Kipróbáltuk: Nikon Z 50 – teszt

0

AF, sorozat, videó

Fókusz

A fókuszmező mérete többféle is lehet, bár igazság szerint négyféle méret közül választhatunk: széles nagy, széles közepes (nagy négyzet), kis területű, tűfok méretű, ezen kívül teljes képmezős automatikus is választható, illetve folyamatos autofókusz módnál dinamikus, több mezős is. Arcfelismerés és témakövetés is elérhető, de ezek csak akkor, ha teljes képmezős automatikus módra állítjuk a fókuszmódot. A témakövetés folyamatos fókusszal is használható.

A Z 50 szenzorán 209 fázis-különbség érzékelő fókuszterület található, amely a képmező 90%-át fedi le. Ahogyan azt már a Z 6 és Z 7 modelleknél tapasztaltuk, az élességállítás sebessége kellően gyors, amennyiben a fázis-különbség érzékelő pixelekre olyan témarészlet esik, ahol működni tudnak. Ha nem, akkor jön a kontraszt alapú élességállítás, amely azonban érezhetően lassabb, bár nem elviselhetetlenül lassú. Jó ha tudjuk, hogy tűfok fókuszmezőnél minden esetben kontraszt alapú az élességállítás!

Az autofókusz érzékenységét a Nikon -4 Fé-ben adta meg (f/2,0 fényerejű objektív használata mellett), amely olyan megvilágításban történő fókuszálást jelent, ahol a helyes expozíciót ISO100 érzékenységnél és f/2,8 rekesszel 2 perces záridő adja! Ez egyébként a low light AF-re vonatkozik, amely minden esetben kontraszt alapú élességállítást jelent és a jó megvilágítású módhoz képest jelentősen lassabb. De ez azt jelenti, hogy a Z 50-nel tényleg nagyon sötétben is tudunk fókuszálni!

Ha a gép nagyon kevés fényt érzékel, akkor a beépített, zöld színű LED fényforrással igyekszik megvilágítani a nem túl távoli témát. Ez az AF segédfény kb. 2 méterig hatásos.

Fázis-különbség alapú AF-nél a sebesség egyébként jó, a pontosság már nem feltétlenül. A teszt során sajnos többször kaptunk nem tökéletesen fókuszált képeket, amelyeket ráadásul a natív Nikkor Z objektívekkel készítettünk, tehát nem lehet indok az, hogy az F bajonettes objektíveket még nem készítették fel a MILC-en való használatra. Az ilyen fókuszproblémák elsősorban gyenge megvilágításnál jelentkeztek, de nem minden esetben. Volt, hogy egy adott helyen (beltérben) minden kép tökéletesen sikerült.
Viszont az arcfelismerés és ezen belül a szemérzékelés nagyon jól működik, a legtöbb esetben még arra is van lehetőségünk, hogy kiválasszuk, melyik szemre állítson fókuszt a gép. Ezt a navigáló gombokkal pillanatok alatt megtehetjük.

Az érintésérzékeny LCD-nek köszönhetően a fókuszmező könnyedén áthelyezhető a kijelző megérintésével, arra azonban sajnos nincs lehetőség, hogy ha a gépet magunk elé emeljük és az elektronikus keresőt használjuk, akkor is válthassunk fókuszpontot az LCD végigsimításával. Ilyen esetben csak a négy irányú navigáló gombok használhatók, ami viszont kissé lassú megoldás, ha nagy területen kell átmozgatnunk a fókuszpontot.
Kézi élességállításnál a fókuszmező alatti rész kb. 10×-es mértékben nagyítható ki, ami kiváló részleteket mutat ahhoz, hogy élességet állítsunk.

Sorozat

Sorozatból többféle sebesség is elérhető, hiszen a lassabb sorozatfelvételhez választhatunk 1 és 4 kép/mp között. A nagy sebességű sorozatkészítésnél 5 kép/mp vagy 11 kép/mp sebességgel dolgozik a gép. A sorozat sebességet minimum 18 képig tartja a Z 50, gyors UHS-I-es kártyával pár képpel tovább is bírhatja. Természetesen ha a puffer telítődik, a sorozat nem áll le, csupán a kártya írási sebességének függvényében belassul.

Különleges sorozatok között automatikus expozíció sorozatot, fehéregyensúly-sorozatot és aktív D-Lighting (dinamika korrekció) sorozatot is találunk, ezen kívül van lehetőség időzített felvételkészítésre is. Automatikus expozíció sorozat 3, 5, 7 vagy 9 kép hosszban, 0,3-3 Fé lépésközökkel és akár önkioldóval is készülhet.

Időzített felvételkészítésnél pontosan megadhatjuk a start időpontját és a képek közötti időt is, másodperc pontossággal. Választható itt néma fényképezés (elektronikus zár) és expozíció simítás is.

Talán a különleges sorozatokhoz sorolhatjuk a HDR módot is, hiszen arra is van lehetőség, hogy a forrás képeket is lementse a gép.

Az önkioldó beállításoknál ezúttal is 2, 5, 10 és 20 mp-es késleltetés állítható be, de van lehetőség a zár lefuttatása utáni expozíció késleltetésre is 0,2, 0,5, 1, 2 vagy 3 mp időtartamban.

Videofelvétel

Akár Ultra HD, azaz 3840×2160 pixeles videókat is készíthetünk a Z 50-nel. A képfrissítés ebben a felbontásban 24, 25 vagy 30 kép/mp lehet, míg Full HD felbontásban 24, 25, 30, 50 és 60 kép/mp is, sőt 100 és 120 kép/mp is elérhető.

Az APS-C méretű képkockához képest sem Ultra HD, sem Full HD felbontásban nem végez további képkivágást a gép videofelvételnél, sőt, ez alól a 100 és 120 kép/mp-s nagy képfrissítésű Full HD videó sem kivétel. A képminőség alapvetően nem rossz, de Ultra HD-ben szokás szerint elmarad az azonos felbontású fotó részletességétől és elég erős antialias hatás látható a pixel összevonás miatt, míg Full HD-ben az élesítés tűnik nagyon erősnek.

A felvételek hossza egységesen max. 29 perc 59 mp lehet, a fájltípus MOV vagy MP4, felbontástól függetlenül.

A 100 és 120 kép/mp-es Full HD videók normál és slow-motion (4×-es illetve 5×-ös lassítás 24, 25 vagy 30 kép/mp-cel lejátszva) felvételként is elmenthetők, utóbbi esetben max. 3 perc rögzíthető.

FullHD felbontásban a mozgóképek tömörítési minősége kétféle lehet: High (magas, 50 és 60 kép/mp-nél 56 Mbps, 30 kép/mp és alatta 28 Mbps), és Normal (50 és 60 kép/mp-nél 28 Mbps, 30 kép/mp és alatta 14 Mbps). Full HD 100 és 120 kép/mp-nél, valamint UltraHD felbontásnál nincs tömörítési fok választási lehetőségünk, itt 144 Mbps a maximális sávszélesség.

A hangfelvételre a beépített sztereó mikrofont, vagy külső mikrofont alkalmazhatunk.
A mikrofon jelszintje lehet automatikus, vagy 20 fokozatban manuálisan beállított. Kérhetünk csillapítást is, illetve ha nincs szükség hangra a beépített mikrofon letiltható. Érdekes funkció a mikrofon felvételi frekvenciatartományának megadása, amely lehet teljes, vagy csak az emberi beszédnek megfelelő középtartományra korlátozott. A videó menüben szélzaj szűrés bekapcsolására is módunk nyílik.

A videofelvétel az exponáló gomb mögötti külön gombbal indítható, de ezt megelőzően a gépet a fent elhelyezett kapcsolóval át kell állítani videó módba.
A felvétel ugyanabban a módban veszi kezdetét, amelyet a fotózáshoz beállítottunk, és közben jórészt ugyanazok a beállítások használhatók, de ettől van lehetőség eltérni, amelyet a menüben tudunk a videó módhoz rendelni. P módban csak az expozíció kompenzáció, S módban a záridő és az exp. kompenzáció, A módban a rekesz és az exp. kompenzáció, M módban pedig a rekesz/záridő és az érzékenység is állítható a felvétel folyamán. Az érzékenység maximuma videofelvétel során ISO25600. Az érzékenységet a gép választja meg, de M módban van lehetőség rögzített, általunk beállított érzékenység használatára is.

Videó rögzítés alatt működik a fénymérés és az autofókusz is, illetve át is helyezhetjük a felvétel közben a fókuszmezőt. Az átfókuszálás gyorsan megy végbe, s hiába van lehetőség a menüben lassabb fókuszálás választására, ez a videofelvételre nincs hatással.

Felvétel közben módosítható az expozíció kompenzáció, illetve rekesz-előválasztás és manuális módban a rekeszérték is. Igazán jó lehetőség, hogy az említett módosítható paraméterek közvetlenül az LCD érintésével állíthatók, így pl. anélkül változtathatunk rekeszt videórögzítés közben, hogy az elülső tárcsa hangja csúnyán belehallatszana a felvételbe. A rekesz módosításakor ráadásul nem hirtelen ugrik be a blende a következő értékre, hanem szép finom az átmenet.