Képminőség
Képzaj
A lenti érzékenység tesztképeket a fényképezőgép kikapcsolt zajszűrés paramétere mellett készítettük. A RAW fájlokat az Adobe Lightroom Classic-kal konvertáltuk, alapbeállítások mellett, de Camera Standard színprofillal (sRGB színtérben).
A fotók Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 50-200mm f/2,8-4 ASPH. objektívvel készültek.
Érzékenység – képzaj
ISO100; F7,1 1/2 mp
ISO100; F7,1 1/2 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO200; F7,1 1/4 mp
ISO200; F7,1 1/4 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO400; F7,1 1/8 mp
ISO400; F7,1 1/8 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO800; F7,1 1/15 mp
ISO800; F7,1 1/15 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO1600; F7,1 1/30 mp
ISO1600; F7,1 1/30 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO3200; F7,1 1/60 mp
ISO3200; F7,1 1/60 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO6400; F7,1 1/125 mp
ISO6400; F7,1 1/125 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO12800; F7,1 1/250 mp
ISO12800; F7,1 1/250 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO25600; F7,1 1/500 mp
ISO25600; F7,1 1/500 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO100; F7,1 1/2 mp
ISO100; F7,1 1/2 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO200; F7,1 1/4 mp
ISO200; F7,1 1/4 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO400; F7,1 1/8 mp
ISO400; F7,1 1/8 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO800; F7,1 1/15 mp
ISO800; F7,1 1/15 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO1600; F7,1 1/30 mp
ISO1600; F7,1 1/30 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO3200; F7,1 1/60 mp
ISO3200; F7,1 1/60 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO6400; F7,1 1/125 mp
ISO6400; F7,1 1/125 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO12800; F7,1 1/250 mp
ISO12800; F7,1 1/250 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO25600; F7,1 1/500 mp
ISO25600; F7,1 1/500 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO100; F7,1 1/2 mp
ISO100; F7,1 1/2 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO200; F7,1 1/4 mp
ISO200; F7,1 1/4 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO400; F7,1 1/8 mp
ISO400; F7,1 1/8 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO800; F7,1 1/15 mp
ISO800; F7,1 1/15 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO1600; F7,1 1/30 mp
ISO1600; F7,1 1/30 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO3200; F7,1 1/60 mp
ISO3200; F7,1 1/60 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO6400; F7,1 1/125 mp
ISO6400; F7,1 1/125 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO12800; F7,1 1/250 mp
ISO12800; F7,1 1/250 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO25600; F7,1 1/500 mp
ISO25600; F7,1 1/500 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO100; F7,1 1/2 mp
ISO100; F7,1 1/2 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO200; F7,1 1/4 mp
ISO200; F7,1 1/4 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO400; F7,1 1/8 mp
ISO400; F7,1 1/8 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO800; F7,1 1/15 mp
ISO800; F7,1 1/15 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO1600; F7,1 1/30 mp
ISO1600; F7,1 1/30 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO3200; F7,1 1/60 mp
ISO3200; F7,1 1/60 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO6400; F7,1 1/125 mp
ISO6400; F7,1 1/125 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO12800; F7,1 1/250 mp
ISO12800; F7,1 1/250 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO25600; F7,1 1/500 mp
ISO25600; F7,1 1/500 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
Az eredeti RAW fájlok letölthetők:
ISO100,
ISO200,
ISO400,
ISO800,
ISO1600,
ISO3200,
ISO6400,
ISO12800,
ISO25600.
A szokásos ISO tesztképeink mellett azok 300 dpi-s 10×13 cm-es papírmérethez, vagyis 1228 pixel magasságúra átméretezett változatát is közzé tesszük. Digitális laborban ugyanis ekkora papírmérethez ekkora felbontású képet hoz létre a laborgép. A lent látható képeken tehát azt ellenőrizhetjük, hogy egy 10×13 cm-es papírkép nagyító alatt hogyan nézne ki.
