Kipróbáltuk: Panasonic Lumix DMC-LX3 teszt

0

Képminőség

Fájlformátumok

A fotókat JPEG és RAW formátumban menthetjük el, emellett arra is van lehetőségünk, hogy a RAW fájlok mellé JPEG képeket is mentsen a gép egyidőben. A joystick által elérhető Quickmenü segítségével igazán könnyen választhatjuk ki a szükséges képformátumot, no és persze mást is.
A RAW fájlok mérete a 10 Mpixeles felbontásukat figyelembe véve jó, nem foglalnak túl sok helyet feleslegesen.
A JPEG képeknél kétféle tömörítési fokkal dolgozhatunk, a ** és * jelzéssel ellátott JPEG módok 97% és 88%-os minőségűek. Utóbbiak jóval kisebb helyet igényelnek, minőségük azonban még mindig elegendő normál méretű nyomatokhoz (értsd: A4-nél kisebb).

Silkypix Developer Studio 3.0 SE

A RAW képek feldolgozásához a gyári csomagolásban mellékelt Silkypix Developer Studio 3.0 SE-t használhatjuk, amely részletes paraméterezést enged. Nem csak a legalapvetőbb korrekciók végezhetők el segítségével (fehéregyensúly, expozíció, csúcsfények, élesítés), hanem a finomabb beállítások is részletesen módosíthatók (zajszűrés, kromatikus aberráció korrekciója, torzítás korrekció, stb.).

Képzaj

Az érzékenységet ISO80 és ISO3200 közé állíthatjuk, mindezt RAW formátumban is. Ha ennél nagyobb érzékenységre van szükségünk, akkor le kell mondanunk a RAW formátumról és a 10 Mpixelről, mivel ISO6400-at csak nagy érzékenységű témamódban használhatunk. Ekkor 3 Mpixeles JPEG képek készíthetők.

ISO80 érzékenységre azt mondhatjuk, hogy egész szép. Szubjektív persze, hogy mi szép, mert valójában ez sem zajmentes, bizony itt is észrevenni a homogén területeken képzajt, még a minimális zajszűrés ellenére is. Azért azt kijelenthetjük, hogy amit itt kapunk, az remekül használható, még nagyméretű nyomatoknál sem okoz gondot.
ISO100 érzékenységnél hasonló a helyzet. Nem sokban különbözik az ISO80-tól, így ne is vesztegessünk rá több időt.
Az ISO200-nál már markánsabb a luminancia zaj, illetve RAW formátumot használva a színzaj is felveti a fejét. Összességében azért ez még mindig nyugodt szívvel használható.
ISO400-nál tovább erősödik a megmaradt képzaj mértéke, a zajszűrés azonban még mindig nem túl erős, a részletek javarésze megmarad, igaz, így a zaj is. JPEG-ben kezd kompromisszumossá válni a minőség, de csak a homogén területeknél. RAW formátumnál szemmel jól látható a képzaj, mely nem csak színzajként, de luminanciazajként is jelen van. Kisebb nyomatokhoz ez is kiváló lehet. A4 vagy nagyobb méretnél a RAW-ból készített zajszűrésmentes képeken közelről már láthatóvá válhat a zaj.
ISO800-tól kezd nagyon erőssé válni a képzaj. Már a JPEG képeken is nagyon könnyen észrevehető a zaj, s az erősebb zajszűrés miatt részletből is kevesebb van a képen. A RAW képekben határozottan jelen van a színzaj, amely bizony jelentős, emellett a luminancia zaj is jól láthatóvá válhat a nyomatokon is.
ISO1600 a még elmegy kategória. Részleteket alig kapunk, a képzaj jelentős, de kisebb képeknél még használható. A RAW képekben jól látható, hogy a fő probléma a kék castornában van, hiszen kék foltokként jelennek meg a színzaj egyes részei. Ez a precíz zajszűrést kissé nehezíti.
Az ISO3200 JPEG-ben meglehetősen felejtős, legalábbis ha komolyabb méretű papírképet szeretnénk készíteni. A zajszűrés itt már olyan erős, hogy a 2×2 pixeles blokkok is egybefolynak, a papírpénzen olvashatatlanná válnak a kis betűs szövegek, a cérnaspulnin nincsenek cérnaszálak, csak valami színes massza. A 10 Mpixel ide felesleges, jó esetben 2-3 Mpixelnyi „részlet” maradhatott a képen. 10×15 cm-re azért ez is megfelelő lehet. RAW formátum ugyan használhatóbb, de sokkal több részletünk ekkor sem lesz, a képzaj mindent elfed, a színes foltok pedig zavaróak. Zajszűrés nélkül ezek a képek nem túl kellemesek.

