Képminőség
Fájlformátumok
A Panasonic FZ28 számos társához hasonlóan, kétféle fájlformátumot kínál. Az egyszerű, 8 bites, tömörített JPEG a gyors végeredményt kedvelőknek és az gép képfeldolgozásában bízóknak ajánlott. Kétféle tömörítéssel (finom és standard) használható, melyek a korábbi modellhez hasonlóan 99 és 94%-os tömörítési minőséget adnak.
Aki jobban szereti maga feldolgozni a képeit, választhat RAW formátumot is, amely RW2 kiterjesztéssel kerül mentésre és alkalmasint 5x akkora fájlmérettel kell számolnunk, mint a maximális felbontású, finom tömörítésű JPEG-nél. A RAW fájlokhoz egy konverterre is szükség lesz, amellyel számítógépünkön is könnyen nézhető, nyomtatható formátummá, pl. JPEG-gé alakíthatjuk őket. A Panasonic FZ28-hoz a SilkyPix Developer Studio 3.0 SE szoftvert mellékeli a gyártó, amellyel a 16 bites RAW fájlok számos tulajdonsága módosítható. Beállíthatjuk például az expozíciót, a fehéregyensúlyt, a kontrasztot, a színtelítettséget, vagy az élességet, de egyedi színeffektet is adhatunk a képhez, sőt, a zajszűrést is részletesen szabályozhatjuk.
Képzaj
A Panasonic Lumix DMC-FZ28 fejlesztői azt az utat választották, hogy inkább a zajszűrésen erősítenek, mintsem feladják a felbontásnövelést. Persze ahogy már megállapítottuk a szenzor mérete nőtt, de nem olyan mértékben, mint a felbontás. Épen ezért valamivel kisebb érzékelőhelyek tartoznak egy pixelhez, ami gyengébb fényfogadó képességgel és így kissé magasabb zajjal jár. Az ISO100 érzékenységen készült képeket tanulmányozva némileg magasabb világossági zajjal találkozhatunk, mint az FZ18-nál, de alacsonyabbal mint például a 10 megapixeles Nikon P80, vagy a Panasonic TZ5 kiskompakt. Ami meglepően alacsony az a színzaj mértéke. Ezen a téren az elődnél is jobb eredményt mutatott a készülék. Már itt látszik egyébként, hogy a zajszűrés milyen keményen jelen van a képeken. Némileg gyengébb kontrasztviszonyok között, vagy a sötétebb területeken könyörtelenül eltünteti a részleteket. Elég csak megnéznünk a 05-ös tesztképet, amely nem túl ideális fények között, ISO100-on készült. A fák lombozata egyöntetű foltokként van jelen.
Az érzékenység emelésével a szűrés mértéke még drámaibb. Ez persze azzal a kívánatos következménnyel jár, hogy zajszintünk is alacsonyabb lesz az átlagnál. ISO200-nál már egy cseppnyivel alacsonyabb képzajt produkál a gép, mint elődje és az összes magasabb érzékenységi beállításon megtartja ezt az előnyt. ISO400-on alig zajosabb a kép, mint az előző fokozaton, szinte észrevehetetlen a különbség, kivéve a szűrés hatását, mert az jóval erősebb. ISO800-on már olyan „lelkes” a szűrő algoritmus, hogy némileg kevesebb zaj látható a képeken, mint ISO400-on. A következő érzékenységi fokozatban már kissé meglódul a zajszint, de még mindig alacsonyabb, mint átlagban egy ilyen gépnél. Az ISO3200 és 6400 beállítások csak Magas Érzékenység témamódban érhetők el, és a gép automatikusan választja ki őket. Maximális felbontásunk már csak 3 megapixel, így a képméret csökkenés eleve rengeteg zajt eltüntet. ISO3200-on például tisztább a kép, mint ISO100 beállításnál. Igaz sokkal kevesebb részlet marad rajta és jóval kisebb felbontású. Az ISO3200 aztán dupla annyi zajt és szintén túl erős zajszűrést hoz, mint a korábbi fokozat.
A gép Képbeállítás menüpontja alatt +/-2 értékben szabályozhatjuk a zajszűrés mértékét. Az alap beállítás a nulla. A szűrés hatása nagyon jól látható, ha a szélső fokozatokat vizsgáljuk. -2 értéknél az alap beállításhoz képest (ISO1600-on) kb. 9-10%-al zajosabb kép a végeredmény, míg +2 beállításban akár 20-25%-al kisebb zajszintet kapunk. Természetesen itt is erősebb szűrés mellett.
A túlbuzgó zajszűrést akkor érzékeljük igazán ha ugyanolyan körülmények között RAW fotókat is készítünk és azok módosítatlanul konvertált másolatait is összevetjük a JPEG sorozattal. ISO100-ban még nincs sok különbség bár a színzaj mértéke azért jóval magasabb a JPEG képeknél. Később a zajszint annyira megugrik, hogy például ISO800-ban már 300%-al haladja a meg a hasonló érzékenységen rögzített JPEG-ét. Legerősebb a színzaj hatása, amely magas érzékenységeken apró konfettivel pettyezi tele a képet. A RAW előnye viszont, hogy konverterében szabadon állítható a szűrés mértéke és ha alacsonyabb értéken hagyjuk jóval több képrészlet marad. RAW-ban legfeljebb ISO1600-ig emelhető az érzékenység.
