Felépítés
Ergonómia
Bár papíron az elődjénél nagyobbra sikerült a FinePix F300EXR, kézbe véve igencsak az ultrakompakt kategória határán egyensúlyozik. Az alig több mint 3 cm-es vastagságú váz kényelmesen hordható, szinte észrevétlen társunk lehet.
Az új modell külsejében is jelezni szeretné, hogy az F-széria csúcsgépéről van szó. Igényes formatervezés – már amennyire a megszokott téglalap külső engedi – fém borítás, kiváló összeszerelési minőség jellemzi. Az unalmas kockaságtól a szélek és sarkok nem éppen öncélú lekerekítésével próbáltak eltérni, ami ráadásul a kényelemnek is jót tesz. Ezt erősíti a markolati rész enyhe íve is, ahová még egy kis gumibetétet is sikerült beszúrnia a gyártónak. A hátlap hüvelykujj alá eső területén is találunk egy igényesen megtervezett gumibetét. Ezek nem csak kényelmet, de valamivel stabilabb fogást is adnak. Azért csak „valamivel”, mivel legalább annyira a dizájn, mint a funkció miatt kerültek a helyükre.
A gombok és kezelőszervek szintén példásan kivitelezettek. Külön tetszik a jobb hátsó sarokba csapott üzemmód választó kerék, mely pici ugyan, de pont a kellő könnyedséggel jár ahhoz, hogy markolatot szorító kezünk hüvelykujjával elforgathassuk. A vázba süllyesztett bekapcsoló gombot véletlenül szinte lehetetlenség benyomni, ahogy az egyedi alakú videofelvételi gomb sem okoz majd kényelmetlen perceket. Szintén jó megoldás a hátsó vezérlőtárcsa, ami viszont nekem egy kicsit lazán járónak tűnt. Néha sikerült akaratlanul is áttekernem vele egy-két beállítást.
A masszív fémváz, néhol műanyag alkatrészeket kapott. Ilyen a csatlakozófedél, vagy az akku és memóriakártya foglalat ajtaja, mely nagyon könnyen nyitható, de nem látszik túl masszív darabnak. Nyitásával állvány gyorstalpra csavart gépnél már meggyűlhet a bajunk, mivel a fém állványmenetet pont mellette találjuk. A méretes objektív miatt kénytelenek voltak az ajtó mellé helyezni.
Optika
A sok tekintetben megújult modell egyik nagy dobása az új optika. A Fujinon zoom objektív 4,4-66mm-es gyújtótávolsággal rendelkezik, ami kisfilmes értéken 24-360mm-nek számít. Ez nem kevesebb, mint 15x-ös zoomátfogás. A 24mm-es nagylátószögnek szűkebb helyeken, vagy épületet közelebbről fényképezve vesszük majd nagy hasznát.
Ekkora méretben, ilyen nagy zoomátfogású géphez még nem volt szerencsém, pedig már szinte minden gyártó próbálkozik hasonló készülékekkel, de vagy egy kicsit nagyobbak, vagy egy kicsit szerényebb zoomátfogásúak.
A Fujifilm egy nagyszerű ötlettel oldotta meg a „kis vázban nagy zoomos objektív” problémát. Az úgynevezett Double Sliding technológia segítségével egyes lencsetagokat oldalról csúsztatják be a lencserendszerbe, hasonlóan a szemészorvos lencsecserélős vizsgálószemüvegéhez. Ennek révén helyet takarítottak meg az objektív számára.
Az optika 12 lencsetagot számlál, köztük a különféle optikai hibák előfordulását csökkentő aszférikus tagokkal és a gyártó Super Electronic Beam lencsebevonatával. Az objektív nagylátószögnél 1:3,5, tele állásban 1:5,3 fényerővel rendelkezik. Mindkét érték kicsit rosszabb az elődénél, de ott csak 5x zoomátfogást kaptunk, kisebb látószöggel és nagyítással.
