Kipróbáltuk: Nikon Z 5 – teszt

0

Képminőség

Képzaj

A lenti érzékenység tesztképeket a fényképezőgép kikapcsolt zajszűrés paramétere mellett készítettük. A RAW fájlokat az Adobe Lightroom Classic-kal konvertáltuk, alapbeállítások mellett (Camera Standard színprofillal, sRGB színtérben).
A fotók Nikkor Z 85mm f/1,8 S objektívvel készültek.

Érzékenység – képzaj



ISO50; F6,3 1/1,6 mp


ISO50; F6,3 1/1,6 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO100; F6,3 1/3 mp


ISO100; F6,3 1/3 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO200; F6,3 1/6 mp


ISO200; F6,3 1/6 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO400; F6,3 1/13 mp


ISO400; F6,3 1/13 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO800; F6,3 1/25 mp


ISO800; F6,3 1/25 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO1600; F6,3 1/50 mp


ISO1600; F6,3 1/50 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO3200; F6,3 1/100 mp


ISO3200; F6,3 1/100 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO6400; F6,3 1/200 mp


ISO6400; F6,3 1/200 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO12800; F6,3 1/400 mp


ISO12800; F6,3 1/400 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO25600; F6,3 1/800 mp


ISO25600; F6,3 1/800 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO51200; F6,3 1/1000 mp


ISO51200; F6,3 1/1000 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO102400; F6,3 1/2000 mp


ISO102400; F6,3 1/2000 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO50; F6,3 1/1,6 mp


ISO50; F6,3 1/1,6 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO100; F6,3 1/3 mp


ISO100; F6,3 1/3 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO200; F6,3 1/6 mp


ISO200; F6,3 1/6 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO400; F6,3 1/13 mp


ISO400; F6,3 1/13 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO800; F6,3 1/25 mp


ISO800; F6,3 1/25 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO1600; F6,3 1/50 mp


ISO1600; F6,3 1/50 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO3200; F6,3 1/100 mp


ISO3200; F6,3 1/100 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO6400; F6,3 1/200 mp


ISO6400; F6,3 1/200 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO12800; F6,3 1/400 mp


ISO12800; F6,3 1/400 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO25600; F6,3 1/800 mp


ISO25600; F6,3 1/800 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO51200; F6,3 1/1000 mp


ISO51200; F6,3 1/1000 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO102400; F6,3 1/2000 mp


ISO102400; F6,3 1/2000 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO50; F6,3 1/1,6 mp


ISO50; F6,3 1/1,6 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO100; F6,3 1/3 mp


ISO100; F6,3 1/3 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO200; F6,3 1/6 mp


ISO200; F6,3 1/6 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO400; F6,3 1/13 mp


ISO400; F6,3 1/13 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO800; F6,3 1/25 mp


ISO800; F6,3 1/25 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO1600; F6,3 1/50 mp


ISO1600; F6,3 1/50 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO3200; F6,3 1/100 mp


ISO3200; F6,3 1/100 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO6400; F6,3 1/200 mp


ISO6400; F6,3 1/200 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO12800; F6,3 1/400 mp


ISO12800; F6,3 1/400 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO25600; F6,3 1/800 mp


ISO25600; F6,3 1/800 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO51200; F6,3 1/1000 mp


ISO51200; F6,3 1/1000 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO102400; F6,3 1/2000 mp


ISO102400; F6,3 1/2000 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO50; F6,3 1/1,6 mp


ISO50; F6,3 1/1,6 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO100; F6,3 1/3 mp


ISO100; F6,3 1/3 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO200; F6,3 1/6 mp


ISO200; F6,3 1/6 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO400; F6,3 1/13 mp


ISO400; F6,3 1/13 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO800; F6,3 1/25 mp


ISO800; F6,3 1/25 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO1600; F6,3 1/50 mp


ISO1600; F6,3 1/50 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO3200; F6,3 1/100 mp


ISO3200; F6,3 1/100 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO6400; F6,3 1/200 mp


ISO6400; F6,3 1/200 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO12800; F6,3 1/400 mp


ISO12800; F6,3 1/400 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO25600; F6,3 1/800 mp


ISO25600; F6,3 1/800 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO51200; F6,3 1/1000 mp


ISO51200; F6,3 1/1000 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4


ISO102400; F6,3 1/2000 mp


ISO102400; F6,3 1/2000 mp; Adobe Lightroom Classic 9.4

Az eredeti RAW fájlok letölthetők:
ISO50,
ISO100,
ISO200,
ISO400,
ISO800,
ISO1600,
ISO3200,
ISO6400,
ISO12800,
ISO25600,
ISO51200,
ISO102400.

A szokásos ISO tesztképeink mellett azok 300 dpi-s 10×15 cm-es papírmérethez, vagyis 1228 pixel magasságúra átméretezett változatát is közzé tesszük. Digitális laborban ugyanis ekkora papírmérethez ekkora felbontású képet hoz létre a laborgép. A lent látható képeken tehát azt ellenőrizhetjük, hogy egy 10×15 cm-es papírkép nagyító alatt hogyan nézne ki.

Zajszűrés

A magas érzékenységen keletkező zaj szűréséhez három beállítási érték áll rendelkezésünkre. A fenti kikapcsolt szűrésen kívül gyenge, normál és erős fokozatot választhatunk, amelyek hatása jobbára a nagyobb ISO értéken készült JPEG fotóknál érezhető. Ezen kívül statikus témáknál, állványról fotózva választhatunk többképes zajszűrést is.

Zajszűrés

RAW fájlok dinamika tartaléka

RAW képformátumban sokkal szabadabban alakíthatjuk fotóinkat, például az expozíció beállítása terén, alul- vagy felülexponált képeknél. Jó eséllyel a fényképek összes részlete visszanyerhető egy egyszerű szoftveres expozíció eltolással. Alulexponált képnél ez általában nagyobb világossági eltérés esetén is lehetséges, a sötét területek zajszintjének és részletességének veszélyeztetésével. Túlexponált fotók esetén némileg kisebb a mozgásterünk, hiszen a kiégett területeken nehezebb visszahozni a részleteket.

Ebben a tesztben ennek próbálunk utánajárni az alulexponált és túlexponált RAW képek Lightroomban történt push és pull „hívása” segítségével.

A teszt alapján elmondható, hogy még -5 Fé alulexponálás is jól korrigálható, nyilvánvalóan a zajt is erősítjük az ilyen képek világosítása során, azaz nagyjából ugyanazt kapjuk, mint ha eleve ISO3200-zal fotóztunk volna (azért egy enyhe sávosodás megfigyelhető, illetve a színek is kis mértékben elcsúsznak.
A túlexponálás során kb. 1 fényértékig érezhetjük magunkat biztonságban, 1 1/3 Fé túlexpozíció a bőrszíneknél már visszaállíthatatlan túlexpozíciót okoz.

Push és pull „hívás”, dinamika tartalék alul- és túlexponált képeken (ISO100 – RAW)



ISO100; 5 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; 4 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; 3 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; 2 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; 1 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; eredendően helyes expozíció


ISO100; 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 1 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 1 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 1 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 2 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 5 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; 4 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; 3 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; 2 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; 1 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; eredendően helyes expozíció


ISO100; 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 1 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 1 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 1 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 2 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 5 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; 4 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; 3 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; 2 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; 1 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; eredendően helyes expozíció


ISO100; 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 1 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 1 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 1 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 2 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 5 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; 4 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; 3 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; 2 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; 1 Fé alulexponálás korrekciója


ISO100; eredendően helyes expozíció


ISO100; 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 1 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 1 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 1 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO100; 2 Fé túlexponálás korrekciója