyári érték) |
sebesség (általunk mért) |
készíthetõ képek száma (általunk mért) |
|
SH (szuper gyors) | 40 kép/mp (max 4 Mpx) |
kártya kapacitása |
41,7 kép/mp |
40 kép |
H (gyors) | 5 kép/mp | kártya kapacitása | 4,3 kép/mp | 10 kép |
M (közepes) | 3 kép/mp | kártya kapacitása | 3 kép/mp | 17 kép |
L (lassú) | 2 kép/mp | kártya kapacitása |
2 kép/mp |
kártya kapacitása |
Sorozat sebességek (RAW) | ||||
---|---|---|---|---|
sebesség (gyári érték) |
készíthetõ képek száma (gyári érték) |
sebesség (általunk mért) |
készíthetõ képek száma (általunk mért) |
|
H (gyors) | 5 kép/mp | 7 kép | 3,9 kép/mp | 7 kép |
M (közepes) | 3 kép/mp | 7 kép | 2,9 kép/mp | 7 kép |
L (lassú) | 2 kép/mp | 7 kép |
2 kép/mp |
8 kép |
Egyedül a gyors sorozattal akadtak gondjaink, mivel az 5 kép/mp-es sebességet, még fürge, frissen formázott memóriakártyát használva sem sikerült teljesen megközelítenünk. A legjobb eredmény 4,3 kép/mp volt. Kisebb csalódást jelentett a készíthető képek száma is, finom tömörítésű JPEG-nél ugyanis a gyorsabb sorozatok 10-17 kép után borzasztóan belassultak. A szuper gyors sorozat hozta az ígért szintet, sőt egy kicsit túl is teljesítette, ahogy a lassú sorozat is a vártnak megfelelően teljesített.
A sorozat módok a Felvétel menüben, vagy a gyorsmenüben állíthatók be, maga a sorozatlövés pedig a módválasztó tárcsa alatti karral, mely az egyképes, és automata sorozatokat is aktiválja.
Az automata expozíció sorozat sokat finomodott a korábbi modellhez képest. Szintén a menü egy külön pontjánál állíthatjuk be mindhárom opcióját. Az első, hogy egyképes, vagy sorozat módban szeretnénk-e használni, aztán kiválaszthatjuk a lényeget, vagyis, hogy milyen expozíciós lépésközökkel készüljenek a fotók. Ez 1/3, 2/3 és 1 fényérték lehet, és ugyanitt válaszható ki a képszám is, ami már nem csak 3, de akár 5 vagy 7 kép is lehet. Végül a képek mentési sorrendje válaszható meg két értékben.
A GH2 egy új automata sorozatot is kínál, ami a magyarra fordított menüben az elég értelmetlen Arányú sorozat nevet kapta. Oldalarány sorozatról van szó, hiszen a gép négyféle oldalméretet kínál. Ennyi képet ment a készülék. Nem beszélhetünk azonban valódi sorozatról, hiszen csak egy expozícióról van szó, melyből négy, különféle oldalarányú (4:3, 3:3, 16:9, 1:1) változat kerül mentésre. Az Oldalarány sorozatot engedélyezve a képernyő szélén négy színes keret jelzi a leendő képhatárokat.
Az üzemmódválasztó alatti kapcsoló utolsó állása az önkioldó. Ehhez előzőleg 10, 2 és 3×10 mp-es késleltetést adhatunk meg a menüben.
Videó
A Lumix DMC-GH1 volt az első gép a sorozatban, mely videofelvételt is tudott, méghozzá Full HD felbontásút. A GH2 persze nem kapott nagyobb felbontást, hiszen egyelőre ez a maximum, de azért sok újdonsággal bővült. Először is az AVCHD formátum egy új, jobb minőségű móddal bővült, az FSH-val, mely az eddigi 17 Mb/mp-es minőség helyett 24 Mb/mp-es maximumot hoz. Ezen felül megmaradt a 17 Mb/mp is (SH mód).
A legjobb minőséget Cinema módban érhetjük el, ami szintén újdonság, és a mozifilmeknél használatos 24 kocka/mp frissítési sebességet hozza. Gyengébb tömörítésnél 25 kocka/mp-es kimeneti képfrissítést kapunk. Mindez persze 1920 x 1080 pixel felbontásban. A színeffektusok között egy új Cinema stílus is megjelenik, mely természetesen mozi módban is használható, hiszen bármely színstílus kiválasztható videofelvételnél is.
Aki megelégszik a kisebb felbontással, de AVCHD-ben szeretne dolgozni, 720p soros beállítást is választhat, melynél 13 (H) és 9 Mb/mp (L) minőség választható. Az AVCHD jobb tömörítést, de ettől függetlenül kiváló minőséget ad a normál Motion JPEG formátumnál, mely szintén kiválasztható és 720p HD, VGA, vagy QVGA felbontásokban használhatjuk.
A gép sztereó hangfelvételre is képes a tetején lévő mikrofonpárnak köszönhetően, de belső hangszórója csak mono lejátszásra képes. A mikrofon érzékenysége 4 fokozatban szabályozható, sőt, a jelszint kijelzése is láthatóvá tehető a képernyőn. Az igényesebb felhasználók külső mikrofont is csatlakoztathatnak a géphez, az oldalán lévő sztereó mikrofontbemeneten. A GH2 szélzajcsökkentő móddal is rendelkezik, mely három érzékenységre állítható.
Nem csak a színeffektek, vagy hivatalos nevükön Film módok használhatók a videózáshoz, de a My Color effektusok is rendelkezésünkre állnak. Lehetőségünk lesz folyamatos AF használatára, az érzékenység és a fehéregyensúly beállítására, a fénymérési mód kiválasztására, beállíthatunk digitális zoomot, sőt, az új telekonverter funkciót is. Még az intelligens dinamika korrekció és a kiégés közeli területek élőképen való kijelzése is beállítható. Ahogy fotó módban, úgy videónál is rendelkezésre áll az optikai stabilizátor, már amennyiben objektívünk támogatja. A mozgóképek lejátszásakor bármely képkocka kiemelhető, és fel is darabolható a videofájl.
Az üzemmód választó tárcsán megtalálható a manuális mozgókép mód is. Ezt beállítva programautomatika , rekesz- és záridő-előválasztás, és manuális üzemmód is választható. Csak manuális videó állásból érhető el a fent említett Cinema mód, valamint a változtatható sebességű üzemmód. Ezt választva 80, 160, 200, vagy 300%-os sebességű videókat rögzíthetünk, AVCHD módban. Manuális videó beállítás esetén nem csak a videó gombbal, de az exponáló gombbal is indíthatjuk a felvételt.
Videofelvétel alatt állóképek is készíthetők attól függően, hogy mozgókép-, vagy fotó-prioritást állítunk be. Az előbbi esetén legfeljebb 2 megapixeles fényképek menthetők, és a videofelvétel sem szakad meg. Állókép prioritás módban szünetel a mozgókép és a hang rögzítése, de akár 14 megapixeles fotók is készülhetnek. A kép oldalarány ez esetben mindig 16:9 lehet.