Kipróbáltuk: Fujifilm FinePix S9500 teszt

0
5 380

Érzékenység

A Fujifilm az 5. generációs SuperCCD-ivel új korszakot nyitott a kompakt géppel történő nagy érzékenységű fotózás terén. Már a korábbi SuperCCD-kkel is lehetőség volt ISO1600 érzékenységgel fényképezni, de a 4. generációs SuperCCD-kkel szerelt gépeknél ilyenkor nem használhattuk ki a gép teljes felbontását. Az új SuperCCD-s gépek – így az S9500 is – felbontástól függetlenül kínálnak nagy érzékenységet. Természetesen, hogy a képzaj ne rontsa el teljesen a képet, erős zajszűrés szükséges, ami hatékonyan tünteti el a képzajt. ISO400-ig nem is igen látható képzaj, de még ISO800-nál sem nevezhető zavarónak, legalábbis nem a hagyományos értelemben vett képzajt láthatjuk sok-sok színes pixellel, hanem inkább szemcsésedést, ami sokkal kevésbé zavaró. ISO1600-nál már persze a szemcsésedés is igen erőteljes, e két utóbbi érzékenységnél a szemcsék már elfedik a részletek egy hányadát. ISO400 érzékenységig azonban remek felvételeket készíthetünk, zavaró képzaj nélkül. Itt azért érdemes megjegyezni, hogy a többi jelenleg futó fényképezőgép zajszűrése messze nem ennyire jó hatásfokú, sokkal több színes pixel marad meg a szűrt képeken is.

Még hosszú expozíciósidejű felvételeknél sincs jelentősebb képzaj, sőt – bár dark frame hotpixelszűrést nem végez a gép – a hotpixelektől sem kell tartanunk (e tekintetben javasoljuk az esti tóparti fotónk megtekintését a tesztfotók között).
































Érzékenység – zajtartalom
ISO 80, F7,1; 1/1,7 mp, 3490 kB
ISO100, F7,1; 1/2 mp, 3737 kB
ISO200, F7,1; 1/4 mp, 4097 kB
ISO400, F7,1; 1/8 mp, 4111 kB
ISO800, F7,1; 1/15 mp, 4308 kB
ISO1600, F7,1; 1/30 mp, 4526 kB

A fotók 23 oC hőmérséklet mellett készültek.

A felpattintható vaku teljesítményvezérlése jó, még makrózásnál is jó teljesítményt használ, nem exponálja túl a felvételt. A viszonylag hosszú objektív miatt azonban 100 mm alatt a legnagyobb kitöltésben makrózva az objektív betakar a vaku fényébe (nagyobb tárgytávolságnál természetesen nem okoz problémát). Ha esetleg különleges körülmény miatt szeretnénk változtatni a teljesítményen, ezt megtehetjük pozítiv és negatív irányba is 1/3 vagy 2/3 fényértékkel.

A vaku fényeloszlása bár nem a megszokott, csak sarkokban sötétebb, hanem itt a teljes képszél sötétedik. Ezzel együtt nem rossz a helyzet, hiszen a 28 mm-nek megfelelő nagylátószögű állásban is csak 30%-kal sötétebb a kép sarka, mint a középpontja. A sötétedés egyébként a bal oldalon érezhetően erősebb, amely 35 mm-nek megfelelő fókusztávolságnál még jobban előjön, mivel a jobb szél sötétedése kevéssé lesz erőteljes.
A lent látható bal oldali kép a vaku eloszlás természetes módját mutatja (valós kép), a jobboldali képen pedig a fényeloszlás formája látható, hisztogram-széthúzással kiemelve (a valóságban nincs ekkora kontraszt!).




Vakuval készült felvétel fényeloszlása

Sarkokban tapasztalható fényerőcsökkenés: 30%

fényeloszlás formája
(képmanipulálással kiemelve!)