A csak JPEG-ben használható ISO6400 hiába 3 Mpixeles, valójában úgy néz ki, mintha 2 Mpixelről lenne felnagyítva, felinterpolálva (az élesítés igen széles aurát hagy a kontúrok mentén). Hogy ez mennyire használható? Nos, ha más esélyünk nincs arra, hogy berázásmentes képet készítsünk, s mindenképpen szeretnénk megörökíteni a pillanatot, hát arra jó. De már 10×15 cm-en is látszani fog, hogy a kép zajos, persze csak a homogén részeknél. Én ezek után sem mondanám azt, hogy felesleges ez a funkció a gépben, hiszen ha szükség van rá, akkor jó ha van. De azért ne felejtsünk állványt vinni, ha tudjuk, hogy kevés fényben kell fotóznunk. Ez ugyanis nem helyettesíti azt.

A lenti dobozban 4 képkivágás tekinthető meg egy-egy érzékenység tesztfotónkról. Mivel a gépben nem kapcsolható ki a zajszűrés, csak csökkenthető a mértéke, így a JPEG képek mindenképpen zajszűrtek. A teszt során a minimális zajszűrést alkalmaztuk.
A gyári szoftverben konvertált RAW képek szintén minimális szűrésen mentek keresztül, bár a paraméterek között kikapcsoltuk a zajszűrést. Ezen képeket a RAW szócskával jelöltük.
Mivel a Panasonic Lumix DMC-LX3 RAW fájljait még nem kezeli az Adobe Camera RAW, így ezzel nem tudtuk kipróbálni a RAW konverziót.



