Kipróbáltuk: Canon EOS-7D teszt

0

Felépítés I.

Felépítés

Az időjárásállóság ma már lassan a középkategóriás DSLR-eknél is alapkövetelménnyé kezd válni, így a kategória csúcsát megcélzó EOS-7D-nél szinte evidens, hogy hozza a kötelező köröket. A gép borítása ennek megfelelően magnézium ötvözet, az illesztéseknél, gomboknál és ajtóknál gondosan szigetelve, hogy komolyabb igénybevételnél a por, illetve a nedvesség ne jusson be a kényes helyekre. Ez persze nem jelent teljes vízállóságot – ahogy egyik ilyen modellnél sem – de egy hirtelen jött eső, vagy porfelleg elvileg nem okozhat meglepetést a gépnek. Ezzel együtt természetesen a zárszerkezetet is kemény „fából” faragták. A gyártó 150 000 expozíciós tesztelt élettartamot ad meg.

Külsőre kicsit nagyobb az EOS 50D-nél, miközben formája legfrissebb EOS 5D-re hasonlít, így nyomokban a profi gépekre emlékeztet. Ezt erősítik a lágyabb ívek, a gömbölydedebb prizma- és vakuház, illetve a lekerekítettebb szélek. A markolatra ebben a szegmensben már nem lehet panasz, és nincs az EOS 7D esetén sem. A kényelmesen termetes méret jó fogást biztosít. A markolat érzetre mélyebb, mint az említetteké, az ujjaknak bőven jut hely. Jól kialakított és hangsúlyos a középső ujjnak szánt mélyedés, így stabil fogás esik a markolaton. A kényelmet és a stabilitást az elmaradhatatlan gumiborítás is növeli, melyből a hátsó részre is bőven jutott. E modell jellegzetessége a hüvelykujj megtámasztását végző hátsó dudor áttervezése. A szinte Canon védjeggyé vált „dudor” itt inkább egy kecses ív, amely nem csak jobban mutat, mint a korábbi modelleken, de még biztosabb és kényelmesebb fogást is nyújt. A kereső gumi szemkagylója is szélesebb, ívesebb kiképzést kapott, ami szintén komfortosabb használatot tesz lehetővé.

Az EOS 7D-n több új gombot és kapcsolót is kapunk. Ilyen a bal oldali módválasztó tárcsa alá került bekapcsoló kar, ami számomra így sem esett kézre, de a legnagyobb bajom az volt, hogy elég apró, igazán megfogni nem lehet, csak körömmel taszigálni úgy-ahogy. A kisebb modellek megoldása, például az EOS-500D-jé, jobbnak tűnik. Egy előnye azért van az új helyre került kapcsolónak, végre megint különválasztották a hátsó tárcsa kikapcsológombjától. A korai Canon modellekben ez így volt, amihez szerencsére újra visszatért a gyártó.

A további kezelőszervek közül újdonság a különvált aktív státuszkijelzés gomb (Q néven), egy új funkció (M-Fn) és RAW/JPEG gomb, valamint az élőképet és videófelvétetl vezérlő külön START/STOP gomb és tárcsa, mely szolgáltatás így sokkal gyorsabban, problémamentesebben elérhető. A régi funkciógombok az elődökhöz képest kissé jobban kiemelkednek, élesebb szélűek és emiatt kevésbé tűnnek komfortosnak, de tény, hogy vékonyabb kesztyűben emiatt könnyebben megtalálhatók és lenyomhatók.

Képérzékelő

Bár sokan azt remélték, hogy az „egyszerűsített EOS 5D Mark II”, vagyis az EOS 7D, fullframe, de legalábbis APS-H (1,3x szorzótényezős, 28 x 18,5 mm-es) érzékelővel érkezik, a gép az alsó és középkategóriában már bizonyított APS-C méretű CMOS-t kapott. A 22,3 x 14,9 mm-es szenzor azért mégis más egy kicsit mint elődei. Egyrészt áttervezték az elektronikát, másrészt megnövelték az érzékelőhelyek fölötti mikrolencsék felületét, így az egyes pixelek még több fényt képesek begyűjteni. A gyakorlatilag hézagmentesen elhelyezkedő mikrolencsék és a jobb helykihasználás miatt a felbontást is bőkezűen mérte a Canon. Az APS méretnél eddig még nem látott 19 millió pixel került a képérzékelőre, melyből a gép 18 milliót használ valódi képalkotásra. Az így kapott fotó legfeljebb 5184 x 3456 képpontos lehet (L méret), mely mellett még két felbontás, 3456 x 2304 (M méret) és 2592 x 1728 pixel (S méret) állítható be, JPEG képformátum esetén. Tömörítésből kétféle választható. A legjobb minőséget adó Finom beállításban 98%-os, míg Normál tömörítésnél 93%-os JPEG minőséget várhatunk, ugyanannyit mint az EOS 5D Mark II-nél. Az utóbbi, némi veszteség árán, nagyjából fele akkora fájlméretet jelent.