Érzékenység – képzaj; 10×13 cm-es papírképen (szimuláció)
ISO100; F7,1 1/2 mp
ISO100; F7,1 1/2 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO200; F7,1 1/4 mp
ISO200; F7,1 1/4 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO400; F7,1 1/8 mp
ISO400; F7,1 1/8 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO800; F7,1 1/15 mp
ISO800; F7,1 1/15 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO1600; F7,1 1/30 mp
ISO1600; F7,1 1/30 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO3200; F7,1 1/60 mp
ISO3200; F7,1 1/60 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO6400; F7,1 1/125 mp
ISO6400; F7,1 1/125 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO12800; F7,1 1/250 mp
ISO12800; F7,1 1/250 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO25600; F7,1 1/500 mp
ISO25600; F7,1 1/500 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO100; F7,1 1/2 mp
ISO100; F7,1 1/2 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO200; F7,1 1/4 mp
ISO200; F7,1 1/4 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO400; F7,1 1/8 mp
ISO400; F7,1 1/8 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO800; F7,1 1/15 mp
ISO800; F7,1 1/15 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO1600; F7,1 1/30 mp
ISO1600; F7,1 1/30 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO3200; F7,1 1/60 mp
ISO3200; F7,1 1/60 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO6400; F7,1 1/125 mp
ISO6400; F7,1 1/125 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO12800; F7,1 1/250 mp
ISO12800; F7,1 1/250 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO25600; F7,1 1/500 mp
ISO25600; F7,1 1/500 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO100; F7,1 1/2 mp
ISO100; F7,1 1/2 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO200; F7,1 1/4 mp
ISO200; F7,1 1/4 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO400; F7,1 1/8 mp
ISO400; F7,1 1/8 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO800; F7,1 1/15 mp
ISO800; F7,1 1/15 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO1600; F7,1 1/30 mp
ISO1600; F7,1 1/30 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO3200; F7,1 1/60 mp
ISO3200; F7,1 1/60 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO6400; F7,1 1/125 mp
ISO6400; F7,1 1/125 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO12800; F7,1 1/250 mp
ISO12800; F7,1 1/250 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO25600; F7,1 1/500 mp
ISO25600; F7,1 1/500 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO100; F7,1 1/2 mp
ISO100; F7,1 1/2 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO200; F7,1 1/4 mp
ISO200; F7,1 1/4 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO400; F7,1 1/8 mp
ISO400; F7,1 1/8 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO800; F7,1 1/15 mp
ISO800; F7,1 1/15 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO1600; F7,1 1/30 mp
ISO1600; F7,1 1/30 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO3200; F7,1 1/60 mp
ISO3200; F7,1 1/60 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO6400; F7,1 1/125 mp
ISO6400; F7,1 1/125 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO12800; F7,1 1/250 mp
ISO12800; F7,1 1/250 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
ISO25600; F7,1 1/500 mp
ISO25600; F7,1 1/500 mp; Adobe Lightroom Classic 7.4
Zajszűrés
A magas érzékenységen keletkező zaj szűréséhez mintegy 11 beállítási érték áll rendelkezésünkre, -5 és +5 között. A fenti minimális, -5 értékű szűrésen kívül a középértéknek számító nullás és a +5-ös maximális fokozatot is kipróbáltuk, amelyek hatása jobbára a nagyobb ISO értéken készült JPEG fotóknál érezhető.
RAW fájlok dinamika tartaléka
RAW képformátumban sokkal szabadabban alakíthatjuk fotóinkat, például az expozíció beállítása terén, alul- vagy felülexponált képeknél. Jó eséllyel a fényképek összes részlete visszanyerhető egy egyszerű szoftveres expozíció eltolással. Alulexponált képnél ez általában nagyobb világossági eltérés esetén is lehetséges, a sötét területek zajszintjének és részletességének veszélyeztetésével. Túlexponált fotók esetén némileg kisebb a mozgásterünk, hiszen a kiégett területeken nehezebb visszahozni a részleteket.
Ebben a tesztben ennek próbálunk utánajárni az alulexponált és túlexponált RAW képek Lightroomban történt push és pull „hívása” segítségével.
A teszt alapján elmondható, hogy kb. 1 1/3 fényérték (1,33 Fé) túlexpozícióig érezhetjük magunkat biztonságban, 1 2/3 Fé-től a sárga színek kezdenek betompulni, ami miatt a RAW-ból visszahúzás sem minden esetben hibamentes. 2 Fé túlexpozíció a bőrszíneknél már visszaállíthatatlan színvesztést okoz.
A GX9 az alulexponálást kevésbé kedveli, kicsit hasonló a helyzet a Canon 6D II-hez, itt is igen erős zajosodás jelenik meg -4 és -5 Fé alulexponálásnál, ráadásul utóbbi esetben lilás ködfátyol is rontja a képet.
Push és pull „hívás”, dinamika tartalék alul- és túlexponált képeken (ISO200 – RAW)