Kipróbáltuk: Nikon Z 9, a sport- és természetfotós MILC – teszt

0

Képminőség

Képzaj

Mivel a gép azonos felbontást kínál, mint a Z7 II, így nagy csodára nem kell számítani, hasonlóképp teljesít majd az a gép. A szenzor mögött elhelyezett puffermemória valószínűleg nem termel annyi hőt, ami jelentősen befolyásolná a fotókon látható termikus zajt.

A lenti érzékenység tesztképeket a fényképezőgép kikapcsolt zajszűrés paramétere mellett készítettük. A RAW fájlokat az Adobe Lightroom Classic-kal konvertáltuk, alapbeállítások mellett (Adobe színprofillal, sRGB színtérben).
A fotók Nikkor Z 85mm f/1,8 S objektívvel készültek.

Érzékenység – képzaj



ISO64; F7,1 1/2,5 mp


ISO64; F7,1 1/2,5 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO100; F7,1 1/4 mp


ISO100; F7,1 1/4 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO200; F7,1 1/8 mp


ISO200; F7,1 1/8 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO400; F7,1 1/15 mp


ISO400; F7,1 1/15 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO800; F7,1 1/30 mp


ISO800; F7,1 1/30 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO1600; F7,1 1/60 mp


ISO1600; F7,1 1/60 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO3200; F7,1 1/125 mp


ISO3200; F7,1 1/125 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO6400; F7,1 1/250 mp


ISO6400; F7,1 1/250 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO12800; F7,1 1/500 mp


ISO12800; F7,1 1/500 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO25600; F7,1 1/1000 mp


ISO25600; F7,1 1/1000 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO51200; F7,1 1/2000 mp


ISO51200; F7,1 1/2000 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO102400; F7,1 1/4000 mp


ISO102400; F7,1 1/4000 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO64; F7,1 1/2,5 mp


ISO64; F7,1 1/2,5 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO100; F7,1 1/4 mp


ISO100; F7,1 1/4 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO200; F7,1 1/8 mp


ISO200; F7,1 1/8 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO400; F7,1 1/15 mp


ISO400; F7,1 1/15 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO800; F7,1 1/30 mp


ISO800; F7,1 1/30 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO1600; F7,1 1/60 mp


ISO1600; F7,1 1/60 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO3200; F7,1 1/125 mp


ISO3200; F7,1 1/125 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO6400; F7,1 1/250 mp


ISO6400; F7,1 1/250 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO12800; F7,1 1/500 mp


ISO12800; F7,1 1/500 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO25600; F7,1 1/1000 mp


ISO25600; F7,1 1/1000 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO51200; F7,1 1/2000 mp


ISO51200; F7,1 1/2000 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO102400; F7,1 1/4000 mp


ISO102400; F7,1 1/4000 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO64; F7,1 1/2,5 mp


ISO64; F7,1 1/2,5 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO100; F7,1 1/4 mp


ISO100; F7,1 1/4 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO200; F7,1 1/8 mp


ISO200; F7,1 1/8 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO400; F7,1 1/15 mp


ISO400; F7,1 1/15 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO800; F7,1 1/30 mp


ISO800; F7,1 1/30 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO1600; F7,1 1/60 mp


ISO1600; F7,1 1/60 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO3200; F7,1 1/125 mp


ISO3200; F7,1 1/125 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO6400; F7,1 1/250 mp


ISO6400; F7,1 1/250 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO12800; F7,1 1/500 mp


ISO12800; F7,1 1/500 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO25600; F7,1 1/1000 mp


ISO25600; F7,1 1/1000 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO51200; F7,1 1/2000 mp


ISO51200; F7,1 1/2000 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO102400; F7,1 1/4000 mp


ISO102400; F7,1 1/4000 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO64; F7,1 1/2,5 mp


ISO64; F7,1 1/2,5 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO100; F7,1 1/4 mp


ISO100; F7,1 1/4 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO200; F7,1 1/8 mp


ISO200; F7,1 1/8 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO400; F7,1 1/15 mp


ISO400; F7,1 1/15 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO800; F7,1 1/30 mp


ISO800; F7,1 1/30 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO1600; F7,1 1/60 mp


ISO1600; F7,1 1/60 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO3200; F7,1 1/125 mp


ISO3200; F7,1 1/125 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO6400; F7,1 1/250 mp


ISO6400; F7,1 1/250 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO12800; F7,1 1/500 mp


ISO12800; F7,1 1/500 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO25600; F7,1 1/1000 mp


ISO25600; F7,1 1/1000 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO51200; F7,1 1/2000 mp


ISO51200; F7,1 1/2000 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1


ISO102400; F7,1 1/4000 mp


ISO102400; F7,1 1/4000 mp; Adobe Lightroom Classic 11.1

Az eredeti RAW fájlok letölthetők:
ISO64,
ISO100,
ISO200,
ISO400,
ISO800,
ISO1600,
ISO3200,
ISO6400,
ISO12800,
ISO25600,
ISO51200,
ISO102400.