Általános képminőség
Az FZ28 – mint minden kompakt ebben a felbontás kategóriában – leginkább a zajjal és annak szűrésével szenved. Ez talán képminőségének legfontosabb befolyásolója. Minden másban elég jól vizsgázik. Segítségére van ebben a nagyszerű Venus Engine feldolgozórendszer is, amely szoftveresen is segít a különféle optikai eredetű hibák (pl. színhiba) csökkentésében. A színek élénkek, a kontraszt többnyire kiváló. Alap beállításban talán enyhén túlzó de ez is erősíti a fotók életteliségét. Jó fényviszonyok között tele állásban is jó a kontraszt és az élesség. Nagylátószögnél a sarkok hajlamosak némi lágyulásra.
A tesztképeink között látható RAW fotókat a géphez mellékelt SilkyPix Developer Studio 3.0 SE szoftverrel konvertáltuk. Alapbeállításban plusz részleteket nem kapunk a RAW képektől, sőt, élesítés nélkül lágyabb fotókat konvertálhatunk. Színárnyalatokban és dinamikában viszont jobb a végeredmény, a magasabb zajszintet pedig szabadon szűrhetjük.
A képek utólagos feldolgozását a gépen belül is számos beállítással módosíthatjuk. Ilyen az újonnan bevezetett Intelligens expozíció, amely lényegében egy dinamika korrekciós szolgáltatás. A túlzott kontrasztkülönbségű részeken segít kiegyenlíteni a túl sötét és túl világos területek közötti különbséget. Kikapcsolt állása mellett három fokozatban szabályozható: Low (alacsony), Normal és High (Magas).
A fotókon különféle színeffektek is alkalmazhatók. Ilyen az elődben is megtalálható B/W (fekete-fehér), vagy Sepia (szépia) hatás. Újdonság a hideg színeket adó (Cool), valamint a melegebb hatást produkáló (Warm) effekt.
A feldolgozási beállítások a Képbeállítás menüpont alatt módosíthatók. A már említett Zajszűrés szabályozása mellett az Élesség, Kontraszt és Színtelítettség értékeit befolyásolhatjuk +/- 2 (összesen 5) fokozatban.
Élesítés
Memória kapacitás
A készülék belső memóriája 27 MB-ról 50-re terebélyesedett, ami örvendetes, viszont az átlag 11-12 MB-os RAW méretekkel számolva sem elég a boldogsághoz. Főleg nem egy hosszabb fotózáshoz. Csupán arra való, hogy a gépet a boltban kipróbáljuk. Mindössze 4 db RAW kép menthető rá, és maximális felbontású JPEG-ből sem fér el több 9-10 darabnál. A nagyobb felbontású videózás is elfelejthetjük, mivel a beépített memória használatakor csak a 320 x 240-es méret engedélyezett.
Ahogy korábban említettem, érdemes már a vásárlásnál egy nagyobb SD, vagy SDHC kártyával kalkulálni. Legalább egy 2, de inkább egy 4 GB-os darabbal. Melyekre már akár 160-320 RAW, vagy közel 400-800 JPEG kép menthető. Aki HD felbontású videóból szeretne minél többet készíteni, az még tovább keresgéljen, mondjuk legalább a 8 GB-os kártyák környékén, melyekre így több mint fél óra mozgókép anyag fér.
A fényképezőgép menüjében külön menüpont alatt találjuk a másolási lehetőséget, mellyel oda-vissza másolhatók az adatok a belő memória és a kártya között.
Az egyes felbontásokhoz és tömörítési fokokhoz tartozó fájlméreteket a következő táblázat mutatja:
Fájlméretek és tárolható képek száma | |||
---|---|---|---|
Felbontás, tömörítés | méret* | 50 MB-os belsõ memóriában* | 4 GB-os kártyán* |
3648×2736 RAW + JPEG | 17 200KB | 3 | 260 |
3648×2736 RAW | 12 000KB | 4 | 310 |
3648×2736 (4:3) Fine | 5200 KB | 9 | 770 |
3648×2736 Standard | 2630 KB | 20 | 1520 |
3072×2304 Fine | 3660 KB | 14 | 1090 |
3072×2304 Standard | 1860 KB | 28 | 2150 |
2560×1920 Fine | 2600 KB | 20 | 1560 |
2560×1920 Standard | 1300 KB | 40 | 3010 |
2048×1536 Fine | 1650 KB | 32 | 2410 |
2048×1536 Standard | 850 KB | 62 | 4640 |
1600×1200 Fine | 1050 KB | 51 | 3770 |
1600×1200 Standard | 550 KB | 97 | 7090 |
640×480 Fine | 210 KB | 240 | 17240 |
640×480 Standard | 130 KB | 400 | 24130 |
3648×2432 (3:2) Fine | 4600 KB | 11 | 870 |
3648×2432 Standard | 2320 KB | 22 | 1720 |
3072×2048 Fine | 3250 KB | 15 | 1230 |
3072×2048 Standard | 1660 KB | 32 | 2410 |
2560×1721 Fine | 2300 KB | 22 | 1740 |
2560×1721 Standard | 1150 KB | 45 | 3350 |
2048×1360 Fine | 1450 KB | 36 | 2680 |
2048×1360 Standard | 750 KB | 69 | 5020 |
3648×2056 (16:9) Fine | 3880 KB | 13 | 1030 |
3648×2056 Standard | 2000 KB | 26 | 2010 |
3072×1728 Fine | 2760 KB | 18 | 1450 |
3072×1728 Standard | 1430 KB | 37 | 2800 |
2560×1440 Fine | 1900 KB | 27 | 2040 |
2560×1440 Standard | 980 KB | 53 | 3890 |
1920×1080 Fine | 1100 KB | 47 | 3540 |
1920×1080 Standard | 580 KB | 92 | 6700 |
1280×720 MOV | 4000 KB | – | 16:30 perc |
848×480 MOV | 1800 KB | – | 37:30 perc |
640×480 MOV | 1500 KB | – | 43:40 perc |
320×240 MOV | 510 KB | 98 mp | 125 perc |