Címlap 2005

Archívum

Stabilizált ultrazoomok

Nem is olyan túl régen kezdtek el ismét stabilizált objektíves fényképezőgépeket készíteni az egyes gyártók. A néhány éves kimaradás után azonban úgy tűnik, ezeknek a stabilizált gépeknek bizony van keresletük, hiszen már sokan kiábrándultak az ultrazoomokból, legalábbis kevés fénynél és állvány hiányában. Ha nem szeretnénk azzal a fránya reciprok szabállyal álmodni, vásároljunk stabilizált ultrazoom gépet. Akár gyenge fénynél is lesz lehetőségünk épület részletek fotózására - távolról.

Ultrazoomok

Az ultrazoom fényképezőgépek régóta sikert aratnak azok körében, akik nem tartják elegendőnek a 100-200 mm-nek megfelelő maximális gyújtótávolságú fényképezőgépeket. Nyilvánvaló, hogy ha a nagylátószöget szeretnénk megtartani, s emellett óhajtunk elérni 300-400 mm kisfilmes ekvivalens fókusztávolságot, nagy zoomátfogásra van szükségünk. E kategória ilyen gépeket tartalmaz (min. 7x átfogás).

Rejtett optikás ultrakompaktok

A rejtett optikás ultrakompakt fényképezőgépeket azoknak a stílusérzékeny felhasználóknak találták ki, akik gyakran magukkal vinnének egy apró fényképezőgépet, amelyet gyorsan előkapva korrekt képeket készíthetnek, ha megörökítésre érdemes pillanat adódik. A Digicam összefoglalója a piacon levő termékekről.

Röviden: KonicaMinolta Dimage X1 teszt

A KonicaMinolta új ultrakompaktja, a Dimage X1 két újításnak köszönhetően már tesztünk előtt felhívta magára a figyelmet: a két centinél is vékonyabb gépbe bemozdulás-védő (képstabilizátor) technológia került és 8 megapixeles felbontása is egyedülálló ebben a kategóriában. A gép makró- és videófunkciója is kimagasló, viszont akad néhány igazán bosszantó gyengéje.

Kipróbáltuk: KonicaMinolta Dynax 5 Digital teszt

Jelenleg csak a KonicaMinoltának van olyan tükörreflexes digitális fényképezőgépe, amely integrált kézremegés elleni védelmet kínál. A tavaly már bejelentett Dynax 7 Digital után szinte már trendszerűen jelent meg az olcsóbb változat, a Dynax 5 Digital személyében. Cikkünkből megtudhatja, hogy az olcsóbb modellnél mikről kell lemondanunk a D7D-hez képest, illetve a kit-ben megvásárolható két objektív milyen minőségű.

Elöljáróban: Olympus E-500

Az Olympus szeptember végén jelentette be Four-Thirds rendszerének harmadik tükörreflexes digitális vázát, az E-500-at. Az E-300 műszaki paramétereivel nagyban megegyező új fényképezőgép kisebb, zömökebb és könyebb lett, valamint az új vázhoz egy új kitobjektívet is készített a cég. Sikerült szereznünk egy véglegesnek tűnő, ám hivatalosan még béta változatú darabot, amit a gép megjelenése előtt egy előzetes formájában mutatunk be.

Röviden: KonicaMinolta DiMAGE Z6 teszt

A KonicaMinolta ultrazoom sorozatának legfrissebb tagja a 6 Mpixeles DiMAGE Z6-os. Nincs túl sok alternatívája ennek a gépnek, ha feltételként a minimum 6 Mpixeles felbontást és 400 mm-hez közeli ekvivalens gyújtótávolságot, valamint a képstabilizátort feltételezzük. E gép mellé ezekkel a feltételekkel csak a Panasonic DMC-FZ30-at tehetjük, ámde az még nem kapható. Nézzük tehát mire képes a már megvásárolható Z6-os...

Elöljáróban: Samsung Digimax Pro815

A Samsung 2005. júniusáig csak egyszerű, kisebb kompakt gépeket készített. Júniusban azonban egymás után két olyan gépet is bejelentett, amely azt jelzi, hogy a cég szélesíteni kívánja termékskáláját a különlegesebb gépek felé is. Az első ilyen "különlegesebb" gép a rejtett optikás Digimax i5, melyet már módunkban állt kipróbálni. A második, s talán még érdekesebb, a 15x-ös zoomátfogású, 8 Mpixeles Pro815...

Röviden: KonicaMinolta DiMage X60 teszt

A KonicaMinolta DiMage X60 elődjéhez hasonlóan öt megapixeles, és szintén futurisztikus külsejével csábítja a leendő vásárlókat - az optikát viszont lecserélték, és 2,5"-re növelték az LCD méretét.

Röviden: KonicaMinolta DiMage Z20 teszt

A KonicaMinolta űrbéli külsejű ultrazoom családja ismét egyszerre több taggal bővült; nálunk az alacsony árszegmens új üdvöskéje, a DiMage Z20 járt. Az új gép az elődmodell Z10 8x-os zoomátfogású objektívjét örökölte, ám ugyanakkora CCD-re akár 5 megapixeles képeket is készít.

NÉPSZERŰ CIKKEK

Vigyázz, hova lépsz!

Lassan indul az esküvői szezon, érdemes újra átvenni, mire érdemes figyelni a fotózás hevében. Persze még mielőtt neki indulnánk, profihoz méltó módon elsőként ellenőrizni...

Műszaki gépek vs. tilt-shift objektívek

A kisfilmes kategória gépvázai könnyen hordozható, szinte korlátlanul és univerzálisan kiépíthető rendszerek alapjai, de méretükből és felépítésükből adódóan alkalmatlanok a precizitást igénylő, több száz megapixeles high-end fotózásra. Nem lehet például nagyfelbontású, minden arcon éles csoportképeket készíteni velük 50 emberről, de nem alkalmasak olyan igényes modellfotóhoz sem, ahol az egész alakos képen minden hajszál külön repül, minden szövet-textúra látszik, és még a modell lábai is meg vannak nyújtva. Vagyis a nagygépek képépítő, képkompozíciós lehetőségeit nem adják az alkotó fotós kezébe.

Alapfokon: Hibás pixelek

Sajnos semmi sem tökéletes. A digitális fényképezőgépekre is igaz ez az állítás, ugyanis az érzékelőkön sokszor nem várt pixelhibák jelennek meg.

Záridő számító csillagos égbolt fotózáshoz

Asztrotájképek készítéséhez nyújt segítséget a Milky Way Exposure Calculator.

Value Angle: marketing bullshit, vagy valóban számít?

A Fujifilm még februárban tartotta meg idei X Summit rendezvényét Dubaiban, ahol a főszerepet a középformátumú GFX rendszer kapta. A több, mint egy órás előadáson...