Kipróbáltuk: Panasonic Lumix DMC-G2 teszt

0
2 498

Felépítés

Ergonómia

Izgalmasnak semmikép sem nevezhető, amit a DMC-G2 külső terén hoz, hiszen nagy vonalakban ugyanazt kapjuk, mint az elődöknél, sőt a Panasonic nagyobb kompaktjainál. Szögletes, azonnal felismerhető, jellegzetes vonalakat, és viszonylag sok kezelőszervet. Utóbbiak kissé előnyükre változtak, hisz egy-két gombot és kapcsolót megcseréltek, jóval ésszerűbb helyre kerültek. Erről majd a Kezelőszervek résznél kicsit bővebben értekezek, de többségében pozitív változásról van szó. Pozitív, hogy megtartották a több tárcsás kezelést és a kapcsolókat is. A sorozat módok, vagy az önkioldó így nagyon könnyen átállítható, csakúgy mint az AF üzemmódok. A kétfunkciós vezérlőtárcsa szintén nagyban megkönnyíti a fotós munkáját.

Már említettem, hogy a gép egy kicsit vékonyabb lett. Elsőre kézbe véve ez nem feltűnő, a váz az elődjéhez hasonló fogású, de a markolat mintha kevésbé lenne mély. Sajnos most sincs rajta gumiborítás, ami egy kissé stabilabbá tehetné a fogást. Ez már csak azért is probléma, mert ahogy az előd, a G2 is teljesen sima műanyag házat kapott, beleértve a markolat borítását is. Ez érzetre kissé olyan, mintha az egész gép csúszós gumiborítású lenne, de ebből csak a csúszós igaz. A markolat elején van egy kis vájat, hátul pedig egy műanyag hüvelykujj támasz, de ez minden.

A kezelőszervek jó része egyébként kényelmesen elérhető a markolatot fogó kezünk két ujjával, vagy az objektívet alátámasztóval. Itt csak a vakunyitó/kapcsoló gomb szorult be a vakuház íve és az AF-módválasztó tárcsa közé, de ettől függetlenül hozzáférhető.

A fém állványmenetet iskolás pontossággal az objektív középtengelyének vonalába helyezték. Kisebb állványtalpon még a tőle jobbra eső akku/memóriakártya foglalat ajtaja is nyitható marad. Közepes gyorstalpon már nem. Egy Manfrotto RC2 talpnál még nyitható az ajtó, de mivel csak félig tudjuk kihajtani, az akku-, vagy kártyacsere esélytelen.

Objektív

A Lumix DMC-G2 a Panasonic G-szériás optikáit képes fogadni, de felhelyezhetünk rá Olympus gyártmányú (Zuiko) objektíveket, illetve megfelelő gyári közgyűrűkkel a korábbi 4/3-os, vagy a Leica M és R objektívjeit is.

A Panasonic többféle kitben kínálja a gépet. Az alap összeállítást egy G Vario 14-42 mm (vagy 14-45 mm) F3,5-5,6 ASPH. MEGA O.I.S. objektívvel vásárolhatjuk meg, míg a dupla zoom kitben ezen felül egy G Vario 45-200 mm F4,0-5,6 MEGA O.I.S. Gyártója ezen felül további 4 objektív típust kínál a géphez.

A gépváz nem tartalmaz optikai stabilizátort, bár annak működési módja a menüben állítható. Ezt a szolgáltatást az objektívben kell keresnünk. Az alap kitben lévő 14-42 mm-es optika stabilizátoros.

A cserélhető objektíveknél az optika gyújtótávolság tartományán múlik a zoom mértéke, de a DMC-G2-ben a kompaktoknál megszokott Extra optikai zoom, vagyis kisebb felbontásban automatikusan aktiválódó képkivágás is aktiválható. Ezen felül 2x és 4x mértékű digitális zoomot is bekapcsolhatunk, de itt már a képminőség jelentős romlására kell számítani.

Képérzékelő

A DMC-G1-ben is használt – legalábbis tulajdonságai alapján azonos – szenzort építettek a készülékbe. Mérete megegyezik a hivatalos Négyharmad, illetve Mikro Négyharmad szabvánnyal, vagyis 17,3 x 13 mm. Ez képátlóját tekintve kb. fele egy normál kisfilmes kocka átlójának. A kisebb szenzor miatt a felhelyezett objektívek 2x-es gyújtótávolság szorzóval számítandók. A kapott érték adja a kisfilmesnek megfelelő látószöget.

