Kipróbáltuk: Samsung GX-10 teszt

0

Képminőség

Fájlformátumok

A Samsung GX-10 esetében tömörített JPEG, nyers RAW és kombinált RAW-JPEG fájlformátumot (RAW+) választhatunk. A JPEG képek három lépésben tömöríthetők, amit a menüben csak finomabb illetve durvább rácsozottságú négyzetekkel jelölnek, a használati utasítás viszont Best (98%), Better (94%) és Good (82%) tömörítésként jelöli.

RAW választása esetén, a Pentax K10D-től eltérően, csak DNG formátum áll rendelkezésre.

Képzaj

A képen megjelenő zaj mértéke nem csak a hardverkörnyezettől, de például a szoftveres zajszűréstől, vagy a használt képformátumtól (RAW konvertertől) is nagyban függ. A Samsung GX-10 fotóit egy hasonló felbontású és méretű érzékelővel szerelt géppel, a Nikon D40x-el vetettem össze. A JPEG képeknél egységesen igen alacsony volt a zajszint, bár a színzaj ISO100-osn megegyezett a Nikon ISO200-as színzaj szintjével. Világossági zaj tekintetében közel hasonló eredményt produkáltak. A Samsung ISO200-as zajszintje alig emelkedett a korábbi értékhez képest, így a legkisebb két érzékenységi beállításban komolyabb minőségi kompromisszum nélkül használhatjuk. Rosszabb értéket csak a kék csatorna színzajánál produkált minden érzékenységnél, de szemmel nem sok különbséget vehetünk észre. A részletességet is nagyban befolyásoló világossági zaj ISO800-tól kezd jobban erősödni, de a zajszűrésnek köszönhetően kissé a Nikon értékei alatt marad.

A RAW (DNG) tesztfotókat az Adobe Camera RAW konverterével alakítottuk JPEG formátumba. Az élesítés egységesen az alap, 25%-os volt. A konverter saját képfeldolgozása sokkal több részletet hagyott meg, élesebb képet produkált, így a zajszint is nyilvánvalóan magasabb. Az előzőekben emlegetett színzaj itt nem jelentett komoly gondot, nagyjából azonos szinten maradt a JPEG képekkel. A világossági zaj viszont közel egy érzékenységi szinttel erősebb, mint amott. A megnövekedett élesség és részletesség miatt mégis érdemes, inkább RAW-ot használnunk, hiszen a zaj emelkedése nagyjából egyenletes és csak ISO1600-nál kezd zavaró mértékűvé válni.



ISO100; F8; 1/3 mp


ISO200; F8; 1/8 mp


ISO400; F8; 1/13 mp


ISO800; F8; 1/25 mp


ISO1600; F8; 1/50 mp


ISO100; F8; 1/3 mp; RAW – Adobe Camera RAW


ISO200; F8; 1/8 mp; RAW – Adobe Camera RAW


ISO400; F8; 1/13 mp; RAW – Adobe Camera RAW


ISO800; F8; 1/25 mp; RAW – Adobe Camera RAW


ISO1600; F8; 1/50 mp; RAW – Adobe Camera RAW


ISO100; F8; 1/3 mp


ISO200; F8; 1/8 mp


ISO400; F8; 1/13 mp


ISO800; F8; 1/25 mp


ISO1600; F8; 1/50 mp


ISO100; F8; 1/3 mp; RAW – Adobe Camera RAW


ISO200; F8; 1/8 mp; RAW – Adobe Camera RAW


ISO400; F8; 1/13 mp; RAW – Adobe Camera RAW


ISO800; F8; 1/25 mp; RAW – Adobe Camera RAW


ISO1600; F8; 1/50 mp; RAW – Adobe Camera RAW


ISO100; F8; 1/3 mp


ISO200; F8; 1/8 mp


ISO400; F8; 1/13 mp


ISO800; F8; 1/25 mp


ISO1600; F8; 1/50 mp


ISO100; F8; 1/3 mp; RAW – Adobe Camera RAW


ISO200; F8; 1/8 mp; RAW – Adobe Camera RAW


ISO400; F8; 1/13 mp; RAW – Adobe Camera RAW


ISO800; F8; 1/25 mp; RAW – Adobe Camera RAW


ISO1600; F8; 1/50 mp; RAW – Adobe Camera RAW


ISO100; F8; 1/3 mp


ISO200; F8; 1/8 mp


ISO400; F8; 1/13 mp


ISO800; F8; 1/25 mp


ISO1600; F8; 1/50 mp


ISO100; F8; 1/3 mp; RAW – Adobe Camera RAW


ISO200; F8; 1/8 mp; RAW – Adobe Camera RAW


ISO400; F8; 1/13 mp; RAW – Adobe Camera RAW


ISO800; F8; 1/25 mp; RAW – Adobe Camera RAW


ISO1600; F8; 1/50 mp; RAW – Adobe Camera RAW

A fotók 21 °C hőmérséklet mellett készültek.

Általános képminőség

JPEG vs. RAW

A Samsung GX-10 képminősége nagyon hasonlít az említett Pentax ikertestvérre, azért megfogalmazódott bennünk a gyanú, hogy az ott tapasztalt anomáliák itt is megismétlődhetnek. Ezek egyike az elnagyolt JPEG képfeldolgozás. Bár elvileg a szoftver egy kis frissítéssel finomítható lenne, ez mégsem történt meg. Javulás viszont mutatkozik, ha a korábbi modellek (pl. a Samsung GX-1s) JPEG feldolgozását nézzük.

