Kipróbáltuk: Panasonic Lumix DMC-TZ5 teszt

0

Képminőség

Fájlformátumok

A Panasonic LUMIX DMC-TZ5-nél csak JPEG képformátumot választhatunk (EXIF 2.21), de a háromféle oldalaránynak köszönthetően elég sok, mintegy 14-féle méretben. A maximális méret a már említett 3456 x 2592 pixel, 3:2 képarányban 3552 x 2368, 16:9 oldalaránynál pedig legfeljebb 3172 x 2088 képpontos fotókat készíthetünk.

Tömörítésből kétfélét választhatunk, egy Finom és egy Standard fokozatot. Az előbbi 99%-os minőséget, míg az utóbbi 94%-ra tömörített méretet ad, ami némileg rosszabb képminőséget, de dupla annyi menhető képet jelent.

Képzaj

A Panasonic DMC-TZ5 elég érdekes eredményeket mutatott zaj szempontjából. Korábban a gyártó inkább a kevesebb zajszűrés-több zaj és részlet tábort erősítette, de ez az ars poetica a TZ5-nél már nem érvényes. Elég hullámzó eredményeket mutatott a zajszint az érzékenység emelésével. Az alapnak számító ISO100 érzékenységen, a nem túl jó részletesség ellenére is magas a világossági zaj aránya. Az egy kategóriával feljebb lévő Panasonic DMC-FZ18-hoz képest több mint 40%-os az emelkedés. A világos képterületeken is észrevehetjük a jelenséget, de a kontrasztszegény, árnyékos részeken kimondottan zavaró a hatás. ISO200-on aztán kisebbfajta csoda történik, hiszen a kompakt átlag alá esik a zajszint. Sajnos ezért a részletesség további, igen komoly mértékű csökkenésével kell fizetnünk, vagyis kissé túlbuzgón lép működésbe a zajszűrés. Ennél a gépnél azt kell mondanom, hogy már az ISO200 is csak erős kompromisszumok árán vállalható. Egy érzékenységi fokozattal feljebb a gép az említett FZ18 szintjén teljesít, ISO800-nál viszont ismét egy kicsit jobb az átlag. A szűrés viszont itt már olyan mértékű, hogy az igazán finom részleteket elfelejthetjük. ISO1600-nál szintén jobb a kompaktok nagy többségénél, de itt már bőven vízfestményt látunk és nem szépíti a képet a szűrés után visszamaradt töredezettség sem, amely lényegében már a kezdetektől látható a képen.

Az ISO3200 és 6400-as érzékenység csak High Sensitivity módban érhető el és a fényképezőgép automatikusan választja ki a fényviszonyoknak megfelelően. A maximális képméret 3 megapixel, így nem nehéz jó hatásfokkal szűrni a jelentkező zajt. Ilyesmi nincs is nagyon a fényképeken, de a „fénykép” szót ezúttal csak félve merem leírni. A két legmagasabb beállítás egy másik világ. Mindenképp üdvözlendő, hogy vannak, hiszen belső térben is készíthetünk vaku nélküli képeket, de ezek felhasználása elég korlátozott. Papírképen már nem mutatnak jól, így maradt a webgaléria, max. 800 x 600 pixel méretű képekkel. A semminél azért több.

Az érzékenység emelésével a kontrasztátfogás is drámaian romlik. Míg ISO100-ban a mélyebb fekete színek is megjelentek, addig magasabb fokozatokon már nincs ilyen szín a képen.

Képminőség




ISO100; F4,7; 1/8 mp



ISO200; F4,7; 1/15 mp



ISO400; F4,7; 1/30 mp



ISO800; F4,7; 1/80 mp



ISO1600; F4,7; 1/125 mp



ISO3200; F4,7; 1/30 mp



ISO6400; F4,7; 1/13 mp



ISO100; F4,7; 1/8 mp



ISO200; F4,7; 1/15 mp



ISO400; F4,7; 1/30 mp



ISO800; F4,7; 1/80 mp



ISO1600; F4,7; 1/125 mp



ISO3200; F4,7; 1/30 mp



ISO6400; F4,7; 1/13 mp



ISO100; F4,7; 1/8 mp



ISO200; F4,7; 1/15 mp



ISO400; F4,7; 1/30 mp



ISO800; F4,7; 1/80 mp



ISO1600; F4,7; 1/125 mp



ISO3200; F4,7; 1/30 mp



ISO6400; F4,7; 1/13 mp



ISO100; F4,7; 1/8 mp



ISO200; F4,7; 1/15 mp



ISO400; F4,7; 1/30 mp



ISO800; F4,7; 1/80 mp



ISO1600; F4,7; 1/125 mp



ISO3200; F4,7; 1/30 mp



ISO6400; F4,7; 1/13 mp

A fotók 23 °C hőmérséklet mellett készültek.