A gép bekapcsolásakor az objektív három teleszkópos fémtubusa alig több mint 2 cm-re emelkedik ki a vázból. Tele állásba zoomolva közel 4 cm-re nyúlik előre az objektív. A zoomolás egyébként a megszokott gyűrűs megoldással vezérelhető két sebességi fokozatban. Gyorsabb fokozatban 1,7 mp alatt átpörgethető a teljes zoomátfogás. Ha előzőleg engedélyeztük a menüben az optikai mellett digitális zoomot is használhatunk. Ez is az említett gyűrűvel szabályozható, nagyobb felbontásokban legfeljebb 4x-es, kisebb képméretnél pedig 4,4x-es értékig. Mindkét zoomállapot a kijelző bal felső sarkában megjelenő skáláról olvasható le. A pontos gyújtótávolság nem jelenik meg, csupán az átfogás érték látható a skála mellett.
A készülék kikapcsolásakor az objektív visszahúzódik, a frontlencsét, pedig automatikusan záródó fénylamellák védik. Az objektív elé szűrők és konverterek nem helyezhetők.
Képérzékelő
A Fujifilm legutolsó szenzor technológiája a Super CCD EXR széria, melyet csak a komolyabb gépeiben használ. A FinePix F300EXR ilyen gép – ahogy neve is mutatja – sőt ez a gyártó első modellje, melyet az említett technológia II. generációs képérzékelőjével szereltek fel.
De mi is az az EXR? Korábbi tesztjeinkben már volt róla szó. A Fujifilm egyedi pixel elrendezésű érzékelőinek köszönhetően igyekszik kiküszöbölni a kompakt képszenzorok legnagyobb hátrányait. Mindehhez háromféle EXR üzemmód áll rendelkezésre, mely automatikusan, vagy a felhasználó által kiválasztható.
HR, vagyis nagy felbontás módban (Fine Capture technológia) az összes pixelt, és a különleges színszűrő elrendezést kihasználva, teljes felbontásban készíthetünk képeket, mely ennél a gépnél 12 megapixelt jelent.
DR módban az úgynevezett Dual Exposure Control lép működésbe, mely szintén az egyedi képpont elrendezésen alapul. A szenzorból lényegében két képet olvas ki a készülék, egy magas és egy alacsonyabb érzékenységgel ekvivalens képet, minden második képpont felhasználásával. A Real Photo Engine EXR feldolgozórendszer által egyesített végeredmény az átlag dinamikaátfogásnál jobbat mutat, kevesebb kiégéssel, és világosabb árnyékos területekkel. A technológia jellege miatt csak nagyobb felbontásokban használhatjuk a DR módot, a képméret pedig legfeljebb 6 megapixel lesz.
Talán mondanom sem kell, hogy a SN, vagyis a nagy érzékenység EXR mód is a szenzor sajátos elrendezésével magyarázható. Az új színszűrőnek köszönhetően azonos színkomponenst érzékelő pixelek kerültek egymás mellé melyeket párosával összevonva (Pixel Fusion technológia) nagyobb fényérzékeny felületet, és egyben érzékenységet kapunk, kevesebb zajjal. A kimeneti képméret ezúttal is legfeljebb 6 megapixel.
Mindez azonban az eddigi EXR szenzoros gépekben is megvolt. Mit tud akkor az F300EXR fémjelezte II. generáció? Az új szenzor különlegessége, a fázis-érzékelős élességállításhoz szükséges pixelek is megtalálhatók a felületén. Ez a gép ugyanis a világ első, fáziskülönbség elvén működő autofókusszal szerelt kompakt gépe. Eddig ilyen rendszert csak a tükörreflexes gépekben találtunk, az F300EXR tehát forradalmi áttörés lehet a gyorsabb kompakt élességállításhoz. Az új AF rendszer működéséről az Élességállítás pont alatt írok.
A 12 megapixeles szenzor egyébként kisebb mint elődje (1/2”). Legnagyobb képméretet választva 4000 x 3000 pixeles fotók menthetők, kizárólag JPEG formátumban, kétféle (Fine, Normal) tömörítéssel. A legnagyobb mellett 6 megapixeles közepes, és 3 megapixeles kis képméret is választható. A kompaktoknál gyakori 4:3 oldalarányon felül 3:2 és 16:9-es arányok is választhatók, szintén 3-3 képmérettel.