A Live MOS típusú képérzékelő ezúttal is 13,1 megapixel felbontású, mely a gyakorlatban 12,1 megapixelt jelent. Az elérhető legnagyobb képméretünk így 4000 x 3000 képpont, mely mellé még további két, kisebb felbontást kapunk. Ez azonban csak a 4:3 oldalaránynál választható képméretek száma. Kapunk még 3:2, 16:9, sőt 1:1 oldalarányokat is, minden esetben 3-3 felbontással. A JPEG képek kétféle tömörítéssel menthetők, de választhatunk RAW, valamint kombinált RAW+JPEG formátumot is, szintén kétféle JPG minőséggel.

Fájlméretek és tárolható képek száma
Felbontás, tömörítés méret* 4 GB-os kártyán 8 GB-os kártyán
4:3
4000 x 3000 RAW 15,3 MB 260 540
4000 x 3000 RAW + JPEG fine 21,6 MB 180 370
4000 x 3000 RAW + JPEG standard 18,2 MB 210 440
4000 x 3000 JPEG fine 6,9 MB 570 1160
4000 x 3000 JPEG standard 3,4 MB 1130 2310
2816 x 2112 RAW + JPEG fine 18,6 MB 210 430
2816 x 2112 RAW + JPEG standard 16,7 MB 230 480
2816 x 2112 JPEG fine 3,8 MB 1030 2090
2816 x 2112 JPEG standard 1,9 MB 2000 4090
2048 x 1536 RAW + JPEG fine 17,4 MB 220 460
2048 x 1536 RAW + JPEG standard 16 MB 240 500
2048 x 1536 JPEG fine 2,4 MB 1620 3310
2048 x 1536 JPEG standard 1,2 MB 3170 6460
3:2
4000 x 2672 RAW 13,3 MB 300 610
4000 x 2672 RAW + JPEG fine 19,5 MB 200 410
4000 x 2672 RAW + JPEG standard 16,3 MB 240 490
4000 x 2672 JPEG fine 6,3 MB 620 1270
4000 x 2672 JPEG standard 3,2 MB 1220 2500
2816 x 1880 RAW + JPEG fine 17 MB 230 470
2816 x 1880 RAW + JPEG standard 15,1 MB 260 530
2816 x 1880 JPEG fine 3,6 MB 1090 2230
2816 x 1880 JPEG standard 1,8 MB 2110 4300
2048 x 1360 RAW + JPEG fine 15,7 MB 250 510
2048 x 1360 RAW + JPEG standard 14,5 MB 270 550
2048 x 1360 JPEG fine 2,3 MB 1670 3400
2048 x 1360 JPEG standard 1,2 MB 3170 6460
16:9
4000 x 2248 RAW 11,4 MB 350 720
4000 x 2248 RAW + JPEG fine 16,6 MB 230 480
4000 x 2248 RAW + JPEG standard 14 MB 280 570
4000 x 2248 JPEG fine 5,6 MB 700 1420
4000 x 2248 JPEG standard 2,8 MB 1380 2820
2816 x 1584 RAW + JPEG fine 14,5 MB 270 550
2816 x 1584 RAW + JPEG standard 12,9 MB 300 620
2816 x 1584 JPEG fine 3,3 MB 1180 2400
2816 x 1584 JPEG standard 1,7 MB 2310 4720
1920 x 1080 RAW + JPEG fine 12,3 MB 320 650
1920 x 1080 RAW + JPEG standard 11,7 MB 330 680
1920 x 1080 JPEG fine 1,1 MB 3540 7220
1920 x 1080 JPEG standard 0,6 MB 6700 13640
1:1
4000 x 2248 RAW 11,6 MB 340 690
4000 x 2248 RAW + JPEG fine 16,6 MB 230 480
4000 x 2248 RAW + JPEG standard 14,3 MB 270 560
4000 x 2248 JPEG fine 5,1 MB 760 1560
4000 x 2248 JPEG standard 2,6 MB 1500 3060
2816 x 1584 RAW + JPEG fine 14,5 MB 270 550
2816 x 1584 RAW + JPEG standard 13,1 MB 300 610
2816 x 1584 JPEG fine 2,9 MB 1360 2780
2816 x 1584 JPEG standard 1,4 MB 2680 5450
1920 x 1080 RAW + JPEG fine 12,7 MB 300 630
1920 x 1080 RAW + JPEG standard 12,1 MB 320 660
1920 x 1080 JPEG fine 1,2 MB 3260 6630
1920 x 1080 JPEG standard 0,6 MB 6030 12270

*JPEG esetén a tényleges fájlméret, illetve a kártyán tárolhatófotók száma erőteljesen függ a használt érzékenységtől, illetve a fotózott témától!

A fotók feldolgozásáért az új generációs Venus Engine HD II processzor felelős, mely a 4-csatornárs szimultán adatkiolvással kombinálva komoly teljesítményre képes. Az érzékenységet ISO100 és ISO6400 között állíthatjuk, 1 vagy 1/3 fényértékenként. Az érzékenység automatikus is lehet, melynél ISO200 és 1600 között állítható be a maximális érték.

