Képminőség
Fájlformátumok
A digitális fényképezőgépek között elterjedt képformátumok közül a legismertebbet a JPEG-et használhatjuk. Nyers, vagy tömörítetlen formátumokat nem támogat a gép. Maximális felbontásban 3648×2736 pixeles felvételek menthetők a memóriába, melyeknél kétféle tömörítés (Finom, Normál) használható. A tömörítési fok csak ennél a felbontásnál választható. A Finom beállítás 98%-os, a Normál pedig 93%-os minőséget ad. Egyéb méreteknél a Normál beállításnak megfelelő tömörítést kapunk.
A hagyományos 4:3 oldalaránynál 5,3,2 Mpixeles és VGA képméret választható, de kapunk egy 9 megapixeles, 3:2 oldalarányú méretet és két 16:9-es felbontást is, 8, valamint 2 megapixellel.
Képzaj
A zajversenyben a Fujifilm FinePix S2000HD igen érdekes versenyzőnek számít. Az már ugye tudjuk, hogy a kis érzékelő nagy felbontás nehezen fér meg egymással a zaj szempontjából. Az S2000HD szenzora kb. 28,5 mm2 területű, így egyetlen négyzetmilliméterén több mint 350 ezer képpont található. Ezek rendkívül kicsi érzékelőhelyeket jelentenek, gyenge fénygyűjtő képességgel és várhatóan magas zajszinttel. A gyártó csak megfelelő szűréssel csökkentheti a zajt, ezzel javítva vagy rontva a képminőségen. A szűrési algoritmus többnyire gyártónként más és más. A Fujifilm általában erősebb szűrést használ, ami ennél a modellnél is érezhető. Összességében kijelenthető, hogy az S2000HD kategóriájához mérten alacsonyabb zajszintet produkál, a kép részletvisszaadásának terhére. Mivel az erős szűrés nem csak zaj „szemcséit” de a finom részleteket is kiöli a képből.
ISO100-nál még nem érezhető a gép zajtalansága. Az S1000fd-nél szemmel láthatóan több zajt produkál, de valamivel jobb az S8000fd-nél. Viszont egyelőre kevésbé erős a zajszűrés is, ami jóval több részletet hagy a képen, mint az 1000-es modell esetében. A középtartománynál valamivel világosabb területeken érezhető leginkább a világossági zaj megjelenése, és a fényes, valamint nagyon sötét részeken alacsonyabb. A színzaj a vörös színeket érinti leginkább, de magas a zöld és a ciánkék árnyalatokban is. A zaj nagy részét itt a színzaj teszi ki, főleg a kék csatornáé. A szűrés mértéke már ezen a fokozaton is rendkívül erős és meglehetősen mosottá teszi a képet.
ISO200-on a világossági zaj szintje némileg emelkedik. Az előbb említett elődnél jobb az eredmény, de például a Panasonic FZ28-nál már rosszabb. A világossági zaj az árnyékosabb területeken kezd erősödni. A színzaj szintén erősebb, főleg a kék csatornáé, ami sajnos átlag feletti.
A következő értéken (ISO400) az eddig sem szégyenlős zajszűrés begyújtja a rakétákat és meglepő eredményeket produkál. A zajszint érezhetően alacsonyabb mint akár ISO200-on. A világossági komponens csak a fekete közeli területeken magasabb az említett fokozatnál, az előbb szapul kék csatorna színzaja viszont az ISO100-as értéknél alá esik vissza. A szűrésnek persze nyilvánvaló hatásait érezhetjük a képen, hiszen ezen a fokozaton már durva részletvesztés tapasztalható, a kép kezd hasonlítani egy festményhez.
Az ISO800-as lépcső még durvább szűrést produkál. Zajunk szinte alig, minden tekintetben jócskán az ISO100 szint alatt. Csak, hogy érzékeltessem a brutálisan erős zajszűrés hatását: a gép nagyjából olyan zajszintet produkál, mint az Olympus SP560UZ ISO50-en. Persze részletek nélkül. Aki fotószerű és kevésbé festményszerű képeket szeretne, nagyjából ISO400-ig (de inkább ISO200-ig) merészkedjen!
Az utolsó, teljes felbontásban elérhető fokozat az ISO1600-as. A világossági zaj szintje itt már emelkedik a nagyon erős szűrés ellenére is. Nagyjából ISO200 alatti szintre kerül. Egyértelműen a sötétszürkék a legveszélyeztetettebb területek. A színzajnál viszont elengedi a gyeplőt a gép, és ismét az fránya kék csatorna kerül előtérbe.
Az ISO3200 és 6400-as érték a kompaktok nagy részéhez hasonlóan csak mutatóba került a beállítások közé, mivel legfeljebb 5 megapixeles képméretig használhatók. A képek nagyon mosottak a zajszint viszont kicsit emelkedik az ISO1600-ban mérthez képest. Az utolsó fokozatban ismét erősebb a szűrés, így valamelyest csökken a szintje.