JPEG mellett 14 bites RAW formátumot is választhatunk, mégpedig háromféle méretben. A legnagyobb felbontást adó RAW beállítás mellett a 10 megapixeles mRAW (3888 x 2592 pixel) és a 4,5 megapixeles sRAW opció is rendelkezésünkre áll, amennyiben nincs szükség nagy képméretre, de minél többet szeretnénk fényképezni a lehető legjobb képminőség mellett.

Fájlméretek és tárolható képek száma
Felbontás, tömörítés méret* 4 GB-os CF kártyán* 16 GB-os kártyán*
5184 x 3456 RAW+JPEG L 31,7 MB 122 488
3888 x 2592 mRAW + JPEG L 23,7 MB 164 656
2592 x 1728 sRAW + JPEG L 18 MB 217 868
5184 x 3456 RAW 25,1 MB 155 620
3888 x 2592 mRAW 17,1 MB 229 916
2592 x 1728 sRAW 11,4 MB 345 680
5184 x 3456 JPEG L Fine 6,6 MB 593 1380
5184 x 3456 JPEG L Normal 3,3 MB 1169 4676
3456 x 2304 JPEG M Fine 3,5 MB 1122 4488
3456 x 2304 JPEG M Normal 1,8 MB 2178 8712
2592 x 1728 JPEG S Fine 2,2 MB 1739 6956
2592 x 1728 JPEG S Normal 1,1 MB 3297 13188
1920 x 1080 MOV video 330 MB/perc 12 perc 49 perc
1280 x 720 MOV video 330 MB/perc 12 perc 49 perc
640 x 480 MOV video 165 MB/perc 24 perc 99 perc

*JPEG esetén a tényleges fájlméret, illetve a kártyán tárolhatófotók száma erőteljesen függ a használt érzékenységtől, illetve a fotózott témától!

A komoly számítási teljesítményhez a professzionális gépeiben is használt kettős (Dual) DiGiC 4 feldolgozóprocesszort eresztett ringbe a Canon. Ez az első fényképezőgép az 1D sorozaton kívül, amely dupla feldolgozóegységet használ. Ez a képeken kívül a videók feldolgozására és a kiváló sorozat képességre is hatással van, melyről később bővebben is szó lesz.

Az érzékenység alapértéke ISO100, amit egész vagy 1/3 értékenként emelhetünk egészen ISO6400-ig. A menüben ettől egy fényértékkel nagyobb, kiterjesztett (H) érzékenység is engedélyezhető, mely ISO12800-zal egyenértékű.

Szenzortisztítás

Az EOS-7D is rendelkezik automatikus szenzortisztítással. Ehhez kapcsolódó jellemző, hogy a tükörakna különleges, portaszító bevonatot kapott, amely már önmagában gátolja a kisebb szennyeződések megtapadását. Az első védelmi vonalon túljutott porszemeket veszi kezelésbe az említett automata rendszer, mely a szenzor előtti low-pass szűrő nagy frekvenciás rázásán alapul. Ez a gép be, vagy kikapcsolásakor aktiválódik, de a menüből bármikor elindíthatjuk. A makacsabb szennyeződésekhez használható az ugyanonnan indítható kézi tisztítás, ez lényegében a tükör felcsapását és a zár folyamatos nyitását jelenti, mialatt légbefújással vagy egyéb módon kézzel tisztítható a szenzor.

Létezik egy szoftveres megoldás is, amely portérképet készít az érzékelőről, felfedve a gyanús foltokat a képmezőben. Ezekről a helyekről a fényképezőgéphez mellékelt gyári szoftver később eltávolítja a szennyeződések nyomait.

