Sony Cyber Shot DSC-H55
Bevezető
A Sony régóta próbálkozik már az ultrakompakt szegmensben, elég csak a H-szériára gondolnunk, melyek között a nagy, bridge kialakítású gépek (DSC-H50, DSC-HX1) és a kisebb modellek is megtalálhatók. A legalább 10x optikai zoomot tudó kompaktok között legutóbb a H10 és tavalyi utódja a H20 vitte a pálmát, melyek sokkal kisebbek voltak ugyan a bridge gépeknél, de nem voltak igazán ingzsebes modellek. A HX5-öt (következő oldalunkon) és az idén februárban bejelentett H55-öt a méretcsökkenés ihlette, így valódi „kompakt” külsőt és hátsó megvilágítású CMOS szenzort kaptak. A Sony Cyber Shot DSC-H55 a Sony hagyományos CCD szenzorára épül, nagyobb felbontással és GPS vevő nélkül.
A gép az itt bemutatott átlaghoz képest igen fejlett szolgáltatásokkal rendelkezik. Teljesen manuális üzemmódokban is használhatjuk, választhatunk a tükörreflexes modellekben megismert DRO funkciók közül, de az Easy felvételi mód, a kétféle témaprogram választás (Normal és Advanced), háromféle mosolyfelismerés, Auto, Child és Adult arcfelismerési fokozatok, önarckép mód, beépített retusáló funkciók és Sweep Panoráma szolgáltatás is rendelkezésre áll.
Képérzékelő
Super HAD CCD-t, tehát a Sony egyéb kompaktjaiban is használt érzékelőt találunk a H55-ben. A cég nemrég kezdte el CMOS szenzorral szerelni a kompaktjait, amely gyorsabb képkiolvasást, de egyelőre alacsonyabb felbontást nyújt. A gép utóbbinak persze nincs híján, hiszen az 1/2,3” méretű (átlósan 7,76 mm) CCD-re több mint 14 millió képpont került, és a végleges kép is 14,1 megapixeles (4320 x 3240 pixel). Felbontásokban ezen felül 10 és 5 megapixel, valamint VGA méret választható, de elérhetünk két 16:9 oldalarányú beállítást is. A képek feldolgozását egy BiONZ processzor végzi, akárcsak az összes újabb Sony kompaktban és DSLR modellben.
Az ISO érzékenységet 80-ról indítja a gép, efölött pedig ISO100 és 3200 között állítható, egész lépésekben, bármilyen felbontásban.
Optika
Nagyon kényelmes és persze széles nagylátószöget nyújt a Sony a kisfilmes értékre átszámított 25mm-es kezdő gyújtótávolságával. Ez 250mm-ig növelhető, tehát 10x-es optikai zoomátfogást kapunk. A Sony G-sorozatú objektív fizikai gyújtótávolsága egyébként 4,25-42,5mm, fényereje pedig F3,5-5,5, mely átlagosnak minősül ebben a tartományban.
A zoom a megszokott módon, az exponáló gomb körüli gyűrűt elfordítva állítható. Ha előzetesen engedélyezzük, akkor 2x digitális zoom is használható. Kisebb felbontást beállítva legfeljebb 67x-es zoommal (VGA méretben) egyenértékű képkivágást kapunk.
A teleszkópos optika a gép kikapcsolásakor visszahúzódik a vázba, frontlencséjét pedig a bezáródó műanyag lamellák védik. A lencse elé szűrő és egyéb kiegészítő nem helyezhető.
Az objektívet SteadyShot optikai képstabilizátorral látták el, mely az érzékenység intelligens emelésével együtt (digitális stabilizáció) megfelelő segítséget nyújthat a kisebb rázkódások kiküszöbölésére.
Ergonómia
Tízes tesztmezőnyünk közt nem volt egetverő különbség méretben és tömegben, de a Sony H-testvérpárja a nagyobbacskák közé tartozott. A pár milliméteres méretkülönbséget fogásra is masszív fémvázzal kompenzálja, melyen már egy lekerekített markolatfélét is kialakítottak. Nem kényelmes, de a többiekhez képest stabilabb fogás esik rajta. Hátul egy szintén jelzésértékű bemélyedés segíti a hüvelykujj megtámasztását.
A DSC-H55 meglehetősen puritán külsőt kapott, kevés gombbal és kezelőszervvel. Amit találunk rajta azt mélyen a vázba süllyesztették, hogy ne nyomjuk be véletlenül, de a kicsi, csúszós gombokat így készakarva sem mindig sikerül kezelni.
