Különlegességek
Kensington zár csatlakozás
Sajnos több rangos sporteseményen fordult már elő, hogy a hivatásos sportfotósok sajtószobájából drága felszereléseket tulajdonítottak el. A profik igényeit meghallgatva a Nikon elsőként a D6-ban vezette be a Kensington zár használatának lehetőségét, amelynek köszönhetően akár vastag drótsodronnyal is odaköthetjük a gépünket valami stabil és elmozdíthatatlan tárgyhoz.
Más kérdés, hogy ez sem gátolja meg azt, hogy az objektívet ne lehetne lecsavarni. Még praktikusabb lenne tehát, ha egy retesszel le tudnánk tiltani az objektív kioldását, amely reteszt csak a Kensington zár leoldását követően lehetne inaktiválni. Így a gépen lévő drága sport szériás objektív is védett maradhatna.
Ethernet csatlakozó és Wi-Fi
Előre telepített fényképezőgépekkel végzett sportfotózásnál jön jól a Nikon D6 Ethernet csatlakozója, amely Wi-Fi hálózat nélkül is távvezérlést és szinkronizált távkioldást tesz lehetővé. A hálózati lehetőségek a következők:
- FTP upload – A memóriában tárolt, vagy frissen elkészült fotók és videók azonnali feltöltése FTP szerverre.
- Image transfer – A kijelölt fotók azonnali feltöltése csatlakoztatott számítógépre.
- Camera Control – a fényképezőgép vezérlése számítógépes szoftverrel (külön kapható: Camera Control Pro).
- HTTP server – fotók készítése, vagy megtekintése egy távvezérlő távoli számítógép, vagy mobiltelefon/tablet egyszerű webböngészője segítségével.
A HTTP server módban is részletesen beállíthatjuk a fényképezőgép paramétereit, kérhetünk élőképet, átválthatunk videofelvétel módba, elindíthatjuk a videózást, vagy fotózhatunk is. Itt van lehetőség akár több fényképezőgép egyidejű, szinkronizált kezelésére is.
A beépített Wi-Fi adapter a szokásos lehetőségeket kínálja, erről a Kezelés oldalon írunk bővebben.
AF finomhangolás
A komolyabb DSLR fényképezőgépeknél már megszokhattuk, hogy a fázis-különbség alapú élességállítás front/backfocus jelenségét különféle eltolásokkal korrigálhatjuk. Kézi megoldás mellett persze mindig kényelmesebb, ha ezt automatika végzi, ilyet egyelőre csak Nikon gépekben látni.
Már a Nikon D5-nél is elérhető volt az automatikus kalibrálás, amely élőkép módból indítható (a fókuszálást követően) az oldalsó AF módválasztó gomb és a videofelvétel indítására szolgáló gomb 2 mp-ig tartó nyomva tartásával.
Újdonság, hogy a zoomobjektíveknél a nagylátószögű induló állás és a tele végállás már külön kalibrálható.
Elektronikus első redőny, illetve teljes elektronikus zár
Mint már írtuk az AF/sorozat oldalon, a Nikon D6-ban nem csak elektronikus első zárat használhatunk, de teljes elektronikus zár is rendelkezésre áll, így az ultra nagy gyújtótávolsággal történő fotózásnál is kiküszöbölhető a rázkódás közepes záridőknél is, illetve olyan helyzetben is fotózhatunk zajtalanul, ahol fontos a diszkrét munka. Más kérdés, hogy a gördülő típusú elektronikus zár nem éppen ideális a gyors mozgású sportfotózásnál, hiszen ez esetben torzulhat a kép a Jello effektus miatt.
Az elektronikus zár sebességét, a szenzor kiolvasási idejét az AF/sorozat/videó oldalon mutattuk be.
Optikai hibák korrekciója
Továbbra is elérhető az optikai hibák korrekciója, amely a geometriai torzítás hibáját képes javítani a Nikkor objektíveknél. A korrekció csak JPEG formátumnál vehető igénybe, RAW formátum esetében a RAW konverter szolgáltatásai között kell ezt a lehetőséget megkeresnünk.
A Nikon D850-nel készült mintafotóink:
Csökkenthető a peremsötétedés is, ez azonban úgy tűnik, hogy nem profil alapon működik, hiszen tökéletes javítást nem tudunk elérni, csak 3 fokozatú peremsötétedés csökkentést:
Perspektíva korrekció
Nagylátószögű objektívvel enyhén felfelé vagy enyhén lefelé fotózva is jelentős perspektíva torzulás figyelhető meg a képszéleken található, eredetileg függőlegesen futó vonalaknál. Ezt hivatott korrigálni ez a szolgáltatás, amely utólag, a retusálás menüből érhető el, s JPEG formátumú képekre lehet alkalmazni.
Egyenesbe forgatás
Kis mértékű, pár fokos forgatást is lehetővé tesz a gép, ha exponáláskor kissé ferdén tartottuk volna a gépet. A funkció csak JPEG formátumú képekkel használható és utólag, a retusálás menüből érhető el.
