Képminőség
Képzaj
A lenti érzékenység tesztképeket a fényképezőgép kikapcsolt zajszűrés paramétere mellett készítettük. A RAW fájlokat az Adobe Lightroom v6.10.1-gyel konvertáltuk, alapbeállítások mellett, de Camera Neutral színprofillal.
Érdemes megfigyelni, hogy a natív ISO200 alapérzékenység alatt (ISO64 és ISO100) a gép saját JPEG képein most is nagyon hamar kiégnek a világosabb részletek, ahogy azt már néhány másik Olympus és Panasonic micro NégyHarmados gépnél tapasztaltuk. Ugyanakkor ha RAW-ból dolgozunk, ilyen dinamika tartománybeli jelentős anomália nem jelentkezik még ezen érzékenységeken sem. Így most is az az érzésünk, hogy ez csupán képfeldolgozási hiba a gép JPEG motorjától, hiszen egy átlagos RAW konverter mindenféle külön beavatkozás vagy paraméter állítgatás nélkül tudja hozni azt, ami elvárható egy ilyen képtől.
A fotók Olympus M.Zuiko Digital ED 45mm f/1,2 Pro objektívvel készültek.
Érzékenység – képzaj
Az eredeti RAW fájlok letölthetők:
ISO64,
ISO100,
ISO200,
ISO400,
ISO800,
ISO1600,
ISO3200,
ISO6400,
ISO12800
ISO25600.
A szokásos ISO tesztképeink mellett azok 300 dpi-s 10×13 cm-es papírmérethez, vagyis 1228 pixel magasságúra átméretezett változatát is közzé tesszük. Digitális laborban ugyanis ekkora papírmérethez ekkora felbontású képet hoz létre a laborgép. A lent látható képeken tehát azt ellenőrizhetjük, hogy egy 10×13 cm-es papírkép nagyító alatt hogyan nézne ki.
Érzékenység – képzaj; 10×13 cm-es papírképen (szimuláció)
Zajszűrés
A magas érzékenységen keletkező zaj szűréséhez három beállítási érték áll rendelkezésünkre. A fenti kikapcsolt szűrésen kívül gyenge, normál és erős fokozatot választhatunk, amelyek hatása jobbára a nagyobb ISO értéken készült JPEG fotóknál érezhető.
Zajszűrés
- ISO200-off
- ISO200-low
- ISO200-mid
- ISO200-high
- ISO400-off
- ISO400-low
- ISO400-mid
- ISO400-high
- ISO800-off
- ISO800-low
- ISO800-mid
- ISO800-high
- ISO1600-off
- ISO1600-low
- ISO1600-mid
- ISO1600-high
- ISO3200-off
- ISO3200-low
- ISO3200-mid
- ISO3200-high
- ISO6400-off
- ISO6400-low
- ISO6400-mid
- ISO6400-high
- ISO12800-off
- ISO12800-low
- ISO12800-mid
- ISO12800-high
- ISO25600-off
- ISO25600-low
- ISO25600-mid
- ISO25600-high
- ISO200-off
- ISO200-low
- ISO200-mid
- ISO200-high
- ISO400-off
- ISO400-low
- ISO400-mid
- ISO400-high
- ISO800-off
- ISO800-low
- ISO800-mid
- ISO800-high
- ISO1600-off
- ISO1600-low
- ISO1600-mid
- ISO1600-high
- ISO3200-off
- ISO3200-low
- ISO3200-mid
- ISO3200-high
- ISO6400-off
- ISO6400-low
- ISO6400-mid
- ISO6400-high
- ISO12800-off
- ISO12800-low
- ISO12800-mid
- ISO12800-high
- ISO25600-off
- ISO25600-low
- ISO25600-mid
- ISO25600-high
- ISO200-off
- ISO200-low
- ISO200-mid
- ISO200-high
- ISO400-off
- ISO400-low
- ISO400-mid
- ISO400-high
- ISO800-off
- ISO800-low
- ISO800-mid
- ISO800-high
- ISO1600-off
- ISO1600-low
- ISO1600-mid
- ISO1600-high
- ISO3200-off
- ISO3200-low
- ISO3200-mid
- ISO3200-high
- ISO6400-off
- ISO6400-low
- ISO6400-mid
- ISO6400-high
- ISO12800-off
- ISO12800-low
- ISO12800-mid
- ISO12800-high
- ISO25600-off
- ISO25600-low
- ISO25600-mid
- ISO25600-high
- ISO200-off
- ISO200-low
- ISO200-mid
- ISO200-high
- ISO400-off
- ISO400-low
- ISO400-mid
- ISO400-high
- ISO800-off
- ISO800-low
- ISO800-mid
- ISO800-high
- ISO1600-off
- ISO1600-low
- ISO1600-mid
- ISO1600-high
- ISO3200-off
- ISO3200-low
- ISO3200-mid
- ISO3200-high
- ISO6400-off
- ISO6400-low
- ISO6400-mid
- ISO6400-high
- ISO12800-off
- ISO12800-low
- ISO12800-mid
- ISO12800-high
- ISO25600-off
- ISO25600-low
- ISO25600-mid
- ISO25600-high
RAW fájlok dinamika tartaléka
RAW képformátumban sokkal szabadabban alakíthatjuk fotóinkat, például az expozíció beállítása terén, alul- vagy túlexponált képeknél. Jó eséllyel a fényképek összes részlete visszanyerhető egy egyszerű szoftveres expozíció eltolással. Alulexponált képnél ez általában nagyobb világossági eltérés esetén is lehetséges, a sötét területek zajszintjének és részletességének veszélyeztetésével. Túlexponált fotók esetén némileg kisebb a mozgásterünk, hiszen a kiégett területeken nehezebb visszahozni a részleteket.
Ebben a tesztben ennek próbálunk utánajárni az alulexponált és túlexponált RAW képek Lightroomban történt push és pull „hívása” segítségével.
A teszt alapján elmondható, hogy a RAW fájlokkal még 5 Fé-nyi alulexpozícióval is remekük dolgozhatunk, illetve túlexponáltság esetén kb. 1 fényértékis érezhetjük magunkat biztonságban, bár a világos színek (sárga, bőrszín) már itt is kezdenek telítésbe menni, ami miatt a RAW-ból visszahúzás sem minden esetben lehet már hibamentes.