Fent az expo-zoom-bekapcsoló trió mellett egy határozottan járó üzemmódválasztó tárcsát találunk, ahol az összes automata mód, valamint az egy szem manuális is kiválasztható. Itt kapott helyet a 11 témamód, a videofelvétel, valamint a Sweep Panorama szolgáltatás is.
Hátul a megszokott kezelőszerveket kapjuk (lejátszás, menü, OK és törlés), valamint egy négyirányú navigációs gombot, melynek irányai felvételnél a képernyő adatokat, mosolyfelismerést, valamint a vaku- és önkioldó módokat is befolyásolják.
A gép aljának bal sarkába került a fém állványmenet. Kisebb állványtalp esetén így akár az akku és a memóriakártya cseréje sem lehetetlen, viszont a szélső menetek sosem nyújtanak stabil, vízszintes felfekvést az állványra.
Kijelző
A Sony DSC-H55 ebben a kategóriában már átlagosnak mondható, 3”-os (~7,6 cm) hátsó kijelzővel rendelkezik. Felbontása 230 000, ami szintén átlagos érték. Az LCD monitor egyben keresőként is funkcionál, hiszen átnézeti kereső nem került a gépre.
A képernyő világosságát nem állíthatjuk, azt a gép a környezeti fényviszonyoknak megfelelően, automatikusan szabályozza. Választhatunk viszont energiatakarékos módot, sőt a keresőkép normál vagy részletesebb felbontása is beállítható. Az élőképen segédrács és élő hisztogram is bekapcsolható. A képernyő adatai a fel iránygombbal válthatók, vagy kapcsolhatók ki.
Élességállítás, fénymérés
A fényképezőgép 9-mezős, kontraszt alapú autofókusz rendszert használ, mely nagylátószögnél 5 cm-től, tele állásban 1 m és végtelen között képes élességet állítani. Mint látható nincs külön makró mód, a gép a teljes élességállítási tartományt kihasználja közelfényképezésnél is.
Háromféle terület szerinti módot választhatunk:
- Többmezős AF: automatikusan választ a 9 fókuszmező között.
- Középpontos AF: csak a képmező közepén lévő fókuszpontot használja.
- Szpot AF: a kép közepén lévő kisebb területet veszi figyelembe élességállításnál.
Gyengébb fényviszonyok esetén a gépen autofókusz segédfényt engedélyezhetünk.
A készülék arcfelismerő autofókuszt is használ, mely egyben a nem kívánt vörösszem hatást is csökkenti. A rendszer legfeljebb 8 emberi arcot ismer fel, és az automata mód mellett gyermek, vagy felnőtt beállítást is választhatunk.
A DSC-H55 önarckép funkciója 1, vagy 2, képmezőben felismert arc esetén aktiválódik, a mosolyfelismerés pedig a portréalany mosolyára indítja az expozíciót, érzékenysége 3 fokozatban állítható.
Fénymérési módok közül többmezős, középre súlyozott, illetve szpot érték választható. Az automata expozíciós üzemmódok mellett M (manuális) beállítás is lehetséges, melynél a navigációs iránygombokkal változtathatunk a rekeszértéken és a záridőn. Utóbbi kézi beállításnál 30-1/1600 mp között szabályozható, a rekesz azonban sajnos itt sem jelent valódi blendeszűkítést, csak egy bekapcsolható ND szűrőt, mely kevesebb fény bejutását jelenti, a rekeszelés egyéb hatásait azonban nem. P módban a +/-2 fényérték között szabályozható expozíció kompenzációval módosíthatjuk az értékeket.
Csatlakozók, akku, memóriakártya
A Sony Cyber Shot DSC-H55-ön is csak egy csatlakozóhely található, mégpedig a gép alján. A speciális, többfunkciós aljzathoz egy kábelt kapunk, melynek másik vége USB és A/V (RCA) csatlakozós. Az USB véget számítógép és közvetlen nyomtató kommunikációra (PictBridge) használhatjuk, az A/V csatlakozókkal pedig hagyományos tévé készülékre kapcsolódhatunk. A géphez HD (komponens) kábel is vásárolható.
A kis méret miatt lítium-ion akkumulátort (NP-BG1) és töltőt is mellékelnek a géphez, de vásárolhatunk opcionális Infolítium akkut is (NP-FG1), melynek hátralévő töltöttsége pontosabban ellenőrizhető. Gyári mérések alapján a feltöltött áramforrás kb. 310 felvételre, vagy 155 perc visszajátszásra elegendő energiát ad.
