Kipróbáltuk: Nikon D7200 teszt

3
44 274

Képminőség

Képzaj

Az érzékenységet ISO 100-tól egészen ISO102400-ig emelhetjük, akár csak több fullframe gép esetében. Itt azonban DX (APS-C) méretű szenzort kapunk, és ha a maximális felbontásból nem is vesz vissza a készülék szoftvere, a két utolsó (Hi1 és Hi2) érzékenység beállításnál csak fekete-fehér kép lőhető JPEG-ben. Színes RAW képet maximum ISO25600-ig készíthetünk, akár 1/2 vagy 1/3 fényérték lépésközökkel növelve az érzékenységet.

A D7200 egyébként hasonlóan kezeli a zajt mint elődje. Nagyjából ugyanazt a zajszintet is kapjuk, és bár az új modell egy hajszálnyival jobb, nincs szembetűnő különbség.

A szenzor elől kivett aluláteresztő szűrő miatt (megfelelő minőségű objektívvel) JPEG-ben is egész finom részletességű képet kapunk, de a sűrűbb, ismétlődő textúráknál az ilyenkor szokásos moiré azért megjelenik.

A különböző érzékenységekhez tartozó képzajt szokásos tesztképünkkel vizsgáltuk meg. A gépen belül készült JPEG képek esetén „kikapcsolt” (pontosabban minimális) zajszűréssel készítettük. A zajszűréssel készített képek megtekinthetők lentebb a zajszűrés pontnál. A RAW képeket az Adobe Photoshop Lightroom v6.0-val konvertáltuk, gyári alap beállításokkal.

A fotókat a Nikkor AF-S 16-80mm F2,8-4E DX VR ED objektívvel készítettük.

Érzékenység – képzaj



ISO100; F8; 1/2 mp


ISO100; F8; 1/2 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO200; F8; 1/4 mp


ISO200; F8; 1/4 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO400; F8; 1/8 mp


ISO400; F8; 1/8 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO800; F8; 1/15 mp


ISO800; F8; 1/15 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO800; F8; 1/15 mp


ISO800; F8; 1/15 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO3200; F8; 1/60 mp


ISO3200; F8; 1/60 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO6400; F8; 1/125 mp


ISO6400; F8; 1/125 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO12800; F8; 1/250 mp


ISO12800; F8; 1/250 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO25600; F8; 1/500 mp


ISO25600; F8; 1/500 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO51200 (BW); F8; 1/1000 mp


ISO102400 (BW); F8; 1/2000 mp


ISO100; F8; 1/2 mp


ISO100; F8; 1/2 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO200; F8; 1/4 mp


ISO200; F8; 1/4 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO400; F8; 1/8 mp


ISO400; F8; 1/8 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO800; F8; 1/15 mp


ISO800; F8; 1/15 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO800; F8; 1/15 mp


ISO800; F8; 1/15 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO3200; F8; 1/60 mp


ISO3200; F8; 1/60 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO6400; F8; 1/125 mp


ISO6400; F8; 1/125 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO12800; F8; 1/250 mp


ISO12800; F8; 1/250 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO25600; F8; 1/500 mp


ISO25600; F8; 1/500 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO51200 (BW); F8; 1/1000 mp


ISO102400 (BW); F8; 1/2000 mp


ISO100; F8; 1/2 mp


ISO100; F8; 1/2 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO200; F8; 1/4 mp


ISO200; F8; 1/4 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO400; F8; 1/8 mp


ISO400; F8; 1/8 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO800; F8; 1/15 mp


ISO800; F8; 1/15 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO800; F8; 1/15 mp


ISO800; F8; 1/15 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO3200; F8; 1/60 mp


ISO3200; F8; 1/60 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO6400; F8; 1/125 mp


ISO6400; F8; 1/125 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO12800; F8; 1/250 mp


ISO12800; F8; 1/250 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO25600; F8; 1/500 mp