Általános képminőség

A zajra nem térnék ki újra, de a kontrasztcsökkenés más területeken is megfigyelhető. Konkrétan a gyújtótávolság emelésére gondolok. Tele állásokban már sokkal kevésbé életteliek színek, kevésbé harsány a felvétel és ez nem minden esetben a Párás levegő vs. Nagy zoom örökrangadónak tudható be. Sajnos ez a kis objektív ennyit bír. A TZ5-tel megkapjuk a kis méret/nagy zoomátfogás kényelmét, de sok tekintetben le kell mondanunk a minőségről. Főleg a képminőség vonatkozásában. Nem kicsit játszik ebben szerepet az immár 9 megapixelessé duzzadt felbontás is. A TZ-sorozat első modellje még 5 megapixellel kellett elbánjon, a gyengébb nagylátószöget jelentő 35-350 mm-es ekvivalens tartományban. Azóta majdnem a duplájánál tartunk és a 28mm ekv. nagylátószög is divatba jött. Mindezzel elég nehezen boldogul ez a kis optika, valahol teljesítőképességének határán, sőt azon túl is.

A Venus Engine persze mindent megtesz, hogy megmaradjon az illúzió és ismét elég jól dolgozik. A színek szépek, természetesek, és a színhibával is nagyon jól elbánik a feldolgozórendszer, hiszen ez már hagyomány a Panasonicnál. Finom részleteket nem látunk majd a képen, az élesítés elég elnagyolt, és kicsit a már szapult zajszint rovására megy ha teljes méretben böngésszük végig a képeket.

A képfeldolgozást nem befolyásolhatjuk. Nincs mondjuk élesség, vagy kontraszt állítás. A Felvételi menüben különféle színmódokat választhatunk, melyekkel közvetve a képfeldolgozás is befolyásolható. Vivid beállítás esetén például nem csak a színtelítettség magasabb, de erőteljesebb élesítést kapunk, míg Natural módban csökkentett telítettséget és lágyabb képet kapunk. A beállítható színmódok a következők (egy-egy példával):

Memória kapacitás

A fényképezőgéphez mellékelt memóriakártya valahogy kikopott a köztudatból az elmúlt néhány évben. Ma már a belső memória a divat, ami általában így sem több, mintha egy 32-64 MB-os kártyával lepne meg minket a gyártó. A DMC-TZ5-ben azért az elődnél nagyobb, kb. 50 MB-os belső memória található, ami azonban így is csak arra elég, hogy kipróbáljuk vele gépet vétel előtt. A maximális felbontást jelentő 9 megapixeles képekből – tömörítési foktól függően – kb. 10-20 darab fér el a memóriában, a legjobb felbontású videó lehetőséget pedig nem is használhatjuk, ha nincs egy rendes kapacitású SD, vagy SDHC memóriakártyánk. Rendes kapacitás alatt legalább a 2, de inkább a 4 GB-ot kell érteni. Erre már akár 1000 fénykép, vagy több mint 16 és fél perc nagy felbontású videó fér el.

Az egyes felbontásokhoz és tömörítési fokokhoz tartozó fájlméreteket a következő táblázat mutatja.

Fájlméretek és tárolható képek száma
Felbontás, tömörítés méret* 50 MB-os belsõ memóriában* 4 GB-os kártyán*
4:3
     
3456×2592 Finom 4650 KB 10 860
3456×2592 Standard 2360 KB 22 1690
3072×2304 Finom 3670 KB 14 1090
3072×2304 Standard 1860 KB 28 2150
2560×1920 Finom 2560 KB 20 1560
2560×1920 Standardl 1320 KB 40 3010
2048×1536 Finom 1660 KB 32 2410
2048×1536 Standard 860 KB 62 4640
1600×1200 Finom 1060 KB 51 3770
1600×1200 Standard 560 KB 97 7090
640×480 Finom 230 KB 240 17240
640×480 Standard 170 KB 400 24130
3:2
     
3552×2368 Finom 4340 KB 11 920
3552×2368 Standard 2220 KB 23 1800
3072×2048 Finom 3250 KB 15 1230
3072×2048 Standard 1660 KB 32 2410
2560×1712 Finom 2230 KB 22 1740
2560×1712 Standard 1190 KB 45 3350
2048×1360 Finom 1490 KB 36 2680
2048×1360 Standard 790 KB 69 5020
16:9
     
3712×2088 Finom 4040 KB 12 990
3712×2088 Standard 2060 KB 25 1940
3072×1728 Finom 2760 KB 18 1450
3072×1728 Standard 1420 KB 37 2800
2560×1440 Finom 1960 KB 27 2040
2560×1440 Standard 1030 KB 53 3890
1920×1080 Finom 1130 KB 47 3540
1920×1080 Standard 600 KB 91 6700

*JPEG esetén a tényleges fájlméret, illetve a kártyán tárolhatófotók száma erőteljesen függ a használt érzékenységtől, illetve a fotózott témától!