Kipróbáltuk: Panasonic Lumix DMC-G2 teszt

0
2 779

Élességállítás, sorozat, videó

Élességállítás

A Lumix DMC-G2 élességállító rendszere megegyezik a korábbi készülékekben találhatóval, az érintőképernyő már említett előnyeit leszámítva. Most is kiemelhetjük mennyire gyors AF-rendszert sikerült összehoznia a Panasonicnak, annak ellenére, hogy a hasonló kontrasztkülönbségen alapuló szolgáltatásoknak nem erőssége a gyorsaság. A fejlesztés már csak azért is dicséretes, mert a széria elindítása óta eltelt bő másfél évben a konkurenciának még nem sikerült túlszárnyalnia ezt a sebességet.

Teljesítményét a Panasonic gépeiben régóta meglévő Elő-AF beállítás is javíthatja valamelyest. Ennek hatására a készülék szűkebb élességállítási tartományt használ, így várhatóan gyorsabb az AF beállítása.

Az exponáló gombot félig nyomva tartva egyszeri, vagy folyamatosan korrigáló élességállítást használhatunk, melyek a szokott helyen, a bal oldalt lévő kis tárcsával választhatók. Ugyanide kerültek az AF-mező módok is, melyek négyféle beállítást kínálnak:

    AF mező méretek
  • 1-mezős: egyetlen mezőt választhatunk ki a sok száz lehetőség közül. Lehetőségeink száma a mező méretétől függ, beállítása alatt a hátsó vezérlőtárcsával választhatjuk ki a 4-féle méretet, majd ennek megfelelően a mező pozícióját a képernyőn. Legkisebb méretnél ez 67 x 49 pozíciót jelent, legnagyobbnál pedig 23 x 5 lépést a képernyő középső 2/3-án.
  • 23-mezős automata: a fényképezőgép automatikusan választ egyet (vagy többet) 23 AF-pont közül. Ez többnyire a legközelebb lévő, kontrasztos témára fog esni.
  • AF-tracking (követő mód): az exponáló gombot félig lenyomva rögzíthető a fókusz egy tetszőleges témán. Ezután a gép, vagy a téma elmozdulásakor a rendszer megpróbálja a fókuszpontot folyamatosan a témán tartani. Ez a szolgáltatás elég gyorsan működik és egy normál sebességgel elmozgó téma esetén pontos. A fényképezőgép gyors elrántásával, vagy villámgyors mozgásnál azonban elvesztheti a téma helyzetét.
  • Arcfelismerő: a készülék emberi arcvonásokat keres a képmezőben és ezekhez igazítja a fókuszt, valamint az expozíciót. Egyszerre 15 arcot észlel a rendszer és felismerteket az előbb ismertetett AF-tracking módhoz hasonlóan követni is képes. Ebben a beállításban automatikus vörösszem eltávolítást is használ a gép.

érintőképernyős AF mező választás

A DMC-G2 újdonságát az adja, hogy a fenti mezők a képernyő érintésével is kiválaszthatók, de persze az iránygombokkal is beállíthatók, csak úgy sokkal lassabban.

Az AF-rendszer 0-18 fényérték tartományon belül működőképes. Rossz megvilágítási helyzetben a gép bal oldaláb lévő, vörös AF segédfényt villantja fel, mely nagyjából egy szobányi távolságon belül (max. 3-4 méter) biztosít hatásos megvilágítást. A fényképezőgép hátulján lévő AF/AE LOCK gombbal rögzíthető a beállított élesség és/vagy az expozíciós értékeket.

kézi élességállító skála

Az egyszeri és folyamatos AF mód mellett MF beállítást, vagyis kézi élességállítást is választhatunk. Ilyenkor az objektív elején lévő elektronikus fókuszgyűrűvel állítható be az élesség a keresőképre hagyatkozva. A gyűrű megmozdításakor automatikusan 5x-ös nagyításban látjuk a kép közepét. A megjelenített kivágás az iránygombokkal bárhová görgethető, így a kép tetszőleges része nagyítható ki. Az érintőképernyő bal alsó sarkába bökve 10x-es nagyításra is átválthatunk. A G1-hez képest újdonság, hogy kézi élességállításnál egy távolságskálát is kapunk. Ez persze nem valami pontos, a távolságadatokat nem közli, csupán két ikont látunk a makró és végtelen távolságot szimbolizálva. A semminél persze ez is jobb, hisz korábban a gyűrű elfordításával azt sem tudtuk milyen irányban állítjuk az élességet.

Sorozatfelvétel

A sorozatokat a korábbi modellekben megszokott módon, az üzemmód választó tárcsa alatti kapcsolóval választhatjuk ki. Ezzel a kapcsolóval állítható be az egyes kép, sorozat, expozíció sorozat és az önkioldó. Szintén egy kényelmes és gyors módszer, amin szerencsére nem változtattak.