ISO25600; F8; 1/500 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO51200 (BW); F8; 1/1000 mp


ISO102400 (BW); F8; 1/2000 mp


ISO100; F8; 1/2 mp


ISO100; F8; 1/2 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO200; F8; 1/4 mp


ISO200; F8; 1/4 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO400; F8; 1/8 mp


ISO400; F8; 1/8 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO800; F8; 1/15 mp


ISO800; F8; 1/15 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO800; F8; 1/15 mp


ISO800; F8; 1/15 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO3200; F8; 1/60 mp


ISO3200; F8; 1/60 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO6400; F8; 1/125 mp


ISO6400; F8; 1/125 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO12800; F8; 1/250 mp


ISO12800; F8; 1/250 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO25600; F8; 1/500 mp


ISO25600; F8; 1/500 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO51200 (BW); F8; 1/1000 mp


ISO102400 (BW); F8; 1/2000 mp

Az eredeti RAW fájlok letölthetők:
ISO100,
ISO200,
ISO400,
ISO800,
ISO1600,
ISO3200,
ISO6400,
ISO12800,
ISO25600.

Zajszűrés

A kikapcsolt zajszűrés mellett további három erősségi fokozat választható, melyek hatása kizárólag a JPEG képeken lesz érzékelhető. RAW fotóink esetében szabad kezet kapunk és a konverter szoftverben saját ízlésünknek megfelelően távolíthatjuk el (vagy nem) a zajt.

A szűrés ‘Nagy ISO zajcsökkentése’ néven a Fényképezés menüben érhető el. Ugyanitt találjuk a Hosszú expozíciós zajcsökkentést is, melynek ki- és bekapcsolt állása létezik. Segítségével a több másodperces expozíció során keletkező hotpixeleket tünteti el a gép szoftvere.

Zajszűrés

Érzékenység – képzaj; 10×15 cm-es papírképen (szimuláció)

A szokásos ISO tesztképeink mellett azok 300 dpi-s 10×15 cm-es papírmérethez, vagyis 1228 pixel magasságúra átméretezett változatát is közzé tesszük. Digitális laborban ugyanis ekkora papírmérethez ekkora felbontású képet hoz létre a laborgép.
A lent látható képeken tehát azt ellenőrizhetjük, hogy egy 10×15 cm-es papírkép nagyító alatt hogyan nézne ki.
A valós képminőség teszteléséhez érdemes megnyitni a teljes képet, s egy 10×15 cm-es papírképpel a kezünkben addig távolodni a monitortól, hogy nagyjából hasonló méretet lássunk, mint a kezünkben lévő fotó.

Érzékenység – képzaj; 10×15 cm-es papírképen (szimuláció)



ISO100; F8; 1/2 mp


ISO100; F8; 1/2 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO200; F8; 1/4 mp


ISO200; F8; 1/4 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO400; F8; 1/8 mp


ISO400; F8; 1/8 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO800; F8; 1/15 mp


ISO800; F8; 1/15 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO800; F8; 1/15 mp


ISO800; F8; 1/15 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO3200; F8; 1/60 mp


ISO3200; F8; 1/60 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO6400; F8; 1/125 mp


ISO6400; F8; 1/125 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO12800; F8; 1/250 mp


ISO12800; F8; 1/250 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO25600; F8; 1/500 mp


ISO25600; F8; 1/500 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO51200; F8; 1/1000 mp


ISO102400; F8; 1/2000 mp


ISO100; F8; 1/2 mp


ISO100; F8; 1/2 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO200; F8; 1/4 mp


ISO200; F8; 1/4 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO400; F8; 1/8 mp


ISO400; F8; 1/8 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO800; F8; 1/15 mp


ISO800; F8; 1/15 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO800; F8; 1/15 mp


ISO800; F8; 1/15 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO3200; F8; 1/60 mp


ISO3200; F8; 1/60 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO6400; F8; 1/125 mp


