Bevezetés és újdonságok
Érdekes látni, hogy míg a Canon igyekszik a lehető legtovább kint tartani a profi gépeit (Canon EOS-1D X: 4,5 év, Canon EOS-5D Mark II: 4 év, EOS-5D Mark III már eddig 4 év), addig a Nikon sűrűbben hozza ki friss modelljeit ebben a szegmensben is (Nikon D4: 2 év, Nikon D800: 2 év). A sűrűbb modellcsere komolyabb anyagi ráfordítást igényel, hiszen minden egyes új modellnél ha kicsit is, de változtatni kell a gyártáson és a fejlesztések sincsenek ingyen. A nagyobb előrelépések azonban többnyire két modellváltásonként jelentkeznek, így a profi kategóriában a D3 után megjelent D3s, illetve a D4 után megjelent D4s is bizonyos fokig inkább ráncfelvarrásnak, vagy vérfrissítésnek tudható be, míg a D3s utáni D4, illetve most a D4s utáni D5 már jóval nagyobb előrelépésnek számít, ahol a képérzékelő szenzor és a fókuszrendszer is új.
A Nikon D5 nem titkoltan kifejezetten a profi fotóriportereknek, és sportfotósoknak, esetleg a természetfotósoknak ajánlott. Persze jól tudnák használni az esküvőfotósok is, de a váz magas ára miatt nekik már nem feltétlenül éri meg mondjuk egy D810 helyett ezt a modellt választani, náluk ugyanis ritkán van szükség igazán gyors sorozatra, vagy a remek követőfókuszra, hogy a távoli vezérlés és a gyors képáttöltés lehetőségét ne említsem. Egy fotóriporternek viszont igen fontos a villámgyors fókuszrendszer, a jó követő mód és sok esetben az azonnali képfeltöltés lehetősége is. Ugyanígy fontos kritérium sportfotózásnál a gyors és hatékony követő fókusz, és a távoli vezérlés/kioldás lehetősége, pl. egy olimpiai tudósításnál.
A Nikon D5 a gyártó eddigi legkomolyabb modellje, amelybe minden földi jót igyekeztek bepakolni. Igen gyors fókuszrendszert kapunk, szintén fenomenálisan gyors a sorozat sebesség is, de ugyanígy kápráztatóan remek az igen rövid keresősötétedés, amely sorozatfelvételnél is szinte folyamatos keresőképet biztosít. De ne feledkezzünk meg az egyéb szolgáltatásokról sem, úgy mint az időzített sorozat, vagy az UltraHD videózás. Nézzük a főbb paramétereket:
A Nikon D5 főbb jellemzői:
- Képérzékelő: 20,8 Mpixel, full-frame CMOS
- Érzékenység: ISO100-102400 1/3 Fé-enként, kiterjeszthető ISO50-3.280.000-re (ISO204800 után 1 Fé-enként)
- 153 pontos AF rendszer, ebből 99 keresztszenzor, ebből 55 fókuszpont, 35 keresztszenzoros választható
- AF és AE finomhangolás
- pentaprizmás kereső 0,72×-es nagyítással, 100% lefedettséggel
- 400 ezer expozícióval tesztelt zárszerkezet
- különböző képkivágási módok álló-, és mozgóképnél
- 1- 12 kép/mp sorozat követő AF-fel, 14 kép/mp fix fókusszal és felcsapott tükörrel, akár 200 RAW képig
- rekesz- és zársebesség előválasztás, teljes kézi üzemmód
- 14-bites, tömörítetlen RAW és kisebb felbontású RAW S (12-bit) formátum
- gépen belüli RAW szerkesztés
- HDR és Time-lapse módok
- optikai hibák javítása
- LCD: 3,2″ 2,359 millió képpont, érintésérzékeny
- UltraHD (24, 25, 30 kép/mp) vagy FullHD (24-60 kép/mp) videórögzítés
- dupla XQD kártyafoglalat
- Li-ion akkumulátor
- Hi-Speed USB2.0 és HDMI csatlakozás
Az előd D4s-hez képest jópár ponton változott az új gép, ezeket a jobb áttekinthetőség érdekében táblázatban foglaljuk össze:
A Nikon D4s és D5 főbb különbségei | ||
---|---|---|
Nikon D4s | Nikon D5 | |
Képérzékelő | 16,2 Mpixel | 20,8 Mpixel |
Érzékenység | ISO50-409600 | ISO50-3280000 |
Fókuszrendszer | Multi-CAM 3500FX | Multi-CAM 20K |
Fókuszrendszer mérőmezők | 51 pontos, 15 keresztszenzorral | 153 mérőmezős 55 választható fókuszpont, 35 keresztszenzorral |
Fókuszrendszer érzékenység | -2 Fé | -3 Fé, középső -4 Fé |
3D követéses arcérzékelés | nem | igen |
Automatikus AF finomhangolás a LiveView kontraszt AF-jével | nem | igen |
Kereső | 100% lefedettség, 0,7×-es nagyítás | 100% lefedettség, 0,72×-es nagyítás |
LCD | 3,2″, 921 ezer képpont |
3,2″, 2,36 millió képpont érintésérzékeny |
Menünyelv | magyar nyelv nincs | magyar menüvel is használható |
Képfeldolgozó processzor | EXPEED 4 | EXPEED 5 |
Sorozat sebesség | max. 11 kép/mp | 12 kép/mp követő AF-fel teljes felbontásban 14 kép/mp felcsapott tükörrel, rögzített fókusszal, 5 Mpixeles felbontással |
Elektronikus első redőny | nincs | igen, választható |
Videófelvétel | max. 1920×1080 pixel, 24-60 kép/mp, mono mikrofon, sztereó mikrofon bemenet | max. 3840×2160 pixel, 24-30 kép/mp UltraHD-ben, 24-60 kép/mp FullHD-ben, sztereó mikrofon, sztereó mikrofon bemenet |
Külön menü a videófelvételnek | nem | igen |
HDMI kimenet max. felbontása | FullHD | UltraHD |
Picture Control funkciók | élesítés kontraszt fényerő színtelítettség színárnyalat |
élesítés tisztaság (clarity) kontraszt fényerő színtelítettség színárnyalat |
Memóriakártya | CompactFlash és XQD foglalat | dupla XQD foglalat |
Csatlakozás számítógépek felé | Hi-Speed USB2.0, Gigabit LAN |
Super-Speed micro USB3.0, Gigabit LAN |
Külsejét tekintve kevés változás érte a gépet, a felső részen a Mode üzemmódgomb átkerült a bal oldalra, helyét az ISO gomb foglalta el, elől egy új Fn gombot kaptunk, így itt már három gombon zongorázhatunk, míg hátul a korábbi hangfelvétel gombra került az info funkció, ennek korábbi helyére, a bal oldal aljára pedig szintén egy programozható gomb került, az Fn3.