A szenzor előtti speciális szűrőréteg vibrációjával ennél a modellnél is megoldható a képérzékelő porvédelme, ami a cserélhető objektíves fényképezőgépeknél igen komoly problémát szokott jelenteni. A Supersonic Wave Filter másodpercenként 50 000 rezgést végezve rázza le magáról a képminőséget is befolyásoló port. A szenzor automata tisztítása minden kikapcsoláskor lefut, de a menüből bármikor aktiválhatjuk.

LCD és kereső

Első ránézésre semmi különbség az LCD és kereső terén. Utóbbira ez valóban igaz. Most is a G1 kiváló felbontású 1,44 millió szubpixelnek megfelelő váltottképes keresője került a gépbe, annak minden előnyével és korábban már említett hátrányával együtt. A kereső lefedettsége 100%, nagyítása pedig 1,4x-es, ami kiemelkedően jó a kategóriájában, sőt, egy kisfilmes géphez viszonyítva 0,7x-es nagyításnak felel meg, ami a drágább fullframe DSLR gépekre jellemző keresőkép méret.

Az elektronikus kereső és az LCD között a hátlap bal felső sarkában lévő LVF/LCD gombbal válthatunk. Beállíthatunk automata váltást is, melynél a kereső betekintő nyílása melletti szemérzékelőé a főszerep. Ezt leárnyékolva – szemünkkel a keresőhöz közelítve – automatikusan az LVF válik aktívvá. A kép élességét a gumi szemkagyló bal oldalán lévő dioptria korrekciós kerékkel szabályozhatjuk -4.0 – +4.0 m -1 értékek között. Az LVF keresőn megjelenő adatok és élőkép megegyezik a hátsó LCD kijelzőn láthatóval.

Az LCD mérete és felbontása szintén a régi. Ezúttal is 3”-os (7,6 cm) képátlót láthatunk, 3:2-es oldalarány mellett. Saját méréseink szerint a látható képméret 7,5 cm, ami csak az ikonokra és felvételi információkra igaz. Az alap 4:3-os méretben jobb és bal oldalt, 16:9 oldalaránynál pedig alul és felül marad ki egy vastagabb fekete csík. Az LCD 460 000 képpontos felbontása, és 100%-os lefedettsége is megegyezik elődeivel. Világosságát és színezetét a menüben +/-3 lépésben szabályozhatjuk. A képernyő erősebb fénynél is megfelelően látható, bár közvetlen napsütésben már jelentősen csökken a láthatósága. Sötétben az LCD és az elektronikus kereső is szaggatásra hajlamos.

A hátsó kijelző korábbról örökölt jó tulajdonsága, hogy kihajtható. 180 fokban kifordíthatjuk, akár a fényképezett téma felé, majd pedig 270 fokban hátra dönthetjük, ami gyakorlatilag bármilyen szituációban kényelmes rálátást biztosít, bár ettől függetlenül laposabb szögből is jó a láthatósága. A kijelző képe természetesen az állásának megfelelően elfordul, így 180 fokban döntve sem látjuk fejjel lefelé.

A Lumix DMC-G2 kijelzőjének különlegessége az érintésérzékenység. Nem minden funkció, vagy érték állítható be a képernyő tapogatásával, de nehéz lenne felsorolnom mennyi minden. Ahol nagy hasznát vesszük, az például az AF mező kiválasztása, hisz nem kell az iránygombokkal hosszan léptetnünk a fókuszkeretet, elég csak a képernyő kívánt helyére böknünk, ami összehasonlíthatatlanul gyorsabb megoldás a hagyományoshoz képest.

Ha úgy tartja kedvünk akár a záridőt, vagy a rekeszértéket is szabályozhatjuk a megjelenő skála kapargatásával. Több esetben a képernyő jobb szélén megjelenő gombsor tájékoztat az érintőképernyős lehetőségekről. Ilyen a gyorsmenü kiválasztása és kezelése, vagy akár az expozíció indítása. Az érintésérzékenység jó, egyetlen problémája, hogy a 3”-os kijelzőn megjelenő apró ikonok sok esetben nagyon kicsik az ujjal való pontos navigációra. Ennek kiküszöbölésére egy műanyag mutatót is mellékelnek a géphez, mely a vállpántra fűzhető, hogy mindig kéznél legyen.

felvételi beállítások és képernyők

Az LCD-n és LVF-en megjelenő adatok, felvételi információk a képernyő tetején és alján végigfutó státuszsorokon olvashatók le, mely egyben a gyorsmenü (Q Menu) beállításairól is tájékoztatja a fotóst. A Display gombbal válthatók az adatok, vagy kapcsolható ki az élőkép. Így érhető el az aktív státuszképernyő is, mely élőkép nélkül, grafikusabb, átláthatóbb formában tájékoztat a legfontosabb beállításainkról. Bármelyik gombjára bökve a képernyőn azonnal elérhető és megváltoztatható annak paramétere.

