Képminőség
Képzaj
A géppel készült JPEG képeknél minimális zajszűrést használtunk. A RAW fájlokat az Adobe Photoshop Lightroom v3.4.1-gyel konvertáltuk, alapértékekkel.
Érzékenység – képzaj
ISO100; F6,4 1/5 mp
ISO100; F6,4 1/5 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO200; F6,4 1/10 mp
ISO200; F6,4 1/10 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO400; F6,4 1/20 mp
ISO400; F6,4 1/20 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO800; F6,4 1/40 mp
ISO800; F6,4 1/40 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO1600; F6,4 1/80 mp
ISO1600; F6,4 1/80 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO3200; F6,4 1/160 mp
ISO3200; F6,4 1/160 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO6400; F6,4 1/320 mp
ISO12800; F6,4 1/640 mp
ISO100; F6,4 1/5 mp
ISO100; F6,4 1/5 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO200; F6,4 1/10 mp
ISO200; F6,4 1/10 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO400; F6,4 1/20 mp
ISO400; F6,4 1/20 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO800; F6,4 1/40 mp
ISO800; F6,4 1/40 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO1600; F6,4 1/80 mp
ISO1600; F6,4 1/80 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO3200; F6,4 1/160 mp
ISO3200; F6,4 1/160 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO6400; F6,4 1/320 mp
ISO12800; F6,4 1/640 mp
ISO100; F6,4 1/5 mp
ISO100; F6,4 1/5 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO200; F6,4 1/10 mp
ISO200; F6,4 1/10 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO400; F6,4 1/20 mp
ISO400; F6,4 1/20 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO800; F6,4 1/40 mp
ISO800; F6,4 1/40 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO1600; F6,4 1/80 mp
ISO1600; F6,4 1/80 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO3200; F6,4 1/160 mp
ISO3200; F6,4 1/160 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO6400; F6,4 1/320 mp
ISO12800; F6,4 1/640 mp
ISO100; F6,4 1/5 mp
ISO100; F6,4 1/5 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO200; F6,4 1/10 mp
ISO200; F6,4 1/10 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO400; F6,4 1/20 mp
ISO400; F6,4 1/20 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO800; F6,4 1/40 mp
ISO800; F6,4 1/40 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO1600; F6,4 1/80 mp
ISO1600; F6,4 1/80 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO3200; F6,4 1/160 mp
ISO3200; F6,4 1/160 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO6400; F6,4 1/320 mp
ISO12800; F6,4 1/640 mp
Az eredeti RAW fájlok letölthetők:
ISO100,
ISO200,
ISO400,
ISO800,
ISO1600,
ISO3200.
Az előzőekben megvizsgáltuk, hogy nagy nyomatok esetén milyen minőséget várhatunk. A szokásos ISO tesztképeink mellett azonban azok 300 dpi-s 10×13 cm-es papírmérethez, vagyis 1228 pixel magasságúra átméretezett változatát is közzé tesszük. Digitális laborban ugyanis ekkora papírmérethez ekkora felbontású képet hoz létre a laborgép.
A lent látható képeken tehát azt ellenőrizhetjük, hogy egy 10×13 cm-es papírkép nagyító alatt hogyan nézne ki.
A valós képminőség teszteléséhez érdemes megnyitni a teljes képet, s egy 10×13 cm-es papírképpel a kezünkben addig távolodni a monitortól, hogy nagyjából hasonló méretet lássunk, mint a kezünkben lévő fotó (vagy 10×15 cm-esnél a kép magasságát igazítsuk a monitorunkon látható kép magasságával).