A DSC-H55 45 MB belső memóriát kapott, ami Memory Stick Duo, PRO Duo, PRO-HG-Duo, illetve SD, SDHC és SDXC memóriakártyákat használhatunk.
Videó, sorozat
Manapság már alap a HD felbontás, és a Sony DSC-H55 sem hagyott cserben bennünket ez ügyben. 1280 x 720 képpontos (MPEG-4) videókat készíthetünk vele, 30 kocka/mp-es képfrissítéssel. A legjobb felbontás ezúttal kétféle tömörítéssel érhető el. Fine beállításban 9 Mb/s, Standard módban pedig 6 Mb/s adatmennyiségre számíthatunk. A fentiek mellett 30 kocka/mp-es VGA videók is rögzíthetők, minden esetben mono (AAC) hangfelvétellel.
A felvétel az exponáló gombbal indítható és szakítható meg, közben pedig működik a fénymérés, az autofókusz, és az optikai zoom is állítható. Az autofókusz ilyenkor mindig többmezős, a fénymérés pedig Multi, vagy középre súlyozott beállítás lehet. Videózáshoz választhatunk Normál és Aktív (erősebb) stabilizációs értékeket is.
A készülék egyféle (Normál) sorozatra képes, legfeljebb 1,84 kép/mp sebességgel. Legjobb minőségben ez maximum 4 képet jelent, de kisebb felbontásokban akár 100 kép is készülhet egyhuzamban. A H55 3 képes automata expozíció- (0,3; 0,7 és 1 Fé lépésköz) és fehéregyensúly sorozatra is.
Szolgáltatások
Szolgáltatások összefoglalása | |
---|---|
érzékenységállítás lépésköze | 1 Fé |
automatikus érzékenység minimumának beállítása | – |
automatikus érzékenység maximumának beállítása | – |
nagy érzékenységű zajszűrés fokainak száma (kikapcsolt is) |
– |
hosszú expozíciós idejű képek hotpixel szűrése | – |
végtelen fókusz mód | – |
kézi fókusz | – |
képnagyítás kézi élességállításnál | – |
távolságskála kézi élességállításnál | – |
folyamatosAF | – |
mozgáskövetõ AF | – |
AF segédfény | Igen |
szabadon mozgatható fókuszpont | – |
arcfelismerés AF | Igen |
exponálás képtartalom megváltozására | – |
mosolygásra induló exponálás | Igen |
pislogás érzékelés | – |
belső memória képeknek | Igen |
másolás belső memória és kártya között | Igen |
vakupapucs | – |
vaku teljesítmény kompenzáció | – |
külső vaku vezeték nélküli vezérlése a beépített vakuval | – |
kézi vaku teljesítmény | – |
zoomgyűrű | – |
mechanikus zoom | – |
nagy betekintési szögű LCD | Igen |
tükröződésmentesítő az LCD-n | – |
transzflektív LCD | – |
segédrács élőképen | – |
LCD fényerejének módosítása | Automatikus |
LCD színezetének (Hue) módosítása | – |
státusz kijelzés az LCD-n | Igen |
aktív státuszkijelzés (közvetlen módosítható paraméterek) | – |
ki/bekapcsolható torzítás csökkentés | – |
ki/bekapcsolható kromatikus aberráció csökkentés | – |
szenzor eltoláson alapuló stabilizálás | Igen |
optikai képstabilizálás | – |
stabilizátor mód svenkeléshez | – |
digitális képstabilizálás (nem magas érzékenység) | – |
kétsebességes zoom | – |
programozható gombok száma | – |
virtuális horizont | – |
saját menü (elemek hozzáadása vagy törlése) | – |
sorozat folytatása puffer telítődés után | – |
sorozat RAW formátumban | – |
sorozat <=3 kép/mp sebességgel | Igen |
sorozat >3 kép/mp <=6 kép/mp sebességgel | – |
sorozat >6 kép/mp sebességgel | – |
Full HD (1920×1080p) videó | – |
HD (1280×720p) videó | Igen |
VGA (848×480p vagy 640×480p) videó | Igen |
optikai zoom videó közben | Igen |
digitális zoom videó közben | Igen |
AF videó közben | Igen |
fénymérés videó közben | Igen |
nagy képfrissítési sebességű videó (>=60 kép/mp) | – |
videók gépen belüli vágása | – |
videók gépen belüli összefu^zése | – |
kép kimentése videóból | – |
sztereo hangfelvétel | – |
mono hangfelvétel | Igen |
időzített automatikus sorozat | – |
automatikus expozíció sorozat (bracketing) | Igen |
