Felépítés
Ergonómia
Mint az előző oldalon már szó volt róla, a gép külsőre alig változott valamit. Ami változás történt, az is előre lépés, hiszen a több programozható gomb, valamint a közvetlen ISO gomb csak a kezelést teszi könnyebbé.
A jókora gép méretes markolatot kapott, így fogása igen kényelmes. A beépített portrémarkolathoz egy plusz joystick, az elülső és hátsó vezérlőtárcsa, az exponáló gomb és egy funkciógomb tartozik. Nem kell aggódnunk viszontagságos időjárás esetén sem, a masszív magnézium ötvözet váz természetesen időjárásálló szigeteléseket is kapott.
Noha a Nikon D5 már érintésérzékeny LCD-vel rendelkezik, ezt a kezelésben csak LiveView üzemmódban tudjuk hasznosítani, amikor fókuszpontot választunk, illetve lejátszás módban a képek közötti lapozásra, a nagyításra, a nagyított nézetben való mozgásra, illetve a videók visszajátszásánál az előre/hátra csévélésnél. Felvételnél így elsősorban a programozható gombok állnak rendelkezésünkre, amelyekre a következő funkciók egyikét választhatjuk:
- előre beállított élességpont
- AF mező mód
- AF mező mód+ AF-Be
- mélységélesség ellenőrzés
- vakuérték rögzítés
- AE/AF rögzítés
- csak AE rögzítés
- egyszeri AE rögzítés
- AE rögzítés (tartás)
- csak AF rögzítés
- AF-Be
- vaku kikapcsolás, bekapcsolás
- RAW egy képig
- mátrix fénymérés
- középre súlyozott fénymérés
- spot mérés
- csúcsfényre súlyozott spot mérés
- kompozíciós rács
- virtuális horizont a keresőben
- akár 14 kép/mp sorozatfelvétel
- szinkronizált kioldás több fényképezőgéppel
- saját menü
- saját menü felső elem megjelenítése
- csatlakozás hálózathoz
- visszajátszás mód
- egyik sem
Egyes gomboknál csak a fenti lehetőségek egy része érhető el, így pl. az Fn3 gombhoz a hangos jegyzeten és a kép értékelésén túl csak a csatlakozás hálózathoz választható, illetve az AF-On gombra csak az AF és AE-vel kapcsolatos funkció rendelhető.
Állványon lévő gépnél cserélhető az akkumulátor és a memóriakártyák is.
Hogy van-e még hová fejlődni? Azt gondolom igen. A Pentax K-1 féle dönthető LCD megoldás érdekesnek számít, de más gyártóknál is találkozhatunk masszív kialakítású dönthető LCD-vel. Persze egy olyan gépnél, amelyiket sokszor dulakodásnál (pl. tudósítás egy tüntetésről) használnak, nem biztos, hogy jó megoldás az LCD ledöntése. Más kérdés, hogy valószínűleg az okos mérnökök ezt is meg tudnák oldani. Talán pont a Nikon D5s lesz az első ilyen modell a fényképezőgépek ezen szegmensében.
Képérzékelő
Teljesen új képérzékelő került a Nikon D5-be. A 35,9×23,9 mm méretű, azaz full-frame szenzorra összesen 21,3 millió képpont került, amelyből 20,8 millió használható fel a képalkotásra. A résmentes mikrolencsékből felépített mátrixból legnagyobb felbontásban 5568×3712 pixeles kép nyerhető ki, de választhatunk kisebb felbontást is, ráadásul nem csak JPEG, de RAW formátumnál is (11,6 Mpixel és 5,2 Mpixel). RAW-ban egyébként választhatunk 12 vagy 14 bites színmélység között, illetve beállíthatjuk a veszteséges tömörítést, a veszteségmentes tömörítést és a tömörítetlen RAW-t is (mi a veszteségmentesen tömörített RAW-val dolgoztunk, mint alapértelmezett értékkel).