Fájlméretek és tárolható képek száma és videók hossza | |||
---|---|---|---|
Felbontás, tömörítés | méret* | 40 MB-os belsõ memóriában* | 8 GB-os kártyán* |
4000 x 3000 (4:3) Fine | 4 760 KB | 8 | 1680 |
4000 x 3000 Normal | 3 000 KB | 13 | 2670 |
4000 x 2248 (16:9) Fine | 3 570 KB | 10 | 2240 |
4000 x 2248 Normal | 2 250 KB | 17 | 3550 |
1280 x 720 HD videó | 3,18 MB/mp | – | 42 perc |
640 x 480 VGA videó | 1,33 MB/mp | 30 mp | 1 óra 40 perc |
Az érzékenység automatikusan vezérelt és manuálisan beállítható lehet. Automatikus módban ISO400-1600 között szabhatjuk meg a maximum értéket. Kézzel beállítva ISO100 és 12800 között szabályozhatjuk egész fényértékenként. Az ISO3200 és 6400-as beállítás csak max. 6 megapixeles felbontásban, az ISO12800-as csúcsérték legfeljebb 3 megapixelen érhető el.
LCD és kereső
Nagyobb LCD nem is fért volna erre a kis vázra, így maradt a korábbról örökölt 3” méret. Hivatalosan ez 7,6 cm-es képátlót jelent, gyakorlatilag viszont 7,5 cm volt az általunk mért látható méret – a széleken marad egy vékony fekete keret. A képernyő az elsődleges oldalarányhoz igazodva 4:3-es, lefedettsége pedig 100%, tehát mindent látunk az élőképen, ami később a fotóra kerül. Világosságát most is +/-5 lépésben szabályozhatjuk. Eddig minden megegyezik az előddel, a felbontás viszont fejlődött, méghozzá a korábbi duplájára. 230 ezer képpont helyett most 460 ezret kapunk a kijelzőn, ami kiváló minőséget jelent. Ezzel együtt fejlődött az élőkép minősége is. Jobb színvisszaadást és kontrasztot ad az új LCD, és bár gyenge fénynél hajlamos némi szaggatásra, szinte bármilyen szögből jól látható.
Közvetlen kikapcsolására nincs mód, így ha energiatakarékos üzemmódot szeretnénk, a gép automata kikapcsolását állíthatjuk be, 2 és 5 perces tétlenség után, vagy beállíthatunk Takarékos üzem módot is. A kijelző egyébként automatikusan változtatja világosságát. Erős napsütésben jöhet jól a fényesebb élőképet adó Élénk LCD mód.
Mivel a gépre már nem fért volna kereső, ezért ezt a feladatot is az LCD kijelzővel láthatjuk el. A felvételi élőképen megjelenő információkat a DISP gomb segítségével válthatjuk, melyek a következők lehetnek:
- Élőkép + alap felvételi információk (folyamatosan látszanak)
- Élőkép + felvételi infók kikapcsolása élőkép módban (csak az expo gomb félig lenyomásakor jelennek meg)
- Élőkép + felvételi adatok és harmadoló segédrács
- Élőkép + felvételi adatok és 16:9-es (HD) felvételi terület képhatárai
A képernyőn megjelenő felvételi adatok között megtaláljuk az AF pontok, csendes mód, sorozat mód, fénymérés, arcfelismerés, felvételi üzemmód, vakumód, makró AF tartomány, önkioldó, dátum és idő, záridő, rekeszérték, videó felbontás, képméret, hátralévő képek száma, érzékenység, képminőség, dinamika tartomány, film szimuláció, fehéregyensúly, akku töltöttség, stabilizátor, valamint az expozíció kompenzáció kijelzését.
Lejátszás módban is a DISP gombbal válthatunk a képernyőadatok között. Itt azok be- és kikapcsolására van módunk, illetve egy külön képernyő beállítására (Kedvencek) ahol 1-5 csillagig osztályozhatjuk a képeinket. A különböző értékelésű fotók később ezen szempont alapján is visszakereshetők. A készülék teljesen új, számos szempont szerinti keresési lehetőségeket kínál. Kilistázhatók a képek dátum, arc, az előbb említett értékelés, téma és adattípus szerint is.
Az F300EXR egyik új szolgáltatása a Fotókönyv segéd, melynél kedvenc képeinket egy albumba válogathatjuk, majd animálva visszanézhetjük.
A visszajátszott fényképek lapozására a hátsó tárcsa, vagy a megszokott bal-jobb iránygomb használható, nagyításukra pedig a zoom gyűrű. A fel iránygombbal azonnali törlést aktiválhatunk. A nagyítás 19 lépésben lehetséges. Mértékét csak egy skálán jelzi ki a gép, számadatot nem ad. Nagyított nézetben a képek közötti lapozás nem lehetséges. A zoom gyűrű balra fordításával egyébként 1 (előző és következő 2 fotóval), 4, 9 és 100 előnézeti képes oldalakat is behívhatunk.