Objektív

Az EOS-7D-n lényegében akármilyen Canon EF, vagy EF-S sorozatú objektív használható, illetve egyéb gyártók EF bajonettes optikái is felhelyezhetők. Az APS-C szenzor mérete miatt a gépen 1,6x-os képkivágás szorzóval kell számolnunk az összes felhelyezett objektív esetén, beleértve az EF-S – kizárólag APS-C szenzorhoz tervezett – objektív sorozatot is. Ez azt jelenti, hogy például egy EF-S 15-85mm-es objektívvel, kisfilmes értéken kb. 24-137 mm-nek megfelelő képkivágást kapunk.

A Canon minden esetben az objektívbe épített AF-meghajtást és optikai képstabilizátort használ. A gyorsabb autofókusz motorokhoz az USM, az optikai stabilizátorhoz az IS jelölést kell keresnünk az optika nevében.

Sorozat fényképezés

Az EOS-7D kategóriáját megszégyenítő, többnyire csak a profi gépekre jellemző sorozat teljesítményt kapott. A 8 kép/mp-es sebesség igen szép, főleg a 18 megapixel tükrében. Persze ehhez azért kell a dupla feldolgozóprocesszor ereje. A sorozatban készíthető képek száma több tényezőn műlik. Legfőképpen a választott képformátumtól. Kombinált RAW+JPEG esetén minden esetben 6 kép a limit. RAW-ban már 15 fotót készíthetünk, kisebb méretnél pedig akár 38 kép is összejöhet. JPEGben már igen komoly képmennyiség lőhető sorozatban. Legjobb minőségben közel száz gyenge felbontásban viszonyt több ezer felvétel készülhet. A képek száma függhet a használt memóriakártya sebességétől is. Az EOS-7D támogatja a leggyorsabb UDMA CompactFlash kártyákat is, melyeknél bizonyos esetekben több kép készíthető egyhuzamban. Az alábbi táblázatban összefoglaltuk a sorozatban készíthető felvételek számát.

Sorozatban készíthetõ képek
száma
Képméret/formátum Fine Nomal
RAW+JPEG L 6  
mRAW+JPEG L 6  
sRAW+JPEG L 6  
RAW 15  
mRAW 24  
sRAW 38  
JPEG L 94 (UDMA: 126) 469 (UDMA: 1169)
JPEG M 454 (UDMA: 1122) 2178
JPEG S 1739 3297

Sebesség tekintetében kétféle beállításunk van: normál és gyors sorozat. Mindkettő könnyedén előhívható a státusz kijelző fölötti DRIVE gombbal. A normál (vagy lassú) sorozat névleges teljesítménye 3 kép/mp, míg gyors módban az említett 8 kép/mp-re számíthatunk. A készülék teljesítményét saját mérésekkel is ellenőriztük, melyhez egy SanDisk Extreme IV sorozatú, frissen formázott CompactFlash kártyát használtunk. Ez papíron 40 MB/mp-es adatátvitelre képes.

Sorozat sebességek (Pixinfo mérés)
Képméret/formátum Lassú sorozat Gyors sorozat
RAW+JPEG 2,95 kép/mp 7,9 kép/mp
RAW 2,95 kép/mp 7,9 kép/mp
JPEG (L / finom) 2,95 kép/mp 7,6 kép/mp

A DRIVE beállítások között találjuk az önkioldó lehetőségeket is, melyek 10 és 2 mp-es késleltetésre állíthatók be. Mindkét esetben lehetőség van infra távvezérlővel történő indításra is. A távvezérlők (RC1, RC-5) külön vásárolhatók meg a géphez.

Lassú sorozat zárhangja

Gyors sorozat zárhangja

Az automatikus expozíció- (AEB) és egyéb különleges sorozatok a felvételi menüben választhatók ki, hasonlóan a többi Canon modellhez. Expozíció sorozatnál három képet készíthetünk 1/3 – 3 fényérték lépésközökkel, ami összességében +/- 8 fényérték tartományt jelent, nagyobbat az eddigi kategóriatársaknál. Ezen kívül három képes fehéregyensúly finomhangolás sorozat is készülhet +/- 1-3 lépésközökkel. Egy lépésköz 5 mired eltérést jelent a színhőmérséklet skálán.

Videofelvétel

Itt az ideje megszoknunk, hogy a digitális tükörreflexes gépek – legyenek bár alap, vagy profi kategóriásak – videofelvételi szolgáltatást is kínálnak, legalábbis a Canon, úgy tűnik erre törekszik. A komolyabb gépek persze jóval komolyabb képességűek ezen a téren is, és az EOS-7D bizony ezek közé tartozik.