ISO80; F5,6; 1/5 mp


RAW – Silkypix Developer 3.0; ISO80; F5,6; 1/5 mp


ISO100; F5,6; 1/6 mp


RAW – Silkypix Developer 3.0; ISO100; F5,6; 1/6 mp


ISO200; F5,6; 1/13 mp


RAW – Silkypix Developer 3.0; ISO200; F5,6; 1/13 mp


ISO400; F5,6; 1/25 mp


RAW – Silkypix Developer 3.0; ISO400; F5,6; 1/25 mp


ISO800; F5,6; 1/50 mp


RAW – Silkypix Developer 3.0; ISO800; F5,6; 1/50 mp


ISO1600; F5,6; 1/100 mp


RAW – Silkypix Developer 3.0; ISO1600; F5,6; 1/100 mp


ISO3200; F5,6; 1/200 mp


RAW – Silkypix Developer 3.0; ISO3200; F5,6; 1/200 mp


ISO6400; F2,7; 1/20 mp


ISO80; F5,6; 1/5 mp


RAW – Silkypix Developer 3.0; ISO80; F5,6; 1/5 mp


ISO100; F5,6; 1/6 mp


RAW – Silkypix Developer 3.0; ISO100; F5,6; 1/6 mp


ISO200; F5,6; 1/13 mp


RAW – Silkypix Developer 3.0; ISO200; F5,6; 1/13 mp


ISO400; F5,6; 1/25 mp


RAW – Silkypix Developer 3.0; ISO400; F5,6; 1/25 mp


ISO800; F5,6; 1/50 mp


RAW – Silkypix Developer 3.0; ISO800; F5,6; 1/50 mp


ISO1600; F5,6; 1/100 mp


RAW – Silkypix Developer 3.0; ISO1600; F5,6; 1/100 mp


ISO3200; F5,6; 1/200 mp


RAW – Silkypix Developer 3.0; ISO3200; F5,6; 1/200 mp


ISO6400; F2,7; 1/20 mp


ISO80; F5,6; 1/5 mp


RAW – Silkypix Developer 3.0; ISO80; F5,6; 1/5 mp


ISO100; F5,6; 1/6 mp


RAW – Silkypix Developer 3.0; ISO100; F5,6; 1/6 mp


ISO200; F5,6; 1/13 mp


RAW – Silkypix Developer 3.0; ISO200; F5,6; 1/13 mp


ISO400; F5,6; 1/25 mp


RAW – Silkypix Developer 3.0; ISO400; F5,6; 1/25 mp


ISO800; F5,6; 1/50 mp


RAW – Silkypix Developer 3.0; ISO800; F5,6; 1/50 mp


ISO1600; F5,6; 1/100 mp


RAW – Silkypix Developer 3.0; ISO1600; F5,6; 1/100 mp


ISO3200; F5,6; 1/200 mp


RAW – Silkypix Developer 3.0; ISO3200; F5,6; 1/200 mp


ISO6400; F2,7; 1/20 mp


ISO80; F5,6; 1/5 mp


RAW – Silkypix Developer 3.0; ISO80; F5,6; 1/5 mp


ISO100; F5,6; 1/6 mp


RAW – Silkypix Developer 3.0; ISO100; F5,6; 1/6 mp


ISO200; F5,6; 1/13 mp


RAW – Silkypix Developer 3.0; ISO200; F5,6; 1/13 mp


ISO400; F5,6; 1/25 mp


RAW – Silkypix Developer 3.0; ISO400; F5,6; 1/25 mp


ISO800; F5,6; 1/50 mp


RAW – Silkypix Developer 3.0; ISO800; F5,6; 1/50 mp


ISO1600; F5,6; 1/100 mp


RAW – Silkypix Developer 3.0; ISO1600; F5,6; 1/100 mp


ISO3200; F5,6; 1/200 mp


RAW – Silkypix Developer 3.0; ISO3200; F5,6; 1/200 mp


ISO6400; F2,7; 1/20 mp

A fotók 23 °C hőmérséklet mellett készültek.

Zajszűrés

A zajszűrés mértékét ±2 értékkel módosíthatjuk az alapértékhez képest. A kevésbé és jobban zajszűrt képek azonban csak ISO800-tól különböztethetők meg, bár ott sincs drasztikus eltérés, inkább csak a homogén részeken érhető tetten az erősebb szűrés
ISO1600 és ISO3200-nál viszont komoly eltéréseket kaphatunk, ha a zajszűrés mértékét módosítjuk.



