Különlegességek
Élőkép módosítása, csillagfény nézet, meleg színek
A Nikon Z 9 lehetővé teszi, hogy az LCD-n, vagy az elektronikus keresőben módosított, világosított képet jelenítsünk meg.
A funkció a fehéregyensúlyt, az árnyékok világosítását és a Picture Control színmód módosítását is lehetővé teszi. Előnyös lehet sötétebb, vagy nagyon árnyékos helyen történő fotózáskor.
Ezen túlmenően egy külön csillagfény nézet mód (Starlight mode) is bekerült a lehetőségek közé, amely elképesztő képességeket rejt.
Itt konkrétan jobban látható képet mutat a gép egy f/2,8 fényerejű objektívvel, mint amit szabadszemmel látunk. Ehhez extra nagy érzékenységet és viszonylag hosszú záridőt (kb. 1/10 mp) használ, ami az élőkép zajosodását és a képfrissítés jelentős csökkenését eredményezi. Viszont néhány másodperc alatt olyan mértékben világosodik ki a kép, mint ha lámpát kapcsoltunk volna.
A csillagfény nézet hatására tehát többet látunk már egy f/2,8 fényerejű objektívvel is, mint szabad szemmel. Próbaképpen egy csillagos, holdfény mentes éjszaka kimentünk a határba, ahol vaksötét volt. A távolban lévő fa törzsét szabadszemmel nem lehetett látni, de a csillagfény módban a gép képes volt megjeleníteni.
Asztrofotósoknak és színházban fotózóknak is jól jöhet az ún. meleg színek megjelenítési mód (Warm Display mode), amely nem más, mint egy piros szűrő. Ilyen esetben csak piros színben látható a menürendszer, illetve az 1-es módban az élőkép is. Jó hatással van ez az esti látásunkra, nem vakít el minket.
AF finomhangolás
A komolyabb DSLR fényképezőgépeknél már megszokhattuk, hogy a fázis-különbség alapú élességállítás front/backfocus jelenségét különféle eltolásokkal korrigálhatjuk. Tükör nélküli fényképezőgépnél viszont érdekes ilyet látni, de nem ez az első alkalom (az Olympusnál is találkoztunk már AF finomhangolással). Igaz, a kontraszt alapú élességállításnál erre nincs szükség.
Kipróbáltuk, ha eltolást állítunk be, akkor minden esetben módosítjuk a fókuszt, még kontraszt alapú AF-nél is.
RAW feldolgozás
A fényképezőgépen belül is van lehetőségünk a RAW fájlok kidolgozására (visszajátszás módban az „i” gomb megnyomásával megjelenő menüben a Retusálás menüpontban), így akár a fotózás után is választhatunk más fehéregyensúlyt, vagy finomíthatunk az expozíción. Ezt ráadásul nem csupán egy képen, hanem egyszerre több képen is elvégezhetjük.
A módosítható paraméterek között a felbontás, a tömörítési fok, a fehéregyensúly, az expozíció, a képstílus, a zajszűrés, a színtér, a peremsötétedés korrekció, az aktív D-Lighting és a diffrakció kompenzáció érhető el.
További részletek (cikkünk második oldalán) a visszajátszás „i” menüjét bemutató videóban látható 21 mp-től.
Csak elektronikus zár
Mint már többször írtuk, a Nikon Z 9 csak elektronikus zárat tartalmaz, amely így teljes mértékben mozgó alkatrész nélküli fotózást biztosít, amely teljesen csendes és hosszú távon is kopásmentes használatot eredményez.
Mivel ilyen gépből egyelőre nagyon kevés van (a Sony Alpha 1 a másik), így mindenképpen itt a helye a különlegességek között is.
Optikai hibák korrekciója
A Nikon Z 9 is képes az optikai hibák korrekciójára, amely a geometriai torzítás hibáját képes javítani a Nikkor objektíveknél. A korrekció általános esetben csak JPEG formátumnál vehető igénybe, RAW formátum esetében a RAW konverter szolgáltatásai között kell ezt a lehetőséget megkeresnünk.
Van azonban itt egy fontos különbség a DSLR-ek és a MILC-ek között. Mivel a tükör nélküli fényképezőgépek elektronikus keresőt használnak, szemben a tükörreflexes gépek TTL optikai keresőjével, így itt lehetőség van már a keresőképen aktiválni a torzítás csökkentést. Érdekes, hogy a Z 7 esetében ez a funkció a Nikkor Z 24-70mm f/2,8 S objektívnél nem volt kikapcsolható, de a Nikon Z 9 ugyanezen objektívnél lehetőséget kínált arra, hogy engedélyezzük a torzítás korrekciót, vagy letiltsuk azt.
Torzítás korrekció
Csökkenthető a peremsötétedés is, ez azonban úgy tűnik, hogy nem profil alapon működik, hiszen tökéletes javítást nem tudunk elérni, csak 3 fokozatú peremsötétedés csökkentést (a Nikkor Z objektívnél is ugyanígy több lépcsős a peremsötétedés korrekció):
A Nikon D850 képei:
Perspektíva korrekció
Nagylátószögű objektívvel enyhén felfelé vagy enyhén lefelé fotózva is jelentős perspektíva torzulás figyelhető meg a képszéleken található, eredetileg függőlegesen futó vonalaknál. Ezt hivatott korrigálni ez a szolgáltatás, amely utólag, a visszajátszás módban, az „i” gombra megjelenő helyi menü retusálás pontjában érhető el, és JPEG formátumú képekre lehet alkalmazni.
