Kipróbáltuk: Olympus E-3 teszt

0

Képminőség I.

Fájlformátumok

Két új képmérettel és ugyanennyi JPEG tömörítési fokozattal gazdagodott az E-3, és megmaradtak a régi felbontások is, így a kettő kombinációjaként összesen 28-féle JPEG méret+minőség beállítás választható. Az Eddigi SHQ és SQ tömörítés Super Fine, Fine, Normal és Basic lett, sorrendben 1/2,7, 1/4, 1/8 és 1/12 tömörítési aránnyal.

Persze nincs DSLR gép a jól bevált RAW nélkül. Ezt a szerepet tölti be veszteségmentes tömörítésű ORF formátum. Használhatunk kombinált RAW+JPEG beállítást is, bármilyen méretű és tömörítésű JPEG-gel, így a választható opciók száma, a sima RAW-t is beleszámítva 57-re ugrik. Mivel a képminőség beállításának listája így igen hosszú és bonyolult lenne, a gyártó úgy oldotta meg a helyzetet, hogy egyszerre csak négy képméret és minőség választható. A Custom menüben állíthatjuk be, melyik legyen ez a négy. Célszerű a gyakrabban használtakat választani. Ugyanez a négy JPEG méret/tömörítés rendelhető a RAW+JPEG beállítás mellé is.

Egyébként szép, hogy vannak alacsony felbontású méretek is, de elárulná valaki, hogy egy 10 megapixeles, profi DSLR-nek miért kell tudnia a 640 x 480-at, vagy leméretezve a 320 x 240-et?

Képzaj




ISO100; NR: Standard; F7,1; 1/4 mp



ISO100; NR: Off; F7,1; 1/4 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO100; F7,1; 1/4 mp



ISO200; NR: Standard; F7,1; 1/6 mp



ISO200; NR: Off; F7,1; 1/6 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO200; F7,1; 1/6 mp



ISO400; NR: Standard; F7,1; 1/13 mp



ISO400; NR: Off; F7,1; 1/13 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO400; F7,1; 1/13 mp



ISO800; NR: Standard; F7,1; 1/25 mp



ISO800; NR: Off; F7,1; 1/25 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO800; F7,1; 1/25 mp



ISO1600; NR: Standard; F7,1; 1/50 mp



ISO1600; NR: Off; F7,1; 1/50 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO1600; F7,1; 1/50 mp



ISO3200; NR: Standard; F7,1; 1/100 mp



ISO3200; NR: Off; F7,1; 1/100 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO3200; F7,1; 1/100 mp



ISO100; NR: Standard; F7,1; 1/4 mp



ISO100; NR: Off; F7,1; 1/4 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO100; F7,1; 1/4 mp



ISO200; NR: Standard; F7,1; 1/6 mp



ISO200; NR: Off; F7,1; 1/6 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO200; F7,1; 1/6 mp



ISO400; NR: Standard; F7,1; 1/13 mp



ISO400; NR: Off; F7,1; 1/13 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO400; F7,1; 1/13 mp



ISO800; NR: Standard; F7,1; 1/25 mp



ISO800; NR: Off; F7,1; 1/25 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO800; F7,1; 1/25 mp



ISO1600; NR: Standard; F7,1; 1/50 mp



ISO1600; NR: Off; F7,1; 1/50 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO1600; F7,1; 1/50 mp



ISO3200; NR: Standard; F7,1; 1/100 mp



ISO3200; NR: Off; F7,1; 1/100 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO3200; F7,1; 1/100 mp



ISO100; NR: Standard; F7,1; 1/4 mp



ISO100; NR: Off; F7,1; 1/4 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO100; F7,1; 1/4 mp



ISO200; NR: Standard; F7,1; 1/6 mp



ISO200; NR: Off; F7,1; 1/6 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO200; F7,1; 1/6 mp



ISO400; NR: Standard; F7,1; 1/13 mp



ISO400; NR: Off; F7,1; 1/13 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO400; F7,1; 1/13 mp



ISO800; NR: Standard; F7,1; 1/25 mp



ISO800; NR: Off; F7,1; 1/25 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO800; F7,1; 1/25 mp



ISO1600; NR: Standard; F7,1; 1/50 mp



ISO1600; NR: Off; F7,1; 1/50 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO1600; F7,1; 1/50 mp



