Optika I.
Általános képminőség
Mint az élesítésnél már közöltük, az alkalmazott Leica objektív szép rajzolatú, még teljes nagylátószögű állásban (24 mm-nek megfelelő!) is jó részletességű képeket készíthetünk. A viszonylag kis zoomátfogás miatt a képélesség az egész zoomtartományban jó. Más kérdés, hogy a 60 mm-nek megfelelő fókusztávolságú végállás sok esetben sajnos kevésnek bizonyul, érezzük hát át, hogy ez a gép elsősorban a nagylátószög szerelmeseinket készült.
Kromatikus aberráció
Ha Panasonic fényképezőgépet kapunk tesztelésre, mindig komolyabb vizsgálat alá kell(ene) vetnünk a színhiba tesztelését. A gépben lévő Venus Engine ugyanis hatásosan csökkenti a színhiba jelenlétét. Legalábbis JPEG képeknél. A RAW formátumú fotókba elméletileg nem nyúl bele, ez tetten is érhető a gyári szoftverrel átkonvertált RAW képeken. Azt azonban nem tudhatjuk biztosra, hogy a gyári szoftver nem használ-e valamiféle minimális színhiba-korrekciót, mint ahogy a zajszűrés sem kapcsolható ki teljesen.
Sajnos az Adobe még nem készítette el a Camera RAW azon verzióját, amely támogatná az LX3 RAW formátumát, így csak a JPEG és gyári szoftverben konvertált RAW képek eredményeire hagyatkozhatunk.
A kromatikus aberráció elsősorban nyitott blendénél figyelhető meg. A színhiba mértéke szinte független az alkalmazott gyújtótávolságtól, 24 mm-nek és 60 mm-nek megfelelő fókusztávolságnál egyaránt látható, s mértéke is közelítőleg megegyezik: 6-8 pixel. Ez a hatás rekeszeléssel igen jól csökkenthető. A Venus Engine IV színhiba javító funkciójának köszönhetően JPEG képeknél, F8-as fényrekesz alkalmazása mellett még ha igen szigorúan is vizsgáljuk a tesztképünket, akkor sem találunk kromatikus aberrációt. RAW formátumnál persze más a helyzet.
Legrosszabb esetben 10×13 cm-es fotón közelítőleg 0,3-0,4 mm szélességű a kromatikus aberráció megjelenése, általános esetekben azonban ennél kisebb mértékűvel kell számolnunk, hiszen – mint említettem – fényerőnél szűkebb blendével és JPEG formátumnál kisebb mértékű a színhiba.
A kromatikus aberráció a Panasonic Lumix DMC-LX3-nál tehát nem jelent komoly problémát.
A tesztfotók F2/2,8 és F8 blendével készültek.
Zoom
A Panasonic Lumix DMC-LX3 főként nagylátószögben produkál szép eredményt. 24 mm-nek megfelelő nagylátószögű állása kiemelkedően jónak számít. A viszonylag kis zoomátfogása miatt a tele tartományban már nem jeleskedik a fényképezőgép, maximum 60 mm-nek megfelelő fókusztávolságot használhatunk.
Ha ezt kevésnek éreznénk, alkalmazhatjuk a digitális zoomot, vagy az extra optikai zoomnak nevezett képkivágás funkciót (a maximálisnál kisebb képméret esetén a gép folyamatosan növeli a képkivágás mértékét, ezzel érve el nagyobb gyújtótávolsághoz hasonló látószöget)