A DMC-G2 újdonsága, hogy kettő helyett háromféle sorozat sebességet kínál, és azokat egy kicsit gyorsabban. A 3 helyett 3,2 kép/mp-es elméleti sebesség azért nem észbontó előrelépés, de a több opció azért jól jön. A sebességet a felvételi menüben állíthatjuk H (gyors), M (közepes), és L (lassú) módra. Sorozatot készíthetünk RAW és JPEG formátumban is, mely beállítás egyben a menthető képek számát is befolyásolja. A gyártó által megadott és az általunk mért sebesség és kép értékek az alábbiak szerint alakultak:

Sorozat sebességek (JPEG)
sebesség
(gyári érték)
készíthetõ képek száma
(gyári érték)
sebesség
(általunk mért)
készíthetõ képek száma
(általunk mért)
H (gyors) 3,2 kép/mp kártya kapacitása 3,1 kép/mp 13 kép
(ezután 0,53 kép/mp-cel folytatódott)
M (közepes) 2,6 kép/mp kártya kapacitása 2,5 kép/mp kártya kapacitása
L (lassú) 2 kép/mp kártya kapacitása

1,9 kép/mp

kártya kapacitása

Sorozat sebességek (RAW)
sebesség
(gyári érték)
készíthetõ képek száma
(gyári érték)
sebesség
(általunk mért)
készíthetõ képek száma
(általunk mért)
H (gyors) 3,2 kép/mp 7 kép 3,2 kép/mp 5 kép
(ezután 0,56 kép/mp-cel folytatódott)
M (közepes) 2,6 kép/mp 7 kép 2,5 kép/mp 5 kép
L (lassú) 2 kép/mp 7 kép

1,9 kép/mp

5 kép

Megfigyelhető, hogy bár a sebesség értékek minden esetben a gyárilag megadott közelében alakultak, vagy elérték azt, a legjobb sebességnél és RAW-ban nem tudta hozni a megadott képszámot. Ehhez persze hozzávehetjük, hogy több képet csak gyorsabb kártyára képes menteni a gép. Tesztünkben kétféle SDHC memóriát használtunk (egy Panasonic és egy SanDisk), melyek minden esetben a legjobb, Class10-es sebességosztályba tartoztak.

A fent említett kapcsolón egy újabbat kattintva automatikus expozíció sorozat készíthető, melynek beállításait szintén a menüben találjuk. Itt 3, 5, vagy 7 képes sorozat választható 1/3 és 2/3 fényérték lépésközökkel. A kapcsoló utolsó állása a 2 és 10 másodperces önkioldót aktiválja, de választhatunk 3×10 mp-es sorozat önkioldót is.

Videó

A DMC-G1-ből sokan hiányolták a videó szolgáltatást, amit a GH1-gyel orvosolt a Panasonic. A G2-ben ettől valamivel szerényebb mozgókép módot kapunk, de a semminél azért ez is több. Sőt, sokkal több hiszen az 1280 x 720 pixeles maximális videó felbontás igen jó minőséget jelenthet, főleg AVCHD Lite formátumot választva. E beállításban háromféle (SH: 17 Mb/s, H: 13 Mb/s, L: 9 Mb/s) tömörítés választható. A képfrissítés ilyenkor 25 kocka/mp. Előnye, hogy nem csak jobb minőséget ad a megszokott Motion JPEG-nél, de jobb tömörítésének köszönhetően a fájlméret még SH beállításban sem éri el az MJPEG méretének a felét.

AVCHD Lite videó letöltése (32 MB)

Emellett azért a jó öreg Motion JPEG mód is választható, szintén 720 soros HD felbontás maximummal. Itt viszont kisebb felbontások is elérhetők, ha szűkében vagyunk a memóriának. Ilyen esetben WVGA (848 x 480), VGA (640 x 480) és QVGA (320 x 240) felbontású videók készülhetnek. A Motion JPEG beállítás egyéb tekintetben ugyanazokat a szolgáltatásokat kínálja mint az AVCHD Lite mód.

Motion JPEG videó letöltése (81 MB)

A videók mellé mono hangot rögzít a gép, de vásárolhatunk mellé sztereó mikrofont, melynek bemenetét a bal oldalon találjuk. Némi hátrány még a GH1-hez képest, hogy itt nincsenek manuális expozíciós beállítási lehetőségek, P (programautomatika) módot viszont választhatunk és a korábbi modellnél több videó témamód áll rendelkezésünkre.

A felvétel alatt működik az autofókusz, melyet folyamatos üzemmódban is használhatunk. Ez gyors svenkelés, vagy zoomolás esetén egy kicsit lassan áll a befogott témára, de a kompakt átlagnál még így is gyorsabb. Kiválaszthatjuk a fénymérési módot, bekapcsolhatunk szélzaj csökkentést és árnyék kompenzációt (intelligens expozíció), valamint tetszőleges színeffektust is. Persze használható marad az optikai zoomunk, ha ezt objektívünk engedi, és bekapcsolhatunk digitális és extra optikai zoomot is.

A DMC-G2-ben megjelent a Video Divide szolgáltatás, mely egy elkészült mozgókép fájl két részre vágását jelenti.