HDR
HDR módban két kép összeillesztésével hoz létre a gép nagyobb dinamika átfogású képet. A két kép közötti expozíciós érték különbsége 1, 2 vagy 3 Fé lehet. Megadható az is, hogy a nagy dinamika átfogású JPEG kép mellett a két forrás RAW fájlt is elmentse-e a gép.
A példánkban ezeket próbáltuk ki, de ugyanitt készítettünk 5 képes expozíció sorozatot is RAW formátumban, amelyet Lightroommal fűztünk össze HDR képpé.
HDR mód
Time-lapse videó, időzített sorozat
Bár már nem számít igazán ritkaságnak a time-lapse készítés lehetősége egy fényképezőgépben, érdemes megemlíteni itt, hiszen sok olyan fényképezőgép van, amely bár kínál időzített sorozatkészítési lehetőséget, de a képeket nem fűzi össze helyettünk videóvá. A Nikon D6 megteszi, méghozzá akár UltraHD felbontásban is, a videofelvételnél már leírt képfrissítésekkel.
Time-lapse videó készítésnél az egyes képkockákat nem menti el a gép. A normál módnál minden képkocka előtt fókuszál a gép, majd a tükröt felcsapva elkészíti a fotót, ezt követi a tükör visszaállása, újra fókuszálás, majd a következő képkocka. Van lehetőség néma felvételkészítésre is, ilyenkor az első képkocka előtt fókuszál a gép, felcsapja a tükröt, majd a fotókat teljes elektronikus zár használatával készíti, rögzített fókusszal. Ez utóbbi nyilván nem csak a csendesebb üzemmódot, de a zár és tükörmechanika kímélő üzemmódot is jelenti – persze az elektronikus zár miatt jello-effektre mozgó témánál számítani kell.
Aki nem elégszik meg az Ultra HD time-lapse gépen belüli elkészítésével, mert pl. utómunkázni szeretné a képeit, az készíthet időzített sorozatot, amelynek során a RAW képkockák utómunkájára is lehetőség kínálkozik.
Fókuszléptetés
A felvétel menüben találjuk a fókuszléptetéses fényképezést, ahol max. 300 képet készíthetünk kisebb-nagyobb fókusz eltolásokkal, vagyis fókuszsorozatot hozhatunk létre. Ezeket a képkockákat utólag, külső szoftver segítségével egy nagy mélységélességű fotóvá illeszthetjük (focus-stacking). A képek közötti fókusz eltolás mértékét 1 és 10 között adhatjuk meg.
Beállítható még a képek közötti időköz (0-30 mp között), illetve kérhető expozíció símítás (a képek közötti fényerőkülönbségek korrekciója) valamint néma fényképezés is (elektronikus zár).
Mivel az egyes képkockák közötti idő is megadható, így akár time-lapse videó készítésénél is hasznát vehetjük e szolgáltatásnak.
A funkció azonban rendelkezik némi hiányossággal, hiszen azt pl. nem adhatjuk meg, hogy a fókuszléptetés előre, vagy hátra történjen (mindig hátrafelé mozdítja a fókuszt), illetve az sem feltétlenül jó, hogy az „Indítás” menüpont elfogadása után azonnal nekikezd a gép a felvételek készítésének, nincs lehetőségünk élőképen vagy keresőben a kompozíció, illetve a fókuszt beállítani.
Egy kis trükkel azért ez áthidalható, a fókuszsorozatot LiveView élőkép módból érdemes kezdeni (optikai keresőt használva a gép mindenképpen autofókusszal kezd, míg LiveView módból indítva a funkció aktiválása előtt beállított fókuszon marad a gép).
Multiexpozíció
A filmes gépeknél az egyetlen képkockára több expozíció készítését szimulálhatjuk a multi expozíciós móddal, amelyet felvételkor és utólag, a retusálás menüből is elérhetünk. A fentiektől eltérően az utólagos multi expozíció (vagy ahogy a gép nevezi: képátfedés) csak RAW formátumú, maximum két darab képpel végezhető el. Fotózás előtt kiválasztva a többszörös expozíciót lehetőségünk van akár 10 képet is egymásra fotózni, sőt, az egyes képek közötti átfedés módját is megválaszthatjuk hozzáadásra, átlagolásra, világosításra, vagy sötétítésre.
Villódzás mentesített fotózás
Ez sem számít ma már ritkaságnak, de azért még megemlítjük. A fénymérő rendszer lehetővé teszi, hogy a gép érzékelje a villódzó megvilágítást, s alkalmazkodjon hozzá. Ez nem csak egy-egy kép készítésénél, de sorozatfelvételeknél is igen hasznos tud lenni, hiszen villódzó megvilágításnál (pl. egy sportcsarnokban) előfordulhat, hogy egy-egy képkocka adott esetben nem sikerül olyan világossággal, mint ami ideális lenne, mert éppen minimális megvilágítást adott a fényforrás, amely jelentős alulexponálást eredményezhet. A villódzás mentesített felvételkészítés során a gép igyekszik olyan időpillanatokban exponálni, amikor a lehető legjobb képet kapjuk
A Nikon D850-nel készült mintafotóink: