Képminőség
Fájlformátumok
Ahogy a Panasonic DMC-L1, úgy az Olympus E-400 sem támogatja már a TIFF formátumot. Talán ezért nem is annyira kár, hisz a RAW sokkal több szabadságot ad, s manapság már a konverziója sem okoz problémát, hála a mindig friss konvertereknek.
A RAW fájlok mellé menthetünk JPEG képeket is, ami a feldolgozás előtti könyebb eligazodást segítheti, illetve ha szükséges, gyorsan rendelkezésre áll egy jó minőségű „előnézeti” kép. A RAW fájlok egyébként sajnos tömörítés nélküliek, méretük 21 MiByte, ami bizony hamar megtölti a fél gigás kártyákat is.
A fájlok mentése során egyébként a menü elérhető, nem bénul le a gép, s ennek köszönhető az is, hogy RAW formtátumú sorozatnál nem áll le a képkészítés teljesen, ha a puffer betelt, hanem folytatódik, amint van hely egy újabb képnek.
Szerencsére a tesztünk készítése alatt az Adobe elkészült a végleges 3.6-os CameraRAW konverterével, így a gyári szoftveren kívül a legelterjedtebben használt konvertert is kipróbálhattuk.
Képzaj
A fényképezőgép érzékenysége ISO 100 és ISO 1600 közötti lehet. A JPEG képeknél kis mértékű zajszűrés figyelhető meg, amely ISO400-tól felerősödik. ISO1600-nál jelentős lágyulást is okoz. Ugyanez a lágyulás érezhető a gyári szoftverrel is ISO800 és ISO1600 érzékenységeknél, míg az Adobe Camera RAW-ban konvertált képeknél ez nem látszik, helyette viszont erősebb a képzaj és furcsa hatású a kép. ISO400-ig tehát még jól használható a gép, nem okoz sem JPEG, sem RAW formátumnál kellemetlenséget a képzaj (vagy a zajszűrés), ISO800-tól azonban előjönnek a porblémák, a képzaj, vagy éppen a zajcsökkentés lágyító hatása.
Egy érdekességet érdemes még itt megemlíteni: az ISO1600 érzékenységű kép az Adobe Camera RAW-ban +1 Fé világosítást igényelt ahhoz, hogy ugyanolyan világosság értékű legyen, mint a JPEG, vagy gyári szoftverrel lekonvertált RAW. Ha ez nem az ACR hibája, akkor ez azt jelenti, hogy az ISO1600 csak szoftveres játék: a gép ISO800-on készíti a képet -1 Fé kompenzálással, majd a feldolgozás során világosítja a képet (ahogy pl. a Canon középkategóriás EOS sorozat tagjai az ISO3200 érzékenységűt).
A RAW tesztképeket a gyári Olympus Master 1.42-es változatával és az Adobe Camera RAW 3.6-tal konvertáltam (nulla zajszűrés, gyári konverternél +1-es élesítés, ACR-nál 25-ös élesítés). Az ISO1600-as tesztképnél +1 Fé korrekciót kellett alkalmazni az ACR-ban.
Általános képminőség
A készített képekkel elégedett voltam, a színek megfelelően teltek, a zajosság nem vészes, bár ISO100-nál is látható a sötétebb tónusú területeken. A gépen belüli JPEG feldolgozás jó, legalábbis ISO400 érzékenységig, utána az erősebb zajszűrés az én szájízemnek már kevésbé tetszett. Mindenesetre nincs óriási különbség a gép JPEG képe és a gyári szoftverrel konvertált RAW között, vagyis a JPEG képek is jó minőségben jelennek meg. Érdekes viszont, hogy a RAW-ból konvertált képek néhány pixellel többet mutatnak lent és jobb oldalt, viszont kevesebbet fent és a bal oldalt. Ugyanez tapasztalható az ACR-ben konvertált képeknél is, de teljesen más mértékben (ezért van az értékenység tesztképek között kis mértékű elcsúszás annak ellenére, hogy azonos expozíciókról van szó: RAW+SHQ-ban készültek a képek).
Az élesítést sem viszi túlzásba a gép, a tesztképeknél a gépben +1 élesítést használtam, ami már jó eredményt adott, de még a zavaró világos kontúr nem volt jellemző a képekre.
A fényméréssel sem volt gond, a szokásos ± 0,7 Fé tartományban kellett csak eltérni a fénymérő által adott értéktől, nem voltak jelentős aluk vagy túlexponálások.
A blooming (vagyis átfolyás) sajnos jelentős, így a kiégett területek szomszédságában lévő részletek is eltűnhetnek (lásd pl. faágak, vagy vasútállomásnál a villanyoszlopok). Ezt figyelembe kell venni képkészítéskor, inkább vállaljunk egy kissé több képzajt, s exponáljunk alá, majd RAW kibontás során emeljük a világosságot.
Kis mértékben a színeknél is van eltérés a vázzal készült JPEG és a gyári szoftver RAW konverziója között. Azt persze meg sem említem, hogy az ACR jelentős eltérést produkált, de ezt már megszokhattuk. A kérdés ezúttal is az: melyik van közelebb a valósághoz? Az érzékenység tesztképeknél lévő cérnaspulnik színe inkább hasonlít az ACR színeihez. A gyári JPEG és a gyári szofverből konvertált RAW kissé telítettebb a sárga tartományban.