A Nikon D850 képei:
Egyenesbe forgatás
Kis mértékű, pár fokos forgatást is lehetővé tesz a Z 9, ha exponáláskor kissé ferdén tartottuk volna a gépet. A funkció csak JPEG formátumú képekkel használható és utólag, a retusálás menüből érhető el.
HDR
Szintén csak JPEG formátumnál alkalmazható a HDR mód, ahol extraerős, erős, normál, vagy gyenge lehet az erősség (de fényértékben kifejezve ez nem látható, valószínűleg nem is befolyásolható). A képeket a gép össze is illeszti egy képpé, de a forrásképek elmentése is kiválasztható.
A minták alapján jól látható, hogy bár Lightroomban hatékonyabban készíthetünk HDR képet, a beépített HDR funkció is egész jól teszi a dolgát.
HDR módok
Time-lapse és slow-motion videó
Bár már nem számít igazán ritkaságnak a time-lapse készítés lehetősége egy fényképezőgépben, érdemes megemlíteni itt, hiszen sok olyan gép van még, amely bár kínál időzített sorozatkészítési lehetőséget, de a képeket nem fűzi össze helyettünk videóvá. A Nikon Z 9 ezt is megteszi, méghozzá akár 8k UltraHD felbontásban is.
A képfrissítés 8k Ultra HD felbontásban 30, 25 vagy 24 kép/mp lehet, míg 4k UltraHD vagy Full HD-nél 60, 50, 30, 25 és 24 kép/mp áll rendelkezésre.
Time-lapse videó készítésnél az egyes képkockákat nem menti el a gép. Van lehetőség arra, hogy a gép minden képkocka előtt fókuszáljon (vagy se), illetve változó fények esetén az expozíciók símíthatók is az egymást követő képkockákon.
Slow-motion, azaz lassított lejátszású videót közvetlenül nem készíthetünk, de van lehetőség 4k Ultra HD felbontásban 100 vagy 120 kép/mp-cel is videófeltételt indítani, amiből utólag lehet slow-motion.
Fókuszléptetés
A felvétel menüben találjuk a fókuszléptetéses fényképezést is, ahol max. 300 képet készíthetünk kisebb-nagyobb fókusz eltolásokkal, vagyis fókuszsorozatot hozhatunk létre. Ezeket a képkockákat utólag, külső szoftver segítségével egy nagy mélységélességű fotóvá illeszthetjük (focus-stacking), vagy használhatjuk arra is, hogy egy kézi fókuszra sem alkalmas helyzetben sorozatot készítve utólag kiválasszuk a legjobb fókuszút. A képek közötti fókusz eltolás mértékét 1 és 10 között adhatjuk meg.
Beállítható még a képek közötti időköz (1-30 mp között), illetve kérhető expozíció rögzítés.
Mivel az egyes képkockák közötti idő is megadható, így akár time-lapse videó készítésénél is hasznát vehetjük e szolgáltatásnak.
A funkció azonban rendelkezik némi hiányossága, hiszen azt pl. nem adhatjuk meg, hogy a fókuszléptetés előre, vagy hátra történjen (mindig hátrafelé mozdítja a fókuszt), illetve az sem feltétlenül jó, hogy az „Indítás” menüpont elfogadása után azonnal nekikezd a gép a felvételek készítésének, nincs lehetőségünk élőképen a kompozíció ellenőrzésére, illetve a kezdő fókusz beállítására sem, ezt a menübe lépés előtt kell megtennünk.
Multiexpozíció
A filmes gépeknél az egyetlen képkockára több expozíció készítését szimulálhatjuk a multi expozíciós móddal, amelyet felvételkor és utólag, a retusálás menüből is elérhetünk. A fentiektől eltérően az utólagos multi expozíció (vagy ahogy a gép nevezi: képátfedés) csak RAW formátumú, maximum két darab képpel végezhető el. Fotózás előtt kiválasztva a többszörös expozíciót lehetőségünk van akár 10 képet is egymásra fotózni, sőt, az egyes képek közötti átfedés módját is megválaszthatjuk hozzáadásra, átlagolásra, világosításra, vagy sötétítésre.
Villódzás mentesített fotózás
A fénymérő rendszer lehetővé teszi, hogy a gép érzékelje a villódzó megvilágítást, s alkalmazkodjon hozzá. Ez nem csak egy-egy kép készítésénél, de sorozatfelvételeknél is igen hasznos tud lenni, hiszen villódzó megvilágításnál előfordulhat, hogy egy-egy képkockát adott esetben teljesen tönkretesz az éppen minimális megvilágítást adó fényforrás, amely jelentős alulexponálást eredményezhet. A villódzás mentesített felvételkészítés során a gép igyekszik olyan időpillanatokban exponálni, amikor a lehető legjobb képet kapjuk