Érzékenység – képzaj; 10×13 cm-es papírképen (szimuláció)
ISO100; F6,4 1/5 mp
ISO100; F6,4 1/5 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO200; F6,4 1/10 mp
ISO200; F6,4 1/10 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO400; F6,4 1/20 mp
ISO400; F6,4 1/20 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO800; F6,4 1/40 mp
ISO800; F6,4 1/40 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO1600; F6,4 1/80 mp
ISO1600; F6,4 1/80 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO3200; F6,4 1/160 mp
ISO3200; F6,4 1/160 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO6400; F6,4 1/320 mp
ISO12800; F6,4 1/640 mp
ISO100; F6,4 1/5 mp
ISO100; F6,4 1/5 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO200; F6,4 1/10 mp
ISO200; F6,4 1/10 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO400; F6,4 1/20 mp
ISO400; F6,4 1/20 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO800; F6,4 1/40 mp
ISO800; F6,4 1/40 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO1600; F6,4 1/80 mp
ISO1600; F6,4 1/80 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO3200; F6,4 1/160 mp
ISO3200; F6,4 1/160 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO6400; F6,4 1/320 mp
ISO12800; F6,4 1/640 mp
ISO100; F6,4 1/5 mp
ISO100; F6,4 1/5 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO200; F6,4 1/10 mp
ISO200; F6,4 1/10 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO400; F6,4 1/20 mp
ISO400; F6,4 1/20 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO800; F6,4 1/40 mp
ISO800; F6,4 1/40 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO1600; F6,4 1/80 mp
ISO1600; F6,4 1/80 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO3200; F6,4 1/160 mp
ISO3200; F6,4 1/160 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO6400; F6,4 1/320 mp
ISO12800; F6,4 1/640 mp
ISO100; F6,4 1/5 mp
ISO100; F6,4 1/5 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO200; F6,4 1/10 mp
ISO200; F6,4 1/10 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO400; F6,4 1/20 mp
ISO400; F6,4 1/20 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO800; F6,4 1/40 mp
ISO800; F6,4 1/40 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO1600; F6,4 1/80 mp
ISO1600; F6,4 1/80 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO3200; F6,4 1/160 mp
ISO3200; F6,4 1/160 mp; RAW – Adobe Lightroom V3.4.1
ISO6400; F6,4 1/320 mp
ISO12800; F6,4 1/640 mp
Közelfényképezés, makró
Makrózni kétféle módban lehet a Fujifilm FinePix HS20EXR-rel. A normál makró mód bekapcsolása után a teljes zoomtartomány rendelkezésünkre áll, míg szupermakró módban csak 30 mm-nek megfelelő gyújtótávolságig merészkedhetünk el. Bár azt gondolnánk, hogy a legnagyobb nagyítás szupermakró módban érhető el, ez nem teljesen így van. Tény, hogy szupermakró módban is egész jó nagyításunk van, a teljes képmezőt 37 mm széles témával kitölthetjük, viszont makró módban 126 mm-nek megfelelő gyújtótávolság környékén 35 mm szélesség is kitölti a teljes képet. A szupermakró mód ráadásul az alig 1 cm-nyi munkatávolsága miatt kevésbé tűnik használhatónak, a nagylátószög miatt a mélységélesség sem lesz olyan szép, a kis tárgytávolság következtében a sarkok is könnyebben életlenednek (sík témánál), s a torzítás sem elhanyagolható. Sokkal jobban járunk a normál makró móddal és a 126 mm-nek megfelelő zoomállással, hiszen ez esetben a torzítás sem erős, s a sarkok is egész élesek.
Ha valaki veszi a fáradságot és kikísérletezi ezt a legjobb nagyítási módot, akkor nagyon elégedett lehet a FinePix HS20EXR makróképességeivel.
Szupermakró mód
f=30 mm ekv.
Makró mód tele állás
f=720 mm ekv.
Legjobb nagyítás
f=126 mm ekv.
Geometriai torzítás
Bár az idei kompakt teszteknél a torzításbeli különbségek minimális volta miatt már nem tesztelünk külön geometriai torzítást, a Fujifilm FinePix HS20EXR-nél mégis írunk róla. Miért? Mert nem megszokott jelenséggel, illetve a jelenség nem megszokott mértékével találkoztunk.
Jópár digitális fényképezőgép képes már a torzítás belső, szoftveres javítására. Némelyek ezt még a RAW fájlokba is belementik, hogy aztán akár Adobe Lightroomban konvertálva is torzulásmentes képet kapjunk (pl. a Panasonic tükör nélküli cserélhető objektívesek).
A Fujifilm is valami hasonlót készített, azzal a különbséggel, hogy a Lightroom (egyelőre) nem korrigálja a torzítást. Márpedig a torzítás nagy. Nem csak nagylátószögnél és telénél, de köztes állásoknál is. , Erre viszont csak akkor derül fény, ha RAW-ban fotózunk, s nem a gyárilag mellékelt szoftvert használjuk, ugyanis a RAW File Convert EX is megoldja a torzításcsökkentést.
Mindazonáltal bízunk benne, hogy az Adobe hamarosan elkészíti a FinePix HS20EXR-hez való profilt, amelynek köszönhetően majd egy kattintással javítható lesz a torzítás, s emellett a színi hiba és a peremsötétedés is.
A lenti képeken a zoomtartomány négy gyújtótávolságánál teszteltünk JPEG és RAW formátumban, majd a RAW képeket a csomagban mellékelt RAW File Converter EX, illetve az Adobe Lightroom v3.4.1-gyel konvertáltuk. Jól látható, hogy míg a gyári megoldás még jó eredményt ad, a Lightroom féle konverzió erős torzítást mutat, vagyis ebben a szoftverben még nem érhető el az automatikus korrekció (a Fujifilm gépek között egyelőre csak a FinePix X100 szerepel).