A fenti felbontás a teljes, FX formátumú szenzorfelületre érvényes, de ahogy a régebbi modelleknél már megszoktuk, kisebb kivágásokat is beállíthatunk, így például az APS-C szenzorméretű Nikon DSLR-ek DX formátumával megegyezőt (24×16mm), esetleg 1,2×-es (30×20mm), vagy 5:4 oldalarányú (30×24mm) kivágásokat.
Az érzékenység tartománya igen széles, a jelenleg forgalomban lévő fényképezőgépek között a legszélesebb. A natív érzékenység ISO100, de lemehetünk ISO80, ISO64 vagy ISO50-re is, felfelé pedig ISO102400-ig kínál 1/3 Fé lépésekben értékeket a gép. Itt azonban még nincs vége a lehetőségeknek, hiszen Hi1-ig, azaz ISO204800-ig szintén 1/3 Fé lépésekben lépkedhetünk fefelé, a csúcsot pedig az innentől 1 Fé lépésekben elérhető Hi5 jelenti, amely ISO3280000-nek felel meg.
Megújult a tükörmozgató mechanika, de újdonság az igen nagy igénybevételre tervezett, 400 ezer expozícióval tesztelt redőnyzár mellett használható elektronikus első zár is, amely a nagy gyújtótávolságú fotózásnál még hatékonyabban csökkenti a berázás kockázatát. Ezt LiveView módban vehetjük igénybe. Ezen felül természetesen az előzetes tükörfelcsapás továbbra is rendelkezésünkre áll, akár 3 mp-es késleltetéssel.
Az új szenzor és az új Expeed 5 képfeldolgozó processzor párosa nem csak az igen gyors sorozatfelvételt, de az UltraHD videófelvételt is lehetővé teszi. De erről majd a sorozat/videó oldalon írunk bővebben.
A D5-be is ultrahangos szenzortisztítás került, amely az érzékelő előtti szűrőréteg gyors vibrációjával rázza le magáról a kevésbé makacs szennyeződéseket. A menüben beállíthatjuk, hogy a tisztítási művelet be- vagy kikapcsoláskor, esetleg mindkét alkalommal, vagy egy szabadon választott időpontban fusson le. A tisztítás kézzel és szoftverrel (természetesen csak a képet letisztogatva) is elvégezhető. Manuális portisztításnál bármikor felcsapható a tükör és nyitható a zár, szoftveresnél pedig egy portérkép fotót készíthetünk a szenzorról, amely alapján a Nikon gyári szoftvere (Capture NX ) elvégzi a hibás képterületek korrekcióját.
Objektív
Az objektívek vonatkozásában semmi változás a D4s-hez képest, így az ott írtak tökéletesen illenek ide is:
A Nikon összes, autofókuszos G és D optikáját használhatjuk a gépen, és nem csak az AF-S és AF-P jelzésűeket, hiszen a váz beépített fókuszmeghajtással is rendelkezik. Az objektív lehet teljes kisfilmes képmérethez, illetve akár DX szenzormérethez tervezett is. Utóbbi esetben a gép automatikusan észleli a kisebb képkört vetítő objektívet és ehhez igazítja a képkivágást (1,5×).
A bajonett a CPU nélküli, régebbi objektívek felcsatolását is megengedi, ezeknél viszont már némi kompromisszumra kényszerülünk. Ezekből a manuális optikákból csak az AI (Automatic Indexing), vagyis az 1977 után kiadott darabokat használhatjuk, A és M módban. A Régi, manuális rekeszgyűrűs optikáknál a menüben 9 db objektív adatait adhatjuk meg, beleértve a legnagyobb rekesznyílást is. A csatlakoztatott objektív ezután a bajonett körüli gyűrűn keresztül adja át a rekeszinformációt a gépnek.
A nem AI jelölésű manuális objektívek nem használhatók a gépen, illetve, ezeken a fénymérés, és a rekesz kezelése sem megoldott.