ISO6400; F8; 1/125 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO12800; F8; 1/250 mp


ISO12800; F8; 1/250 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO25600; F8; 1/500 mp


ISO25600; F8; 1/500 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO51200; F8; 1/1000 mp


ISO102400; F8; 1/2000 mp


ISO100; F8; 1/2 mp


ISO100; F8; 1/2 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO200; F8; 1/4 mp


ISO200; F8; 1/4 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO400; F8; 1/8 mp


ISO400; F8; 1/8 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO800; F8; 1/15 mp


ISO800; F8; 1/15 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO800; F8; 1/15 mp


ISO800; F8; 1/15 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO3200; F8; 1/60 mp


ISO3200; F8; 1/60 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO6400; F8; 1/125 mp


ISO6400; F8; 1/125 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO12800; F8; 1/250 mp


ISO12800; F8; 1/250 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO25600; F8; 1/500 mp


ISO25600; F8; 1/500 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO51200; F8; 1/1000 mp


ISO102400; F8; 1/2000 mp


ISO100; F8; 1/2 mp


ISO100; F8; 1/2 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO200; F8; 1/4 mp


ISO200; F8; 1/4 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO400; F8; 1/8 mp


ISO400; F8; 1/8 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO800; F8; 1/15 mp


ISO800; F8; 1/15 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO800; F8; 1/15 mp


ISO800; F8; 1/15 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO3200; F8; 1/60 mp


ISO3200; F8; 1/60 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO6400; F8; 1/125 mp


ISO6400; F8; 1/125 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO12800; F8; 1/250 mp


ISO12800; F8; 1/250 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO25600; F8; 1/500 mp


ISO25600; F8; 1/500 mp; Adobe Lightroom v6.0


ISO51200; F8; 1/1000 mp


ISO102400; F8; 1/2000 mp

RAW fájlok dinamika tartaléka

Akkor járunk legjobban, ha RAW-ban fotózunk, legalábbis ha az elérhető legjobb képminőség a cél, és jut idő az utófeldolgozásukra. A RAW képek dinamika tartomány terén is rendelkeznek némi tartalékkal, magyarán a sötét és csúcsfényes területek világosságának változtatásával nyerünk némi részletet ezeken a részeken is. Alulexponált kép esetén -2 fényértéknyi világosság emelést még elég jól elbírnak a képek, sőt a fekete részeken -3 fényértéknyi alexpó esetén is elég finom szemcsézetű a zaj, de ekkor már lila elszíneződésre is számíthatunk.

A túlexponált területek sötétítése általában problémásabb. Itt nem a zaj, hanem a csúcsfények és bizonyos halványabb színek kilyukadása a probléma. A D7200-nél minden 1 2/3 Fé túlexpozíció környékén jelentkezik.

Dinamika tartalék alul- és túlexponált képeken (ISO1600 – RAW)



ISO1600; 3 Fé alulexponálás


ISO1600; 2 Fé alulexponálás


ISO1600; 1 Fé alulexponálás


ISO1600; 0 Fé


ISO1600; 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 1/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 2 Fé túlexponálás


ISO1600; 3 Fé alulexponálás


ISO1600; 2 Fé alulexponálás


ISO1600; 1 Fé alulexponálás


ISO1600; 0 Fé


ISO1600; 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 1/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 2 Fé túlexponálás


ISO1600; 3 Fé alulexponálás


ISO1600; 2 Fé alulexponálás


ISO1600; 1 Fé alulexponálás


ISO1600; 0 Fé


ISO1600; 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 1/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 2 Fé túlexponálás


ISO1600; 3 Fé alulexponálás


ISO1600; 2 Fé alulexponálás


ISO1600; 1 Fé alulexponálás


ISO1600; 0 Fé


ISO1600; 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 1/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 1 2/3 Fé túlexponálás


ISO1600; 2 Fé túlexponálás