ISO3200; NR: Standard; F7,1; 1/100 mp



ISO3200; NR: Off; F7,1; 1/100 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO3200; F7,1; 1/100 mp



ISO100; NR: Standard; F7,1; 1/4 mp



ISO100; NR: Off; F7,1; 1/4 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO100; F7,1; 1/4 mp



ISO200; NR: Standard; F7,1; 1/6 mp



ISO200; NR: Off; F7,1; 1/6 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO200; F7,1; 1/6 mp



ISO400; NR: Standard; F7,1; 1/13 mp



ISO400; NR: Off; F7,1; 1/13 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO400; F7,1; 1/13 mp



ISO800; NR: Standard; F7,1; 1/25 mp



ISO800; NR: Off; F7,1; 1/25 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO800; F7,1; 1/25 mp



ISO1600; NR: Standard; F7,1; 1/50 mp



ISO1600; NR: Off; F7,1; 1/50 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO1600; F7,1; 1/50 mp



ISO3200; NR: Standard; F7,1; 1/100 mp



ISO3200; NR: Off; F7,1; 1/100 mp


RAW – Adobe LightRoom 1.3; ISO3200; F7,1; 1/100 mp

A fotók 21 °C hőmérséklet mellett készültek.

Csodát azért az Olympus mérnökei sem tudnak tenni, a némileg kisebb érzékelőméret, némileg nagyobb zajszintet jelent. Azért serényen próbálkoznak valamiféle csoda csiholásával, ha másként nem, egy hatásos zajszűrés közbeiktatásával. Az Olympus E-3 zajszűrése a felhasználó részéről is szabályozható a Noise Filter menüpont segítségével. Erősségét itt alacsony (Low), alap (Standard), vagy magas (High) értékre állíthatjuk. A szűrés nem csak magas, de bármilyen érzékenységnél működésbe lép, bár a hatását leginkább ISO400 fölött fedezhetjük fel. Ilyen esetekben már a Standard beállítás is a zaj több mint felét eltünteti. Igaz a kép részletessége kárán, bár ez csak magasabb érzékenységeknél nyilvánvaló. ISO100-400 beállításokon nem láttam sok értelmét a használatának. Persze a zajszint itt valóban kicsit magasabb a nagyobb érzékelővel szerelt gépeknél, de a struktúrája egyáltalán nem tűnt zavarónak (erről majd az Általános képminőség pontnál). Aki mégis irtózik mindenféle szemcsétől, az alacsonyabb érzékenységeken a Low fokozattal jár jól. ISO400-800 környékén a Standard beállítás, fölötte a High ajánlott.

A Standard szűrés már egész sok részletet eltüntet a képről, de összehasonlítva egy 10 megapixeles APS-C érzékelős fényképezőgéppel más téren nem szolgál rá a dorgálásra. Ilyen beállításban az ISO100-200 fokozatok zajszintje még magasabb pl . A Canon EOS 40D-nél, ISO400 és 800-nál azonban alacsonyabb nála. Csak ISO1600-3200-nál fordít újra a Canon, de csak egy hajszálnyival nyerhet. Ami viszont a színzajt illeti ott az Olympus E-3-é a pálma, magasabb érzékenységen is. A színcsatornák közül nincs igazán kiugró. Nagyjából azonos szinten emelkedik a zaj az érzékenységek emelésekor.

Hosszú expozíció

Az Olympus E-510 tesztelése során igen erős hotpixelesedést tapasztaltunk, hosszabb expozícióknál. A jelenségtől sajnos az E-3 sem mentes.

Hosszú záridejű felvétel (ISO200, 10 perc)

teljes kép
képkivágás
hotpixel szűrés nélkül
hotpixel szűrés nélkül, hisztogram széthúzással kiemelve
darkframe hotpixel szűréssel
darkframe hotpixel szűréssel, hisztogram széthúzással kiemelve

A hisztogram széthúzás során a 0-25 világosságértékeket húztuk szét 0-255 tartományra.

Szokásos beállításainkkal, ISO200-ban, 10 perces záridővel és letakart objektívnyílással/keresővel kezdtünk neki a gép hosszú expozíciós vallatásának. Az Olympus E-3 mindent bevallott, már ami a hotpixelekhez fűződő kapcsolatát illeti. A kapcsolat igen szoros. A hosszú záridejű szűrést kikapcsolva, 10 perc után egy hotpixel és zajtenger fogadott. Hisztogramját a megszokott mértékben széthúzva már nem is maradt kép a „kép”.