Zajszűrés

A magas érzékenységen keletkező zaj csökkentéséhez három beállítási érték áll rendelkezésünkre. A fenti kikapcsolt szűrésen kívül gyenge, normál és erős fokozatot választhatunk, amelyek hatása jobbára a nagyobb ISO értéken készült JPEG fotóknál érezhető.

Zajszűrés

RAW fájlok dinamika tartaléka

RAW képformátumban sokkal szabadabban alakíthatjuk fotóinkat, például az expozíció beállítása terén, alul- vagy felülexponált képeknél. Jó eséllyel a fényképek összes részlete visszanyerhető egy egyszerű szoftveres expozíció eltolással. Alulexponált képnél ez általában nagyobb világossági eltérés esetén is lehetséges, a sötét területek zajszintjének és részletességének veszélyeztetésével. Túlexponált fotók esetén némileg kisebb a mozgásterünk, hiszen a kiégett területeken nehezebb visszahozni a részleteket.

Ebben a tesztben ennek próbálunk utánajárni az alulexponált és túlexponált RAW képek Lightroomban történt push és pull „hívása” segítségével.

A teszt alapján elmondható, hogy még 5 Fé alulexponálás is korrigálható csúnya sávos zajosodás nélkül (a zaj természetesen magasabb lesz, de nem lesz sávosodás). Csúcsfények terén kb. 1 és 1/3 fényérték túlexpozícióig érezhetjük magunkat biztonságban. 1 2/3 Fé túlexpozíció a sárga és bőrszíneknél már visszaállíthatatlan túlexpozíciót okoz.

Push és pull „hívás”, dinamika tartalék alul- és túlexponált képeken (ISO64 – RAW)



ISO64; 5 Fé alulexponálás korrekciója


ISO64; 4 Fé alulexponálás korrekciója


ISO64; 3 Fé alulexponálás korrekciója


ISO64; 2 Fé alulexponálás korrekciója


ISO64; 1 Fé alulexponálás korrekciója


ISO64; eredendően helyes expozíció


ISO64; 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO64; 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO64; 1 Fé túlexponálás korrekciója


ISO64; 1 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO64; 1 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO64; 2 Fé túlexponálás korrekciója


ISO64; 2 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO64; 5 Fé alulexponálás korrekciója


ISO64; 4 Fé alulexponálás korrekciója


ISO64; 3 Fé alulexponálás korrekciója


ISO64; 2 Fé alulexponálás korrekciója


ISO64; 1 Fé alulexponálás korrekciója


ISO64; eredendően helyes expozíció


ISO64; 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO64; 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO64; 1 Fé túlexponálás korrekciója


ISO64; 1 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO64; 1 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO64; 2 Fé túlexponálás korrekciója


ISO64; 2 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO64; 5 Fé alulexponálás korrekciója


ISO64; 4 Fé alulexponálás korrekciója


ISO64; 3 Fé alulexponálás korrekciója


ISO64; 2 Fé alulexponálás korrekciója


ISO64; 1 Fé alulexponálás korrekciója


ISO64; eredendően helyes expozíció


ISO64; 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO64; 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO64; 1 Fé túlexponálás korrekciója


ISO64; 1 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO64; 1 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO64; 2 Fé túlexponálás korrekciója


ISO64; 2 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO64; 5 Fé alulexponálás korrekciója


ISO64; 4 Fé alulexponálás korrekciója


ISO64; 3 Fé alulexponálás korrekciója


ISO64; 2 Fé alulexponálás korrekciója


ISO64; 1 Fé alulexponálás korrekciója


ISO64; eredendően helyes expozíció


ISO64; 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO64; 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO64; 1 Fé túlexponálás korrekciója


ISO64; 1 1/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO64; 1 2/3 Fé túlexponálás korrekciója


ISO64; 2 Fé túlexponálás korrekciója


ISO64; 2 1/3 Fé túlexponálás korrekciója