Általános képminőség
A Fujifilm FinePix S1000fd-nél szokatlan jelenséget figyelhettünk meg napfény értékre állított fehéregyensúlynál. A kép egyes területein a színek kiszürkültek. Szerencsére a FinePix S2000HD már nem mutatta ezt a hibajelenséget, illetve tesztünk során nem sikerült reprodukálnunk azt. Az elődnél tapasztalt egyéb jellegzetességek azonban itt is megfigyelhetők. Ilyen például a nyíláshiba, vagy szférikus aberráció, mely elsősorban a nagylátószögű felvételeknél jelentkezik és a sarkok életlenedésén érhető tetten. Sajnos ez a probléma szinte általános a nagyobb zoomátfogású gépeknél, így negatív értelemben tesztalanyunkat sem emelhetjük ki az átlagból. Ezeknél az olcsó, nagy átfogású, sok lencsetagot számláló objektíveknél szinte reménytelen feladat a hiba megfelelő csillapítása.
Nyíláshiba (képsarki lágyulás)
Szintén jellemző a ultrazoom kategóriára a tele végállás körüli képek mosottsága, ami sajnos az S2000HD-nél is elég nyilvánvaló.
A tesztképek színei általánosságban rendben voltak, a gép inkább a szaturáltabb erősebb színvisszaadást részesíti előnyben, így első körben nyilván élettelinek találjuk majd a kapott színeket, különösen, ha napsütéses időben sikerül fotóznunk. A gép némileg erősebben adja vissza a sárga, kék és vörös színeket, köztük a különböző bőrtónusokat is. A szürke árnyalatai természetesen jelennek meg a képeken, míg a lombzöld enyhén sárgás, a további zöld színek pedig kissé hidegek. Ha „izzólámpa” fény világítja meg a témát az S2000HD hajlamos gyengén visszaadni néhány színt. Érdekes módon ez éppen az már esetben erős piros. Elég csak megnéznünk az izzófényben készült érzékenység tesztsorozatot, melynél egyébként manuálisan állítottuk a fehéregyensúlyt, de izzólámpa beállításra is ugyanezeket a színeket adta.
A képek kontrasztja jó, becsillanással találkoztunk, de nagyon ritkán és nem túl szembetűnően volt jelen a képeken. Ez külön jó pont annak fényében, hogy napellenző nem jár a fényképezőgéphez. A képek részletvisszaadását a túlzottan erős zajszűrés uralta. A fotók enélkül is elég lágyak a képközépen, és ahogy említettem a nyíláshiba gyengíti a felbontóképességet a sarkok felé haladva.
A képfeldolgozásba csak az élesítés terén van beleszólásunk. Alapérték az átlagos, amit egy-egy fokozattal lágyabbá, vagy keményebbé tehetünk. Személy szerint a lágyabb beállítás tetszett leginkább, mivel így kevésbé érezhető az utófeldolgozás hatása. A kemény érték túlzottan erős élessítést ad. A teszt végén található képek Általános élesítési beállításban készültek.
Élesítés
A F-gombbal előhívható menüben találunk egy FinePix-szín elnevezésű opciót, ahol háromféle színeffekt közül választhatunk:
- F-általános: normál színek.
- F-dia: a Fujifilm diafilmjeihez hasonló, erőteljesen szaturált színek. Leglátványosabban a zöld és a kék színek szaturációja emelkedik.
- F-fekete fehér: FF monokróm hatás.
Memória kapacitás
A FinePix S2000HD 55 MB-os belső memóriát kapott, amelyre mind álló, mint mozgóképek menthetők, akár a legnagyobb felbontásokban is. A 10 megapixeles és 720p HD felbontás alapul véve persze ez a tárhely igen hamar szűkösnek bizonyul majd, úgyhogy már a váráslásnál célszerű nagyobb, legalább 2-4 GB-os SD kártyákkal kalkulálnunk. A belső memóriába legnagyobb felbontásban és a legkedvezőbb tömörítés mellett kb. 11 fénykép menthető, míg egy 4 GB-os kártyára nagyjából 800 db. A maximális minőségű videóknál kb. 49 < 6600 mp az arány.
Az egyes felbontásokhoz és tömörítési fokokhoz tartozó fájlméreteket a következő táblázat mutatja:
Fájlméretek és tárolható képek száma | |||
---|---|---|---|
Felbontás, tömörítés | méret* | 55 MB-os belsõ memóriában* | 4 GB-os kártyán* |
3648 x 2736 Fine | 5000 KB | 11 | 800 |
3648 x 2736 Normal | 2500 KB | 22 | 1590 |
3648 x 2432 (3:2) | 2300 KB | 25 | 1790 |
3648 x 2056 (16:9) | 1900 KB | 30 | 2100 |
2592 x 1944 | 1300 KB | 44 | 3100 |
2048 x 1536 | 810 KB | 69 | 4770 |
1920 x 1080 (16:9) | 700 KB | 80 | 5640 |
1600 x 1200 | 650 KB | 86 | 5900 |
640 x 480 | 160 KB | 354 | 24 820 |
1280 x 720 (video) | 49 mp | 1 óra 50 perc | |
640 x 480 (video) | 2 perc | 2 óra 40 perc | |
320 x 240 (video) | 8 perc 30 mp | 10 óra 30 perc |