Az úgynevezett Noise Reduction, vagyis hosszú expozíciós szűrés bekapcsolása kötelező. Táblázatunk elsó négy képe már ennek eredményét mutatja. Csak a hisztogram-bűvészkedés mutat számottevő hotpixelt, de minderre csak a szemléltetés miatt volt szükség. Normál esetben a szűrés jól végzi dolgát és csak néhány kósza hotpixel marad hátra.

Mivel a 10 perces expozíció nem éppen mindennapos, a tesztet elvégeztük 10 másodperccel is, ami már inkább megfelel egy esti, közepesen megvilágított városképhez szükséges záridőnek. Sajnos szűrés nélkül itt is az átlag felett jelentkeztek a hotpixelek. Bekapcsolt szűrésünk viszont ismét jól vizsgázott és szinte teljesen tisztává varázsolta a képmezőt.

10 mp-es expozíció
(kikapcsolt szűréssel)

10 mp-es expozíció
(bekapcsolt szűréssel)

Memória kapacitás

Az Olympus E-3-hoz CompactFlash vagy xD kártyákat használhatunk. Esetleg a köztudatból lassan kikopó MicroDrive-val is próbálkozhatunk. A Fájlformátumok részben már kiderült, hogy igen széleskörű képméret és tömörítés beállításokat kapunk. Így a 18 MB-os RAW+JPEG kettőstől a 640 x 480 pixeles 1/12 arányban tömörített, 80 KB-os képig bármit beállíthatunk. A 10 megapixeles RAW-ok darabonként 11 MB-ot, JPEG társaik pedig közel 7-et kívánnak. Az 1 GB-os xD tényleg az alap, de mi inkább a 2-4 GB-os CompatcFlash-t ajánlanánk. Abból is valami gyorsabb fajtát (erről majd később).

Az egyes felbontásokhoz és tömörítési fokokhoz tartozó fájlméreteket a következő táblázat mutatja:

Fájlméretek és tárolható képek száma
Felbontás, tömörítés méret* 1 GB-os kártyán (xD)* 4 GB-os kártyán (MS Duo)*
3648 x 2736 RAW 11 MB 91 364
3648 x 2736 L SuperFine 6,8 MB 147 588
3648 x 2736 L Fine 4,7 MB 211 844
3648 x 2736 L Normal 2,2 MB 460 1840
3648 x 2736 L Basic 1,5 MB 687 2748
3200 x 2400 M SuperFine 5,3 MB 187 748
3200 x 2400 M Fine 3,7 MB 267 1068
3200 x 2400 M Normal 1,7 MB 597 2388
3200 x 2400 M Basic 1,1 MB 888 3552
2560 x 1920 M SuperFine 3,6 MB 280 1120
2560 x 1920 M Fine 2,2 MB 466 1864
2560 x 1920 M Normal 1,1 MB 927 3708
2560 x 1920 M Basic 0,7 MB 1361 5444
1600 x 1200 M SuperFine 1,3 MB 799 3196
1600 x 1200 M Fine 0,8 MB 1163 4652
1600 x 1200 M Normal 0,5 MB 2284 9136
1600 x 1200 M Basic 0,3 MB 3198 12792
1280 x 960 S SuperFine 0,8 MB 1230 4920
1280 x 960 S Fine 0,5 MB 1776 7104
1280 x 960 S Normal 0,3 MB 3366 13464
1280 x 960 S Basic 0,2 MB 4920 19680
1024 x 768 S SuperFine 0,5 MB 1881 7524
1024 x 768 S Fine 0,4 MB 2665 10660
1024 x 768 S Normal 0,2 MB 4920 19680
1024 x 768 S Basic 0,1 MB 7107 28428
640 x 480 S SuperFine 0,2 MB 4569 18276
640 x 480 S Fine 0,2 MB 6396 25584
640 x 480 S Normal 0,1 MB 10661 42644
640 x 480 S Basic 0,1 MB 12793 51172

*JPEG esetén a tényleges fájlméret, illetve a kártyán tárolhatófotók száma erőteljesen függ a használt érzékenységtől, illetve a fotózott témától!