A gép képes 1920 x 1080 pixeles, Full HD videók felvételére is, a PAL rendszer 25 kocka/mp-es frissítési szabványával, vagy a mozifilmeknél (és Blu-ray technikánál) alkalmazott 24 kocka/mp-cel. Ezen felül 1280 x 720 pixeles mozgókép is készíthető 50 kocka/mp-es képfrissítéssel. Ez a fenti esetekben 16:9-es oldalarányt jelent, igazodva az HD szabványhoz, de készülhet 4:3-os oldalarányú, 640 x 480 képpontos videó is, szintén 50 kocka/mp-cel.

Full HD video
MOV (MPEG4)
1920 x 1080 px, 14mp, 79 MB)

HD video
MOV (MPEG4)
1280 x 720 px, 13mp, 63 MB)

A videó beállításokkal egy kicsit megtréfált a Canon, mivel normál módban nem elérhetőek, mint a korábbi modelleknél. Előbb videó módba kell váltanunk az új módválasztó gyűrűvel, és csak így jelenik meg az új menüpont a többi között. Itt találjuk az élőkép mód beállításait is. A videóhoz csak a kétféle kompozíciós rács, valamint a hangfelvétel ki és bekapcsolása tartozik. A hang egyébként a beépített mikrofon jóvoltából monoban kerül rögzítésre, de a fényképezőgéphez csatlakoztatható sztereo külső mikrofon is. A beépített mikrofon sajnos elég érzékeny a gép és a fotós minden apró rezdülésére, így a korábban tesztelt 5D Mark II-höz hasonlóan az AF motor apró zajait, valamint a zoom, vagy élességállító gyűrű neszezését is jól hallani majd a felvételen. Ez ellen kiváló megoldás a külső mikrofon.

Videofelvételi képernyő

A felvétel alatt az AF-ON gombbal aktiválható kontrasztérzékelős autofókusz, illetve az objektíven állítható kézi fókusz használható. Felvétel közben az AF pont a joystick gombbal bárhová elmozgatható a képmezőben. A fénymérés ilyenkor is folyamatos, így az expozíció mindig a körülményekhez igazodik, de közben is módunk van az expozíció +/-5 fényértékkel történő korrekciójára, ha sötétebb, vagy világosabb felvételt szeretnénk. A felvétel előtt tetszőleges képstílust választhatunk, amely az alatt is aktív, így például erősebb telítettségű, vagy éppen fekete-fehér mozgókép is készülhet. Mivel a felvétel indításához és megállításához egy külön Start/Stop gomb került a gépre, a felszabaduló exponáló gombbal videózás alatt is készülhetnek állóképek.

A videók Quicktime MOV kiterjesztéssel kerülnek a memóriakártyára, a videótömörítés MPEG-4 formátumú. A legjobb minőségben készült mozgóképből egy 4 GB-os kártyára kb. 12 perc rögzíthető, hangfelvétellel együtt. Ami percenként nagyjából 330 MB adatmennyiséget jelent. VGA felbontásnál fele ekkora mérettel számolhatunk. Egy videósnitt fájlmérete nem haladhatja meg a 4 GB-ot, hossza pedig a 30 percet.

A teljes felbontásban készült felvételek minősége általában nagyon jó, sőt statikus snittekhez többnyire kiváló, de a CMOS szenzor szokásos videós betegségeit, mint a képvibráció, a gyors mozgások késése vagy a lebegő/imbolygó effektus, ez a modell sem tudja levetkőzni. Az automata élességállításon a gyártó ígérete szerint jelentősen gyorsítottak és valóban van valami, de ez csak annyit tesz, hogy nagyon lassú helyett lassú AF-t kaptunk.

Ugyanazokkal a megkötésekkel használható a videó funkció, mint mondjuk az 5D széria legutóbbi darabjánál. A család nagy pillanataihoz is alkalmas, de oda még mindig jobban járunk egy kis kamkorderrel. Viszont videoklip, reklám jellegű, utószinkronizált, vagy zenei aláfestésű kisfilmekhez, megfelelő objektívparkkal és jó szemmel elképesztő minőséget produkálhatunk. És az elképesztőt most kivételesen pozitív értelemben írom.