Kipróbáltuk: Panasonic Lumix S1R – teszt

0
6 563

Értékelés

A Panasonic komoly fába vágta a fejszéjét, amikor úgy döntött, hogy ő is beszáll a full-frame szenzoros gépek piacára. Gazdaságilag teljesen indokolt lépés ez, ugyanakkor komoly kihívás is, hiszen ezen a területen még nincsenek komoly tapasztalatai ennek a japán gyártónak. Ugyanakkor az vitathatatlan, hogy a mikro NégyHarmados MILC szekcióban kiváló gépeket készít, néhány modellt profik számára, így annyira nem ismeretlenek a gyártónak a felső kategóriás gépekkel szemben támasztott követelmények.

A látottak és tapasztaltak alapján úgy érezzük, hogy a feladatot sikerült jól elvégezni, a kényelmes markolat, a méretes gépváz biztosan sok profi számára adnak kellemes első tapasztalatot a géppel. A DSLR rendszerekről érkezők számára a hátsó fókusz kar és a felső státusz LCD is jó szolgálatot tesz, hiszen ezeket ők már megszokták a tükörreflexes gépeknél.
A képminőségre nem lehet panasz, a sorozat sebesség is remek és a szolgáltatások terén is jó a gép. Igaz, az Ultra HD videós képességek itt csak korlátozottan alkalmasak profi felhasználásra, de ha nincs szükség időkód használatára és nem probléma az enyhe képkivágás, valamint a Log mentés, akkor az S1R is képes elképesztő minőségű mozgóképek rögzítésére. Sőt, Full HD felbontásban még azzal sem kell törődnünk, hogy milyen hosszú eseményt kell felvennünk, hiszen ilyenkor exFAT fájlrendszerű SDXC memóriakártyát használva a kártya teljes kapacitásáig rögzíthetünk videót.

Akadnak persze apróságok, amiken érdemes lesz változtatni, mint a kézi élességállításkor elérhető nagyított kép minősége, vagy a nagy felbontású fotó mód, amely csak RAW fájlt ad, és ezt a gép sem képes saját RAW konverziós szolgáltatásával JPEG-gé alakítani, illetve a gépen belüli RAW szerkesztésnél még az oldalarány változtatásának lehetősége. Ezek némelyike akár egy firmware frissítéssel is orvosolható. Van olyan is, amin valószínűleg egy firmware frissítés nem sokat javíthat, mint a viszonylag lassúcska SD kártya írási sebesség, vagy a csupán pár gombot érintő háttérvilágítás.

Mégis azt mondjuk, hogy a Panasonic igyekezett mindenre gondolni, amikor ezt a gépet tervezte, fejlesztette, hiszen az elvárható képességeken (remek felbontás, szenzor stabilizálás, gyors működés, 4k videó, slow-motion felvétel lehetősége, time-lapse készítés) még olyan finomságok is megtalálhatók a gépben, mint a változtatható keresőkép méret, ami szemüvegesek számára lesz nagy öröm, vagy az optikai stabilizátorral együttműködő Dual I.S. ami nagyobb hatékonyságot kínál, mint csak az optikai vagy csak a szenzorstabilizálás, de ide sorolhatjuk a rengeteg programozható gombot, illetve a saját személyre szabható menüt is.

Mi persze, akik már sok gyártó még több termékét volt szerencsénk részletesen tesztelni, már tudjuk, hogy lehet még előrébb lépni, de ez nem is baj, hiszen biztosak vagyunk benne, hogy nem ez (és az S1) lesznek az egyedüli full-frame szenzoros MILC-ek a Panasonicnál.
Viszont már ezek is olyan képességeket mutatnak fel, amik még a profik számára is kielégítőek, sőt, sokszor az igényeken túl is mutat (lásd a 187 Mpixeles nagy felbontású fotót).

A Panasonic S1R váz ára bruttó 1,21 millió Ft, az általunk is használt Panasonic S 24-105mm f/4 stabilizátoros objektívet is tartalmazó kitért 1,5 millió Ft-ot kell fizetnünk.

Pro és kontra

A gép pozitív és negatív tulajdonságai a következők:

Pro és kontra
előnyök hátrányok
  • Masszív, időjárásálló szigeteléssekkel ellátott váz, kényelmes markolat
  • Kiváló felbontású, AA szűrő nélküli 47 Mpixeles full-frame (36×24 mm) szenzor
  • Szenzor stabilizálás, DUAL I.S.
  • Magas érzékenységnél is alacsony képzaj
  • Maximalizálható automatikus érzékenység beállítás
  • Rengeteg féle erősségű zajszűrés
  • Mechanikus és elektronikus zár (első redőny kiváltása elektronikus zárral vagy teljes elektronikus)
  • Akár 1/8000 mp-es zársebesség redőny zárral, 1/16000 mp elektronikus zárral
  • Késleltetett expozíció (redőnyzár okozta berázás kiiktatása a képalkotásból)
  • Képérzékelő automatikus pormentesítése
  • Többféle üzemmódú, jól testreszabható AF rendszer
  • Gyenge fényben is jól működő autofókusz
  • Finomhangolható fénymérés
  • Státusz LCD a gép tetején
  • Remek felbontású 3,2″-os, fel-le dönthető és jobbra hajtható érintésérzékeny LCD
  • Érintéses AF pont kijelölés a hátsó kijelzőn EVF használatakor is (abszolút helyzet vagy eltolás)
  • Aktív státuszkijelzés (közvetlen módosítható paraméterek)
  • Szerkeszthető Q. menü (12 elem)
  • Sok programozható funkciójú gomb
  • Videó módban külön funkcióval ellátható gombok
  • Elképesztően nagy felbontású, nagy keresőképet adó, változtatható nagyítású (0,7×-0,74×) elektronikus kereső betekintés érzékelővel
  • Ki/bekapcsolható expozíció szimuláció élőképen
  • Fordítást és döntést is jelző virtuális horizont
  • Stabilizátor státusz kijelzés
  • Egyéni üzemmódok a módválasztó tárcsán (C1-C3)
  • Vakupapucs és szinkron kábel csatlakozó
  • Saját menü szerkesztése
  • Elülső és hátsó vezérlőtárcsák
  • Finomhangolható fehér-egyensúlyok (egyedi fehér-egyensúly is)
  • Könnyen módosítható gradációs görbe (finomhangolható kontraszt)
  • Peremsötétedés és diffrakció korrekció
  • Háromféle sebességű sorozat mód
  • 4K Photo és 6K Photo módok 30 és 60 kép/mp-cel, utólag kiválasztható képkockával, vagy utólagos fókuszálással, akár több perces időtartamban
  • Különféle digitális szűrők
  • Ultra HD videofelvétel, sztereo hanggal, gyors autofókusszal, felvétel közbeni fókuszpont váltással, akár manuális üzemmóddal
  • Full HD felbontásban időkorlát nélküli videorögzítés
  • Videók vágása gépen belül, képkocka kimentése
  • Expozíció sorozat akár 7 képig, amely önkioldóval kombinálható (kézi HDR-hez)
  • Fókusz sorozat (a fotókat egy nagy mélységélességű képpé azonban nem illeszti össze a gép)
  • Programozott sorozat Time-lapse-hez RAW-ban is
  • Time-lapse videókészítés a programozott sorozattal fotózott képkockákból Ultra HD-ben
  • Nagy felbontású fotó mód (187 Mpixel RAW), akár kézből is, tökéletesen szellemkép mentesen
  • Segédrács, felvétel és lejátszás hisztogram (R,G,B felosztásban is), kiégett részek jelzése felvételkor (zebra minta) és lejátszáskor is
  • AF segédfény
  • AdobeRGB színtér támogatása
  • RAW formátum
  • Beépített Bluetooth LE és Wi-Fi vezérlők, fényképezőgép távoli vezérlése okoseszközről
  • dupla memóriakártya, UHS-II SDXC és XQD kártyák kezelése
  • Teljes méretű HDMI kimenet, mikrofon bemenet, fejhallgató csatlakozó
  • USB 3.0 (Type C) csatlakozó, akku töltés fényképezőgép használata közben
  • Százalék pontosságú akkumulátor töltöttség kijelzés
  • Magyar nyelvű menürendszer
  • Automatikus érzékenységnél még nem adható meg a reciprok szabálytól való + vagy – eltérés
  • Gépen belüli RAW konvertálásnál oldalarány nem változtatható meg
  • Nagy felbontású fotó mód csak RAW-ban ment (a géppel sem alakítható JPEG-gé, csak számítógépen)
  • 4K és 6K Photo módokban erős, 1,5×-es képkivágás
  • Slow-motion videónál nincs autofókusz (felvétel megkezdése előtt sem)
  • Nincs beépített vaku
  • Képek visszajátszásakor RAW fájlnál a nagyított kép gyenge részletességű (RAW+JPEG-nél rendben van)
  • Kézi élességállítás során a képnagyítás gyenge, rosszul látható részletek
  • AF néha jól láthatóan előre-hátra lencsemozgatással keresi az élességet (gyenge fény, nem kontrasztos téma)
  • Elektronikus zárnál nincs vakuzási lehetőség
  • Vártnál lassabb kártyaírási sebesség még UHS-II-nél is

Mellékelt tartozékok

A termék dobozában a fényképezőgépen kívül a következőket kapjuk:

  • használati útmutatók
  • lítium-ion akkumulátor (DMW-BLJ31)
  • USB 3.0 Type-C csatlakozós akkutöltő (DMW-BTC14)
  • hálózati USB adapter, USB Type-C kábel
  • vakupapucs vakdugó
  • nyakpánt
  • vázsapka

A fényképezőgépet a Panasonic magyarországi képviseletétől kaptuk tesztünk idejére. Köszönjük!

Ha a bemutatóink segítettek a gép kiválasztásában, akkor a vásárlásnál tegyen erről említést a kereskedőnél is! Ezzel támogathatja a Pixinfo.com működését. Köszönjük!

Tesztfotók

Tesztfotóinkat Panasonic S 24-105mm f/4 Macro O.I.S objektívvel készítettük, illetve később bővítettük a hazai bemutató során a Panasonic S Pro 50mm f/1,4 objektívvel készült képekkel.
A képek a veszteségmentes elforgatást leszámítva minden tekintetben módosítatlanok.

A RAW képeket Adobe Lightroom Classic-ban (v8.2.1) konvertáltuk alapbeállításokkal, de Camera Standard színprofillal (sRGB színtérben), a gép saját JPEG képei alap zajszűrésűek.

Panasonic Lumix S1R tesztfotók: