Képminőség
Képzaj
A lenti érzékenység tesztképeket a fényképezőgép minimálisra csökkentett zajszűrés paramétere mellett készítettük.
A RAW fájlokat az Adobe Lightroom Classic-kal konvertáltuk, alapbeállítások mellett, de Camera Standard színprofillal (sRGB színtérben).
A fotók Panasonic Lumix S 24-105mm f/4 objektívvel készültek, 50 mm-es gyújtótávolsággal (70 mm felett közelfényképezésnél az élességi felület erősen gömb formájúvá vált, így a sík tesztábránk sarkai életlennek mutatkoztak, emiatt választottuk most az 50 mm-es gyutávot).
Érzékenység – képzaj
Az eredeti RAW fájlok letölthetők:
ISO50,
ISO100,
ISO200,
ISO400,
ISO800,
ISO1600,
ISO3200,
ISO6400,
ISO12800,
ISO25600,
ISO51200.
Zajszűrés
A magas érzékenységen keletkező zaj szűréséhez mintegy 21 beállítási érték áll rendelkezésünkre, -5 és +5 között, 1/2 lépésekben. A fenti minimális, -5 értékű szűrésen kívül a középértéknek számító nullás és a +5-ös maximális fokozatot is kipróbáltuk, amelyek hatása jobbára a nagyobb ISO értéken készült JPEG fotóknál érezhető.
Zajszűrés
- ISO100-low
- ISO100-mid
- ISO100-high
- ISO200-low
- ISO200-mid
- ISO200-high
- ISO400-low
- ISO400-mid
- ISO400-high
- ISO800-low
- ISO800-mid
- ISO800-high
- ISO1600-low
- ISO1600-mid
- ISO1600-high
- ISO3200-low
- ISO3200-mid
- ISO3200-high
- ISO6400-low
- ISO6400-mid
- ISO6400-high
- ISO12800-low
- ISO12800-mid
- ISO12800-high
- ISO25600-low
- ISO25600-mid
- ISO25600-high
- ISO51200-low
- ISO51200-mid
- ISO51200-high
- ISO100-low
- ISO100-mid
- ISO100-high
- ISO200-low
- ISO200-mid
- ISO200-high
- ISO400-low
- ISO400-mid
- ISO400-high
- ISO800-low
- ISO800-mid
- ISO800-high
- ISO1600-low
- ISO1600-mid
- ISO1600-high
- ISO3200-low
- ISO3200-mid
- ISO3200-high
- ISO6400-low
- ISO6400-mid
- ISO6400-high
- ISO12800-low
- ISO12800-mid
- ISO12800-high
- ISO25600-low
- ISO25600-mid
- ISO25600-high
- ISO51200-low
- ISO51200-mid
- ISO51200-high
- ISO100-low
- ISO100-mid
- ISO100-high
- ISO200-low
- ISO200-mid
- ISO200-high
- ISO400-low
- ISO400-mid
- ISO400-high
- ISO800-low
- ISO800-mid
- ISO800-high
- ISO1600-low
- ISO1600-mid
- ISO1600-high
- ISO3200-low
- ISO3200-mid
- ISO3200-high
- ISO6400-low
- ISO6400-mid
- ISO6400-high
- ISO12800-low
- ISO12800-mid
- ISO12800-high
- ISO25600-low
- ISO25600-mid
- ISO25600-high
- ISO51200-low
- ISO51200-mid
- ISO51200-high
- ISO100-low
- ISO100-mid
- ISO100-high
- ISO200-low
- ISO200-mid
- ISO200-high
- ISO400-low
- ISO400-mid
- ISO400-high
- ISO800-low
- ISO800-mid
- ISO800-high
- ISO1600-low
- ISO1600-mid
- ISO1600-high
- ISO3200-low
- ISO3200-mid
- ISO3200-high
- ISO6400-low
- ISO6400-mid
- ISO6400-high
- ISO12800-low
- ISO12800-mid
- ISO12800-high
- ISO25600-low
- ISO25600-mid
- ISO25600-high
- ISO51200-low
- ISO51200-mid
- ISO51200-high
RAW fájlok dinamika tartaléka
RAW képformátumban sokkal szabadabban alakíthatjuk fotóinkat, például az expozíció beállítása terén, alul- vagy felülexponált képeknél. Jó eséllyel a fényképek összes részlete visszanyerhető egy egyszerű szoftveres expozíció eltolással. Alulexponált képnél ez általában nagyobb világossági eltérés esetén is lehetséges, a sötét területek zajszintjének és részletességének veszélyeztetésével. Túlexponált fotók esetén némileg kisebb a mozgásterünk, hiszen a kiégett területeken nehezebb visszahozni a részleteket.
Ebben a tesztben ennek próbálunk utánajárni az alulexponált és túlexponált RAW képek Lightroomban történt push és pull „hívása” segítségével.
A teszt alapján elmondható, hogy -5 Fé alulexponálás után is jó hatékonysággal hozhatók vissza részletek, a képzaj erőssége megfelel a szintén 5 Fé-kel nagyobb érzékenységnél, azaz ISO3200-on tapasztalhatóval, de erre sajnos mér ráül egy elég erős kék színzaj is, kicsit hasonlóképpen, mint a Canon EOS 6D Mark II-nél (de jóval alacsonyabb képzajjal!!).
Túlexponálásnál kb. 1 fényérték az a határ, ameddig még biztonságban érezhetjük magunkat, 1 1/3 Fé-től (1,33 Fé) a sárga színek kezdenek betompulni, ami miatt a RAW-ból visszahúzás sem minden esetben hibamentes, ez pedig a bőrszíneknél is már visszaállíthatatlan színvesztést okoz.