ISO400; zajszűrés -2


ISO400; zajszűrés -1


ISO400; zajszűrés 0


ISO400; zajszűrés +1


ISO400; zajszűrés +2


ISO800; zajszűrés -2


ISO800; zajszűrés -1


ISO800; zajszűrés 0


ISO800; zajszűrés +1


ISO800; zajszűrés +2


ISO1600; zajszűrés -2


ISO1600; zajszűrés -1


ISO1600; zajszűrés 0


ISO1600; zajszűrés +1


ISO1600; zajszűrés +2


ISO3200; zajszűrés -2


ISO3200; zajszűrés -1


ISO3200; zajszűrés 0


ISO3200; zajszűrés +1


ISO3200; zajszűrés +2


ISO400; zajszűrés -2


ISO400; zajszűrés -1


ISO400; zajszűrés 0


ISO400; zajszűrés +1


ISO400; zajszűrés +2


ISO800; zajszűrés -2


ISO800; zajszűrés -1


ISO800; zajszűrés 0


ISO800; zajszűrés +1


ISO800; zajszűrés +2


ISO1600; zajszűrés -2


ISO1600; zajszűrés -1


ISO1600; zajszűrés 0


ISO1600; zajszűrés +1


ISO1600; zajszűrés +2


ISO3200; zajszűrés -2


ISO3200; zajszűrés -1


ISO3200; zajszűrés 0


ISO3200; zajszűrés +1


ISO3200; zajszűrés +2


ISO400; zajszűrés -2


ISO400; zajszűrés -1


ISO400; zajszűrés 0


ISO400; zajszűrés +1


ISO400; zajszűrés +2


ISO800; zajszűrés -2


ISO800; zajszűrés -1


ISO800; zajszűrés 0


ISO800; zajszűrés +1


ISO800; zajszűrés +2


ISO1600; zajszűrés -2


ISO1600; zajszűrés -1


ISO1600; zajszűrés 0


ISO1600; zajszűrés +1


ISO1600; zajszűrés +2


ISO3200; zajszűrés -2


ISO3200; zajszűrés -1


ISO3200; zajszűrés 0


ISO3200; zajszűrés +1


ISO3200; zajszűrés +2


ISO400; zajszűrés -2


ISO400; zajszűrés -1


ISO400; zajszűrés 0


ISO400; zajszűrés +1


ISO400; zajszűrés +2


ISO800; zajszűrés -2


ISO800; zajszűrés -1


ISO800; zajszűrés 0


ISO800; zajszűrés +1


ISO800; zajszűrés +2


ISO1600; zajszűrés -2


ISO1600; zajszűrés -1


ISO1600; zajszűrés 0


ISO1600; zajszűrés +1


ISO1600; zajszűrés +2


ISO3200; zajszűrés -2


ISO3200; zajszűrés -1


ISO3200; zajszűrés 0


ISO3200; zajszűrés +1


ISO3200; zajszűrés +2

A fotók 23 °C hőmérséklet mellett készültek.

Memória kapacitás

Bár a Panasonic Lumix DMC-LX3-be került beépített memória is, ez azért mégiscsak korlátozza a gép használatát. Jóllehet, az 50 MB akár 4 RAW képre, vagy 27 normál minsőségű JPEG képre elég, ezt csak vésztartaléknak érdemes használni. Annak viszont kiváló. Godnoljunk csak bele, milyen kellemetlen lehet, ha úgy megyünk el egy kirándulásra, hogy otthon felejtjük a memóriakártyát. A Panasonic DMC-LX3-mal ekkor sem kell kétségbe esni, maximum lemondani a RAW formátumról és a nagy felbontásról. Ha 13×18 cm-es papírképekkel megelégszünk, akkor a 3 Mpixeles felbontásban akár 70 képet is rögzíthetünk.

A gépbe SD vagy SDHC memóriakártyát helyezhetünk. A felbontást és a fájlméreteket figyelembe véve JPEG képeknél 1 GB, RAW formátumnál 2 vagy inkább 4 GB memóriakapacitást ajánlunk.

Az egyes felbontásokhoz és tömörítési fokokhoz tartozó fájlméreteket a következő táblázat mutatja:

Fájlméretek és tárolható képek száma
Felbontás, tömörítés méret* 50 MB-os belső memóriában* 1 GB-os kártyán*
3648×2736 RAW 12046 KB 4 85
3648×2736 ** 3928 KB 12 260
3648×2736 * 1856 KB 27 551
3072×2304 ** 3055 KB 16 335
3072×2304 * 1577 KB 32 649
2560×1920 ** 2147 KB 23 476
2560×1920 * 1084 KB 47 944
2048×1536 ** 1449 KB 35 706
2048×1536 * 699 KB 72 1464
1600×1200 ** 877 KB 58 1167
1600×1200 * 439 KB 116 2330
640×480 ** 175 KB 291 5857
640×480 * 97 KB 527 10591
3776×2520 (3:2) RAW 11414 KB 4 89
3776×2520 (3:2) ** 3682 KB 13 278
3776×2520 (3:2) * 1788 KB 28 572
3168×2112 (3:2) ** 1688 KB 30 606
3168×2112 (3:2) * 957 KB 53 1069
2656×1768 (3:2) ** 2077 KB 24 492
2656×1768 (3:2) * 1039 KB 49 985
2112×1408 (3:2) ** 1387 KB 36 738
2112×1408 (3:2) * 673 KB 75 1521
2048×1360 (3:2) ** 1250 KB 40 819
2048×1360 (3:2) * 626 KB 81 1635
3968×2232 (16:9) RAW 10666 KB 4 96
3968×2232 (16:9) ** 3743 KB 13 273
3968×2232 (16:9) * 2038 KB 25 502
3328×1872 (16:9) ** 1646 KB 30 622
3328×1872 (16:9) * 902 KB 56 1134
2784×1568 (16:9) ** 1975 KB 25 518
2784×1568 (16:9) * 1003 KB 50 1021
2208×1248 (16:9) ** 1262 KB 40 811
2208×1248 (16:9) * 621 KB 82 1648
1920×1080 (16:9) ** 884 KB 57 1158
1920×1080 (16:9) * 468 KB 109 2189

*JPEG esetén a tényleges fájlméret, illetve a kártyán tárolhatófotók száma erőteljesen függ a használt érzékenységtől, illetve a fotózott témától!