Hosszú expozíció
A fényképezőgép legnagyobb beállítható zárideje 60 másodperc, de B módot is használhatunk. Ekkor az eddigi FourThirds digitális vázakhoz hasonlóan itt is maximum 8 perces záridőt használhatunk. A kezelési útmutatóban lévő adatlap szerint ISO100 és ISO200-nál is 8 perc a maximum. Ezzel szemben a nálunk járt példány már ISO200-nál is 4 percre limitálta a maximális záridőt, ISO400-nál pedig 2 percre. Ebből kifolyólag nem is tudtam elkészíteni az összehasonlításhoz szükséges ISO200 – 8 perces záridejű képet, csak ISO 100 érzékenységnél. Így természetesen nem is szabad összehasonlítani a többi 4/3-os géppel ezeket a képeket, csak magukban elemezhetők.
ISO100 érzékenység mellett tehát letakart objektívsapkával (és géppel) készítettem a két darab 8 perces expozíciós idejű felvételt, egyiket kikapcsolt, másikat bekapcsolt hosszúzáridős zajcsökkentés mellett. Hotpixel kivonás nélkül borzalmas képet kaptunk: vörös, zöld és kék csillagos „égbolt” lett az eredmény, de a hotpixel kivonással járó zajszűrés megtette a hatását: a hotpixelek eltüntek. No azért ez sem lett teljesen homogén, kis mértékű képzaj ugyanis láthatóvá vált. Kellemetlen sötétzaj-különbség viszont nincs a képen.
Fontos tudni, hogy a hotpixel kivonást a gép csak JPEG állásban „hajlandó” elvégezni, ha RAW formátumot használunk, akkor nincs ilyen lehetőségünk, magunknak kell a hotpixelekkel szembeszállnunk.
Ezek alapján a hosszú expozíciós felvételek kedvelőinek talán nem a legjobb választás ez a gép. Mindenesetre kipróbáltuk 1 perces záridővel is a gépet egy konkrét témán, hogy megbizonyosodjunk a hotpixelkivonás működési módjáról.
A valós környezetben készített 1 perces felvételen jól látható, hogy a pixelkivonás a szomszédos képpontok színének és világosságértékének figyelembe vételével történik, s nem „favágó” módszerrel. Magyarul: a hopixelek helyén nem marad fekete képpont.
Memória kapacitás
A nagy felbontású képek miatt már a JPEG fájlok is elég tetemes méretűek. ISO100 érzékenységnél legjobb minőségben is könnyen 7 MiB fölé hízhatnak. HQ minőséggel megelégedve viszont 2-2,5 MB-os fájlok töltik csak meg a kártyánkat. Persze ha minden lehetőséget ki szeretnénk használni és a RAW formátumot választjuk, akkor a 21 MiByte méretű állományok gyorsan felzabálják a szabad memóriakapacitásunkat.
Ebből kifolyólag először javaslok 1 GB-os kártyát, ami mondjuk csak JPEG képekre egész jó tárhelyet biztosít, ide még a fél gigás is elég lehetne. Viszont ha még a RAW formátummal is kacérkodunk, akkor már erősen ajánlott egy 2 GB-os kártya megvásárlása. S hogy xD vagy CF legyen? Azt hiszem ez már az első oldalon eldőlt. Ha emlékszünk az írási sebességre, akkor máris beugrik: az xD-vel nem járnánk túl jól. Ráadásul még drágább is, mint a CF.
Az egyes felbontásokhoz és tömörítési fokokhoz tartozó fájlméreteket a következő táblázat mutatja:
Fájlméretek és tárolható képek száma | |||
---|---|---|---|
Felbontás, tömörítés | méret* | 1 GB-os kártyán* | 2 GB-os kártyán* |
3648×2736 RAW | 21536 KiByte | 47 | 95 |
3648×2736 SHQ (1/2,7) | 7189 KiByte | 142 | 284 |
3648×2736 HQ (1/8) | 2249 KiByte | 455 | 910 |
3200×2400 SQ (1/2,7) | 5909 KiByte | 173 | 346 |
3200×2400 SQ (1/4) | 3746 KiByte | 273 | 546 |
3200×2400 SQ (1/8) | 1682 KiByte | 608 | 1217 |
3200×2400 SQ (1/12) | 1091 KiByte | 938 | 1877 |
2560×1920 SQ (1/2,7) | 3781 KiByte | 270 | 541 |
2560×1920 SQ (1/4) | 2255 KiByte | 454 | 908 |
2560×1920 SQ (1/8) | 1092 KiByte | 937 | 1875 |
2560×1920 SQ (1/12) | 684 KiByte | 1497 | 2995 |
1600×1200 SQ (1/2,7) | 1324 KiByte | 773 | 1546 |
1600×1200 SQ (1/4) | 903 KiByte | 1133 | 2267 |
1600×1200 SQ (1/8) | 442 KiByte | 2314 | 4629 |
1600×1200 SQ (1/12) | 311 KiByte | 3297 | 6594 |
1280×960 SQ (1/2,7) | 804 KiByte | 1274 | 2548 |
1280×960 SQ (1/4) | 606 KiByte | 1688 | 3377 |
1280×960 SQ (1/8) | 291 KiByte | 3518 | 7037 |
1280×960 SQ (1/12) | 205 KiByte | 4993 | 9986 |
1024×768 SQ (1/2,7) | 505 KiByte | 2028 | 4056 |
1024×768 SQ (1/4) | 393 KiByte | 2608 | 5216 |
1024×768 SQ (1/8) | 204 KiByte | 5017 | 10034 |
1024×768 SQ (1/12) | 139 KiByte | 7384 | 14768 |
640×480 SQ (1/2,7) | 224 KiByte | 4578 | 9157 |
640×480 SQ (1/4) | 167 KiByte | 6132 | 12264 |
640×480 SQ (1/8) | 94 KiByte | 10922 | 21845 |
640×480 SQ (1/12) | 70 KiByte | 14563 | 29127 |