A kijelzőkön érintéssel pozicionálható élő hisztogram, valamint háromféle kompozíciós segédrács is megjeleníthető. Az adatkijelzés jellege a DSLR keresőkép-szerű és a kompaktok visszajelzéséhez hasonló lehet, mely az LVF és az LCD esetén is külön-külön állítható.

Vaku

A DMC-G2 a korábbi modellekből örökölte villanóját. A felnyitható vakut a bal oldalán lévő kapcsoló eltolásával pattinthatjuk fel, és kapcsolhatjuk be. A nyitott vaku kb. 7,5 cm-re magasodik az optika középtengelye fölé.

Pontosabb beállításaihoz már a menübe kell ellátogatnunk, ahol automatikus, derítő (mindig villan és lassú szinkron módok választhatók, valamint ezek vörösszem csökkentő elővillanással kombinált változatai. A gép szoftveres vörösszem eltávolítást is kínál, mely szintén itt kapcsolható be. Beállíthatunk első- és második redőnyre szinkronizált villanást is, és itt található a vaku teljesítmény szabályozása, mely +/-2 fényérték tartományban engedi a villanás erősségének beállítását.

A fényképezőgép beépített vakuja 11-es kulcsszámú. Vagyis a kitobjektív legalacsonyabb rekeszértékénél (F3,5), ISO100 érzékenység mellett 3,15 méterig nyújt hatásos megvilágítást. A vakuszinkron 1/160 mp, tehát bekapcsolt (felnyitott) villanóval ettől rövidebb záridő nem használható.

A készülék tetején egy szabványos, középpontos érintkezőjű, vagy gyári rendszervakut fogadó vakupapucs található. A gyártó persze a saját vakuegységeivel való használatot ajánlja, hisze ez garantálja a kényelmes és problémamentes működést. Ilyen például a kisméretű, de a beépítetthez képest dupla teljesítményű FL220, vagy a komolyabb feladatokra tervezett FL360 és FL500 külső vaku.

Csatlakozók

A Panasonic Lumix DMC-G2 csatlakozói a készülék bal oldalán találhatók, bár nem egy helyen. Középen, egy nagyobb kihajtható gumiajtó mögé rejtették a kombinált USB 2.0 (Hi-speed) és Audio/Video kompozit kimenetet, a számítógépekhez, PictBridge kompatibilis nyomtatókhoz, vagy kisebb felbontású megjelenítőkhöz való csatlakozáshoz. Mindkét funkcióhoz kábelt is találunk a gép dobozában. A kombi csatlakozó alatt egy miniHDMI (type C) aljzat kapott helyet, mely a jobb felbontású TV-k esetén lesz segítségünkre, ha megvásároljuk hozzá a szükséges kábelt. A HDMI kimenet felbontása a menüben állítható, 1080i, 720p és 576p értékekre.

Tőlük külön, egy kis gumilap mögött találjuk a sztereó mikrofon, valamint a vezetékes távkioldó mini-jack (2,5mm) bemenetét. Ezekhez szintén külön kell kiegészítőket vásárolnunk A Panasonic a DMW-MS1 sztereó mikrofont, valamint a DMW-RSL1 kioldót kínálja a fényképezőgéphez.

Akkumulátor, memóriakártya

A gép alaptartozéka egy DMW-BLB13E típusú lítium-ion akkumulátor, és a hozzá való hálózati töltő. Ezek egyébként pontosan megegyeznek a DMC-G1-hez adott készlettel. Az 1250 mAh-es akkumulátort nagyjából 2 óra alatt tölthetjük fel teljesen. A gyártónak sikerült egy kicsit faragnia a fogyasztáson, ami az említett elődhöz képest (a 14-42mm-eskitobjektív használatával) kb. 8-10%-os előnyt jelent. Az akkumulátort teljesen feltöltve hozzávetőlegesen 360 kép készülhet LCD-vel, és 390 felvétel LVF keresővel.

Az áramforrás a markolat alján nyíló foglalatba helyezhető. A foglalat egy meglehetősen masszív, fémzsanéros ajtóval, valamint az akku véletlen kicsúszása ellen egy rugós műanyag pöcökkel védett.

A memóriakártyát ugyanezen foglalat mellé helyezhetjük. A DMC-G2 SD, SDHC, vagy az újabb szériás SDXC kártyákat támogatja. A fényképezőgépben nincs belső memória, így mindenképpen vásárolnunk kell hozzá valamilyen kártyát. Legalább 4 GB-osat ajánlunk, de aki RAW-ban is szeretne fotózni, vagy gyakran készítene videókat ne adja alább egy 8 GB-os darabnál.