AF, sorozat, videó
A legnagyobb mértékben a fókuszrendszer változott, amely a 750D/760D 19 pontos, egyébként nem is rossz AF rendszerét váltotta le.
A Canon úgy gondolta, hogy nem cicózik és az alsó-középkategória megérdemli azt a fókuszrendszert, ami a középkategóriáé. Ez nyilván kevésbé teszi csábítóvá a középkategóriás 80D-t, de a Canon úgy tűnik nem a fókuszrendszer, hanem a szolgáltatások alapján akarja megkülönböztetni a gépeit.
Az új elrendezés mellett az érzékenységet is jelentősen javították, amely a középső fókuszpontnál már -3 Fé (ISO100, F2,8, 60 mp záridő igényű megvilágítás), a korábbi -0,5 Fé helyett.
A középső AF pont e gépnél is dupla keresztszenzorral dupla pontosságot kínál, amennyiben f/2,8, vagy jobb fényerejű objektívet csatlakoztatunk a géphez.
Mivel az összes fókuszpont keresztszenzoros, így a függetlenül attól, hogy vízszintes, vagy függőleges jellegű a téma, a fókuszálás lehetséges lesz. Ez alól csak néhány objektív esetében van kivétel, ilyenek pl. a régebbi, nem stabilizátoros EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 és ugyenezen modell II-es változata, valamint a stabilizátoros I-es változat, ahol a két szélső függőleges oszlop fókuszpontjai csak vízszintesre érzékenyek, valamint a 10-18mm f/4,5–5,6 IS STM, ahol mind a 45 fókuszpont használható ugyan, de keresztszenzorosként csak a középső 15 vehető igénybe, illetve az EF-S 60mm f/2,8 Macro USM-nél a középső fókuszpont nem működik dupla pontosságúként (csak egyszeres keresztszenzoros). Ezeken kívül néhány további, régebbi objektívnél is előfordulhatnak korlátozások, ezekről bővebben a használati útmutató 135. oldala tájékoztat.
Az AF terület jellege szerint a következő lehetőségeink vannak:
- 1 AF pont
- AF csoport: 1 AF pont + 8 szomszédos
- AF zóna (széles terület 3 pozíció)
- teljesen automata (teljes szélesség)
Egy kis korlátozást azért el kell viselnünk az AF csoport módnál, ugyanis vízszintesen csak három pozíció választható: a két szélső a középső, s csak függőlegesen mozoghatunk egy-egy AF pontonként.
Az AF terület kiválasztásához a felső részén, az exponáló gomb mögötti, míg az AF pont választáshoz a gép jobb sarkára eső AF-mező választó gombot használhatjuk.
A választható AF üzemmódok nem változtak:
- One Shot: egyszeri AF mód. A készülék a képmezőben beállított AF-pont alatti területre állít élességet az AF-ON teljes, vagy a kioldó gomb félig lenyomásával. A gomb nyomva tartása alatt az élességállítás távolsága változatlan marad, akkor is ha átkomponáljuk a képet, vagy a főtéma elmozdul.
- AI Servo: folyamatos (követő) AF. Szintén az AF-ON, vagy a kioldó gomb aktiválja, de ha a téma elmozdul, vagy a fotós átkomponálja a képet az élességállítás távolsága leköveti a témát (de AF pontot nem vált).
- AI Focus: az előző két üzemmód ötvözete. A készülék alapesetben egyszeri AF beállítást használ, de ha a téma mozog, automatikusan folyamatos módba kapcsol.
A folyamatos/követő AF-hez ennél a modellnél nem adhatunk meg követési érzékenységet, sem a követés gyorsaságát, ahogyan az az EOS 80D-nél elérhető.
Az autofókusz finnomhangolására nincs lehetőségünk, az objektív és a gép összekalibrálását csak szerviz végezheti el.
Természetesen maradt a LiveView lehetőség is, immár a fázis-különbség támogatást kínáló gyors Dual Pixel CMOS AF-et is megkapjuk. A fókuszkeret mérete nem állítható LiveView módban, viszont mérete kisebb, mint a korábbi Hybrid CMOS III AF-nél volt. De igazán kis méretű témára pontos AF nem minden esetben érhető el, ilyen esetben marad a kézi élességállítás.
Kézi élességállításra az objektív AF/MF gombjával kapcsolhatunk és a fókuszgyűrű valamint kereső segítségével végezhetjük el a beállítást. Élőképnél 5×-ös és 10×-es képnagyítás is kérhető, amelynek kivágása szabadon görgethető.
Sorozat fényképezés
A sorozatfotózás sebessége is nőtt az elődhöz képest, így már 6 kép/mp is elérhető. Azért elég szép belegondolni, hogy a 10 évvel ezelőtt még a komoly középkategória tagjaként megjelent EOS 40D kínált 6,5 kép/mp-et, amikor az alsó-középkategóriában futó EOS 400D és EOS 450D modellek még csak 3-3,5 kép/mp-et tudtak, most pedig az alsó-középkategória is 6 kép/mp-et nyújt.
Sorozatot egyébként kétféle sebességgel készíthetünk, 3 kép/mp-cel a lassabb módban, illetve 6 kép/mp-cel a gyorsabb módban.
A sorozat sebességét a gép RAW formátumnál, lassú kártyánál 9 képig tartja, fele annyi képig, mint az EOS 80D. A puffer telítődése után a sorozatkészítés nem áll le, csak a kártyaírás sebességének függvényében lelassul.
Csendes sorozat, illetve csendes expozíció e modellnél nem elérhető.
Automatikus sorozatokból az EOS 800D is kétfélét kínál, az expozíció sorozatot és a fehéregyensúly sorozat, de csak 3 képig (az EOS 80D-nél 7 képig tartó expozíció sorozat is elérhető).
Videofelvétel
Videofelvétel terén csak kis mértékű előrelépés történt. A felbontás maximuma maradt 1920×1080 pixel (vagyis Full HD), a képfrissítés viszont a korábbi max. 30 kép/mp helyett lehet 50, sőt 60 kép/mp is. A gép a 25 és 24 kép/mp-es módokat is támogatja.
Videófelvétel során használható külső mikrofon is, de fejhallgatót nem csatlakoztathatunk a géphez. Az automatikus élességállítás a Dual Pixel CMOS AF-nek köszönhetően videófelvétel közben is egész jó sebességű, STM, illetve nano USM objektívekkel pedig a gyorsaság mellett a csendes működés is a jellemzők közé sorolható.
Az EOS 800D-ben is megtalálható a 70D-ben bevezetett digitális zoom szolgáltatás, amelyet engedélyezve 3-10×-es mértékig folyamatosan állíthatjuk a zoomot, hasonlóan a kompaktok optikai zoom állításához.
Az optikai zoom természetesen továbbra is elérhető.
A felvételek MP4 formátumban menthetők, IPB erősebb vagy gyengébb tömörítéssel. Könnyebben vágható és szerkeszthető ALL-I itt nem elérhető.
Videót time-lapse programozott módban is felvehetünk, a felvételek ez esetben is maximum Full HD felbontásúak, mivel a gép is videó módban dolgozik. Ennek előnye, hogy a tükör és a zár nem mozdul, így kíméletesebb, hátránya viszont a gördülő zárból (rolling shutter) adódó torzulások megjelenése.