Vaku
A FinePix F300EXR a korábbi társaitól eltérően nem fixen beépített, hanem a bekapcsoláskor felnyíló vakut kapott. Ez a beállított vakumódtól függetlenül minden bekapcsolásnál felbukkan és sajnos nem zárható le. Néha kicsit idegesítő lehet a gép tartásánál. Nyitott állapotban kb. 4,5 cm-re kerül az optikai középtengelytől, mely azért kevés a vörösszem hatás elkerüléséhez. Szerencsére ez ellen többféle módon is védekezik a gép. Először is elővillantással, másodszor pedig az arcfelismerő módhoz csatolt, vagy utólag aktiválható, szoftveres vörösszem eltávolítással. Az elővillantást a fényképezési az utólagos eltávolítást a lejátszás menüben kapcsolhatjuk be.
A vaku üzemmódjai között a jobb iránygombbal előhívható menüben válogathatunk. Letilthatjuk, beállíthatunk automata módot, de használhatjuk derítő vakuként és hosszú záridők mellett lassú szinkron módban is. A korábbi modellekhez hasonlóan kétféle, vakuhoz kötött témamódot választhatunk. Az egyik a Natural light, vagyis természetes fény hatás, mely lényegében letiltott villanást jelent. A másik a Natural light&flash mód, melynél egymás után két kép készül, egy természetes fényviszonyokkal, egy pedig vakuval, és mindkét fotót elmenti a készülék.
A villanó ISO800 érzékenység mellett, nagylátószögnél kb. 0,15-3,2 méter között, tele állásban 0,9-6,2 méter között ad hatásos megvilágítást. Teljesítményének szabályozására nincs mód.
Kikapcsoláskor a vaku automatikusan visszahúzódik a vázba.
Az F300EXR nem rendelkezik külső vakucsatlakozással.
Memóriakártya, akku, csatlakozók
A fényképezőgép 40 MB belső memóriát kapott, ami gyorsan szűkösnek bizonyulhat, hiszen teljes felbontásban csak 8 kép fér el rajta, és HD videót nem is készíthetünk rá. Vásárlásnál ezért mindenképp ajánlott egy 4 vagy 8 GB-os memóriakártyával is számolni. Ezek közül az SD és SDHC típusokat támogatja a készülék, vagyis legfeljebb 32 GB-os kapacitásút vásárolhatunk. Elődje még a Fujifilm által évekig szorgalmazott xD kártyákat is fogadta, de ezeket mostanra elhagyni látszik a cég.
A memóriakártyát a markolati rész alatt nyíló foglalatba tehetjük. Egy kis, kipattintható és elhúzható műanyagajtó fedi, mely nem túl masszív kivitel. Szintén emögött kapott helyet az elődből örökölt NP-50 lítium-ion akkumulátor is. Véletlen kicsúszásának elkerüléséről egy kis rugós műanyagpöcök gondoskodik. Az apró akku mindössze 18 grammos és 1000 mAh kapacitású. Nagyjából 2,5 óra alatt tölthető fel teljesen a mellékelt hálózati dugós töltővel és kb. 250 felvétel készíthető vele, 8-9%-kal több mint a korábbi modellel. Az akku töltöttsége az LCD-n megjelenő ikonon olvasható le, 4 fokozatban. Az áramforrás mellett külön megvásárolható hálózati tápegység is használható, melynek vége szintén ebbe a foglalatba csatlakozik.
A készülék csatlakozói is a markolat oldalára kerültek. Egy szépen kivitelezett műanyagajtócska kihajtása után két kimenetet fedezhetünk fel a jobb oldalon. A felső a kombinált A/V (audió/videó), valamint USB 2.0 (Hi-speed) foglalat, melyhez egy-egy kábelt is mellékel a gyártó. Alatta egy HDMI kimenet kapott helyet, melyhez külön kell megvásárolnunk a kábelt. Kimeneti felbontása nem állítható, de a Beállítás menüben kapunk egy Képarány nevű pontot, mely csak ilyen kábel csatlakoztatásánál aktív. Ezzel beállíthatjuk a tévénknek megfelelő képoldalarányt.