LCD
Megújult a hátsó LCD, amely ugyan méretében maradt 3,2″ képátlójú, felbontása azonban jelentősen megnőtt, így most már 2,36 millió szubpixel rajzolja ki nekünk a kiváló részletgazdagságú képeket. A kijelző háttérvilágításán túl továbbra is módosítható a színezet is.
Az INFO gomb segítségével státuszképernyő, azaz a felvételi információk részletes, grafikus kijelzése is bekapcsolható az LCD-n. Az „i” gombot lenyomva helyi menü jelenik meg, ahol néhány paraméter és pár funkció érhető el, mint a fényképezés készlet (menu bank), az aktív d-lighting, a színtér, a hálózathoz való csatlakozás, a hosszú expozíciós zajcsökkentés és a nagy érzékenységű zajcsökkentés.
Új lehetőségeket teremt az LCD érintésérzékeny felülete, amely mint írtuk, felvétel módban csak a LiveView mód fókuszterületének kiválasztására használható, sem a menüben, sem a státusz kijelzésnél nem aktív.
A visszajátszott állóképeken a kijelző melletti gombokkal érhető el részletnagyítás, amelynél a nagyítás fokát jelző sáv zöldre váltása mutatja a pixelpontos nagyítást. Nagyított nézetben a képek közti lapozásra is lehetőségünk van (erre az érintőképernyő is használható), így a 100%-os mérettel kombinálva könnyen kiválaszthatók egy sorozat legélesebb fotói. Az ugyanitt található kicsinyítés gombbal 4, 9 és 72 nézőképes oldal jeleníthető meg.
A hátsó LCD-n kívül a profi DSLR-eknél megszokott folyadékkristályos státuszkijelzők is megtalálhatók a készüléken, amelyek az előddel nagyjából megegyezőek.
Szerepük a fontosabb expozíciós és beállítási adatok folyamatos kijelzése. A felső, nagyobb LCD-n minden lényeges adat, vagy beállítás ikonja leolvasható, alul pedig zömében a mellette lévő beállítógombok (sorozat, QUAL, WB) vagyis a sorozat sebesség, képméret/minőség/kártya, fehéregyensúly kerülnek kijelzésre.
A bekapcsoló gyűrűt jobbra húzva mindkettőn zöldeskék háttérvilágítás kapcsolható be. Igazán pozitív, hogy ekkor nem csak a státusz LCD-k, de a legfontosabb gombok is háttérvilágítást kapnak.
Kereső
Kis mértékben változott a pentaprizmás kereső is, amely a korábbi 0,7×-es nagyítás helyett 0,72×-es nagyítást kínál, 100%-os lefedettség mellett. Az elektronikus mattüvegen az összes fókuszpont, a fontosabb fénymérési területek, valamint kompozíciós segédrács is megjelenhet (ha engedélyezzük), illetve képkivágást alkalmazva a nem aktív képszéleket szürke áttetszőséggel takarja ki a gép.
A kereső betekintő nyílásának jobbján lévő tárcsával szabályozhatjuk a dioptria korrekciót (-3..+1 dioptria között), a bal oldalon lévő kapcsolóval pedig két fémlamellával zárhatjuk le a nyílást, így hosszabb expozícióknál itt nem juthatnak be kósza fények.
A keresőkép alatt és jobb oldalán egy-egy státuszsoron olvashatók le a fontosabb adatok, beállítások, expozíciós értékek, valamint szükség esetén a virtuális horizont.
Vaku
Beépített vakut a D5-ben sem kínál a Nikon, amely a professzionális tükörreflexes gépeknél megszokott. Tetején ott csücsül a szokásos, i-TTL képes vakupapucs, amelyre a Nikon saját SB rendszervakujai, esetleg sima, középpontos külső kisvakuk tehetők, valamint rádiós kioldók, vagy használaton kívül a mellékelt gumi kupak.
