Kipróbáltuk: Canon EOS R6 – teszt

0

Értékelés

Szerintem nagyon sokan vannak, akik már a bejelentéskor a gép képességeit látva úgy kiáltottak fel: „ezzel kellett volna kezdeni!”

S valóban, kicsit úgy érezni, hogy az EOS R-nél még a Canon sem tudta pontosan, hogy mit akar, vagy éppen még fejlesztési problémák miatt nem tudták kihozni azt, amit valóban akartak, viszont nem halogathatták tovább: valamit lépni kellett. Hát az lett az EOS R, egy majdhogynem állatorvosi ló. Persze ennyire nem vészes a helyzet, az EOS R is remek gép, de érződött, hogy még nem durrantotta el az összes puskaporát a Canon.

De most végre itt az EOS R6, amely egy igazán remek masina lett, a maga stabilizált szenzorával, a fejlett autofókusz rendszerével, a modern szolgáltatásaival, a dupla kártyafoglalatával. Persze mint mindig, most is akadnak olyan pontok a gépben, amely miatt lesznek, akiknek talán nem ez lesz az ideális modell.
Ilyen a korlátozott idejű videofelvétel (4k 60p-ben szombahőmérsékleten max. 25 perc, a melegedés miatt pedig ezt követően hűlnie kell a gépnek), a visszafogott felbontás, vagy éppen az USB-n keresztüli táplálás hiánya üzem közben (bár ez is inkább a videósoknak lehetne hasznos, de a hosszú videózásra ez a gép max. Full HD-ben lehet jó választás).

Egy dolog a jó képesség, egy másik viszont az ár, amit ki kell csengetnünk a gépért.
Márpedig az EOS R6 nem olcsó, ugyanis ma már egy EOS 5D Mark IV-et is jóval olcsóbban kapunk meg, mint az R6 vázat. Tény persze, hogy ez egy új gép, viszonylag új technológiával, így szükségszerűen az ára is magasabb, na és persze az is, hogy az 5D Mark IV-nek magasabb volt az induló ára Ft-ban nézve is, pedig akkor még nem volt ennyire beborulva a forintárfolyam.

Összességében azt látjuk, hogy az amatőr fotósok pénztárcáját ez a gép komolyan megterhelné, tehát nem ők lesznek a potenciális vásárlók, a profik közül viszont csak azokat tudja célbavenni a Canon, akik nem igényelnek nagy felbontást. Egymás közt szólva azért egy 24 Mpixellel szerintem sokan kiegyeznének, ráadásul akkor nem lehetne mutogatni a nagy konkurensre, hogy lám a Nikon Z 5 és a Nikon Z 6 is 24 Mpixeles felbontású (mellesleg bőven 1 millió Ft alatt).

A Canon EOS R6 váz ára az augusztus végi értékesítés kezdetekor bruttó 1 millió Ft körül alakul majd. Kitben sajnos csak az RF 24-105mm f/4-7,1 IS STM objektívvel lesz megvásárolható (bruttó 1,14 millió Ft-ért), az ígéretesebb RF 24-105mm f/4 L IS USM objektívet külön vásárolhatjuk csak meg.

Pro és kontra

A gép pozitív és negatív tulajdonságai a következők:

Pro és kontra
előnyök hátrányok
  • Kicsi és könnyű gépváz
  • Remek részletgazdagság (nincs aluláteresztő szűrő, moiré-ra érzékenyebb)
  • Hatékony szenzorstabilizálás
  • Több fokozatban állítható zajszűrés
  • ISO50-204800 érzékenység tartomány
  • Flexibilis, rengeteg helyre beállítható AF mező
  • Kétféle AF mező méret
  • Gyors Dual Pixel CMOS AF
  • Konfigurálható az AF-rendszer működése
  • 1/3 Fé lépésenként állítható érzékenység
  • Testre szabható automatikus érzékenység (±3 Fé eltérés a reciprok szabályhoz képest)
  • +/-5 Fé tartományú expo korrekció
  • Elektronikus első redőny, vagy teljes elektronikus zár, sorozatnál is – gyors szenzorkiolvasás
  • Gyors sorozatfelvétel: max. 12 kép/mp redőnyzárral, akár 20 kép/mp elektronikus zárral, követő AF-fel
  • Optikai hibák hatékony korrekciója (főleg torzítás és vignettálás, de csak JPEG-nél)
  • Csúcsfény árnyalat elsőbbség
  • HDR fotó mód
  • Expozíció sorozat lehetősége, akár önkioldóval kombinálva (HDR)
  • Többképes expozíció
  • Kiégett részek jelzése
  • Megvilágítás optimalizáció
  • Csúcsfény árnyalat elsőbbség
  • Kétféle méretű keresőkép
  • Akár több órás expozíciós időre programozható B-mód
  • Ultra HD videofelvétel, hanggal és AF lehetőséggel, jelentős képkivágás nélkül, akár 60 kép/mp frissítéssel
  • HDMI kimenet, veszteségmentes 10 bites jelfolyammal, C-Log lehetőség
  • Slow-motion videófelvétel FullHD felbontásban
  • Manuális beállítások videó közben
  • Sztereó mikrofon bemenet
  • 5 lapos saját menü szerkeszthető
  • Élő hisztogram
  • RAW és C-RAW formátumok, HEIF támogatás (de nincs Dual Pixel RAW)
  • Programozható sorozat kézi time-lapse-hez (RAW formátumban is)
  • Sok-sok programozható gomb
  • Időjárásállóságot (cseppállóságot) adó szigetelések a vázon
  • 3:2 oldalarányú kihajtható és elforgatható, érintésérzékeny LCD
  • Aktív státuszkijelzés
  • UHS-II kártyák támogatása, remek kártyaírási sebesség
  • Gépen belüli RAW konverzió, akár több kép konvertálásához egyszerre (pl. gyors megosztáshoz)
  • Többképes zajcsökkentés
  • HDMI kimenet, elvi akkutöltés USB Type-C csatlakozón keresztül (de csak kikapcsolt állapotban, valószínűleg csak saját töltőről)
  • Wi-Fi kapcsolat Bleutooth LE-vel támogatva (Bluetooth-on felébreszthető gép, Wi-Fi-n képáttöltés, böngészés és távvezérlés)
  • Magyar menü
  • Elektronikus kereső képe kissé torzított
  • Nincs szenzor eltolásos nagy felbontású multiexpozíciós állókép mód
  • Nincs felső státusz LCD
  • Visszafogott felbontás
  • Vékonyka és alacsony markolat, csak könnyű objektívvel kényelmes igazán
  • Ultra HD videofelvétel a melegedés miatt korlátozott időtartamban menthető
  • Nincs beépített vaku
  • Csak vízszintes fókuszszenzor, nincs kontraszt alapú AF (kizárólag vízszintes élre érzéketlen)
  • ISO 50-nél a szokásosnál kisebb dinamika átfogás
  • GPS adatok csak okostelefonról

Mellékelt tartozékok

A termék dobozában a fényképezőgépen kívül a következőket kapjuk:

  • LP-E6NH lítium-ion akkumulátor
  • hálózati akkutöltő és kábel
  • nyakpánt
  • vázsapka

A fényképezőgépet a Canon magyarországi képviseletétől kaptuk tesztünk idejére. Köszönjük!

Ha a bemutatóink segítettek a gép kiválasztásában, akkor a vásárlásnál tegyen erről említést a kereskedőnél is! Ezzel támogathatja a Pixinfo.com működését. Köszönjük!

Tesztfotók

A fotókat a Canon RF 28-70mm f/2L USM objektívével készítettük.

A képek a veszteségmentes elforgatást leszámítva minden tekintetben módosítatlanok.
A CR3 RAW fájlokat az Adobe jelenleg elérhető, béta állapotú DNG konverterével alakítottuk át DNG formátumúra, amelyet Lightroomban alapbeállításokkal konvertáltunk JPEG-gé (sRGB színtér, Adobe Standard színmód – Camera Standard a DNG-vel nem elérhető).

A cikkben és a tesztfotók között szereplő összes képet szerzői jogok védik. Előzetes, írásos engedély nélküli felhasználásuk tilos!
Az esküvői fotókat készítette: Irházy Melinda – A képmívesek.

A tesztfotók megtekintéséhez kattintson a képre, a galéria új ablakban nyílik meg!