érzékenység sorozat | – |
vaku sorozat | – |
fehéregyensúly sorozat | – |
színtelítettség sorozat | – |
színezet sorozat | – |
világosság sorozat | – |
kontraszt sorozat | – |
zoom sorozat | – |
élesítés sorozat | – |
fehéregyensúly finomhangolás | – |
színhőmérséklet kézi megadása | – |
kézi fehéregyensúly regiszterek száma | 1 |
Adobe RGB színtér támogatása | – |
képek dátumozása felvételkor | Igen (nyomtatáshoz) |
diktafon funkció | – |
rövid hangmegjegyzés készítése képekhez felvétel után | – |
kiégett részek jelzése lejátszáskor | Igen |
kiégett részek jelzése felvételkor | – |
bebukott részek jelzése lejátszáskor | – |
bebukott részek jelzése felvételkor | – |
élő hisztogram | Igen |
világosság hisztogram lejátszáskor | Igen |
RGB hisztogram lejátszáskor | – |
nagyított nézetben képváltás lehetséges (fókusz összehasonlítás) | – |
mappák létrehozása, váltása | – |
HDR képkészítés (több expozícióból) | – |
fekete-fehér képkészítés | Igen |
szépia képkészítés | Igen |
cianotíp képkészítés | – |
képkészítés digitális színszűrőkkel a fentieken túl | Igen |
képkészítés színcserével | – |
képkészítés szelektív színnel (egy szín + FF) | – |
Hi-/Low-key fotók készítése | – |
kontraszt beállítása felvétel előtt | – |
színtelítettség beállítása felvétel előtt | – |
képkeménység/élesítés beállítása felvétel előtt | – |
színezet (Hue) beállítása felvétel előtt | – |
fehéregyensúly/színezet utólagos módosítása | – |
fényerő utólagos módosítása | – |
kontraszt utólagos módosítása | – |
színtelítettség utólagos módosítása | – |
élesítés utólagos módosítása | – |
RAW konverzió gépen belül | – |
képek keretezése | – |
dinamika „kiterjesztés”, sötét részek kivilágosítása | Igen |
vörösszem javítás gépen belül | Igen |
retusálás a kép egy kiválasztott részén | – |
retusálás (bőrlágyítás) az egész képre | Igen |
többszörös expozíció (multiexpo) | – |
több fotó, egy képre (egymás mellé) helyezése nyomtatáshoz | – |
paralelogramma/keystone korrekció | – |
panoráma automatikus összefűzése gépen belül | – |
szerkeszthető fájlnév | – |
magyar menü | Igen |
világidő | Igen |
ébresztő funkció | – |
leméretezés 2 Mpixel vagy nagyobb méretre | Igen |
leméretezés 2 Mpixelnél kisebb méretre | Igen |
leméretezés VGA vagy kisebb méretre | Igen |
képforgatás | Igen |
képkivágás készítése | Igen |
diavetítés | Igen |
diavetítés zenei aláfestéssel | – |
vezetékes LAN támogatás | – |
WiFi támogatás | – |
GPS támogatás | – |
akkutöltöttség visszajelzés darabszáma | 4 |
akku csere állványon | Igen |
memóriakártya csere állványon | Igen |
Képminőség
A Sony „egyszerűbb” ultrazoomja szép, telített színeket és jó kontrasztot ad képein. A képfeldolgozás az élességet tekintve elég túlzó, ami nem tesz jót a zajszintnek, cserébe nagyjából a Panasonic gépeinél látott erős szűrést kapjuk, ami viszont sok helyen a részletek rovására megy. A DSC-H55 zajszintjét mintha a Panasonic TZ10-hez lőtték volna be (vagy fordítva), több érzékenységi fokozaton szinte ugyanazt a zajt adják.
A Sony gépén nincs külön makró mód, nem kell átkapcsolnunk, hogy közel mehessünk a témához. A legkisebb munkatávolság 5 cm-t jelent, mely átlagos, 73 x 55 mm-es leképezett területet ad. A geometriai torzítás csak a sarkokban érzékelhető, és itt már némi életlenedéssel is számolhatunk, a kép nagyobb része azonban rendben van.
Az alapérzékenysége is hasonló az említett TZ10-hez. ISO80-ról indulunk, ami meglehetősen alacsony zajt mutat. Nem jobbat a kisebb Panasonicnál, de hasonlót a nagyobbhoz és jobbat a Casio, vagy az Olympus ISO64-éhez. A színzaj ennél a gépnél marad a legalacsonyabb a kék csatornán.
Egyet lépve ISO100-ig jutunk és kb. 15-20%-os ugrunk zajban, egy nagyon picivel a többiek középátlaga alá, de nem a rosszabbak mezőnyébe. Teljesen elfogadható az itt látott képminőség, a zaj sem magas és az érezhetően ébredező szűrése sem annyira tolakodó.
ISO200-nál azonban egy kicsit már az. A finomabb részletek kezdenek összemosódni, a sötét területeken pedig a kevésbé finomak is foltosodnak. A zajszint eddig vállvetve halad együtt a Panasonic TZ10-zel.
ISO400-on a Sony lerázza magáról a TZ10-et, amely itt lép egy nagyobbat. A H55 csak 10%-körüli emelkedést mutat zajban és ez ebben a fokozatban rögtön a legjobbak közé emeli. A sikernek azonban ára is van: extra zajszűrés, még kevesebb részlettel. Ezt úgy próbálja leplezni a gép, hogy erős élesítést használ, ami a durvább zajt kiemeli, az éleket pedig darabossá teszi.
A Sony gépnek nagyobb zajszint emelkedése ISO800-nál következik be. Itt már az eddig alkalmazott, félig hatásos erős élesítés kombináció is csak inkább nyűg. Cakkos, fals élek láthatók teljes méretben a homogén és kontraszttalanabb területek mosottsága mellett.
A következő lépéssel (ISO1600) ismét egy jelentősebb zajzuhany éri a képeket. Az előbb említett élesítés pedig töredezett képet, a homogén részeken visszamaradt kiélesített szemcséket okoz. A zajszint nem vészes, az átlagnak megfelelő, de a végeredmény nagyon utómunka szagú.
Az ISO3200-as érték teljes felbontásban nézve csak erősebb idegzetűeknek ajánlott. Nagyon magas zajszint és szinte teljesen szétmosott, utóélesített kép a végeredmény. Olyasmi, mintha valaki egy nagyobb ecsettel hordta volna fel a képet.
Érzékenység – képzaj
A teljes felbontású kivágásokon kívül érdemes megtekinteni a fő alkalmazási területnek számító 10×13 cm-es nyomathoz szükséges méretet is.
Korábban azt mondtam, a Sony zajszűrése félig hatásos. Nos, ez a képek kicsinyítésénél mutatja meg leginkább magát. A szűrés mellett végig erős élesítés a részleteket ugyan nem tartja meg és fals éleket ad, de a kicsinyítés után nincs az a lágyság érzet, mint sok más gépnél. Még magasabb érzékenységeken sem. A magas érzékenység kompakt viszonylatban persze ISO400-at jelent, ahol azért már a sötét részeken feltűnő lehet a durvább zaj.
Az ISO800-ról és 1600-ról kicsinyített képet abban az esetben ajánlom, ha világosabb, vagy középtónusú beállítást fotóztunk. Ott még nem lesz olyan zavaró a papíron látható kép. Sötét témánál már sokkal inkább. A legmagasabb fokozatban készült képekhez véleményem szerint még a 2 megapixel is sok, inkább webre (~800 x 600 pixel), e-mail csatolmánynak ajánlható.
Érzékenység – képzaj; 10×13 cm-es papírképen (szimuláció)
Mellékelt tartozékok
- szoftver CD-ROM
- NP-BG1 lítium-ion (G Lithium) akku
- hálózati akkumulátor töltő
- csuklópánt
- többcélú (USB, Audio/video) kábel
A Sony Cyber Shot DSC-H55 ára kb. 55-60 000 Ft.
A fényképezőgépet a Sony Central and Southeast Europe Kft-től kaptuk kölcsön a kipróbálás idejére. Köszönjük!
Ha a bemutatóink segítettek a gép kiválasztásában, akkor a vásárlásnál tegyen erről említést a kereskedőnél is! Ezzel támogathatja a Pixinfo működését. Köszönjük!
Tesztképeink
A fényképezőgéppel készült tesztfotók megtekintéséhez kattintson a lenti linkre.
A képek fájlneveiben szerepel az érzékenység, a rekeszérték és a kisfilmre átváltott gyújtótávolság is.
Tipp: a megjelenő új ablakban mutasson rá egy indexképre, s tekintse meg a böngésző státuszsorát, ahol a fájlnévből kiderülnek a fenti adatok. A kép megnyitását új ablakban vagy új fülön érdemes végezni (shift+kattintás, control+kattintás, Macintoshnál középső egérgomb).
A cikkben és a tesztfotók között szereplő összes képet szerzői jogok védik. Előzetes, írásos engedély nélküli felhasználásuk tilos!