A csatlakoztatott rendszervaku, első- és hátsó redőnyre szinkronizált, vörösszem csökkentő, lassú szinkron, illetve utóbbi kettő kevert üzemmódjában használható. Vörösszem csökkentés (szoftveresen) utólag, a Retouch menüben is alkalmazható a képre. A villanó teljesítménye -3 – +1 Fé között, 1/3 lépésközökkel korrigálható, és összekapcsolható az expozíció korrekcióval is.
Ha valamelyik funkciógombhoz rendeljük, a vakumérés rögzítésére (FL) is módunk nyílik. A vaku szinkronsebesség automatikusan max. 1/250 mp lehet, kézzel pedig 1/60 és 1/250 mp között állítható be. Lehetőségünk lesz a csatlakoztatott vaku gépen belüli, kézi teljesítmény szabályozására is, mely max. 1/128 arányú leosztást tesz lehetővé. Ugyanígy a vakuval kapcsolatos Custom beállításoknál engedélyezhetünk modellfényt is, mely a Pv gombbal aktiválható.
A gép elejéről nem maradt le a szintén alapnak számító szinkronkimenet sem, amely elsősorban műtermi vakuk kábeles kioldására használható.
Memóriakártya, akku, csatlakozók
A dupla kártyafoglalat szinte alap követelmény egy valamirevaló profi fényképezőgépben. A Nikon D5-ben ezt dupla XQD foglalat jelenti, amelyet igény esetén szervizben Compact Flash-re cseréltethetünk. De ki lesz az, aki a pár ezer Ft-os memóriakártya tovább alkalmazhatósága miatt feladja a nagy sebességű kártyára írást? Pláne úgy, hogy már a D4s is nagyon háklis volt a gyors kártyára és már egy 90 MB/s írási sebességű CF is lassította. Ennek ismeretében az XQD-ra váltás egy áldás!
A memóriakártyák foglalata egyébként maradt a hátlapon, nyitása a balján lévő felhajtható ajtó mögötti gombbal történik.
A két memóriakártya közül a menüben választhatjuk ki az elsődlegeset. Külön menüpont alatt állítható be, hogy lejátszáskor melyik kártya képei jelenjenek meg. Lehetőségünk lesz különböző kártyaírási módok kiválasztására is. Overflow állásban amint betelik az elsődleges memória, a gép a másik kártyán kezdi meg a mentést. Backup módban képeink és videóink mindkét kártyán egyszerre mentésre kerülnek, így lesz egy biztonsági másolatunk is. RAW/JPEG módban az egyik kártyára csak JPEG, a másikra csak RAW képek kerülnek. A két memória között teljes tartalmukat, külön könyvtárakat, vagy a fényképeket egyenként is átmásolhatjuk.
Nem változtak lényegében a csatlakozók, így mindent ugyanott találunk, mint a korábbi modellen. Egyetlen eltérés van csupán, hogy a korábbi mini USB 2.0 aljzat helyett a D5-re USB 3.0-ás micro USB aljzat került. A már említett vaku szinkroncsatlakozó alatt található a távvezérlő csatlakozóhelye, amelybe a külön beszerezhető GPS adaptert is illeszthetjük.
A bal oldalon jórészt külön gumilapokkal takarva először egy kiegészítő csatlakozó tűnik fel. Ide kerülhet például a szintén külön megvásárolható WT-5 és az új WT-6 Wi-Fi adapter. Közvetlenül a kiegészítő csatlakozó mellett kapott helyet a Super-Speed microUSB 3.0. Ez alatt található a sztereó fejhallgató és mikrofon mini-jack páros, majd a korábbi modellekről ismert Ethernet és HDMI aljzat. Utóbbi immár 1080p helyett 2160p maximális felbontást kínál.
A D5 akkuja és töltője nem változott, ezúttal is 10,8 V feszültségű, 2500 mAh kapacitású, azaz 27 Wh energiatároló képességű akkut kapunk.
A méretes akkumulátor mellé egy még nagyobb hálózati töltőt adnak, amely egyszerre két akkut is képes tölteni. Az akku a portrémarkolat aljába csúsztatható oldalról, és egy beépített kulcszárral rögzíthető.