Kipróbáltuk: Nikon 1 AW1 teszt

0
Hirdetés

AF, LiveView, sorozat, videó

Élességállítás, fénymérés

A Nikon 1 AW1 sok képességét a J3 modellnek köszönheti, így nem meglepő, hogy az élességállítás terén is egyforma a két gép. A vízálló modellben is marad a sorozatra jellemző hibrid automata fókuszrendszer, vagyis a kompaktoknál általános kontraszt-alapú rendszeren túl a digitális tükörreflexesek közt elterjedt fázis-alapú rendszer is dolgozik. Utóbbi is a képérzékelőre integrálva.

A készülék összesen 135 fókuszpontot használ a képmezőn, ebből a kép közepén lévő 73 pont támogatja a fázisérzékelésen alapuló élességállítást. Ha manuális fókuszpont választást használunk mind a 135 pont elérhető 15 sorban és 9 oszlopban. Ilyenkor az OK gomb megnyomása után a négyirányú navigációs gombbal állítható be az élességállítás helye. Ha viszont a gépre bízzuk a fókuszmező kiválasztását is, akkor 41 pont közül válogat a készülék, és egyszerre akár többet is kiválaszthat.

Az AF módok között Témakövetés is található, melynél szintén az OK gombbal állítható rá a fókuszmező egy kívánt objektumra. A téma elmozdulása esetén ez a pont is vándorolni fog a képen, méghozzá elég gyorsan, így sebesebb témák lekövetésére is használható. Külön menüpont alatt arcérzékelés is aktiválható.

A gép adatlapján nem találtam meg a működési tartományát, de az automatikus AF segédfényt engedélyezve szinte bármilyen sötétben nagyon gyorsan képes élességet állítani. A segédfény természetesen ki is kapcsolható.

Hátrány azonban, hogy szinte mindent a menüben kell beállítanunk. Itt nincs fókuszmód kapcsoló, vagy külön AF gomb, persze túl sok ezzel kapcsolatos beállítás sem. Az AF mező módokon kívül csak az alap élességállítási mód választható ki, mely a következő lehet:

  • AF-S (fotó és vidó módban): Egyszeri AF. Az exponáló gombot félig lenyomva a beállított fókuszmező alá eső témára állít élességet a gép, majd a gomb nyomva tartása alatt, az expozícióig a beállított távolságon marad.
  • AF-C (csak fotó módban): Folyamatos AF. Az expo gombot félig lenyomva aktiválódik, de a téma elmozdulásakor, vagy a gép megmozdításakor folyamatosan korrigálja a beállítást az AF rendszer.
  • AF-A (csak fotó módban): Automatikus AF. Az előző két mód között önállóan választ a gép.
  • AF-F(csak videó módban): Hasonló az AF-C módhoz, de itt az automata élességállítás állandó működéséhez nincs szükség az expo gomb félig nyomására.
  • MF (fotó és videó módban): Kézi élességállítás. Ugyanitt kiválasztható a fókuszsegítségként kapott képnagyítás mértéke is (1x, 2x, 5x, 10x).

Kézi élességállításnál meglehetősen kompaktos hangulatban munkálkodhatunk, mivel az objektíven nincs élességállító gyűrű. Az MF módot aktiválva az OK gombbal kezdeményezhető az élességállítás, mely automatikusan a fent beállított képnagyítást is adja. Sajnos a nagyítás ezúttal is interpolált, így a finom részletek és ezzel együtt a pontos élesség nehezen ellenőrizhető. A képkivágás az iránygombbal görgethető a képernyőn. Az élességet a felső kétállású nagyítás gombbal szabályozhatjuk, de a gomb folyamatos nyomva tartását is kihagyták, csak lépésenként nyomogatva változtathatunk az élességi beállításon.

A fénymérés a megszokott három üzemmódban használható. A Mátrix mód a teljes képmezőben mér. A Középpontosan súlyozott beállításnál szintén ez a helyzet, de a rendszer fokozottan veszi figyelembe a képközép 4,5 mm-es területét. Szpot beállítást használva a gép csak a választott Af pont körüli 2mm-es területen mér fényt.

A készülék +/-3 fényérték tartományban működő expozíció kompenzációt kínál, mely 1/3 Fé lépésenként állítható.

Sorozat fényképezés

Sorozatban mindig is nagyon erősek voltak a Nikon 1 gépek, már ami a sebességet illeti. Az AW1 is párját ritkítja ezen a téren. A villámgyors CMOS szenzornak és az elektronikus zárnak köszönhetően akár 60 kép/mp-es teljes felbontású sorozat is beállítható. Hátrányként mindössze a folyamatos AF hiányát kell elszenvednünk, azaz csak az első képhez állít élességet a gép. Ugyanez a helyzet a szintén villámsebes 30 kép/mp-es sorozattal is, csak ez esetben több kép készülhet, hiszen a puffer lassabban telik be. Ha a sorozat minden képénél fontos az élesség finomítása (pl. mozgó téma), akkor 15 vagy 5 kép/mp sebességű módokat is választhatunk.

