Kipróbáltuk: Canon PowerShot S5 IS teszt

0

Képminőség

Fájlformátumok

A PowerShot S-sorozat véleményem szerint adós még egy dologgal. A külső vakucsatlakozást már kipipálhatjuk, már csak a RAW formátumért kell izgulni. Majd talán az S6-ban, ha lesz ilyen gép, hiszen a Canon PowerShot S5 IS marad a jó öreg JPEG-nél. Ebben a képformátumban SuperFine, Fine és Normal tömörítést használhatunk. A legkisebb tömörítés 98%-ot ad, ami kiváló minőséget, de kicsit nagy fájlméretet jelent. A közepes állás 94%-a is jó minőséggel kecsegtet és kényelmes megoldás, ha szorít a tárhely kapacitás. A Normal beállítás már 81%-on jár, ami szemmel is észrevehető tömörítési hibákkal is megajándékoz bennünket, úgyhogy csak végszükség esetén, vagy kisebb nyomatoknál használjuk. Ilyenkor viszont már a kisebb képméret/jobb tömörítés beállítás is meggondolandó.

Külön érdekesség, hogy az S5 IS a hagyományos 4:3-os oldalarány mellett, maximális vízszintes felbontásban 16:9 arányú képet is készíthet és a kijelzőn a 3:2 arányhatárok is megjeleníthetők. 3:2 oldalarány ugyan nincs, de sokan készítenek képeikből ilyen méretezésű nyomatokat, nagyításokat, így már a komponáláskor kalkulálhatnak a felesleges képrészekkel.

Képzaj

Bizony nem szakadunk el a régi dilemmánktól, ami napjaink nagy felbontású fényképezőgépeinél egyre aktuálisabb. A megapixelszám jóval nagyobb ütemben nőtt az elmúlt évek során, mint a képérzékelők mérete. Ez pedig több érzékelőpontot jelent ugyanakkora, vagy csupán kicsivel nagyobb helyen. A kisebb érzékelőhelyek ugyanannyi idő alatt kevesebb fotont, vagyis kevesebb információt képesek begyűjteni, ami az erősítést is figyelembe véve, óhatatlanul fals információkhoz, képzajhoz vezet. A gyártónak manapság csupán azt kell eldöntenie, hogy melyik ujját harapja. Hagyjon szabadabb teret a zajnak és ezáltal képei részletességének, vagy alkalmazzon drasztikus szűrést, ami kordában tartja a kellemetlen kis „szemcséket”, de bizony a kép részleteinek kárán?




ISO80; F6,3; 1/5 mp



ISO100; F6,3; 1/6 mp



ISO200; F6,3; 1/13 mp



ISO400; F6,3; 1/25 mp



ISO800; F6,3; 1/50mp



ISO1600; F6,3; 1/100 mp



ISO80; F6,3; 1/5 mp



ISO100; F6,3; 1/6 mp



ISO200; F6,3; 1/13 mp



ISO400; F6,3; 1/30 mp



ISO800; F6,3; 1/50mp



ISO1600; F6,3; 1/100 mp



ISO80; F6,3; 1/5 mp



ISO100; F6,3; 1/6 mp



ISO200; F6,3; 1/13 mp



ISO400; F6,3; 1/25 mp



ISO800; F6,3; 1/50 mp



ISO1600; F6,3; 1/100 mp



ISO80; F6,3; 1/5 mp



ISO100; F6,3; 1/6 mp



ISO200; F6,3; 1/13 mp



ISO400; F6,3; 1/25 mp



ISO800; F6,3; 1/50mp



ISO1600; F6,3; 1/100mp

A PowerShot S5 IS-nél sem kell csodára számítanunk, Ugyanakkora érzékelőt kapott, mint elődje, de 2 millióval több pixellel. A teszt során készült képeinket végignézve egyértelmű, hogy a gép derekasan küzd a helyzete ellen, de néhol bizony kilóg a lóláb. A legalacsonyabb érzékenység ISO80, amelynél igazán számottevő zajt nem, de némi zajszűrés miatti mosottságot már észrevehetünk. Ugyanez a helyzet az ISO100 érzékenységen készült képekre is. Ugyebár nem mindegy, hogy egy képen milyen árnyalatok jelennek meg. Egy többségében világos fotón kevésbé jelenik meg a zaj, mint az árnyékos, sötétebb részeken. Alacsony érzékenységen a S5 IS-nél sem kell aggódnunk, csupán a sötétebb területeken láthatjuk a zajt, még egészen tolerálható mennyiségben. A szűrés több részletet vesz el a képből, mint az S3-nál, és jól megfigyelhető a képen a szűrés melléktermékeként visszamaradt „bolyhosodás”, amit angol nyelven író kollégáim minden bizonnyal artifactsnek neveznének. A zaj szempontjából valahol ISO200-nál kezdődik a vízválasztó, amely már jelentősebb részletvesztést és bátrabban megjelenő zajszintet mutat, de mindennapi fotózásra, még az ISO400-as érzékenységgel is próbálkozhatunk, csupán a kényesebb pixelvadászok húzzák majd a szájukat. Az ISO800 és az ISO1600-as érzékenység már valódi kompromisszum. Legfőképp kisméretű papírnyomatokhoz, vagy netes képgalériához kicsinyített fotókhoz ajánljuk.

Memória kapacitás

Míg a korábbi PowerShot modellhez csupán 16 MB-os SD kártyát mellékeltek az S5 IS már dupla akkora kapacitásút, 32 MB-ost kapott. Ez persze csak arra elég, hogy a boltban, vagy a készülék megvétele után ki tudjuk próbálni azt. A 8 megapixeles felbontáshoz, és főleg a jó minőségű videókhoz ennél jóval nagyobb kártyára lesz szükség. Legalább 1 GB-ot ajánlunk, de a fényképezőgép támogatja a nagy kapacitású SDHC kártyákat is, így ez sem lesz gond, ha valaki hajlandó áldozni rá. Egy hosszabb nyaralásnál például el fog kélni a tárhely, hiszen a legkisebb tömörítésű és legnagyobb felbontású képek átlagban 3,5 MB-ot foglalnak, a maximális minőségű videók másodperceinél pedig több mint 2 MB-al kell számolnunk.

Az egyes felbontásokhoz és tömörítési fokokhoz tartozó fájlméreteket a következő táblázat mutatja:

Fájlméretek és tárolható képek száma
Felbontás, tömörítés méret* 32 MB-os kártyán* 1 GB-os kártyán*
3264×2448 SuperFine 3436 KB 8 278
3264×2448 Fine 2060 KB 14 462
3264×2448 Normal 980 KB 29 958
3264×1832 (16:9) SuperFine 2601 KB 11 366
3264×1832 (16:9) Fine 1540 KB 18 614
3264×1832 (16:9) Normal 736 KB 39 1284
2592×1944 SuperFine 2503 KB 11 380
2592×1944 Fine 1395 KB 20 678
2592×1944 Normal 695 KB 41 1342
2048×1536 SuperFine 1602 KB 18 590
2048×1536 Fine 893 KB 32 1058
2048×1536 Normal 454 KB 64 1082
1600×1200 SuperFine 1002 KB 29 942
1600×1200 Fine 558 KB 52 1678
1600×1200 Normal 278 KB 99 3180
640×480 SuperFine 249 KB 111 3554
640×480 Fine 150 KB 171 5494
640×480 Normal 84 KB 270 8634

*JPEG esetén a tényleges fájlméret, illetve a kártyán tárolhatófotók száma erőteljesen függ a használt érzékenységtől, illetve a fotózott témától!