A következő képeken jól látható a gép által feldolgozott JPEG (balra) és az Adobe Camera RAW konverterével átalakított RAW (jobbra) közti különbség. A fenti képpáron szembetűnő a RAW jobb részletvisszaadása, alul pedig a nagyobb dinamika tartomány előnye figyelhető meg. A JPEG képen már fehérré égett területek RAW-ban még „visszahozhatók”.

JPEG (100%-os részlet)

RAW (100%-os részlet)

JPEG (100%-os részlet)

RAW (100%-os részlet)

A képek még Normal beállításon is túlélesítettek, a zajszintet és a dinamikát leszámítva a kompakt fényképezőgépek képi világára hasonlítanak. Még a beépített feldolgozási beállításokkal (élesítés, szaturáció, kontraszt) sem kaptam sokkal jobb eredményt. A megoldás a RAW formátum használata, amit kedvünk szerint alakíthatunk, kiváló részletességű fotókká, például a már említett Adobe Camera RAW (Photoshop, Photoshop Elements kiegészítés) konverterrel.

Az alábbi képeken jól látható az élesítés Normal és Soft beállításon. Utóbbi persze lágyabb képet ad, de később igényeink szerint élesíthető. A balra látható Normal élesítés erős kontúrvonalat (ún. halo) hoz létre az élek mentén.

Normal élesítés (200%-os képrészlet)

Soft élesítés (200%-os képrészlet)

A JPEG képek egyébként alap beállításokon természetes színvilágúak, cseppet visszafogott telítettséggel és kontraszttal. Aki mégis JPEG-ben szeretne fotózni, annak a legkisebb (lágy) élesítési beállítást, és kissé erősebbre állított kontrasztot és színtelítettséget javaslok. Ezután következhet a számítógépes utófeldolgozás.

A sávozott zajelrendezés (banding), szoftveresen kiemelve

A Capture (fényképezés) menüben egy Image Tone nevű beállítást is kapunk, amellyel egy lépésben állíthatjuk a képminőséget ‘normal’, vagy ‘bright’ (erősebb színek, élesítés és kontraszt) minőségre.

Banding

Hosszú záridős felvételeink (már 3-5 mp-től) homogén területein, enyhébb-erősebb csíkokba rendezett zaj (angolosan, banding) volt megfigyelhető. Ennek jelenléte kissé zavaróbb, mint az elszórt szemcseszerű zajé és utólagos eltávolítása is körülményesebb.

Hosszú expozíció

Képenként 10 percig vallattuk a készüléket, be és kikapcsolt hotpixel szűréssel JPEG és RAW formátumban és az eredmény egyrészt az elvárhatót adta, másrészt meglepetéssel is szolgált.

A zajszűrés nélküli felvételen elég szép számmal keletkezett hotpixel, amit a bekapcsolt szűrés sikeresen eltávolított. A lilás beszűrődésekben jelentkező sötétzaj sem túl jelentős, bár a többnyire sarkokban tapasztalható foltok mellett egy vízszintes világos folt is derengett a kép alsó közepén.

A meglepetés az utólagos hisztogram széthúzásnál ért bennünket. Ez persze nem a mindennapos használatot mutatja, csupán a rejtett anomáliákra mutat rá. A sötétzaj a kép alsó részén vízszintes foltokban is jelen van, de ami még furcsább az a függőleges, színes csíkok sokasága, melyek a teljes képmezőn jelen vannak. Ráadásul elég nagy számban ahhoz, hogy zavaróak legyenek.

Hosszú záridejű felvétel (ISO200, 10 perc)

hotpixel szűrés kikapcsolva (JPEG)

hotpixel szűrés kikapcsolva, hisztogram széthúzással
kiemelve (JPEG)

hotpixel szűrés bekapcsolva (JPEG)

hotpixel szűrés bekapcsolva, hisztogram széthúzással
kiemelve (JPEG)

hotpixel szűrés kikapcsolva (RAW, Adobe Camera RAW)

hotpixel szűrés kikapcsolva, hisztogram széthúzással
kiemelve (RAW, Adobe Camera RAW)

hotpixel szűrés bekapcsolva (RAW, Adobe Camera RAW)

hotpixel szűrés bekapcsolva, hisztogram széthúzással
kiemelve (RAW, Adobe Camera RAW)

Memória kapacitás

A Samsung GX-10 a többi DSLR fényképezőgéphez hasonlóan nem rendelkezik beépített memóriával és kártya sem jár hozzá. RAW (DNG) formátum esetén 17 MB-os képmérettel számolhatunk, ami nagyobb kapacitású SD (vagy SDHC) memória beszerzését indokolja.

Fájlméretek és tárolható képek száma
Felbontás, tömörítés méret* 512 MB-os kártyán* 1 GB-os kártyán*
3872 x 2592 RAW 17 000 KB 30 60
3872 x 2592 Best 4900 KB 104 208
3872 x 2592 Better 2800 KB 182 364
3872 x 2592 Good 1600 KB 320 640
3008×2000 Best 2900 KB 176 352
3008×2000 Better 1700 KB 301 602
3008×2000 Good 1000 KB 510 1100
1824×1216 Best 1100 KB 465 930
1824×1216 Better 600 KB 853 1706
1824×1216 Good 300 KB 1706 3412

*JPEG esetén a tényleges fájlméret, illetve a kártyán tárolhatófotók száma erőteljesen függ a használt érzékenységtől, illetve a fotózott témától!