A készíthető képek számát szokás szerint újra megmértük, egy gyorsnak számító UHS-I kategóriás SDHC memóriakártyát felhasználva. Méréseink az alábbi táblázatban olvashatók:

Sorozat sebességek (8 GB,
UHS-I SDHC)
sebesség
(gyári érték)
készíthetõ képek száma
(JPEG, Extra fine)
készíthetõ képek száma
(RAW)
5 fps 43 kép 31 kép
15 fps 32 kép 27 kép
30 fps 20 kép 20 kép
60 fps 20 kép 20 kép

Az 5 kép/mp-es sorozat a puffer telítődés után sem áll le. A gép lassabban folytatja. A gyorsabb sorozatok néhány másodpercre leállnak, de a memóriába írás sebességétől függően szakaszosan folytathatók. Úgy tűnik a 30 és 60 kép/mp-es sorozatok hosszúsági korlátja a puffer méretétől független, hiszen 20 kép után JPEG és RAW formátumban is megállnak.

Bár normál sorozatokból több beállítást kapunk, az expozíció- és egyéb automatikus sorozatok ezúttal is kimaradtak a szolgáltatások közül, pedig nem egy olcsóbb kompaktban is megtalálhatók. A Nikonnál sajna bevett szokás, hogy az olcsóbb MILC és DSLR gépeiből kihagyja őket.

A sorozatok menüjében, vagyis a bal iránygombot lenyomva, választhatók ki az önkioldó módok is. Háromféle időzítést, 2, 5 és 10 mp-et választhatunk.

Videofelvétel

A mozgóképfelvétel képességei és beállításai is ismerősnek tűntek a legutóbbi Nikon 1 J3 modellből. Indításához egy meglehetősen nagy dedikált gombot kapunk a gép tetején, melynek segítségével szinte bármilyen üzemmódban elindítható a felvétel. Ez alól persze kivétel a Mozgó pillanatkép rögzítése és a Legjobb pillanat rögzítése mód, de hát ezek speciálisan működő beállítások.

Ha fotó üzemmódokban dolgozunk akkor csak a videó felbontása és rögzítési sebessége, valamint néhány hangbeállítás érhető el. A felbontás FullHD, vagyis 1920 x 1080 pixel, vagy HD, azaz 1280 x 720 pixel lehet. A fényképezőgép H.264/MPEG-4 tömörítésű, MOV kiterjesztésű fájlokat ment kártyára, melyeknek egyenkénti hossza nem lépheti túl a 30 percet.

1920×1080 pixel, 60i, MOV, 37 mp, 95 MB
Eredeti videó letölthető: ide kattintva

FullHD-ban 60i, vagy 30p képfrissítési sebesség állítható, míg HD felbontást választva már a progresszív 60 képkocka/mp is elérhető.

A gépen egy sztereó mikrofonpár kapott helyet, melyek AAC formátumban rögzítenek. A hangfelvétel jelszintje automatikus, illetve nagy, közepes vagy kis erősségű lehet. Igény esetén a mikrofon ki is kapcsolható. A hangbeállítások között automatikus szélzaj csökkentés is engedélyezhető.

1920×1080 pixel, 30p, MOV, 31 mp, 79 MB
Eredeti videó letölthető: ide kattintva

Fotó módokban ennyi érhető el, de az AW1 tartogat számunkra egy Haladó videó módot is, melyben Program automatika, Rekesz és Záridő-előválasztás, és Manuális mód is kiválasztható. Ilyenkor akár a felvétel alatt is átállíthatjuk a rekeszértéket vagy a záridőt. Videózás közben állóképek is készíthetők az expo gomb lenyomásával, melyeket teljes felbontásban képes menteni a fényképezőgép.

A Haladó videó mód a képminőség és hangbeállításokon túl egyéb opciókat is megnyit. A videó menüben elérhetővé válnak például a fénymérési vagy élességállítási módok és AF mező módok, illetve az arcérzékelés.

1280×720 pixel, 60p, MOV, 28 mp, 44 MB
Eredeti videó letölthető: ide kattintva

Ebben az állásban választhatjuk ki a régebbi Nikon MILC-ekből ismerős Lassított videofelvételt is, ami tulajdonképpen gyorsabb felvétel, de normál sebességen lejátszva valóban lassabb. Beállításai között 400 és 1200 kép/mp-es sebességet találunk, mely csak 5 mp és 3 mp hosszan, 640 x 240, illetve 320 x 120 pixeles méretben rögzíthetők. Persze ez a néhány másodperc lejátszáskor 67 és 200 mp hosszú lassított mozit jelent.

A lejátszás menüben egyszerű videoszerkesztési beállításokat is találunk, melyekkel néhány pillanat alatt levágható és eldobható egy videó nem kívánt eleje vagy vége.